Zwarte minder goed zichtbaar dan blanke? of gewoon racisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Zwarte minder goed zichtbaar dan blanke? of gewoon racisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:51

titel is niet racistisch bedoeld ;) kleurling pastte niet ;)

Citaat:
Oplichtende hesjes voor donkere asielzoekers
Uitgegeven: 23 oktober 2009 12:03
Laatst gewijzigd: 23 oktober 2009 12:56

TIENRAY - Op initiatief van een bewonersoverleg krijgen asielzoekers in het Limburgse dorpje Tienray voortaan een reflecterend hesje mee als ze 's avonds de straat op gaan.
Bewoners schrikken anders van de asielzoekers, die in het donker niet opvallen. Zo meldt De Limburger.

Volgens een woordvoerder van de gemeente Horst aan de Maas, waar Tienray onder valt, zijn donkere mensen 's avonds op straat minder goed zichtbaar.

-----------

Burgerinitiatief

Een burgerinitiatief van tweehonderd inwoners deed het plan enkele weken geleden het licht zien. De provincie Limburg stelde vervolgens honderdvijftig hesjes ter beschikking.

Bij het dorp, dat zo'n veertienhonderd inwoners telt, staat een asielzoekerscentrum voor tijdelijk verblijf. Hier kunnen maximaal 191 asielzoekers worden opgevangen.

Racisme

Asielzoekers maken volgens de woordvoerder al enkele weken zonder probleem gebruik van de hesjes. Overigens zou Tienray, evenals het gebied rond het asielzoekerscentrum, goed verlicht zijn.

Het plan heeft niets met racisme te maken, stelt de woordvoerder. "De mensen hier zijn al lang aan de asielzoekers gewend."

http://www.nu.nl/algemeen/2107962/oplic ... ekers.html

Sorry hoor, maar als het donker is is het toch donker? Dan zie je een blanke toch ook niet goed? Ook al is het niet verplicht voor de assielzoekers. Het feit dat hierover gevallen wordt vind ik erg raar.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:55

Klinkt in mijn ogen ook nogal racistisch :=

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:55

Waarom val jij erover als zij er geen probleem mee hebben?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:56

Ik vind het ook wel een beetje... vreemd, inderdaad. Blanken kunnen net zo goed slecht zichtbaar zijn in het donker, met name in deze tijd waarin mensen weer donkere winterjassen, sjaals en petten/hoeden/mutsen beginnen te dragen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:58

Lyonesse schreef:

ik vond het een nogal vreemd bericht... En ik vraag me af waarom een persoon met een donkerdere huidskleur minder goed te zien zou zijn dan iemand met een lichte huidskleur. Dat zie je toch niet in het pikkedonker?

_Ismay__

Re: Zwarte minder goed zichtbaar dan blanke? of gewoon racisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:00

Vind het ook nogal racistisch klinken, zorg dan dat ze allemáál een vestje dragen. Je ziet een blank persoon net zo slecht als een iemand met een donkere huidskleur in het donker.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:29

In het donker langs de weg lopen zonder verlichting/reflexie is levensgevaarlijk!(veel voetgangers zijn zich daar niet eens van bewust)
Er is hier dus duidelijk sprake van discriminatie van de blanke voetganger die GEEN hesje krijgt.....

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:37

Hmm, ik weet het niet :+
Als ik kijk naar het AZC en de asielzoekers hier: Die lopen altijd op de weg, nooit op de stoep. De "inheemsen" lopen wel op de stoep, waar het risico op aanrijden aanzienlijk minder groot is :+

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:57

Lyonesse schreef:

Natuurlijk hebben ze er geen probleem mee, ze zoeken asiel, kan hun dat hesje wat schelen.
De vorm waarin het gebracht wordt is wel een beetje merkwaardig; dat plaatselijke bewoners ervan schrikken.
Zou minder "racistisch" overkomen als het anders gebracht zou worden; voor de eigen veiligheid van de asielzoekers, gezien ze niet gewend zijn aan het NL verkeer oid.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:01

Ik hoorde dit gisteren op de radio en moest er wel mee lachen. Als ze nou gezegd hadden dat deze mensen altijd naast een drukke weg moesten lopen en dat ze daarom hesjes krijgen oke. Hoe zit het dan met mensen op het AZC met een lichtere huidskleur? zien ze die wel beter dan?

Hesjes, super. Zouden meer mensen aan moeten doen die in de avond over de weg gaan wandelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:02

In de zomer zou je kunnen zeggen van wel, maar nu met alle warme (vaak donkere) kleding maakt het volgens mij niets uit..

Het zou voor iedereen trouwens veilig zijn om met opvallende kleding buiten te lopen in het donker :j

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:06

Ik zie het nut niet helemaal, leer ze dat we in Nederland op de stoep lopen, hoezo niet zichtbaar? Die kleine stukjes huid die met dit weer zichtbaar zijn, zullen het verschil niet maken! En sja dan zie je in plaats van na 30 meter pas na 25 meter, als je daar van schrikt, heb je echt een slecht geweten :D

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:08

Lyonesse schreef:
Hmm, ik weet het niet :+
Als ik kijk naar het AZC en de asielzoekers hier: Die lopen altijd op de weg, nooit op de stoep. De "inheemsen" lopen wel op de stoep, waar het risico op aanrijden aanzienlijk minder groot is :+

Ik woon dus in zelfde dorp als Lyonesse en woon 400 meter van het azc af.. Heb er geen problemen mee hoor maar als ik dus savonds in m`n huisje zit en het is donker dan hoor is soms mensen praten maar zie niks :\ Aan het gepraat kan ik dus meestal wel horen dat het een persoon uit het azc is.. Loopt er een "blanke" langs dan zie je dat soms ook niet maar vaak als je goed kijkt zie je het wel..
Zo reden wij laatst met de auto de straat in liepen er een paar personen dus van het azc op de weg.. tja.. :\ Je zag alleen aan de kleding dat er wat liep maar verder niet..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:14

scooby schreef:
Lyonesse schreef:

Natuurlijk hebben ze er geen probleem mee, ze zoeken asiel, kan hun dat hesje wat schelen.
De vorm waarin het gebracht wordt is wel een beetje merkwaardig; dat plaatselijke bewoners ervan schrikken.
Zou minder "racistisch" overkomen als het anders gebracht zou worden; voor de eigen veiligheid van de asielzoekers, gezien ze niet gewend zijn aan het NL verkeer oid.

Niet eens. Ik neem aan dat er voor dit middel idd is gekozen omdat bewoners ervan schrokken. :+ Bovendien gaat het niet alleen om de veiligheid van de asielzoekers, maar ook van de bewoners die zich de pleuris schrikken als ze ineens iets zien bewegen voor zich op de weg en er bovenop rijden cq uitwijken en iets anders raken. Niet gewend aan het verkeer vind ik ook een beetje een overstatement trouwens :D Ze weten ook hoe de bus en de trein werken :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:20

Ik vind het hele artikel gewoon te onzinnig voor woorden. Lekker belangrijk nieuws dit, je zou denken dat er belangrijkere zaken zijn die het vermelden wél waard zijn. Is het écht nieuwswaardig dat deze mensen een hesje aan moeten? Vind ik niet.

De woordkeuze is ook niet helemaal lekker. Afgezien daarvan, iedereen die in het donker loopt langs een weg zou iets wat reflecteert aan moeten hebben imo. Hoe vaak ik wel niet gierend op de rem heb moeten trappen omdat er ineens iemand vanuit het donker langs de wegdook. Om van die fietsers die zonder licht fietsen maar niet te spreken :x Ongeacht je huidskleur, al ben je roze met paarse stippen, in het donker dien je je gewoon zichtbaar te maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:24

Berdien schreef:
Ik vind het hele artikel gewoon te onzinnig voor woorden. Lekker belangrijk nieuws dit, je zou denken dat er belangrijkere zaken zijn die het vermelden wél waard zijn. Is het écht nieuwswaardig dat deze mensen een hesje aan moeten? Vind ik niet.

De woordkeuze is ook niet helemaal lekker. Afgezien daarvan, iedereen die in het donker loopt langs een weg zou iets wat reflecteert aan moeten hebben imo. Hoe vaak ik wel niet gierend op de rem heb moeten trappen omdat er ineens iemand vanuit het donker langs de wegdook. Om van die fietsers die zonder licht fietsen maar niet te spreken :x Ongeacht je huidskleur, al ben je roze met paarse stippen, in het donker dien je je gewoon zichtbaar te maken.

helemaal mee eens!

Trouwens, volgens mij heeft de woordvoerder het gewoon niet begrepen.
Asielzoekers lopen gewoon heel veel bij de weg (bij gebrek aan fiets/auto), hier ook. en als je 's avonds bij de weg loopt, moet je zorgen voor zichtbaarheid.
N.B. krijgen de oostblok/aziatische asielzoekers ook een hesje? Vast wel, anders zou dat zéker discriminatie zijn!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:26

Zie je ineens 2 lichte ogen en een brede glimlach uit het niets verschijnen! :D Schrik je je ook rot!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:39

Afbeelding

:P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:40

GE-WEL-DIG! _O-

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:50

vind het wel een goed idee eigenlijk
schrik me namelijk wel eens de schompes als er ineens vanuit het niets 1 opduikt..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:41

Ik vind het wel een goed idee. Toevallig hadden we het er net in de auto over, dat je idd mensen met een donkere huidskleur moeilijker ziet in het donker. Niet om te discrimineren maar omdat ze meer wegvallen in de achtergrond, net als dat bijv. witte honden meer opvallen dan zwarte (daardoor kwamen we op het onderwerp, bijna een zwarte hond platgereden :o ), witte jassen meer opvallen dan zwarte, valt een lichtere huidskleur ook beter op in het donker dan donkerdere.
Ik zie het juist als een niet-discriminerend teken, stukje bezorgdheid.

Overigens zou ik het bijzonder toejuichen als _iedere_ voetganger verplicht is een reflecterend hesje en een armlampje aan te hebben zodra de schemering invalt. Ik ga het zelf wel doen als ik straks met onze aanstaande hond ga wandelen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:06

Voor mij mogen ze dat verplichten voor àlle voetgangers/fietsers :D . Vreselijk hoe sommige denken dat ze nog wel genoeg zichtbaar zijn. Ik ga 's avonds nooit naar buiten zonder reflecterende bandjes, als ik verder weg moet ook vaak een vestje. Tenzij ik het vergeet wanneer ik bij licht vertrek, maar dan gebruik het licht van mijn gsm om toch maar iets van kenmerk te hebben.

Iemand met een donkere huidskleur is dan nóg moeilijker te zien. Een vestje verplichten is dan wel juist de veiligheid voor zo'n persoon enorm verhogen. Als dat nu racistisch is, ik weet het niet zo. De mensen die er wonen wéten ook dat er veel asielzoekers rondlopen, dus van een soort brandmerk als 'hallo! wij zijn de asielzoekers!' kan je ook niet direct spreken.
Hooguit racistisch naar blanken, die moeten er geen dragen en worden sneller aangereden zo :D .

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:09

hoe kun je dit nou een goed idee vinden?!?! het slaat nergens op!
dit is gewoon puur racisme. Het gaat enkel om een gezicht, de rest is toch bedekt met kleding als het winter/donker is??
dan zie je blanken ook slecht hoor, met een zwarte jas aan. Pff en ook echt alleen voor de asielzoekers :(
dit doet me verdacht veel denken aan een joden-ster! al zal ik nu wel weer te horen krijgen dat ik me aanstel....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:19

Maar op welke manier is het racistisch voor de mensen die het vestje moeten dragen, als dat vestje er juist toe bedraagt dat ze goed zichtbaar zijn in het verkeer, en dus veel sneller worden opgemerkt door automobilisten, waardoor de kans dat ze aangereden worden veel minimaler wordt en ze dus gewoon eigenlijk veel veiliger zijn?
In hoeverre kan je spreken van de 'jodenster' als mensen toch al weten dat het de asielzoekers zijn? Er is slechts 1 verschil: met vestje zie je het al vanop een veilige afstand (daarmee bedoel ik dat de auto op een veilige afstand is van de asielzoeker). Zonder vestje kan het wel eens zijn dat je je een ongeluk verschiet wanneer er plots heel dicht bij je auto iemand opduikt.

Blanken zijn dan ook helemaal niet goed te zien in het donker (al zal dat net ietsje beter zijn dan donkerder mensen). Maar spreek je dan niet eerder dat donkere mensen worden voorgetrokken, omdat zij wel verplicht worden zich veilig te gedragen op straat, zodat ze juist zichtbaarder worden dan blanken? Het gaat al bij al gewoon om de maximale veiligheid van de mensen, ik zie niet goed in wat daar racistisch aan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:03

katleentje, dat is wat ver gezocht, ik vind gewoon dat iedereen in Tienray een vestje moet dragen, aan het bericht te zien zijn die mensen daar niet erg verlicht van zichzelf.