Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

friendly

Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 01:20

Allereerst, ik kijk normaal geen Oprah. Nu ook niet - was bezig op de laptop - en op de tv stond toevallig Oprah op. Nu hoorde ik ineens in een interview met een serveerster in Amerika dat het niet geven van fooien onacceptabel is. Zij loopt voor jou heen en weer en als jij geen fooi geeft moet ze er zelf op toeleggen. Oftewel: zij betaalld voor jou om te eten/drinken. En dat het verplicht om een fooi te geven. En let wel 15 á 20% van het aankoopbedrag.

Nu zeg ik: PARDON?! Wij besluiten om bij JULLIE iets te eten/drinken en wordt er een soort van geeist dat wij fooi geven? En dan nog wel minstens 15 á 20%?!! 1. Wij zijn NIET verplicht tot een extraatje geven? 2. Als wij het wel doen, beslissen wij nog altijd zelf hoeveel.

Nu gaat dit ook over de horeca in Amerika, ik weet niet hoe het is met de horeca in Nederland maar ik moet zeggen dat ik er dus nog nooit van gehoord heb dat het verplicht is. En ook niet dat je een bepaald fooibedrag moet geven...

Ben benieuwd hoe jullie erover denken en of jullie weten of er ook zo'n 'verplichting' in Nederland geldt....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:22

friendly schreef:
Allereerst, ik kijk normaal geen Oprah. Nu ook niet - was bezig op de laptop - en op de tv stond toevallig Oprah op. Nu hoorde ik ineens in een interview met een serveerster in Amerika dat het niet geven van fooien onacceptabel is. Zij loopt voor jou heen en weer en als jij geen fooi geeft moet ze er zelf op toeleggen. Oftewel: zij betaalld voor jou om te eten/drinken. En dat het verplicht om een fooi te geven. En let wel 15 á 20% van het aankoopbedrag.

Nu zeg ik: PARDON?! Wij besluiten om bij JULLIE iets te eten/drinken en wordt er een soort van geeist dat wij fooi geven? En dan nog wel minstens 15 á 20%?!! 1. Wij zijn NIET verplicht tot een extraatje geven? 2. Als wij het wel doen, beslissen wij nog altijd zelf hoeveel.

Nu gaat dit ook over de horeca in Amerika, ik weet niet hoe het is met de horeca in Nederland maar ik moet zeggen dat ik er dus nog nooit van gehoord heb dat het verplicht is. En ook niet dat je een bepaald fooibedrag moet geven...

Ben benieuwd hoe jullie erover denken en of jullie weten of er ook zo'n 'verplichting' in Nederland geldt....

In de horeca in Amerika is het bijzonder gebruikelijk ja, omdat ze daar zo weinig betaald krijgen dat ze leven van de fooien. Daarom geven ze daar altijd minimaal 15%

En ik denk dat het in Nederland een goed gebruik is om de bediening te laten merken dat je erg blij bent met de service. Ik geef het iig altijd wel, al is het maar een euro.

Cassidy

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:24

Je bent duidelijk nog niet in Amerika geweest. Ze vragen overal fooi voor, zelfs als ze de koffers naar je kamer brengen. En al is het maar 1 Dollar, het tikt uiteindelijk lekker aan.

Je mag de situatie in Nederland niet vergelijken met Amerika. Hier is het een extraatje voor goed verleende service, in Amerika is het broodnodig om het hoofd boven water te houden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:26

ik reken meestal rond af als ik bijv 18,00 euro moet betal geef ik 20 en zeg hou de rest maar als fooi

maarhet is hier niet verplicht

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:27

Cassidy schreef:
Je bent duidelijk nog niet in Amerika geweest. Ze vragen overal fooi voor, zelfs als ze de koffers naar je kamer brengen. En al is het maar 1 Dollar, het tikt uiteindelijk lekker aan.

Je mag de situatie in Nederland niet vergelijken met Amerika. Hier is het een extraatje voor goed verleende service, in Amerika is het broodnodig om het hoofd boven water te houden.

Nou, ik werk nu zo'n 4jaar in de horeca. En ik moet het ook echt hebben van de fooien die ik krijg. Tuurlijk is 15-20% wel erg veel van het goede.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:28

In Amerika betaal je ook stukken minder voor bijv. een cola, ik denk niet dat je incl. die 'verplichte' fooi meer kwijt bent dan als je in Nederland op het terras gaat zitten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 01:31

Nee ik ben ook niet in Amerika geweest klopt. Maar ik stond meer te stuiteren van het feit dat het verplicht gesteld word. Tuurlijk, ik vind dat de horeca een fooi moet krijgen voor hun goede werk maar dat het ''verplicht'' zou zijn vind ik weer niet kunnen. Het is nog altijd aan ons om te beslissen OF we fooi geven en dan hoeveel, vind ik. Al zou ik al is t maar een euro, fooi geven daar niet van.

Nee ik wil de vergelijking ook niet maken hoor. In amerika is het zoals ik beschreef maar zijn er ook vergelijkbare ''regels'' al dan niet andere bedragen situaties in Nederland? Ok, toch een kleine vergelijking dus.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:32

Er zijn wel meer landen waar het verplicht is een fooi te geven. In amerika is dat idd minimaal 15% Kan er niet mee zitten hoor :+ In nederland is dat niet verplicht, maar in nederland verdient de gemiddelde serveerster ook meer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:33

friendly schreef:
Nee ik ben ook niet in Amerika geweest klopt. Maar ik stond meer te stuiteren van het feit dat het verplicht gesteld word. Tuurlijk, ik vind dat de horeca een fooi moet krijgen voor hun goede werk maar dat het ''verplicht'' zou zijn vind ik weer niet kunnen. Het is nog altijd aan ons om te beslissen OF we fooi geven en dan hoeveel, vind ik. Al zou ik al is t maar een euro, fooi geven daar niet van.

Nee ik wil de vergelijking ook niet maken hoor. In amerika is het zoals ik beschreef maar zijn er ook vergelijkbare ''regels'' al dan niet andere bedragen situaties in Nederland? Ok, toch een kleine vergelijking dus.

Nee.

In Nederland zit de prijs voor de bediening bij de kosten in, en is het een extratje

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 01:34

Dank je wel. Ben ik ook weer wat wijzer geworden. ;)

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:41

sjah ik ben ook al een mooi aantal jaartjes een horecamuts(bedieningsmedewerker), en het doet me goed als mensen tevreden zijn dat ze fooi geven.

in NL is het gebruikelijk dat als je tevreden bent dat je ongeveer 10% geeft, maar het is een gebaar van dankbaarheid, en niets anders!
dus verplicht fooi betalen? ik zou het niet accepteren.
Fooi moet een extraatje zijn hier heb je gewoon een basis (minimum) loon, en alles wat je extra krijgt is omdat jij en je collega's zich goed hebben ingezet om de mensen een leuke avond te bezorgen. Wel vinden we het natuurlijk jammer als mensen die super tevreden zijn geweest helemaal niets geven aan fooi, maar dat is dan zo. Ik zou niet willen dat het verplicht gesteld word!
Ookal is het minder dan 10%, het gaat om het gebaar.

Zelf geef ik ook geen fooi als ik niet tevreden ben over het bedienend personeel of het eten/drinken of beide. overigens meld ik het ook wanneer ik niet tevreden ben en dat onderbouw ik. (Bijvoorbeeld, er komt een bord voor mijn neus met een biefstuk wat ik besteld heb. ik heb gevraagd om rauw/medium, en krijg een droge schoenzool (lees doorbakken) voorgeschoteld. of het eten is niet warm o.i.d. dan meld ik het ook.) Word er dan goed mee omgegaan,(kop koffie van het huis/ aanbieden een nieuwe te maken, enz.) en is de rest oké, geef ik ook gewoon fooi.

ik stop de fooi die ik krijg in een spaarpotje en die is nu leuk vol aan het raken :) straks misschien nieuwe laptop van kopen! :

edit: hier is de term fooi waarschijnlijk ook wat anders dan in amerika, hier zie je de kosten van de bediening niet. deze zijn al verwerkt in de prijs die je voor een drankje en een hapje betaald. in amerika staat dat bedieningsloon gedeeltelijk los op de rekening genoemd als "fooi".
Laatst bijgewerkt door misslauie op 28-10-09 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:45

Ik vind het alleen maar goed dat je op het moment zelf aangeeft dat dingen niet goed zijn, dan kunnen ze er namelijk nog wat aan doen. Ze kunnen niets met de opmerking dat bijv. het eten niet goed was en de persoon in kwestie wel alles heeft opgegeten.

Fooi geef ik dan ook alleen maar als alles echt naar wens was. En het is een probleem wie die fooi dan krijgt op het moment dat er meerdere mensen aan het bedienen zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:46

In zuid Afrika moet je ook overal fooi geven.
Daar is het eigenlijk een soort norm.
Net zoals dat je hier dank je wel zegt als je iets krijgt.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:48

Cassidy schreef:
Ik vind het alleen maar goed dat je op het moment zelf aangeeft dat dingen niet goed zijn, dan kunnen ze er namelijk nog wat aan doen. Ze kunnen niets met de opmerking dat bijv. het eten niet goed was en de persoon in kwestie wel alles heeft opgegeten.

Fooi geef ik dan ook alleen maar als alles echt naar wens was. En het is een probleem wie die fooi dan krijgt op het moment dat er meerdere mensen aan het bedienen zijn.

bij ons gooien ze alles in een pot en dan verdelen we alles aan het eind van de maand eerlijk
ikben afwas hulpmaar stopke toch mooi 42 euro extra in mn zak

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:49

Cassidy schreef:
En het is een probleem wie die fooi dan krijgt op het moment dat er meerdere mensen aan het bedienen zijn.

bij de bedrijven waar ik werk/gewerkt heb gaat de fooi altijd in een grote pot. Deze wordt dan per gewerkt uur uitgerekend (dus alle uren van alle medewerkers(inclusief keukenpersoneel) worden bij elkaar opgeteld, en alle fooi van 1 maand word geteld, en dan word dat verdeeld over het aantal uren, of de fooi word per avond verdeeld over de mensen die die avond gewerkt hebben. dan krijgt iedereen even veel. Vraag anders eens of er een fooienpot is. (is er meestal wel)

wat mensen vaak ook niet weten is dat als je pint je prima fooi bij kunt pinnen. (vraag het anders eens, bij zo goed als elk bedrijf kan dat wel)
dit word dan weer contant uit de kassa/portemonnees gehaald, en komt dus ook netjes in de fooienpot terrecht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:51

Niet ieder bedrijf heeft een fooienpot waar uiteindelijk voor een hele groep leuke dingen gedaan kunnen worden, of die per medewerker het aandeel uit gaat rekenen. Ik heb een keer bij een bedrijf gewerkt waar de fooienpot gewoon naar de baas ging (niet lang gezeten overigens)....

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:52

Ik woon in Amerika en het is erg belangrijk om hier fooi te geven, de serveersters in restaurants verdienen per uur maar ongeveer 3 dollar en leven echt van de fooien.
De meeste mensen in de bediening zijn hier wel extra klantvriendelijk, veel meer dan in Nederland, omdat ze echt moeten leven van hun fooien. Als je in Amerika niet tevreden bent met de bediening geef je maar zo'n 10%.
In Nederland zit het inderdaad al in de prijs in.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:57

precies heel normaal in usa.
moet idd ook wel.
ook voor de schoonmakers in hotel leg je dagelijks wat neer (als je een schone kamer wilt :-))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:14

Ik vind het helemaal niet gek in Amerika. Hier in Nederland doe ik het inderdaad als ik erg tevreden ben.

Overigens is het in Frankrijk niet nodig om een fooi te geven, want daar berekenen ze dat in de prijs (dus is het eigenlijk helemáál verplicht, maar je ziet het niet).

Dat zorgt voor erg vreemde misverstanden als je in een Frans restaurant een fooi probeert te geven en ze je steeds wijzen op de prijs op het bonnetje :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:26

misslauie schreef:
sjah ik ben ook al een mooi aantal jaartjes een horecamuts(bedieningsmedewerker), en het doet me goed als mensen tevreden zijn dat ze fooi geven.

Ik werk in de zorg, lichamelijk en geestelijk zwaar werk voor weinig geld. Mensen zeggen altijd dat ze dankbaar zijn, maar een fooi? Nee die mag ik niet aannemen.
In Amerika is alles anders dat weet ik, maar ik vind het ronduit belachelijk dat je hier in Nederland van een fooi uitgaat. Als ik al op een terras ergens ga drinken (mestal loop ik door en drink niks) dan geef ik nooit geen fooi.
Je krijgt toch gewoon betaald voor je werk, dus ik zie niet in waarom ik fooi zou geven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:30

Je moet niet vergeten dat het horeca personeel in Amerika een hongerloontje heeft. Zij moeten hun salaris binnen halen van die fooien die ze krijgen... Dat is de bedoeling. Daarom is daar zo veel over te doen.

In Nederland krijg je gewoon een basissalaris in de horeca en is de fooi alleen maar een leuk extraatje.

Ik vind daarom dat jouw poll niet echt goed aansluit bij de situatie zoals die hier in Nederland is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:31

Ik ben van mening dat als je fooi verwacht, dat je dan beter een andere baan kan nemen.
Ik krijg ook geen fooi bij mijn baan, waarom in de horeca wel dan. Die mensen hebben ook gewoon een salaris, en zijn niet de enige die iets voor de mens doen :?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:36

Mijn mening trouwens helemaal vergeten. :o

In NL ligt het aan de kwaliteit van het personeel (en het eten natuurlijk) of ik fooi geef, of dat ik zeg: rond maar af op een hele euro. (dat doe ik wel standaard).

Als ik ergens wat ga eten krijgen ze altijd wel wat fooi, bij het drinken bestellen in de kroeg: nee dan meestal niet. (anders blijf ik bezig met uitdelen, ben geen Sinterklaas)

Als ik op vakantie ga, lees ik me natuurlijk wel in in het land. Als het daar gebruikelijk is, zal ik het ook niet laten. In Amerika dus veeeeeeel dollarbiljetten weggegeven. :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:38

griebels schreef:
Ik ben van mening dat als je fooi verwacht, dat je dan beter een andere baan kan nemen.
Ik krijg ook geen fooi bij mijn baan, waarom in de horeca wel dan. Die mensen hebben ook gewoon een salaris, en zijn niet de enige die iets voor de mens doen :?

Dus omdat jij het niet krijgt gun je het een ander ook niet?

Tis prima hoor als je het niet wilt geven, maar ik vind het altijd zo flauw om zo'n 'jij bent groot en ik ben klein en het is niet eerlijk' speach ervan te maken.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:45

IndianLady schreef:
Ik werk in de zorg, lichamelijk en geestelijk zwaar werk voor weinig geld. Mensen zeggen altijd dat ze dankbaar zijn, maar een fooi? Nee die mag ik niet aannemen.

Waarom mag je die niet aannemen?