Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
friendly schreef:Allereerst, ik kijk normaal geen Oprah. Nu ook niet - was bezig op de laptop - en op de tv stond toevallig Oprah op. Nu hoorde ik ineens in een interview met een serveerster in Amerika dat het niet geven van fooien onacceptabel is. Zij loopt voor jou heen en weer en als jij geen fooi geeft moet ze er zelf op toeleggen. Oftewel: zij betaalld voor jou om te eten/drinken. En dat het verplicht om een fooi te geven. En let wel 15 á 20% van het aankoopbedrag.
Nu zeg ik: PARDON?! Wij besluiten om bij JULLIE iets te eten/drinken en wordt er een soort van geeist dat wij fooi geven? En dan nog wel minstens 15 á 20%?!! 1. Wij zijn NIET verplicht tot een extraatje geven? 2. Als wij het wel doen, beslissen wij nog altijd zelf hoeveel.
Nu gaat dit ook over de horeca in Amerika, ik weet niet hoe het is met de horeca in Nederland maar ik moet zeggen dat ik er dus nog nooit van gehoord heb dat het verplicht is. En ook niet dat je een bepaald fooibedrag moet geven...
Ben benieuwd hoe jullie erover denken en of jullie weten of er ook zo'n 'verplichting' in Nederland geldt....
Cassidy schreef:Je bent duidelijk nog niet in Amerika geweest. Ze vragen overal fooi voor, zelfs als ze de koffers naar je kamer brengen. En al is het maar 1 Dollar, het tikt uiteindelijk lekker aan.
Je mag de situatie in Nederland niet vergelijken met Amerika. Hier is het een extraatje voor goed verleende service, in Amerika is het broodnodig om het hoofd boven water te houden.
friendly schreef:Nee ik ben ook niet in Amerika geweest klopt. Maar ik stond meer te stuiteren van het feit dat het verplicht gesteld word. Tuurlijk, ik vind dat de horeca een fooi moet krijgen voor hun goede werk maar dat het ''verplicht'' zou zijn vind ik weer niet kunnen. Het is nog altijd aan ons om te beslissen OF we fooi geven en dan hoeveel, vind ik. Al zou ik al is t maar een euro, fooi geven daar niet van.
Nee ik wil de vergelijking ook niet maken hoor. In amerika is het zoals ik beschreef maar zijn er ook vergelijkbare ''regels'' al dan niet andere bedragen situaties in Nederland? Ok, toch een kleine vergelijking dus.
Cassidy schreef:Ik vind het alleen maar goed dat je op het moment zelf aangeeft dat dingen niet goed zijn, dan kunnen ze er namelijk nog wat aan doen. Ze kunnen niets met de opmerking dat bijv. het eten niet goed was en de persoon in kwestie wel alles heeft opgegeten.
Fooi geef ik dan ook alleen maar als alles echt naar wens was. En het is een probleem wie die fooi dan krijgt op het moment dat er meerdere mensen aan het bedienen zijn.
Cassidy schreef:En het is een probleem wie die fooi dan krijgt op het moment dat er meerdere mensen aan het bedienen zijn.
misslauie schreef:sjah ik ben ook al een mooi aantal jaartjes een horecamuts(bedieningsmedewerker), en het doet me goed als mensen tevreden zijn dat ze fooi geven.
griebels schreef:Ik ben van mening dat als je fooi verwacht, dat je dan beter een andere baan kan nemen.
Ik krijg ook geen fooi bij mijn baan, waarom in de horeca wel dan. Die mensen hebben ook gewoon een salaris, en zijn niet de enige die iets voor de mens doen