Obama wint Nobelprijs voor Vrede

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Obama wint Nobelprijs voor Vrede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 16:07

Citaat:
Barack Obama krijgt Nobelprijs voor de Vrede

* vrijdag 09 oktober 2009

De Amerikaanse president Barack Obama wint de Nobelprijs voor de Vrede. Hij krijgt de prijs voor 'zijn buitengewone inspanningen om de internationale diplomatie en samenwerking tussen volkeren te bevorderen', aldus het het Nobelcomité in Oslo.

'Er zijn maar weinig mensen zoals Obama die de aandacht van de hele wereld naar zich toe kunnen trekken en de mensen hoop geven op een betere toekomst', motiveert het comité. 'Zijn diplomatie is gebaseerd op het principe dat wie de wereld leidt, dat moet doen op basis van de normen en waarden die door het merendeel van de wereldbevolking gedeeld worden.'

Het Nobelprijscomité benadrukte dat het ook veel waarde hecht aan Obama's strijd voor een wereld zonder kernwapens.

'Obama heeft een nieuw klimaat gecreëerd in de internationale politiek. Multilaterale diplomatie staat opnieuw centraal, met de Verenigde Naties en andere internationale instituten in de hoofdrol,' was het besluit.

Verrassing
De keuze voor Obama komt als een verrassing: vele commentatoren dachten dat het nog te vroeg was voor Obama om de prijs dit jaar al in de wacht te slepen. Kandidaten kunnen voorgedragen worden tot uiterlijk 1 februari, wat dit jaar nauwelijks twee weken na de inauguratie van Obama viel. 'Alles wat hij in zijn tijd als president heeft aangepakt, en hoe door hem het internationale klimaat veranderd is, is al meer dan reden genoeg om hem de Nobelprijs voor de Vrede te geven', zei Thorbjörn Jagland, de Noorse voorzitter van het Nobelcomité.

De Nobelprijs voor de Vrede wordt op 10 december, de sterfdag van Alfred Nobel, in de Noorse hoofdstad Oslo uitgereikt. De onderscheiding bestaat uit een medaille, een diploma en een cheque van 10 miljoen Zweedse kronen (bijna 1 miljoen euro).

Obama is niet het eerste nog actieve staatshoofd dat de prijs in de wacht sleept. Zo won ook Mikhaïl Gorbatchov in 1990, toen hij president van de Sovjetunie was. In 1994 werd de Nobelprijs gedeeld door de toenmalige Israëlische premier Yiyzhak Rabin en de Palestijnse leider Yasser Arafat.

www.standaard.be

En, wat vinden we ervan? Heeft deze president echt al genoeg gerealiseerd in zijn ambtstermijn om de Nobelprijs te verdienen? Eerlijk gezegd had ik het zo vroeg niet verwacht, er zijn nog zoveel zaken die moeten veranderen, zoals de sociale zekerheid in de USA om maar één ding te noemen.

vuurneon

Re: Obama wint Nobelprijs voor Vrede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:09

Ik was erg verbaasd toen ik het hoorde! Hij heeft wel dingen in gang gezet, maar hij zit nog maar te kort om echt iets te bereiken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 16:11

Dat was dus ook mijn eerste reactie. Hij is meteen erg goed aan de slag gegaan, maar die man heeft nog geen 10 maanden als president achter de rug en nog meer dan 3 jaar te gaan. Hij is goed bezig, maar van mij had het toch nog even mogen wachten.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:15

Ik ben het er wel mee eens, heb echt bewondering voor die man. Hij weet bruggen te bouwen, daar kunnen vele nog wat van leren.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:31

Ik vind het nog te vroeg eerlijk gezegd. Het lijkt allemaal prima, maar eerst nog maar eens zien hoe hij zich ontwikkelt de komende jaren.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:58

Hij heeft idd nog niet gerealiseerd om een nobelprijs te krijgen is mijn idee. Maar hij heeft er wel degelijk veel energie ingestoken ik hoop dat hij hiermee doorgaat en daardoor nog veel gaat bereiken.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:15

Ik ben het er eigenlijk net mee eens want hij heeft zich nog niet bewezen... Wel kan dit voor hem natuurlijk een extra stok achter de deur zijn voor zijn visie en idealen en dat zou natuurlijk heel mooi zijn want hij kan heel, heel veel bereiken met de juiste inzet!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:34

Ik hoorde dat de nominaties doorgegeven moesten zijn op het moment dat Obama 2 weken president was.
Ik vind het eigenlijk maar raar dat hij de Nobelprijs heeft gewonnen. Niet dat ik het hem niet gun o.i.d., maar ik ben dus wel benieuwd wat de argumenten zijn om hem deze prijs te geven.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 06:06

ik vind dat hij nog te kort president is om zo'n prijs te krijgen..maar ik gun het hem wel..want hij is stukke beter dan zijn lompe voortganger :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 06:08

Ik snap de redenering van het nobel comite, maar om z'n grote prijs toe te rijken aan iemand die nog niks bereikt heeft...
Hij is heel goed bezig, maar eerst zien dan geloven ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:07

Daiss87 schreef:
ik vind dat hij nog te kort president is om zo'n prijs te krijgen..maar ik gun het hem wel..want hij is stukke beter dan zijn lompe voortganger :S

Ik snap jou opmerking niet helemaal. De nobelprijs voor de vrede heeft niets met presidenten te maken, laat staan met of Obama een betere president is dan Bush (wat helemaal niet zo'n bijzondere prestatie is :') )

Die hele nobelprijs heeft voor mij nog weinig waarde. Laat het iets zijn dat je krijgt als je het verdient, ipv hem elkaar weg te geven en het zo'n moetertje wordt. Einde aan de Irak-oorlog? Amerikaanse soldaten gaan er vandaan, dat klopt, maar de amerikaanse soldaten gaan rechtstreeks naar afghanistan. Andere landen mogen lekker in irak blijven zitten. Kernwapens? Heeft Obama ze zelf al de deur uit gedaan? Al onderhandelt met Israel?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:11

Ik vind spijtig dat de nobelprijs naar hem gaat, er zijn veel betere kandidaten. Niet dat ik hem het niet gun maar een nobelprijs hoort toch echt speciaal te zijn

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:27

Ik vind het ook een zeer verrassende keuze. (het contrast met de internationale opinie over zijn voorganger kan wel niet groter zijn zo := ).

Tijdens de presidentsverkiezingen heb ik voor de volle 100% gehoopt dat hij het zou halen (en eigenlijk nog het meeste onder het motto 'alles behalve die McCain en Palin'), en ik geloof nog steeds dat de man vol goede wil zit. Hij zal ook wel al pogingen hebben ondergaan om alles te verbeteren, maar of hij nu al iets gedaan heeft waarvan je zegt 'wauw, dat verdient een nobelprijs!', niet dat ik weet. Ik denk dat hij het al zwaar genoeg gaat hebben om de schade onder Bush zo ver mogelijk proberen te herstellen, als hem dat dan gaat lukken. Ik hoop dat we over zo'n 3 en een half jaar kunnen kijken naar het nieuws van een herverkozen president, die schitterende resultaten heeft behaald en zijn nobelprijs van toen volledig verdiend had, en niet naar de docu van de president die mooie dromen had, maar die uiteindelijk allemaal spaak zijn gelopen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:31

Ik vind dat zijn ideeen politiek gezien wel positief zijn, hetgeen wat hij tot nu toe heeft ondernomen vind ik ook positief, maar nu al de Nobelprijs.... *denkend aan de oorlog in Irak*

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:04

het is inderdaad veel te vroeg, maar in ieder geval heeft hij zelf de tegenwoordigheid van geest om dat te beseffen. Als je iets van het verhaal wil zeggen is het eerder een prijs voor de Amerikaanse stemmers die op hem gestemd hebben: zij hebben aangegeven vrede te willen en zij hebben een doorbraak gemaakt door een anders gekleurde president op die plaats neer te zetten. Voor Obama zelf geldt vooral dat hij nu nog hogere verwachtingen moet waarmaken. Op zichzelf is het wel kwalijk dat een leider van een land dat nog in oorlog is in aanmerking komt voor een vredesprijs.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:08

Ik vind het best vreemd dat een president van een land in oorlog, de nobelprijs voor de vrede krijgt...

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:09

Haha joosvangestel, ik bedoel precies wat jij zegt!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:04

Marleen schreef:
Ik vind het best vreemd dat een president van een land in oorlog, de nobelprijs voor de vrede krijgt...

Maar die oorlog was er al toen hij als president aantrad. Jij doet het lijken alsof het zijn schuld is, maar dat is niet zo.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:15

Het is inderdaad niet zijn schuld, en hij kàn gewoonweg ook niet van de een op de andere dag stoppen en alles beëindigen.

Maar hij zou dan imo pas de nobelprijs mogen ontvangen op het moment dat hij daadwerkelijk vrede of bijna-vrede in die gebieden krijgt. Als het hem uiteindelijk lukt om alles te herstellen mag hij van mij 10 nobelprijzen krijgen. Alleen nu nog niet, want het is nog niet zeker dat het hem in zijn termijn ook gaat lukken.

Wat ik wel humor vind hebben, is dat er op facebook een groep is opgericht die pleit om Obama in 2010 de nobelprijs voor de fysica te geven: "After the Nobel Peace Prize 2009, which Obama *totally* deserved, we now want Obama to win the Nobel Physics Prize for his countless accomplishments in the fields of Quantum Computing, String Theory and the formulation of the Standard Model" :+

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:19

Ik vind het echt heel apart, voor mij had hij eerst wel wat mogen bewijzen voor er een nobelprijs in aanmerking kwam...woorden zijn mooi, maar nu nog echte daden :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:36

Wat hij bewezen is, is dat hij mensen er toe krijgt weer ergens o.a. in vrede, te geloven.
Hij weet mensen te motiveren om dingen aan te pakken, ipv bij de pakken neer te gaan zitten.
Kortom hij heeft in deze wereldwijde financiele crisis waarschijnlijk meer gedaan door alleen maar dingen te zeggen, dan velen voor hem die dingen deden.
Daarnaast heeft hij deuren geopend naar de vijanden van zijn voorgangers, dat op zichzelf is al heel opmerkelijk.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:39

Maar geen nobelprijs waard :n

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:18

xKatleentjex schreef:
Het is inderdaad niet zijn schuld, en hij kàn gewoonweg ook niet van de een op de andere dag stoppen en alles beëindigen.

Maar hij zou dan imo pas de nobelprijs mogen ontvangen op het moment dat hij daadwerkelijk vrede of bijna-vrede in die gebieden krijgt. Als het hem uiteindelijk lukt om alles te herstellen mag hij van mij 10 nobelprijzen krijgen. Alleen nu nog niet, want het is nog niet zeker dat het hem in zijn termijn ook gaat lukken.

Wat ik wel humor vind hebben, is dat er op facebook een groep is opgericht die pleit om Obama in 2010 de nobelprijs voor de fysica te geven: "After the Nobel Peace Prize 2009, which Obama *totally* deserved, we now want Obama to win the Nobel Physics Prize for his countless accomplishments in the fields of Quantum Computing, String Theory and the formulation of the Standard Model" :+

Ja, dat is precies wat ik bedoel!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 08:47

Lyonesse schreef:
Maar geen nobelprijs waard :n

Sja dat maken anderen uit ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:39