zwakbegaafde verkracht in tehuis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zij

zwakbegaafde verkracht in tehuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 09:47

Citaat:
Zwakbegaafde bewoner (12) verkracht in tehuis
BOSCH EN DUIN - Een 16-jarige bewoner van de instelling Christophorus voor verstandelijk gehandicapten in Bosch en Duin is aangehouden op verdenking van verkrachting van een 12-jarige medebewoner. Het incident deed zich al op 2 juli voor, maar politieonderzoek kostte geruime tijd en leidde pas een week geleden tot aanhouding.

De verdachte is inmiddels geschorst uit voorlopige hechtenis en ondergebracht in een gesloten instelling elders, laat woordvoerder Hallebeek van het Openbaar Ministerie in Utrecht weten. Het OM onderzoekt of het incident op zichzelf staat. Ze tekent aan dat de verstandelijke beperking van betrokkenen het onderzoek compliceert.

Christophorus biedt vanuit antroposofische visie onderdak aan circa negentig kinderen en jongeren met een verstandelijke en vaak ook lichamelijke beperking. Vorig jaar uitte de Inspectie voor de Gezondheidszorg stevige kritiek op de instelling. Met name op het gebied van veiligheid en seksualiteit liet het beleid te wensen over. Christophorus kreeg de opdracht voor 15 mei van dit jaar met een verbeterplan te komen.

http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... huis.dhtml

Ik snap dit niet: Waar is de begeleiding??? En waarom als er al kritiek was is er niks aan gedaan???

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 09:58

Okee, even héél kort door de bocht: Ik vermoed eenvoudigweg omdat ze antroposofisch zijn. Maar verbeter me vooral als ik dit verkeerd zie...

*gaat dekking zoeken*

Shadow0

Re: zwakbegaafde verkracht in tehuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:02

BBreedveld: misschien is het beter om dat soort uitspraken te onderbouwen ipv dekking te zoeken? Om het op deze manier zonder enige uitleg neer te zetten is alleen maar zwartmaken en stoken - niet erg netjes.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:02

verwijderd ;)
Laatst bijgewerkt door zij op 26-09-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:04

Ik denk dat het sowieso moeilijk is seksuele beveiliging bij zwakbegaafde. Maar wel jammer dat ze al een waarschuwing hebben gehad. Geen idee of ze al aan het verbeteringsplan aan het werken waren.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 10:08

in het complete artikel (zie link) staat dta z epersoneelstekort hebben etc en daraom per 1 januarie gefuseert zijn... ik neem aan van dit jaar. in dat geval is er dus blijkbaar niet genoeg vereterd...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:14

En wat houdt antroposofisch in? :o

Ik vind dit altijd zon moeilijke kwestie. Het had gewoon voorkomen moeten worden punt. Maar 90 jongeren in een huis :oo Jeetje, ga daar maar eens toezicht op houden.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:14

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:15

iedereen heft seksuele gevoelens ook die mensen, als pietje aan kaatje vraagt '' zullen wij een spannend spelletje doen" zal ze hoogstwaarschijnlijk ja zeggen want dat is natuurlijk spannend en interessant.

ik denk dat de grootste fout bij de begeleiding ligt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:17

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:07

Vreselijk dat dit heeft kunnen gebeuren. En personeelstekort of niet, zulke dingen mogen niet gebeuren.

En het feit dat het een antroposofische instelling is, heeft hier op zich weinig mee te maken.
Mijn ervaring met een antroposofische instelling is echter wel, dat sexualiteit nog een heel groot taboe is.
(heb 3 jaar op een antroposofische instelling gewerkt)

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:08

.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:12

samantha21 schreef:
Maar 90 jongeren in een huis :oo Jeetje, ga daar maar eens toezicht op houden.

Geloof je zelf dat 90 jongeren in 1 huis zitten :o?
Ik werk bij deze instelling en het steekt wel wat anders in elkaar dan dat er in de krant staat.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:00

Sorry hoor, maar als dat daar staat ga ik echt niet denken;

Ja hoor, die zullen wel alles lekker overdrijven voor de fun :n

En tuurlijk zal het wel anders in elkaar steken als dat het in de krant staat, maar ze moeten toch ook ergens hun informatie vandaan halen?

Misschien dat jij de juiste feiten kunt brengen dan? Als je daar werkt? Brengt denk ik een hoop duidelijkheid ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:23

Het is heel erg dat dit soort dingen gebeuren, maar het is helaas niet altijd te voorkomen. Dit heeft met allerlei omstandigheden te maken, het is wel heel makkelijk om dit af te doen als "ligt aan begeleiding" of "komt doordat het een antroposofische instelling is". Natuurlijk kun je door middel van het scheppen van randvoorwaarden een hoop ellende voorkomen, maar soms is er een moment dat aan die randvoorwaarden simpelweg niet voldaan kan worden, doordat er bijvoorbeeld bezuinigd wordt op inzet van personeel, er veel zieken zijn, of er tijdens een dienst begeleiding werkt die onvoldoende op de hoogte is van gemaakte afspraken. Maar ook omdat je als begeleider simpelweg jezelf niet op kunt delen en maar op 1 plek tegelijk kunt zijn, je maakt steeds keuzes over waar je op welk moment het hardste nodig bent, en helaas kan zo'n keus soms verkeerd uitpakken.

Het is helaas nog steeds gewoon een feit dat sexueel misbruik in de verstandelijk gehandicaptenzorg veelvuldig voorkomt. Het is een kwetsbare groep mensen. Naar schatting heeft 60% van de clienten ooit een vorm van misbruik meegemaakt. Dat kan zijn aanraken op een plek die iemand niet wil, maar ook verkrachting. Dat dit soort meldingen naar buiten komt is dus een topje van de ijsberg. Wat hierin meespeelt is dat sexualiteit nog op veel plekken in de zorg een taboe is, er wordt niet open over gepraat met clienten. Maar er is natuurlijk ook een hele grote groep clienten die simpelweg de woorden niet hebben voor wat hun is overkomen. Om dan de subtiele signalen op te kunnen vangen dat er ooit iets is gebeurd moet je van hele goede huize komen en de betreffende persoon ook lange tijd kennen. Dan nog kun je er weinig mee, omdat je slechts signalen hebt en geen concreet bewijs. Logisch gevolg hiervan is dat het heel lastig is om door middel van politieverhoor erachter te komen wat er is gebeurd. Daardoor worden de meeste zaken ook niet opgelost. Het is goed, dat het in dit geval wel gelukt is om de zaak op te lossen. Ook zijn er mijns inziens goede vervolgstappen genomen.

Ik heb trouwens dezelfde ervaring als missielief, de krant is vaak selectief in het geven van informatie waardoor er snel een vertekend beeld van de werkelijkheid ontstaat en mensen al snel zelf gaan speculeren over wat er dan wel echt gebeurd zal zijn. De krant is echt niet de brenger van de waarheid, en de waarheid kent vaak vele kanten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:56

SusanH schreef:
Ik heb trouwens dezelfde ervaring als missielief, de krant is vaak selectief in het geven van informatie waardoor er snel een vertekend beeld van de werkelijkheid ontstaat en mensen al snel zelf gaan speculeren over wat er dan wel echt gebeurd zal zijn. De krant is echt niet de brenger van de waarheid, en de waarheid kent vaak vele kanten.

Als het effectief om een verkrachting gaat (en daar ga ik even van uit voor het gemak) is er imo niet meer dan 1 waarheid. Dan is ergens een hele grote en grove fout gemaakt. Aan welke kant ('waarheid') je het verhaal ook bekijkt, niets rechtvaardigd zo'n drama.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:42

merel_gomez schreef:
BBreedveld schreef:
Okee, even héél kort door de bocht: Ik vermoed eenvoudigweg omdat ze antroposofisch zijn. Maar verbeter me vooral als ik dit verkeerd zie...

*gaat dekking zoeken*

dat is niet waar, ik loop nu ook stage op een antroposofische instelling voor verstandelijk gehandicapte.

Ik heb niks met de antroposofie, maar dat even terzijde.

Bij mij op de groep zit ook een jonge man van 29, sexuseel gefrustreerd, en is een gevaar voor bewoners. Hij laten we ook nooit alleen op de groep. Hij heeft een verklikker op de deur, dus zodra hij zijn kamer afkomt gaat dit alarm af. En ik zal je zeggen, dat is een herrie.

Hij mag ook niet zonder begleiding ergens heen. Hij mag alleen weg als een begleider mee gaat.

Dus bij ons word hier wel degelijk wat aan gedaan.
Verder is het voor hem niet toegestaan op bepaalde boeken op zijn kamer te hebben.

Ok, even mijn visie hoor. Maar waarom is iemand sexueel gefrustreerd? Komt dat niet omdat hij juist niets mag? Als je zo iemand goed begeleid, dan denk ik dat je echt wel een deel van die frustratie weg kunt nemen. Door het weg te stoppen en te zeggen dat er een taboe is op sexuele gevoelens, wordt het er natuurlijk niet beter op...

Ik ben eerlijk gezegd blij dat er bij ons een andere visie is in de instelling.

En natuurlijk is het verschrikkelijk wat er is gebeurd bij het verhaal dat de ts hier plaatst. Maar ik denk dat er echt wel veel voorkomen kan worden, inderdaad ook door goede begeleiding.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:28

90 jongeren in een 'huis' is heus niet zo abnormaal hoor,die 90 zitten dan wel onderverdeeld in verschillende afdelingen,waardoor er maar telkens kleine groepjes overblijven.

en het zou niet mogen gebeuren,das waar,maar ook ik heb een tijdje gewerkt in deze sector,en ik weet goed genoeg dat er momenten zijn dat je onmogelijk iedereen in het oog kan houden,stel iemand is extreem over zijn toeren,je staat alleen,en heel de boel staat op zijn hoofd,dan kan je onmogelijk iedereen blijven volgen,hoe erg je je best ook doet.

De schuld bij de begeleiding leggen vind ik ook fout,als je alleen op dienst staat,sta je daar maar mooi,kan jij niets aan doen,want van boven je wordt bepaald met hoeveel je er mag staan....

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:46

@Shadow: Je hebt gelijk dat was geen nette reactie van mij.

Ik heb mij laten leiden door mijn eigen slechte ervaringen met antroposofie toen ik die post plaatste. Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe het heeft kunnen gebeuren.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:37

Dit is een ontzettend gecompliceerd onderwerp en uit dit kleine artikel kunnen geen conclusies getrokken worden.
van de vrouwen met een verstandelijk beperking is er bij 60 - 100 % (!!!) sprake van seksueel misbruik. Het zal in alle instellingen en daarbuiten voorkomen, en het voorkomen ervan is zeer moeilijk, tenzij je iedereen op sluit....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:43

Kev schreef:
Dit is een ontzettend gecompliceerd onderwerp en uit dit kleine artikel kunnen geen conclusies getrokken worden.
van de vrouwen met een verstandelijk beperking is er bij 60 - 100 % (!!!) sprake van seksueel misbruik. Het zal in alle instellingen en daarbuiten voorkomen, en het voorkomen ervan is zeer moeilijk, tenzij je iedereen op sluit....

Nogmaals, kan iemand mij uitleggen wat nu precies niet duidelijk kan zijn aan een verkrachting??

Dat meisje is verkracht (!!!). Wat valt daar nu aan uit te leggen of gecompliceerd aan te zijn?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:24

BraveSpots schreef:
Kev schreef:

Nogmaals, kan iemand mij uitleggen wat nu precies niet duidelijk kan zijn aan een verkrachting??

Dat meisje is verkracht (!!!). Wat valt daar nu aan uit te leggen of gecompliceerd aan te zijn?

Seksueel misbruik bij verstandelijk gehandicapten ligt anders dan bij mannen (voor het gemak) van 'normaal' niveau.
Het is zeer moeilijk te behandelen en je ziet het zeker niet altijd aankomen. De meeste daders zijn zelf slachtoffers geweest en zijn dat nu weer maar je kan moeilijk alle mannelijke slachtoffers permanent onder toezicht zetten.
Ook clienten die potentieel dader kunnen zijn kun je niet altijd voldoende begeleiding bieden, omdat daar helaas veel te weinig geld voor is. Begeleiders willen heus niet dat iemand misbruikt wordt, maar hebben niet altijd voldoende kennis en kunde om het te voorkomen (in de gevallen dat dat mogelijk zou zijn).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:32

Kev schreef:
Seksueel misbruik bij verstandelijk gehandicapten ligt anders dan bij mannen (voor het gemak) van 'normaal' niveau.
Het is zeer moeilijk te behandelen en je ziet het zeker niet altijd aankomen. De meeste daders zijn zelf slachtoffers geweest en zijn dat nu weer maar je kan moeilijk alle mannelijke slachtoffers permanent onder toezicht zetten.
Ook clienten die potentieel dader kunnen zijn kun je niet altijd voldoende begeleiding bieden, omdat daar helaas veel te weinig geld voor is. Begeleiders willen heus niet dat iemand misbruikt wordt, maar hebben niet altijd voldoende kennis en kunde om het te voorkomen (in de gevallen dat dat mogelijk zou zijn).

Dat het anders is, daar kan ik zeker inkomen. Maar dat zulke vreselijke dingen moeten gebeuren omdat er te weinig geld is, dat vind ik onzin.

Je weigert als begeleider toch gewoon te werken als je weet dat er onder je neus weer verkrachtingen zullen gebeuren omdat de directie te weinig (kundig) personeel inzet? Dan laat je het imo gewoon toe, zonder er iets aan te doen...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:35

BraveSpots schreef:
Kev schreef:

Dat het anders is, daar kan ik zeker inkomen. Maar dat zulke vreselijke dingen moeten gebeuren omdat er te weinig geld is, dat vind ik onzin.

Je weigert als begeleider toch gewoon te werken als je weet dat er onder je neus weer verkrachtingen zullen gebeuren omdat de directie te weinig (kundig) personeel inzet? Dan laat je het imo gewoon toe, zonder er iets aan te doen...

Zo simpel is het helaas niet, als iedereen dat zou doen ok, dan maak je een standpunt naar de regering (want daar ligt het probleem, niet bij de directie). Als een aantal het doet betekent dit dat de cliënten geen begeleiding krijgen.
Je kunt niet alle misbruik voorkomen, hoe goed je ook begeleid.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:35

BBreedveld schreef:
@Shadow: Je hebt gelijk dat was geen nette reactie van mij.

Ik heb mij laten leiden door mijn eigen slechte ervaringen met antroposofie toen ik die post plaatste. Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe het heeft kunnen gebeuren.

Heb het gegoogled, maar wordt er niet veel wijzer van. Kan je misschien uitleggen wat antroposofisch inhoudt? En dan in dit opzicht?