Antikraakwet aangenomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Antikraakwet aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 19:25

Citaat:
Tweede Kamer neemt antikraakwet aan
Uitgegeven: 15 oktober 2009 18:50
Laatst gewijzigd: 15 oktober 2009 18:57

DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft de antikraakwet van CDA, VVD en ChristenUnie donderdag aangenomen. Meteen toen dat duidelijk werd, brak er een enorm tumult los op de publieke tribune.
© ANPKamervoorzitter Gerdi Verbeet schorste de vergadering.

De PVV hielp het voorstel voor een kraakverbod aan een meerderheid. De fractie toonde zich vorige week al voorstander, maar maakte woensdagavond nog een voorbehoud.

'Overwinning'

Bepaalde amendementen moesten worden afgewezen. Donderdag kon de partij zich dan toch vinden in wat ze ziet als een 'grote overwinning voor het eigendomsrecht'.

De partij was tijdens de eerste behandeling van het plan, enige weken geleden, nog ontevreden over de hoogte van de voorgestelde straffen. De indieners kwamen daarop met de verhoogde maximale straf van een jaar wegens kraken, in plaats van de voorgenomen vier maanden.

Straffen

Ze verdubbelden tevens de straf voor huisvredebreuk naar een jaar. Ook de straf voor kraken met intimidatie of geweld is verdubbeld tot maximaal twee jaar.

Wanneer krakers in groepsverband opereren én geweld gebruiken, kan de celstraf volgens de indieners oplopen tot twee jaar en acht maanden. Ook kunnen krakers worden aangehouden als ze niet op heterdaad zijn betrapt.

Verstoord

Boze en teleurgestelde krakers hebben donderdagavond de vergadering van de Tweede Kamer verstoord. Toen bleek dat het wetsvoorstel een Kamermeerderheid krijgt, stonden de krakers op de publieke tribune op en scandeerden: ''Kraken gaat door!''

Personeel van de Tweede Kamer en politieagenten dirigeerden de krakers uit het gebouw. De meeste demonstranten verlieten uit eigen beweging de vergaderzaal.

Kamervoorzitter Gerdi Verbeet besloot direct de vergadering te onderbreken. De Tweede Kamerleden vertrokken na een dringend verzoek van Verbeet ook uit de plenaire vergaderzaal

bron: http://www.nu.nl/algemeen/2102882/tweed ... akwet.html

Ik ben tegen een kraakverbod. Het lost niks op, de woningnood wordt veel hoger aangezien ook alle antikrakers hun huis uit moeten. Wat vinden jullie?

Billy

Re: Antikraakwet aangenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:27

Zal tijd worden dat dat tuig aangepakt kan worden.
Ze vertikken het om te werken en kunnen met hun takken niet van andermans spullen afblijven.
Uitroken die handel....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:29

Ik ben blij dat het is aangenomen! Vind kraken helemaal niets :n Vaak toveren ze het pand om in 1 grote bende en dat noem ik landschapsvervuiling...
Bovendien hebben er een flink aantal mensen het verpest voor de normale krakers door ge-etter met ontruimen.

Ik denk ook niet dat het helpt als de gemeente wel meer woonruimte gaat maken, want kraken is een bepaalde manier van leven. Dus ik denk dat kraken altijd wel zal blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:30

Antikrakers zijn geen krakers :D
Ik denk dat er met het kraakverbod weer grote vraag komt naar politiepaarden, ik ruik handel!!!

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 19:31

Ik ken genoeg krakers die werken :j

@ Welshcobfan. Dat vind ik ook het stommer eraan, de weinige etters verpesten het voor de vele normale krakers..

Ik weet dat antikrakers geen krakers zijn, maar antikrakers zijn niet meer nodig nu kraken verboden wordt, dus kunnen alle antikrakers ook een ander huis gaan zoeken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:33

Antikrakers zijn altijd nodig! Want daardoor voorkom je kraken :P
Dus antikraak mag wel, omdat de eigenaar daar toestemming voor geeft. (tenminste, daar zegt de wet nu toch niets over?) Kraken vind ik gewoon asociaal... je moet gewoon met je tengels van andermans spullen afblijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:36

suleilitha schreef:
Ik denk dat er met het kraakverbod weer grote vraag komt naar politiepaarden, ik ruik handel!!!

Maar met het kraakverbod vervalt voor veel eigenaren wel het voordeel van antikraak. En dan komen een boel mensen in de problemen die daarvan afhankelijk zijn voor woonruimte. (En Billy, dat zijn gewoon mensen met een baan hoor, de mensen die ik ken :) )
Woonruimte, zeker in de goedkopere sectoren is gewoon een groot probleem en antikraak biedt tenminste nog iets.

Welshcobfan: waarom zou dat nodig zijn? Welke reden zou een eigenaar nog hebben om antikrakers in z'n pand te hebben?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:36

Normale krakers? Noem het maar normaal dat je een ander zijn huis binnendringt en er gaat wonen omdat je toevallig zelf niets kunt vinden :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:38

Volgens mij snap ik de wet nu gewoon verkeerd:
Antikraak mag dus nu ook niet meer?

Ach, kraken is een manier van leven en ik vind het maar een rare manier van leven dat je zomaar andermans pand binnendringt om daar te goedkoop te wonen...
Met toestemming van de eigenaar als in: antikraak, prima.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:38

Hoe zit dat dan met die krakers van dat tweede wereldoorlog bunker. Die onderhouden de bunker, omdat de gemeente het weigert.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:39

suleilitha schreef:

Whahaha, zo had ik het nog niet bekeken. :D

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 19:40

Welshcobfan schreef:

Ach, kraken is een manier van leven en ik vind het maar een rare manier van leven dat je zomaar andermans pand binnendringt om daar te goedkoop te wonen...

Antikraak mag wel, maar waarom zouden eigenaren antikrakers in hun huis laten als kraken toch niet aan de orde is?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:41

rainbow8 schreef:
Hoe zit dat dan met die krakers van dat tweede wereldoorlog bunker. Die onderhouden de bunker, omdat de gemeente het weigert.

Die waren er toch al uit gezet? :+ Was toch op tv, dat ze de hele boel hadden dichtgestouwd enzo zodat de politie ze er niet uit kon halen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:42

Chrisje92 schreef:
Welshcobfan schreef:

Antikraak mag wel, maar waarom zouden eigenaren antikrakers in hun huis laten als kraken toch niet aan de orde is?

Dat iets niet mag, wil niet zeggen dat het niet gebeurd :+

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:42

Die waren er inderdaad uitgezet, maar ze zijn er met dezelfde gang weer naar terug gegaan.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:43

't Is jammer dat mensen zoveel roepen over krakers terwijl ze zo weinig weten over de achtergrond.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 19:43

Nee, maar als een eigenaar ziet dat zijn huis gekraakt wordt, kan die dan dus nu de politie bellen en zijn de krakers weer weg. Lang heb je dus geen last van die krakers, je bent er makkelijk vanaf.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:43

rainbow8 schreef:
Die waren er inderdaad uitgezet, maar ze zijn er met dezelfde gang weer naar terug gegaan.....

My point :+

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:44

rainbow8 schreef:

Eerlijk gezegd heb ik met dat soort dingen niet zo'n moeite, maar veelal zijn het panden die mooi in de binnenstad zijn gelegen. Ik ben er wel blij mee. Ik heb een prachtig opgeknapte woning te koop staan en ben eerlijk gezegd wel benauwd geweest voor krakers. Antikraak was ook geen optie omdat de staat dan toch weer achteruitgaat.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:44

Ik vind het jammer, veel krakers waar ik mee in aanraking kom zijn stuk voor stuk vriendelijke mensen. We hebben hier in Emmen een beweging die hun eigen 'zaak' hebben opgezet en op die manier geld en spullen insamellen voor mensen die het moeilijk hebben. Denk aan het ophalen van meubels die ze gratis krijgen en weer weggeven aan gezinnen die het kunnen gebruiken, en maken en verkopen ze kleding.

Het is inderdaad de laatste jaren erg achteruit gegaan met de reputatie van krakers, mensen die lastig gevallen worden door krakers en zelfs verhalen van geweld. Ik vind dit bijzonder jammer zeker voor de krakers in Emmen de dus de dupe zijn geworden van deze etters, en hierdoor ook de mensen die zij altijd hebben geholpen. Ik vind het spijtig, maar als het niet anders kan, en je zo mensen kan beschermen van deze kleine groep etter dan is het niet anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:45

Waarom antikraak wel interesant is: zo kun je toch nog geld vangen voor een lege ruimte omdat je bv. in een flat die over een jaar gesloopt wordt toch geen nieuwe mensen kan vinden voor 1 jaar in een leegstaand appartement ivm verhuizing van iemand.
En voor de rest, moet de gemeente maar eens leegstaande, verwaarloosde panden slopen als niets mee gebeurt in een bepaalde tijd. Want dat is vaak ook geen gezicht... Dan komen de krakers ook niet in de verleiding.

Ik ken ook best hele normale, aardige krakers maar neemt niet weg dat ik het niet eens ben met hun manier van wonen. Ik vind het gewoon not done om zonder toestemming een pand in te nemen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-10-09 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:49

Je hebt krakers die gewoon goedkoop willen wonen of rotzooi willen trappen. Je hebt drugspanden en illegale bewoning. Maar een deel van de kraakbeweging is ontstaan uit protest: omdat er veel panden leegstonden die nergens voor gebruikt werden, terwijl er wel veel te weinig woonruimte is.

En ik vind dat ze daar een valide punt hebben. Het probleem zou m.i. ook best anders opgelost kunnen worden hoor, maar de laatste tijd zijn gemeente en landelijke overheid wel veel bezig met verbieden (kraakverbod, vergunningplicht voor onzelfstandige woonruimte, strengere brandcontroles) maar er komt zo weinig alternatief. Die mensen doen illegale dingen omdat er op de legale manier gewoon te weinig mogelijkheden zijn. En ik zou het veel beter vinden als de overheid niet alleen maar aan het verbieden slaat, maar ook aan het creeren van fatsoenlijke alternatieven.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:49

ronduit belachelijk, velen zijn tegen, zelfs de politie. Nu kunnen ze lege huizen gaan bezoeken in plaats van boeven vangen.

Ik ben opgegroeid in een gekraakt huis, wat ooit verwaarloost was en 15 jaar leeg stond. Eigenaar heeft er nooit moeilijk over gedaan, mijn ouders hebben het zelfs opgeknapt!

Dat krakers dus altijd onbeschofte lui zijn is absoluut niet waar. Het zijn alleen wel die lui die op het nieuws komen. Studenten woningen zijn niet te betalen, en een normale prijs is gewoon niet te vinden. Ondertussen is het nu dus wel prima om jarenlange leegstand te hebben.

We hebben nu een overschot aan lege cellen, nu kunnen ze die gaan vullen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:51

Welshcobfan schreef:
En voor de rest, moet de gemeente maar eens leegstaande, verwaarloosde panden slopen als niets mee gebeurt in een bepaalde tijd.

Weet je dat wel zeker? Want daarmee gaan een boel historische panden verloren, panden die opgeknapt zouden moeten worden en niet afgebroken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:54

Ja, als ze niet willen opknappen dan zie ik ze liever plat dan zwaar verwaarloosd. Want ook een historisch pand verliest zijn charme als de ruiten ingegooid zijn, kozijnen verrot en graffiti allom. En dat al jaren...
Hier valt het gelukkig wel mee qua verwaarloosde historische panden, het zijn vooral de oude school en bedrijfspanden die er niet uit zien en ook gekraakt zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-10-09 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt