De boer is troef, maar niet heus...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De boer is troef, maar niet heus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:38

Naar aanleiding van o.a. dit topic [NM] Weer schapen verdronken in Ferwerd (friesland) en vele voorgaande, over bijvoorbeeld geschrokken paarden die niet tractorproof zijn en uit hun panty gaan bij het zien van een tractor , paardenmarkten etcetera, vraag ik me toch af waarom het beroep "boer" vaak zo in negatief daglicht wordt gesteld.

Het komt er i.r.l gewoon op neer dat de "boer" vaak de sjaak is in Nederland, en onterecht als een boeman wordt neergezet.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:26

zonder boer geen eten :D
ik zie die tekst elke dag, heb ook veel contact met boeren en weet hoe waar dit is :j

een beetje meer respect voor degene die er voor zorgt dat je te eten krijgt is op sommige momenten wel op zijn plaats lijkt me... maar nee, tegenwoordig moeten de boeren alles doen zoals wij "burgers" het het liefste zien, dus de beesten met fluwelen handschoentjes aanpakken, vooral niets doen wat kan stinken, en 10km per uur rijden op de weg :+

ik heb mijn paard bij de boer staan, trekkers geeft ze niet om :n net zoals ik me niet meer druk maak om stank ed :+
alles went hoor.... en ik weet hoe zwaar boeren het momenteel hebben, maar daar hoor je dan weer niemand over :n

ik moet eerlijk zeggen dat de boeren hier in de omgeving altijd rekening met ruiters houden...
nooit te hard voorbij raggen en met zwaar materiaal altijd de trekker aan de kant zetten als wij passeren.. kunnen sommige burgers nog wat van leren :+

ach... het is zo makkelijk om alle boeren over 1 kam te scheren he :D

bfsunshine

Re: De boer is troef, maar niet heus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:28

vind als ik heel eerlijk ben de boeren juist fijn op de weg! In tegenstelling tot sommige mensen die achter je zitten te pushen. en als je paard een stapje "verkeerd" zet je aangereden word.. de wielrenners kunnen er trouwens ook wat van.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:16

Ach, al die mensen die zeuren over boeren zouden gewoon eens een maandje zelf voor hun eten moeten zorgen. Maar goed, eerlijk gezegd zijn de meeste mensen die zo generaliserend over boeren praten toch miepjes tussen de 8 en de 13 en sinds wanneer weten die iets over de echte wereld :+ Komen er vanzelf nog wel achter.

Maar serieus, ik snap niet waar mensen de arrogantie vandaan halen om degenen die (voor een kl*teloontje) er voor zorgen dat zij kunnen eten, kunnen afkraken. Dan heb je het echt hoog in de bol.

Overigens ben ik geen boerin :D

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:20

ellebel, loon zit er momenteel voor de koeienboeren niet eens in :n de melkprijs is dusdanig laag dat er elke maand dik verlies geleden word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:22

roxxxiejjj schreef:
vind als ik heel eerlijk ben de boeren juist fijn op de weg! In tegenstelling tot sommige mensen die achter je zitten te pushen. en als je paard een stapje "verkeerd" zet je aangereden word.. de wielrenners kunnen er trouwens ook wat van.

Kuch, ik wielren ;) dus hou het even netjes, bovendien gaat het niet over wielrenners en niet specifiek over boeren in het verkeer..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:26

Ellebel schreef:
Maar serieus, ik snap niet waar mensen de arrogantie vandaan halen om degenen die (voor een kl*teloontje) er voor zorgen dat zij kunnen eten, kunnen afkraken.

Daar kiezen ze toch zelf voor toch (voor dat werk en dus dat loon)? Tja, dat ze voor mijn eten zorgen vind ik niet meer dan normaal, ik betaal ze er ook voor, net zoals ik de ook in de apotheker betaal voor mijn medicijnen.

Afkraken zou ik overigens nooit doen, en dat keur ik ook niet goed, maar dat zelfmedelijden van de boeren begrijp ik niet goed. Als ze willen werken in een winkel iod houd niemand ze tegen, toch? Als hun werk zo zwaar is en slecht betaald en ondergewaardeerd...

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:27

en daar zijn we al waar ik verwacht had te zullen belanden, als alle boeren in de winkel gaan werken Bravespots.... wat denk je dat ze daar dan nog kunnen verkopen????????

*edit*

boeren kiezen er trouwens niet voor dat de melkprijzen binnen een half jaar net 50 %gedaald zijn, en de onkosten verdubbeld :+
Laatst bijgewerkt door Dana01 op 06-10-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:28

Dana01 schreef:
en daar zijn we al waar ik verwacht had te zullen belanden, als alle boeren in de winkel gaan werken Bravespots.... wat denk je dat ze daar dan nog kunnen verkopen????????

Helemaal niks, en dan gaan mensen schreeuwen, en héél veel geld uit geven aan eten. Je zult zien hoe vlug er weer een deel zal beginnen met het zware werk voor het mooie geld...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 06-10-09 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:29

Zelfmedelijden, jammer dat je het zo noemt, Bravespots. Het boer zijn is niet iets als timmerman of accountant, een boerenbedrijf plus bijbehorend veebeslag gaat over van vader op zoon en dat mieter je niet zomaar in de verkoop, het is een stuk erfgoed.
Nu je het toch over onderwaarderen hebt, ik vind jouw post ook nogal eh... onderwaarderend overkomen, moet ik zeggen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:29

Klopt.

Er zijn heel veel vooroordelen over boeren. En ach als iemand dat soort dingen zegt weet ik meteen weer iets meer over die persoon.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:31

Het ging mij ook niet om de verdiensten van boeren, dat die ver beneden peil zijn maar het ging me er meer om, dat er vaak zo negatief wordt gedaan over de boerenstand en dan in andere opzichten..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:31

nevermind.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 06-10-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:32

suleilitha schreef:
Zelfmedelijden, jammer dat je het zo noemt, Bravespots. Het boer zijn is niet iets als timmerman of accountant, een boerenbedrijf plus bijbehorend veebeslag gaat over van vader op zoon en dat mieter je niet zomaar in de verkoop, het is een stuk erfgoed.
Nu je het toch over onderwaarderen hebt, ik vind jouw post ook nogal eh... onderwaarderend overkomen, moet ik zeggen.

Vind je mij dan raar dat ik vragen stel bij boeren die voor een traditie (begrijp ik dat goed?) hun hele leven zwaar werk doen voor een rotloon?

Ik zou die traditie vlug vergeten hoor, dag bedrijf, ik ga wel ergens anders veel meer geld gaan verdienen en minder werken. Of mis ik ergens iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:33

Jij mist volgens mij een afslag, daar ging het topic namelijk niet over ;)
Zie beginpost ;)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:34

ja, de emotionele kant, een bedrijf wat al jarenj in de familie zit, dump je niet voor een hoger loon

TS, je hebt gelijk.... degene waar je het voorbeeld van gebruikt heeft waarschijnlijk al jaren zijn schapen daar lopen, gaat altijd goed, geen haan die er naar kraait en nu we eerder last van hoog water hebben.... hoppaaaaa in de krant want oeeee weet je nog wat er met die paarden is gebeurd??

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:36

suleilitha schreef:
Het ging mij ook niet om de verdiensten van boeren, dat die ver beneden peil zijn maar het ging me er meer om, dat er vaak zo negatief wordt gedaan over de boerenstand en dan in andere opzichten..

Idd. Wij hebben zelf een boerenbedrijf en een aantal dingen die vaak worden beweerd en niet waar zijn:

- Boeren behandelen hun dieren niet goed. Een boer lost dingen misschien anders dan dat jij zou doen, maar hij heeft zéker hart voor zijn dieren anders is dit beroep gewoonweg niet vol te houden.
- Boeren zijn dom. Tegenwoordig moet je als boer heel veel administratie doen en allemaal dingen bijhouden en dat zijn soms erg ingewikkelde dingen. Bovendien is het handig om de laatste ontwikkelingen een beetje bij te houden.
- Tractorbestuurders letten niet goed op met paarden. Ja het kan natuurlijk een keer voorkomen dat het inderdaad zo is. Mijn ervaring is juist dat ze zich juist heel erg bewust zijn van het vluchtgedrag van het paard. Als het nodig is gaan ze helemaal aan de kant en zetten de motor even af.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:36

Gelukkig merk ik er niet heel erg veel van dat de boeren in negatief daglicht staan...
Woon zelf op een boerderij, en weet nog niet of ik de boerderij over wil nemen.
Als ik het niet doe betekend dat min of meer het einde van ons bedrijf.... en dat vind ik best moeilijk.

Wat ik wel overal om me heen hoor is dat boer een "kansloos" beroep is, en dat je er geen intelligentie voor nodig hebt...

Overigens ken ik wel heel veel boeren bedrijven die als je kijkt naar het dierwelzijn verre van ideaal zijn, dus helemaal "onwaar" zijn sommige dingen ook niet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:40

Ok dan, onderwaardering.

Ik denk dat het een stuk ligt aan het feit dat er met dieren gewerkt word, maar dat die dieren wel puur dienen voor het geld. Ik vind het zelf daarom geen mooi beroep, omdat ik persoonlijk helemaal anders met mijn dieren omga.

Maar ik snap wel dat het algemeen gezien de maatschappij is die de boeren 'dwingt' om zo om te gaan met hun dieren, en die dan nadien staat te spuwen op diezelfde boer. Moeilijke kwestie lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 06-10-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:40

Dana, het absurde is, dat er ten tijde dat de paarden daar op de dobbe stonden echt HONDERDEN schapen zijn verdronken en daar kraaide toen geen haan naar. Nu zijn er 23 stuks koppie onder gegaan, en ja hoor, de boeren hebben het weer gedaan...

Bravespots, beetje rare vraag maar ben je veganist?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:44

hihi de koeien hier hebben het beter dan de boer hoor, de hele dag in de weide, een koematras in de stal, goed vreten elke dag.... ze zijn zijn brood, althans als de melkprijs weer normaal is en hij doet er alles aan om het die beesten naar dezin te maken.

precies TS, te belachelijk voor woorden, maar ja, we leven in een maatschappij die het schijnbaar nodig maakt om ons over zulke dingen op te winden....

hoe sneuer hoe beter toch? alles om te laten zien hoe geweldig sommige mensen/instanties zijn :r

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:47

BraveSpots schreef:
Vind je mij dan raar dat ik vragen stel bij boeren die voor een traditie (begrijp ik dat goed?) hun hele leven zwaar werk doen voor een rotloon?
Ik zou die traditie vlug vergeten hoor, dag bedrijf, ik ga wel ergens anders veel meer geld gaan verdienen en minder werken. Of mis ik ergens iets?

Wat een domme opmerking. Je mist inderdaad ergens iets. Hoezo ergens anders meer verdienen? Zonder die boeren heb jij geen eten op je bord! Dat geld dus zowel voor het stukje vlees als voor de groente en aardappels. Om nog maar te zwijgen van de kaas en dergelijke. Dus wees blij dat ze er nog zijn, helaas zijn het er steeds minder. Ik heb in mijn omgeving een aantal boeren zitten en die houden met heel veel pijn en moeite het hoofd boven water. Die zijn absoluut niet dom, wat dus vaak gezegd wordt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:48

suleilitha schreef:
Bravespots, beetje rare vraag maar ben je veganist?

Nee, ik weet wel waar je heen wilt ;) . Ik ben wel min of meer vegetarisch, en ik weet dat ik (een stuk) daarmee deel uitmaak van degene die de boer 'dwingen'. Inderdaad hypocriet.

En toch. Ik 'verlang' ook niet van de boeren om te doen alsof elke koe/varken hun zielsverwant is, maar ik vraag me af als het niet beter kan, de algemene omstandigheden. Ik ken er eerlijk gezegd werkelijk te weinig van, maar ik ben geneigd om ja te zeggen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:50

Er wordt heel erg op het beroep neergekeken, en dat is erg jammer.
De stukken wat in het nieuws komt zijn degen die het voor de rest verpesten. Erg jammer, maar zulke mensen zijn het niet waard zich ''boer'' te mogen noemen.

BraveSpots, je zegt dat je de boer er ook voor betaald. Was dat maar zo..........
Waar het meeste geld blijft, is in de tussenhandel.

Neem als voorbeeld de melk. Kostprijs bijna 40 cent. Opbrengst 22 cent.
Wij doen er nu al maanden minstens €300,- per dag bij.
Gelukkig hebben we de laatste jaren niet flink geinvesteerd, maar veel bedrijven hebben dit wel gedaan en die zitten nu met betalingsproblemen.

Neem de beste kwaliteit vlees de je kunt krijgen. Krijg je als boer €2,65 - €3,10 per kilo voor. In de supermarkt ligt het voor €20,- per kilo in de winkel (als het niet meer is). Waar blijft die andere €17,-??

En dan te bedenken dat er ca 300kg vlees op een goede koe zit. 300*17,- = € 5100,-
Reken dat niet alles goede kwaliteit is, dus dat betekent ca 4000,- per dier winst wat er tussen de boer en de consument wordt uitgehaald PER DIER!!!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:51

suleilitha schreef:
roxxxiejjj schreef:

Kuch, ik wielren ;) dus hou het even netjes, bovendien gaat het niet over wielrenners en niet specifiek over boeren in het verkeer..

Bedoel er ook niet alle wielrenners mee;), maar heb met een aantal ervan geen goede ervaringen.. Dit gaf ik aan als vergelijking dat de boeren vaak beschaafder zijn dan de zogenaamde "normale" burgers. ;)