Genocide bij dove mensen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Genocide bij dove mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:41

ge·no·ci·de de; v -s volkerenmoord
(http://www.vandale.nl)

Ik denk dat zo wel bijna iedereen weet wat genocide is en wat dat inhoudt. Maar in verband met dove mensen?

Vandaag heb ik een hele interessante lezing gehad over gen-manipulatie, gen-verwijdering. Dit heeft (helaas?) grote invloed op dovenwereld/cultuur/taal/(historie).
Laat ik even bij het begin beginnen, de medici en de horende mensen zien doven bijna altijd als gehandicapten. En wij als doven vinden onszelf niet gehandicapt, misschien zullen ze wel eens zeggen dat zij een kleine probleempje/beperkingetje hebben.
Dat wij als gehandicapte mensen worden gezien is de probleem bij genocide, de medici hebben nu namelijk ontdekt welke 400 genen ons doof maken. De belangrijkste gen die 30% van doofgeborenen hebben, hebben ze gevonden namelijk de gen Connexin 26. Die kunnen ze bij IVF en tijdens zwangerschap opmerken. De moeder/ouders hebben dan de keus om de 'dove' cel te implanteren of niet, of nog erger hun dove prematuur laten aborteren. (in amerika kan dat zelfs tot met 6 maanden)
In Engeland hebben ze nu zelfs de wet dat als bij IVF een 'foute' cel (dus bijvoorbeeld syndroom van down, open ruggetje, hartproblemen en doofheid) gevonden wordt het NIET geimplanteerd MAG worden. De reden zijn uiteenlopend, maar de politiek ziet ons en de gehandicapten wel als mensen die hun heel veel geld kosten. (Doven hebben namelijk speciale scholen nodig en gebarentaaltolken) Dus weg met al die gehandicapten en daar vallen de dove mensen helaas ook onder. Het lastige is eigenlijk altijd dat wij als doven NIET van de status "GEHANDICAPT" afkomen.
Wij zijn wel anders dan horenden, maar wij kunnen dan nog alles behalve horen. Wij hebben een prachtige taal, historie en vooral wij hebben onze eigen cultuur.

Als de situatie doorzet komen er over 30 jaar geen nieuwe doven meer, wij als doven zien dat serieus als een gigantisch ramp en waarom??? Er is dan een cultuur, taal, historie en vooral een minderheidsgroep minder! Mensen met dezelfde identiteit verwijderen.

Een zeer korte uitleg van wat ik heb geleerd. Maar waarom ik dit topic open is eigenlijk meer omdat ik geïnteresseerd ben in jullie visie over doven (of wij gehandicapt zijn of niet). En vooral of jullie een doof kindje zouden aborteren of weigeren bij IVF?

(Even voor duidelijkheid, voor de meeste laat/plotsdoven geldt dit niet aangezien de gebarentaal niet hun eerste taal is en de dovencultuur niet hun cultuur is.)

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:47

Ik zou een doof kindje niet laten aborteren, maar als ik die keus van te voren heb bij ivf dan zou ik die desbetreffende gen wel weg laten.
Ik denk trouwens dat die groep doven niet zomaar gaat verdwijnen. Je hebt altijd nog mensen die op een andere manier doof geworden zijn.
Als ik bij ivf de keus had om allerlei mogelijke ziekte bij mijn ongeboren kind te voorkomen dan deed ik dat.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:50

Hmm, geen hele gemakkelijke kwestie.

Maar ik denk wel dat ik wel een doof kindje zou 'weigeren' bij ivf en ev. aborteren in een vroeg stadium (!).
Omdat ik voor mijn kind optimale kansen wil hebben, in hoeverre dat mogenlijk is natuurlijk. En doof zijn lijkt me niet gemakkelijk, om zo te kunnen meedraaien in de maatschappij.

En ik geloof zeker dat mensen dat kunnen accepteren en daar geen problemen mee hebben om ermee te leven, of het zelfs een stukje vinden die bij hen hoort. Maar desondanks ik wens mijn kind wel een goed gehoor toe, als ik de kans daartoe heb teminste.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:51

Ik zou, als ik de keuze had, inderdaad liever geen doof kindje hebben. Ik zie het toch als een beperking en hoop voor mijn kind op een zo compleet mogelijk leven, met zo min mogelijk beperkingen.

Ik vraag me af hoe dat voor jou ligt TS. Als jij kon kiezen, zou je dan een doof of een horend kind op de wereld zetten?

edit: aborteren gaat voor mij te ver, maar ik zou niet door middel van ivf een vruchtje laten plaatsen waarvan ik weet dat het een doof kindje werd (misschien tenzij het mijn enige kans op een kindje zou zijn).

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:57

Als ik eerlijk ben denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen.
In grote delen van de wereld is er geen EHBO post te vinden binnen een straal van 200 kilometer. IVF/ICSI zijn daar helemaal uitgesloten en daar zullen altijd dove mensen geboren worden.

Bovendien kunnen er ook kinderen geboren worden die doof zijn, aangezien de meeste kinderen nog gewoon verwekt zijn door een goede vrijpartij en niet in een glazen bakje.

Dat er geselecteerd wordt op embroy's vind ik niet zo raar. Je wilt de kans zo groot mogelijk maken dat het embryo zich goed ontwikkelt. Dan kies je eerder voor gezonde embryo's. Dat dove mensen aangemerkt worden als "niet geschikt" vind ik in die zin wel discutabel. Maar dat embryo's met ernstige afwijkingen niet worden teruggeplaatst kan ik wel begrijpen.

Overigens vind ik de term genocide in deze zin dus wel wat misplaatst en niet erg smaakvol. Er is volgens mij geen sprake van een complot om dove mensen uit te roeien of iets dergelijks. Dus nee, geen massamoord en nee...over 30 jaar zijn er nog steeds dove mensen. En gelukkig maar!

edit: aanvulling
Er wordt aangenomen dat in Nederland 1 op de 55 kinderen ter wereld komt via IVF/ICSI. De andere 54 worden dus via de natuurlijke weg geboren en daar komt geen dokter aan te pas om genenonderzoek te verrichten als daar geen aanleiding voor is. Dus ik vraag me af hoe ze aan het gegeven komen dat er over 30 jaar geen dove mensen meer geboren worden?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:58

Ik zag trouwens een tijd terug een docu waarbij een geleerde een scenario voorspelde dat er in de toekomst 2 verschillende menselijke rassen zouden onstaan.
In de westerse wereld komt die genmanupilatie er aan en komen er straks baby's op de wereld vrij van allerlei ziekte en met eventuele toevoegingen op bestelling(lang,blond,slank,slim e.d). Een superras waarbij de evolutie natuurlijk supersnel gaat.
In derde wereld landen is deze techniek natuurlijk nog lang niet van toepassing en hierdoor zou er een kloof onstaan tussen de 'gewone' mensen en het superras.

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:01

Ik ben zelf zeer slechthorend en mede daardoor weet ik dat het zeker mogelijk is om in deze maatschappij prima te functionere. Natuurlijk is het absoluut geen vergelijken met geheel doven, maar ik denk dat ik het me zeer goed kan voorstellen. Ik vind het een moeilijke kwestie. Het is absoluut mogelijk om goed mee te komen, maar ik weet ook hoe moeilijk ik het er soms mee heb (gehad). Misschien zou ik in een vroeg(!!!) stadium ervoor kiezen om wel te aborteren, alleen al om mijn kind al die romsloop bespaard te laten blijven en een eerlijke kans in het leven te geven.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:08

Okee, dit klinkt misschien heel plat, maar je bent toch ook gehandicapt. Ok, misschien niet zoals het syndroom van down oid, maar als je letterlijk kijkt naar het woord, een handicap is niet meer dan een beperking, iets waardoor je je moet aanpassen en dat heb je toch ook.

Snap nooit zo goed waarom mensen over dat woord struikelen.

Aborteren zou ik denk ik niet zo snel doen, maar als ik de keuze zou hebben bij ivf dan zou ik het zeker fijn vinden als dat soort beperkingen worden uitgesloten. Niet dat je met een dergelijke beperking niet gelukkig kan worden, maar als het toch voorkomen kan worden? Tja en ivf, vind een cel uitsluiten voor ivf toch echt wat anders dan aborteren.

Vind het eigenlijk een beetje raar om te zeggen dat je het erg zou vinden dat er straks geen doven meer zouden zijn (al denk ik niet dat zoiets snel gebeurd). Ok, dat jullie een eigen cultuur hebben snap ik, maar je wenst een ander toch geen doof zijn toe puur zodat je cultuur behouden kan worden. Niet dat je als dove niet gelukkig kan zijn, maar ik neem aan dat iedereen toch liever niet doof is dan wel.

zonnebloem18

Re: Genocide bij dove mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:33

Ik ben sowieo niet voor testen tijdens zwangerschap op zulke dingen.
Mocht ik al weten dat mijn kindje doof is is dat geen probleem.
Mijn ouders zijn doof en dat hoeft zeker geen handicap te zijn.

Vind het slecht als erop getest gaat worden en mensen daardoor hun kindje weg laten halen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 22:42

zonnebloem18 schreef:
Vind het slecht als erop getest gaat worden en mensen daardoor hun kindje weg laten halen.

Waarom? Vind jij dat je voor andere mensen kan bepalen wat hun grenzen zijn voor het wegalen van een kindje? Als dat wel legaal toegestaan is uiteraard.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:12

Omdat doofheid niet iets is wat erg is voor een kind het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld syndroom van down.
Ik merk zelf heel vaak dat mensen dove mensen eng vinden, liever niet mee omgaan en echt uit de weg gaan.

Ik kan niet bepalen waar andere mensen hun grenzen liggen maar als doofheid al niet gewenst is hoe ver ga je dan?
En wat als een kind een bepaald gen wel heeft maar uiteindelijk niet doof blijkt te zijn?

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:22

zonnebloem18 schreef:
Omdat doofheid niet iets is wat erg is voor een kind het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld syndroom van down.
Ik merk zelf heel vaak dat mensen dove mensen eng vinden, liever niet mee omgaan en echt uit de weg gaan.

Ik kan niet bepalen waar andere mensen hun grenzen liggen maar als doofheid al niet gewenst is hoe ver ga je dan?
En wat als een kind een bepaald gen wel heeft maar uiteindelijk niet doof blijkt te zijn?

ik denk niet dat het gaat om gewenst of ongewenst. maar wat als je de keus hebt?
en niemand kan vaststellen wat erg is en wat niet. dat ligt ook aan de omstandigheden en mogelijkheden. Ik denk dat het bijvoorbeeld heel erg kan zijn om in bijvoorbeeld china geboren te worden als je een ernstig gehandicapt meisje bent. Terwijl je dan hier in NL best een fijn leven kunt hebben.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een kind dat gehandicapt wordt geboren (in welke mate dan ook) zeer geliefd is, maar dat als ik de keus had ik het een kind en mezelf niet bewust zou laten beleven. Ik zou niet bewust kiezen voor leed dat volledig voorspelbaar is. en welke mate van leed of beperking je daaronder ziet is geheel persoonlijk te bepalen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 00:39

Lynske78 schreef:
Ik denk trouwens dat die groep doven niet zomaar gaat verdwijnen. Je hebt altijd nog mensen die op een andere manier doof geworden zijn.

Dat is ook waarom ik zeg laat/plotsdoven uitgezonderd aangezien hun eerste taal en eerste cultuur niet de dovencultuur is en ze het zeer lastig tot niet tot zich krijgen.

BraveSpots schreef:
En doof zijn lijkt me niet gemakkelijk, om zo te kunnen meedraaien in de maatschappij.

En ik geloof zeker dat mensen dat kunnen accepteren en daar geen problemen mee hebben om ermee te leven, of het zelfs een stukje vinden die bij hen hoort. Maar desondanks ik wens mijn kind wel een goed gehoor toe, als ik de kans daartoe heb teminste.

Doofzijn hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, een dovenschool, in regulier onderwijs een tolk mee.. Ruim 80% van alle programma's op tv is ondertiteld. Communiceren met horenden kan ook prima met schrift.
Tuurlijk snap ik dat je je kind het liefst helemaal gezond ziet, zou ik ook heel graag willen :j Alleen mag mijn kindje absoluut doof zijn :)

@ Sigrid. Ik denk dat het voor jullie absoluut misplaatst is om onze uitsterving als genocide te aanmerken. Maar uiteindelijk zal het echt wel zo zijn als wij niks doen dat wij uitsterven. Misschien is het voor jullie onbegrijpbaar dat wij niet willen dat wij uitsterven, wij zijn immers gehandicapten. Maar wij zien onszelf echt als een minderheidsgroep zoals bijvoorbeeld indianen in Amerika.

@cherellee_ . Ik weet niet of je altijd heb meegedraaid in horendenwereld of in de dovenwereld. Voor slechthorenden is dit onderwerp meestal extra lastig aangezien ze meestal geen gebarentaal kennen maar ook lastig mee kunnen draaien in horendenwereld (groepsgesprekken lastig volgen bijv)

@shiloh: Goed punt, je laatste alinea. Het is niet perse zo dat wij doven willen behouden voor onze cultuur, het is eigenlijk de punt dat je een hele kleine beperking wilt aborteren o.i.d terwijl wij eigenlijk het PRIMA hebben als doven.

@StalEnable: goed punt over de leed. Het belangrijkst voor dove kinderen is gebarentaal. Daarmee kun je al 99% van mogelijke leed weghalen :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:45

[LZP] > [NM]

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:42

Ik denk niet dat je voor anderen kunt bepalen waar de grens ligt. Het Syndroom van Down bijv. is er ook in veel gradaties, kan ook leiden tot een gelukkig leven, waarom niet? Wat mag wel, wat mag niet? Doofheid, blindheid of slechtziendheid, stomheid, Down en andere chromosoomafwijkingen, epilepsie, autisme, spina bifida, hartafwijkingen, spasticiteit, ADHD, noem maar op... het zijn allemaal zaken die het leven moeilijker kunnen maken, maar wanneer maakt iets het leven moeilijker en wanneer onleefbaar? Het bestaat in vele gradaties en het is zo afhankelijk van waar je geboren wordt en hoe je omgeving ermee omgaat hoe je leven verloopt! Ik denk dat iedere ouder voor zijn kind idealiter kiest om gewoon 'normaal' te zijn, omdat normaal zijn, doorsnee zijn, wellicht saai is maar wel makkelijk, want mensen kunnen je nergens op aanvallen, nergens op discrimineren, nergens het leven mee zuur maken en je wilt als ouder niet dat je kind pijn gedaan wordt. Ja, idealiter zit de wereld zo in elkaar dat we iedereen accepteren zoals hij is. Maar zo is het niet. Ouders die kiezen voor abortus kiezen niet 'de gemakkelijke weg', ze kiezen wat zij denken dat de minst pijnlijke weg voor hun kind(eren) gaat zijn. Je kunt voor of tegen die keuze zijn, maar je kunt er in elk geval van uit gaan dat mensen het doen omdat zij het beste willen voor hun kind en die keuze als zodanig accepteren. Mensen hebben er ook verdriet van, zijn ook blij geweest met het nieuws van een (nieuw) kindje op komst en dergelijke beslissingen worden niet zonder slag of stoot genomen.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:03

Allereerst vind ik genocide echt heel overdreven, het zou genocide zijn als we nu alle doven op een hoop gooien en ze afschieten.

Verder ga ik mee met Urielle. Waar de grens ligt is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, en doofheid is niet zo ernstig in de zin van dat een kind daar natuurlijk prima mee kan leven. Maar goed, als ik kon kiezen, zou ik het mijn kind ook liever gunnen om muziek te kunnen luisteren etc. Ik weet niet of ik er abortus voor zou plegen, maar in het geval van IVF als het gaat om een gezond eitje of een "doof" eitje terugplaatsen, dan zou ik het wel weten.

Over het verdwijnen van jullie cultuur; eigenlijk vind ik dit vrij egoistisch.. ik snap best dat jullie dat jammer vinden, maar ik vind dat absoluut geen reden om dove kinderen geboren te laten worden. Verder denk ik ook niet dat dit gaat gebeuren, zoals sigrid al aangeeft worden de meeste kinderen "natuurlijk" verwekt en lang niet iedereen zal hiervoor aborteren.

Zonnebloem18: down syndroom is ook lang niet altijd slecht voor het kind, vaak meer lastig voor de omgeving (+veel kosten door opvang)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:22

Ik vind genocide eerlijk gezegd wel een erg groot woord in dit verhaal.

Gehandicapt? Ja. Doof zijn is een handicap. OK, eentje waar prima mee te leven is, maar het IS een handicap. Ik zie het probleem ook niet zo, eerlijk gezegd. Ik ben zelf ook gehandicapt; ik heb maar 1 arm. Maakt me niet minder dan een ander, maar ik heb wel een handicap. Maakt me misschien zelfs wel eens méér want je wil niet weten hoe creatief je sommige dingen soms oplost. Draai maar eens een pot appelmoes open met 1 hand. Lukt het je niet? Geef maar hier, doe ik het voor je :=

En eerlijk? Ja, als ik met een IVF-behandeling kon kiezen tussen een embryo waarvan ik weet dat het een doof kindje wordt, of een embryo waarvan ik weet dat het geen doof kindje wordt, dan kies ik die laatste. Dat heeft niets met genocide te maken maar met gezond verstand. Want natuurlijk zou ik mijn kind niet laten aborteren als ik hoorde dat het doof zou worden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:11

Sonja schreef:
Ik vind genocide eerlijk gezegd wel een erg groot woord in dit verhaal.

Ik vind het niet alleen een erg groot woord, ik vind het nogal misplaatst ook eerlijk gezegd. Maar goed, het trekt wel de aandacht in de rij met topictitels....

Ik ben het wel met Urielle eens. Jij kan niet bepalen waar voor iemand anders de grens ligt.
Ik heb zelf meerdere hartafwijkingen, waardoor ik ook wat beperkt ben en in de medische molen zit. Op zich prima mee te leven, maar toen ik zwanger was heb ik toch onderzoek laten doen of mijn dochtertje dezelfde afwijkingen had. Gelukkig was dat niet zo, maar anders hadden we voor een moeilijke keuze gestaan. Wat die geweest zou zijn, kan ik niet vertellen, gelukkig heeft het zo ver niet hoeven komen.

Jij kan je doofheid misschien niet als een enorm probleem ervaren, dat kan voor iemand anders heel anders zijn. Ik ervaar mijn beperking ook niet als een echt probleem, maar ik weet uit lotgenotencontact dat anderen zich ernstig beperkt voelen, constant angstig zijn of het gevoel hebben dat ze niet voldoen voor het 'moderne' leven. Als je je zo voelt, snap ik heel goed dat je dat je toekomstige kindje wil besparen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:38

Ik vind de keuze voor het woord genocide ook behoorlijk misplaatst. Dan heb ik imo niet goed begrepen wat genocide inhoud.

Maar ik ben wel met je eens dat dit te ver gaat. Doof zijn is imo wel een handicap (het is immers een beperking, handicaps zijn er in vele soorten en maten), maar geen reden om een kindje niet geboren te laten worden.
Ik vind het persoonlijk erg eng dat er geselecteerd gaat worden met genetica, of dat nou om doofheid, geslacht of kleur ogen gaat. Het lijkt veel te veel op het ongewenst verklaren van bepaalde groepen.
Natuurlijk is dit nog maar het beginstadium, maar ik vind het wel een eng idee.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:43

Even kort een opmerkinkje over het woord genocide.

Waarom ik dit gebruik is omdat alle discussies binnen dovenwereld met dit onderwerp toch altijd genocide wordt genoemd.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:48

Nou het is misschien voor de doven van nu niet leuk, maar het is toch helemaal super als mensen over 30 jaar niet meer doof hoeven te zijn?

Als ik een doof kindje zou verwachten zou ik daar wel iets aan laten doen, en kan er wel een mooi verhaal van maken maar Urielle heeft al precies uitgelegd waarom: ik wil het beste voor mijn kind. Ik heb niks tegen doven, natuurlijk niet! Maar als ik kan kiezen tussen een doof kindje en een kindje wat kan horen dan is die keuze snel gemaakt. En niet alleen omdat ik het beste wil voor mijn kind, ik zou het zelf ook ontzettend lastig vinden.

Ik struikelde ook nogal over het woord genocide.. vind dat nogal overdreven en kant noch wal raken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:56

Ik ben het ook niet helemaal eens dat je dit genocide kan noemen. Denk dat het iets tever is doorgetrokken. Het is niet zo dat er een jacht is op dove mensen. In mijn mening proberen ze gewoon alle mogelijke "foute" genen uitschakelen zodat ze de foetus de grootste kans geven op een "gezond" leven.
Ik kan niet ruiken, helemaal niets, en ik weet dat ik niet de enigste ben. Mochten ze nou ontdekken dat het een gen is die dit veroorzaakt en ze zeggen dat ze op voorhand dat kunnen voorkomen, ja, graag dan.

Ik begrijp dat je je een beetje aangevalt voelt omdat jij zelf doof bent en het zou kunnen voelen dat ze iets proberen te elimineren wat jij hebt. Je zegt dat het een cultuur is, maar als jij de keuze zou hebben om te kunnen horen, zou je dan nee zeggen?
Mochten ze mij aanbieden om te kunnen ruiken dan zou ik ja zeggen.

Ze zouden geen selectie mogen maken bij inplanteren van embrio's vind ik, dit is een keuze van ouders. Maar ik denk dat iedereen het erover eens is dat als je graag een kind zou willen dat je dan ook zo een goed mogelijke start voor het kind wil hebben.

Ik heb echter wel altijd het gevoel gehad dat mocht ik zwanger raken dat ik het onder geen beding ooit weg zou laten halen. Ik weet zeker dat het niet uit maakt hoe of wat, ik zou er altijd van houden!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:59

MoonChloe schreef:
Even kort een opmerkinkje over het woord genocide.

Waarom ik dit gebruik is omdat alle discussies binnen dovenwereld met dit onderwerp toch altijd genocide wordt genoemd.

Duidelijk een verschil van cultuur. :D

Ik vind het ook wat overdreven maar dat terzijde.

Ik ben wel verrast dat je als dove niet als gehandicapt gelabelt wilt worden. No offence maar dat ben je toch?

vandale: han·di·cap [hendiekep] de; m -s 1 belemmering, nadeel 2 lichamelijk of geestelijk gebrek

Hoe erg is het, als er straks geen dove mensen meer worden geboren? Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat als je de keuze hebt om wel of niet doof geboren te worden, dat je dan voor doof kiest. Maar dat is ingegeven door iemand die alleen het horende leven kent...

Ik wil geen kinderen dus ik kan geen uitspraak doen over wel of niet aborteren.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:02

Persoonlijk zie ik doofheid wel als een handicap. ( Belemmering)
Mijn vader is doof, en in meer of mindere mate word ons gezin er wel door beïnvloed en soms ook belemmerd.
Je loopt tegen problemen op die je bij geheel horende personen niet tegenkomt.
Maar er is zeer goed mee te leven, en ik denk / vind dat je als dove ook geheel met de maatschappij kan meedraaien.

Ik zie dit ook niet als een genocide. Hoe jij redeneert is eigenlijk bijna elke vorm van bestrijding van ziektes die een beperking kunnen veroorzaken en hulp bij handicaps genocide. We leven in een tijd waarin de natuur tot op zekere hoogte gemanipuleerd word en er naar gestreefd word dat iedereen kan meedraaien in de maatschappij. Mensen die een been missen krijgen een kunstbeen. Hiermee word hun handicap niet teniet gedaan maar word er voor gezorgd dat ze makkelijker kunnen meekomen. Het is een hulp je die het vermakelijkt.
Hetzelfde geld voor een hoorapperaat of een bepaald medicijn om ziekteverschijnselen te onderdrukken.
Als ouder wil je voorkomen dat je kind 'anders is' dat ligt in de natuur van mens en dier. Want 'anders zijn' betekend een vergrootte kans om op te vallen en dus gedood te worden door andere roofdieren. Dit oerinstinct zit nog steeds in ons, kijk maar naar het kuddegedrag.

Daarnaast zal doofheid nooit verdwijnen. Mensen kunnen altijd door een ongeluk doof worden. Daarnaast zijn er ook vormen van doofheid, zoals in mijn familie, die niet door dat gen worden veroorzaakt. Wij hebben een gen in de familie die spierafbraak veroorzaakt. Dit uit zich in vele vormen oa doofheid, slechtziend, conditie opbouw, gevoel etc.
Ik zou dus niet van genocide praten, tenzij deze mensen ook vermoord zouden worden om hun doofheid.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:40

LecyTinker schreef:
Ik begrijp dat je je een beetje aangevalt voelt omdat jij zelf doof bent en het zou kunnen voelen dat ze iets proberen te elimineren wat jij hebt. Je zegt dat het een cultuur is, maar als jij de keuze zou hebben om te kunnen horen, zou je dan nee zeggen?

Ik zal vanavond uitgebreid op dit topic reageren.. Maar wil hier toch even snel op reageren namelijk, dat als er een pilletje zou zijn waarmee ik horend zou kunnen worden zou ik echt NEE zeggen daarop... No way dat ik horend wil worden :n
( en ik durf bijna te zeggen dat 99% van alle doofGEBORENEN zelfde zeggen.)