Totale afschaffing studiefinanciering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sedaru

Totale afschaffing studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 12:28

Het moet niet gekker worden. Eerst was er het idee om de financiering voor een tweede studie af te schaffen, nu wil minister Bos gewoon helemaal stoppen met de basisbeurs waardoor alle studiefinanciering geleend zal moeten worden..

Minister Bos: 'Studiefinanciering afschaffen'
Eerst was het de studiefinanciering bevriezen. Nu is het gewoon helemaal stoppen met de basisbeurs. Minister Bos van Financiën ziet het afschaffen van de basisbeurs als optie in de brede heroverwegingen.
Als de basisbeurs zou worden afgeschaft, dan zou dit betekenen dat studenten al hun studiefinanciering moeten gaan lenen. Werkgroepen zijn nu aan het onderzoeken naar verschillende opties om te bezuinigen per beleidsterrein. Volgens minister Bos is dit een interessante optie om te bezuinigen op het hoger onderwijs.

De afschaffing zou echt nooit een barrière voor studenten mogen worden om hoger onderwijs te gaan volgen. "Als een nieuwe vorm van studiefinanciering ervoor zorgt dat studeren alleen nog toegankelijk is voor de elite, dan zal ik daar nooit voor zijn," aldus Bos.
Daarbij wilde hij geen voorkeur geven over het wel of niet omgooien van de studiefinanciering. "Zoals we de afgelopen tijd al vaak hebben aangegeven: er zijn geen taboes meer. Ook op het terrein van hoger onderwijs zal de werkgroep naar alle opties kijken. Pas daarna is het tijd voor politieke afwegingen."

Bos denkt dat de eventuele nieuwe vorm van studiefinanciering geen grote gevolgen zal hebben voor de student. "Sommige landen kennen al een dergelijk systeem van studiefinanciering. Daar zie je dat studenten na een gewenningsperiode vrij snel genezen van leenangst. Bovendien kun je vervolgens jaren doen over het aflossen, waarbij de termijn ook weer afhankelijk is van het inkomen", aldus Bos. "Met deze veiligheidskleppen kun je het risico beperken."

http://sum.nl/item/1564

Jilletje

Re: Totale afschaffing studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:29

dan stoppen we toch met lesgeld betalen!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:30

Vraag me eigenlijk af hoeveel andere landen er zijn waar je iedere maand een zak geld van de overheid krijgt om te mogen studeren?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:32

Anoeska schreef:
Vraag me eigenlijk af hoeveel andere landen er zijn waar je iedere maand een zak geld van de overheid krijgt om te mogen studeren?

Daar krijg je geen zak geld (zo groot is die "zak" trouwens ook niet)...
Daar zijn de studies gratis....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:32

Ik hoorde het vorige week ook en dacht hmmm...
Ze willen een studieschuld al laten meewegen bij het krijgen van een hypotheek en dan moeten we ook nog eens alles lenen... Zo krijg je als starter die gestudeerd heeft natuurlijk nooit een huis...

Anoeska.. die zak geld valt anders heel erg mee!
een uitwonende beurs is minder als kamerhuur!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:34

Goh leuke actie: Hoe krijgen we Nederland in de schulden? Oplossing: begin bij het begin, laat 18 jarige kinders al genoeg lenen, deze schuld wordt alleen maar groter naarmate ze ouder worden :)*

Een zak geld is overdreven, misschien dat er in andere landen ook geen 400,- voor een kamertje van 10 m2 wordt gevraagd...

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:34

Oef.. ben ik even blij dat ik bijna klaar ben.

Maar goed, Bos zegt ook dit:
Bos schreef:
De afschaffing zou echt nooit een barrière voor studenten mogen worden om hoger onderwijs te gaan volgen. "Als een nieuwe vorm van studiefinanciering ervoor zorgt dat studeren alleen nog toegankelijk is voor de elite, dan zal ik daar nooit voor zijn," aldus Bos.

Dus zo'n storm zal het niet lopen .. :)

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 12:39

Ja maar dat wordt het zo dus wel, een heel grote barrière zelfs ben ik bang. Natuurlijk kan iedereen gaan lenen. Lenen > Oorzaak nummer 1 van de wereldwijde economische crisis :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:40

mm ben benieuwt hoe dit afloopt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:42

als het echt word afgeschaft kan ik wel stoppen met mn school ik kan het echt niet betalen dan en ik wil ook geen lening nemen want die zal toch ook betaald moeten worden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:43

Liezel1 schreef:
Anoeska schreef:

Daar krijg je geen zak geld (zo groot is die "zak" trouwens ook niet)...
Daar zijn de studies gratis....

Ik heb zelf alleen in NL en Amerika gestudeerd, dus alleen daar kan echt iets over zeggen. Maar ik Amerika was de studie echt niet gratis hoor. Daar moest iedereen het zelf maar uitzoeken hoe ze daarevoor betaalden. Voor sommige studenten waren er wel beurzen, maar zeker niet voor iedereen.

Ik wil helemaal niet zeggen dat ik voor het afschaffen van de studiefinanciering ben, ik heb er zelf ook veel profijt van gehad. Maar ik denk wel dat we ons moeten beseffen dat het iets extra's is, dat de overheid zomaar aan studenten geeft. Staat eigelijk maar weinig tegenover dat de student ervoor terug moet doen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:47

ik vind het onzin! er zijn altijd mensen die het gewoon niet kunnen betalen! voor hen word het onmogelijk gemaakt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:48

Wat een gedoe toch bij jullie :+ ! Soms denk ik toch dat ons Belgische systeem nog niet zo slecht geregeld is....
Inschrijvingsgeld ligt een pak lager (500€ voor normale student, 80€ voor beurs-studenten), studiebeurs is enkel voor degene die het echt nodig hebben (dus niet iedereen krijgt een beurs, enkel degene waarvan de ouders te weinig inkomen hebben). Er zijn hier behoorlijk weinig mensen die moeten lenen voor hun studies, omdat degene met een lager inkomen een beurs krijgen die normaal wel voldoende is (en er ook andere voorzieningen zijn, buiten beurzen, om het leven van de 'arme' studenten wat goedkoper te maken. Ik woon nu bv in een gesubsidieerde residentie van de universiteit, waar de huurprijs berekend wordt op basis van inkomen van ouders, prijzen liggen tussen de 90 en 200€/maand)....

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:08

Kijk, dat klinkt al heel wat anders dan: Totale afschaffing van stufi!!

Veranderingen ok, maar niet ten koste van de studenten..

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:08

Jilletje schreef:
dan stoppen we toch met lesgeld betalen!

Precices! Als de studiefinanciering stopt.. maar ook het lesgeld wordt gestopt.. dan is het een eerlijke deal.

Wat een actie zou dat zijn zeg.. studiefinanciering stoppen.. dan wordt studeren dus weer alleen een ruike-lui-mogelijkheid.
Wat een stimulering van de economie zeg..

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:38

geen studiefinanciering, aow leeftijdomhoog en als ze de kans krijgen gaan de loonen ook nog bevroren worden.

en dat allemaal om (heel kort door de bocht) de rotzooi die de banken er van gemaakt hebben op te ruimen _-:(

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:42

als ze dat werkelijk afschaffen denk ik dat er nog meer mensen zonder diploma gaan rond lopen

als je een tijdvolle studi hebt heb je gene tijd om te werken vaak en hoe ga je dan die lening terug betalen?

pff wat een gedoe!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:46

Ook fijn, dat 'studenten na een gewenningsperiode vrij snel genezen van leenangst'. Lijkt me hét idee. Laten we vooral jonge mensen stimuleren om nog meer te lenen. Want de jonge mensen van tegenwoordig hebben pas torenhoge schulden omdat lenen zo makkelijk is, dus laten we ze vooral genezen van alles wat er nog over is van de leenangst.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:04

Nou wat een goed idee zeg _-:( Hoe komt die man erbij om de studiefinanciering af te schaffen. Juist dat beetje extra geld zorgt ervoor dat veel mensen toch nog kunnen studeren. En wij moeten dus maar van onze leenangst afkomen. Ik dacht dat lenen oorzaak nummer 1 was van de economische crisis, dus wilt hij met ook studenten laten lenen de crisis oplossen. Klinkt mij niet logisch in de oren...
Je begint je studententijd met een schuld. Daarna ga je werken en kun je die schuld weer aflossen. Maar de wens van een huisje, boompje, beestje komt ook en dat geld komt niet zomaar aanwaaien. Nog meer lenen, nog meer schuld en daar uiteindelijk in verzuipen. Ja goed plan :Y)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:09

laten we wouter bos afschaffen!!
ik vind het erg belachelijk dat op deze manier de drempel om verder te gaan leren zo word verhoogd.
we zullen dan meer moeten gaan werken om een studie te kunnen betalen, maar houden we dan nog wel tijd over voor onze studie? ook is een scholieren baan niet bepaald een vetpot.....

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:09

Terug naar het oude systeem. Studeren voor de elite, mensen met minder rijke ouders steken zich in de schulden of haken meteen al af.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:10

Ik MOEST destijds wel over mijn leenangst heenkomen aangezien mijn ouders een dusdanig inkomen hadden dat ze echt NIKS konden bijdragen aan mijn studie. Ik woonde op mijzelf, moest mijn studie 100% zelf betalen én had ook een volledige lening. Ben nu bijna 36 en ben dus nog steeds aan het aflossen van mijn studie, waar ik overigens niks meer mee doe omdat ik inmiddels in de WIA zit (wat ook geen vetpot is, dus dat aflossen is ook nog eens niet grappig).

Ik vind dit geen goede oplossing, vind juist dat er geïnvesteerd moet worden én blijven in goed onderwijs en dat het voor iedereen, rijk of arm, altijd mogelijk moet zijn een goede studie te volgen. Wat hier nu geopperd wordt, is waanzin en prikken op de plekken waar het al zo'n zeer doet.
Juist onderwijs is toekomst!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:11

Raggel schreef:
Goh leuke actie: Hoe krijgen we Nederland in de schulden? Oplossing: begin bij het begin, laat 18 jarige kinders al genoeg lenen, deze schuld wordt alleen maar groter naarmate ze ouder worden :)*

Idd ja -O- Hopelijk haal ik het HBO op deze manier nog. Ik wou mijn studie betalen zonder geld te moeten lenen maar als ik het zo lees word het toch wel lenen -O-

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 15:33

Daarnaast is het toch het doel om als Nederland een goede plek te creëren binnen de internationale kenniseconomie? Vooral studiefinanciering afschaffen waardoor de (intelligente) minder bedeelden niet meer gaan studeren. Weg opleiding en kennis binnen Nederland :(

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:28

Sedaru schreef:
Daarnaast is het toch het doel om als Nederland een goede plek te creëren binnen de internationale kenniseconomie? Vooral studiefinanciering afschaffen waardoor de (intelligente) minder bedeelden niet meer gaan studeren. Weg opleiding en kennis binnen Nederland :(

Inderdaad, dit is echt het selecteren van de rijken. Dan kan hij wel zeggen dat die armere mensen kunnen lenen, maar die komen nooit meer van hun schuld af. :(:)