Kankerpatiënte geweigerd bij sportschool voor hoofddoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Kankerpatiënte geweigerd bij sportschool voor hoofddoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 14:45

bron: nu.nl

http://www.nu.nl/algemeen/2097223/kanke ... innen.html

AMSTERDAM - Een 42-jarige vrouw is bij een sportschool geweigerd, omdat ze een hoofddoek droeg om haar kale hoofd te bedekken. De vrouw onderging acht maanden lang zware chemotherapieën tegen borstkanker.

Het hoofddoekje dat ze droeg, was op de sportschool Fit For Free in het Haagse ADO-stadion verboden, zo meldt het Algemeen Dagblad woensdag.

“Echt een klap,'' zegt ze in het dagblad. “Ik heb er geen woorden voor. Het is heel triest. De sportschool hanteert voor mij dezelfde normen als voor jongeren met petjes op en hoofddoekdragende moslima's. Hier zou een uitzonderingsregel voor moeten bestaan.''

Uitleg

Daar dacht de sportschool anders over. Ook na de uitleg dat ze haar hoofddoek om een even bijzondere als pijnlijke reden draagt. Geschokt door de weigering keerde de vrouw huiswaarts.

“De botte weigering maakte me heel verdrietig. Ik wilde sporten om weer gezond te worden. In het begin had ik een pruik op, maar dat was veel te warm. En als jonge vrouw wil je niet kaal rondlopen.”

Fit For Free zegt het beleid aan te zullen passen. Klanten met een medische verklaring zouden dan met hoofddoek gewoon mogen sporten.

----------------------------------------------------------

Dit is natuurlijk heel erg hard......

Maar nadat ik er over nagedacht had, dacht ik: Tja, maar waar leg je inderdaad de grens? Een hoofddoek om medische redenen? En waarom dát dan wél, maar niet vanwege het geloof? Ik vind dit HEEL, maar dan ook HEEL erg moeilijk!

Wachtff

Re: Kankerpatiënte geweigerd bij sportschool voor hoofddoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:48

Laat mensen gewoon met hoofdoekjes rondwandelen, moslim of kankerpaciënte! Ik dacht dat NL een vrij land was?! Ik draag toch ook oorbellen/rok/hoed wanneer IK dat wil?

Wat een idiootsie!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:49

Idd, eerst dacht ik ook, jeetje, das grof.

Maar idd, waarom voor het geloof niet, en voor medisch wel?
Is dan toch ook weer discriminatie?

Maar goed, kan me wel voor stellen dat er voor zon gevallen een uitzonderingsregel zou komen :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:55

Het hangt er volgens mij ook vanaf hóe de hoofddoek gedragen wordt. Ik kan me nl voorstellen dat het bij sommige apparaten gevaarlijk kan zijn als de doek erin verstrikt komt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:58

Liezel1 schreef:
Het hangt er volgens mij ook vanaf hóe de hoofddoek gedragen wordt. Ik kan me nl voorstellen dat het bij sommige apparaten gevaarlijk kan zijn als de doek erin verstrikt komt.

Dat kan best wel zo zijn :j maar er zijn ook speciale sporthoofddoeken, daarmee is dat probleem gauw verholpen.

Ik vind het wel heel erg dat een hoofddoek wordt geweigerd!
"normaal" ook, maar in dit geval is het nog wranger

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:46

Jeetje, ben ik 1 van de enigen die dit wél terecht vind? Als de regel van de sportschool zegt dat je geen hoofdbedekking op mag, geldt dat in dit geval ook. Ik vind dit zelfs geen medische reden namelijk :=

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:48

Lyonesse schreef:
Jeetje, ben ik 1 van de enigen die dit wél terecht vind? Als de regel van de sportschool zegt dat je geen hoofdbedekking op mag, geldt dat in dit geval ook. Ik vind dit zelfs geen medische reden namelijk :=

Eigenlijk..... heb je daar gelijk in.

Het is een cosmetische reden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:49

Lyonesse schreef:

Euhm zelf al kanker gehad ofzo. Haar hebben is een heel persoonlijke zaak, dat veel mensen hun zelfzekerheid aardig kan doen aantasten. in tegenstelling tot een hoofddoek voor religie wat altijd eigen keuze is heb je die keuze bij kanker niet.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:50

Abeltje77 schreef:
Lyonesse schreef:

Eigenlijk..... heb je daar gelijk in.

Het is een cosmetische reden.

Ook als je er emotioneel schadelijk geraakt kan worden?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:50

Dan is het een emotionele reden (waar overigens niets mis mee is!) maar nog altijd geen medische reden.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:51

Ik kan me voorstellen dat die mw. niet met haar kale hoofd rond wil lopen. Vind het niet te vergelijken met iemand die een hoofddoek draagt voor het geloof. Die hebben er vaak nog een mooie bos haar onder zitten, deze mw. word er de hele tijd op aan gekeken als zij zonder doek op straat loopt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:51

Abeltje77 schreef:
Dan is het een emotionele reden (waar overigens niets mis mee is!) maar nog altijd geen medische reden.

Nou ik vind dat in elk geval psycho-medisch gerelateerd.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:52

Abeltje77 schreef:

Dus als het geen medische reden is maar een zeer emotionele reden mag je geen hoofdoekje dragen? Dus je mag dan in mijn ogen ook geen hoofdzweetbandje dragen en met skieen ook geen muts en met...........etc. Je snapt mijn punt vast wel :P

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:53

Ik vind het ook maar vreemd. Waarom zou een sportschool zo'n regel hebben? Voor veiligheidsredenen oke, maar overige redenen vind ik maar vreemd (maar dat geldt ook voor hoofdoekjes van moslima's)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:54

Edit* lama :P
Laatst bijgewerkt door Wachtff op 07-10-09 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Royen schreef:
Abeltje77 schreef:

Dus als het geen medische reden is maar een zeer emotionele reden mag je geen hoofdoekje dragen? Dus je mag dan in mijn ogen ook geen hoofdzweetbandje dragen en met skieen ook geen muts en met...........etc. Je snapt mijn punt vast wel :P

Nee ik snap je punt niet.

Ik zeg nergens dat ik het ermee eens ben hoe die sportschool gehandeld heeft. Ik zeg ook niet dat het terecht is of onterecht dat die dame er niet in mocht.

Ik zeg alleen dat als je je schaamt voor je kale hoofd (en nogmaals: dat is begrijpelijk!) dat dan het dragen van een hoofddoek geen medische reden heeft.

GamblersCup

bulck schreef:
in tegenstelling tot een hoofddoek voor religie wat altijd eigen keuze is heb je die keuze bij kanker niet.

Bot gezien klopt dit niet: ook al heb je kanker, een haarziekte of een verkeerde shampoo gebruikt, je HOEFT die hoofddoek niet om.

De sportschool heeft gewoon gehandeld naar een regel die ze hebben, en maken daar geen uitzonderingen op. Prima toch, geen vage grenzen of uitzonderingen, gewoon consequent.
Of die regel in eerste instantie wel ok is, dat valt te bestwisten natuurlijk...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 15:54

Het blijft gewoon verrekte moeilijk vind ik. Ik kan me best voorstellen dat die vrouw zoiets heeft van "Ja maar ik ga daar toch niet met een kaal hoofd rondlopen?" Aan de andere kant - ze zou er ook poep aan kunnen hebben en gewoon aan haar herstel kunnen werken. Maar het is die drempel - je wilt niet aangekeken worden. Geen uitzondering zijn.

Het is een heel moeilijk discussiepunt. Van alle kanten valt iets te zeggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:55

ben zelf ook door k kaal geweest
bijna een vol jaar compleet kaal

toch kan ik me heel goed voorstellen
dat het bij een sportschool niet mag
al was het maar uit veiligheids overwegingen

droeg zelf doek + hoed
maar deed wel iig hoed af als ik ergens binnen verbleef
dat verwacht ik nml ook van een boer met een pet op
die doet m ook af als die ergens binnen gaat

dat zijn normale nl maatstaven

weet niet of ze nog kaal is of al donsjes heeft
maar als je alleen met een doek op zit valt het ook op
en er zijn ook vrouwen die zich kaal scheren

dus tja .. denk dat kaal minder opvalt dan doek

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:55

@Abeltje77 : ah, ik snap het nu, had je verkeerd begrepen, dacht dat je er fel tegen was :P

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:56

bulck schreef:
Lyonesse schreef:

Euhm zelf al kanker gehad ofzo. Haar hebben is een heel persoonlijke zaak, dat veel mensen hun zelfzekerheid aardig kan doen aantasten. in tegenstelling tot een hoofddoek voor religie wat altijd eigen keuze is heb je die keuze bij kanker niet.

Beetje rare opmerking van je: Zelf al kanker gehad ofzo. Weet jij veel of dat inderdaad het geval of niet? Je hebt inderdaad de keuze of je vanwege religieuze redenen een hoofddoek draagt, en die keuze heb je bij het dragen van een hoofddoek na kanker ook. En ja natuurlijk kun je daar onzeker van worden en dat is heel begrijpelijk. Je kunt ook denken: Dikke vinger voor jullie en ik geef mijn geld wel bij een andere sportschool uit. Óf je denkt: Ja ik ben mijn haar verloren door chemo, nou en? Het dragen van een hoofddoek is verboden voor alle mensen hier. Ik wordt als mens behandelt en heb niet om me voor te schamen. Ze hééft namelijk ook niets om zich voor te schamen :)
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 07-10-09 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:57

Ik vind dit toch anders dan een hoofddoek bij moslima's...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:57

Royen schreef:
@Abeltje77 : ah, ik snap het nu, had je verkeerd begrepen, dacht dat je er fel tegen was :P

Oh, neejoh.

Ik kan het me met mijn kop vol lang haar niet eens vóórstellen hoe het is om je haar kwijt te raken. Wat een hel moet dat zijn. Maar misschien, als het je leven redt kijk je daar ook weer iets anders tegenaan en is het nog maar betrekkelijk.

Ik weet het niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:04

Als een sportschool die regel heeft, zal daar een reden zijn of zal het een reden hebben..
maar uit veiligheid?? moet mijn dochter dan haar lange haren afknippen als ze naar de sportschool wil omdat die ook tussen de toestellen terecht kunnen komen... en een pruik mag dan weer wel?!?!?!?!?!?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:04

Ik kan me voorstellen dat een hoofddoek bij al die bewegende apparaten gevaarlijk kan zijn. Ik kan me alleen ook heel goed voorstellen dat die vrouw niet met een kale kop wil gaan sporten. Je weet ook niet op wat voor manier die mevrouw kaal is. Door chemo en bestralingen kunnen er zweren en zwellingen ontstaan, op de ene plek plukken haar, op de andere plek weer geen haar. Dat hoeft er niet altijd even smakelijk uit te zien. Bovendien willen volgens mij veel kankerpatienten die bezig zijn met hun herstel niet telkens aangekeken worden van aaahh kijk wat zielig.

Maargoed er zijn vast hoofddoekjes, mutsjes waar wel mee gesport mag worden, zo'n zweetbandje mag namelijk vast ook.