Typefout kost man 43.000 euro

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Typefout kost man 43.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:02

Citaat:
ALMELO - Een man uit Wageningen heeft bij het overboeken van 43.000 euro een duur foutje gemaakt. Eind juni wilde de man dit bedrag overboeken op de rekening van zijn zoon, maar door een typefout kwam het geld terecht op de rekening van een vrouw in Almelo.
Zij heeft ruim driekwart van het geld meteen gebruikt om gokschulden af te betalen en een auto te kopen.
Een verzoek van de man en de bank aan de vrouw om het geld terug te storten liep op niks uit. Vervolgens is de politie ingeschakeld, die bij een huiszoeking in de woning van de vrouw 10.000 euro aan contant geld vond.

Kort geding

Via een kort geding dinsdag bij de rechtbank in Almelo wil de Wageninger deze 10.000 euro plus het bedrag dat de auto bij verkoop oplevert, terugkrijgen.

Het Openbaar Ministerie in Almelo is inmiddels een strafrechtelijke procedure tegen de vrouw begonnen. Deze kan tot terugvordering van het resterende bedrag leiden. Voordat het zo ver is, kan het nog wel een jaar duren.

bron: http://www.nu.nl/algemeen/2088460/typef ... -euro.html

Jeetje, vind het echt stom van die vrouw! Als ik zoveel geld op m'n rekening krijg waar ik niet op gerekend had, dan ga ik dat echt niet uitgeven hoor! Oke, misschien had die man het beter moeten controleren, maar dan nog.
Ik hoop dat die man gewoon z'n geld terug krijg!
Wat zouden jullie doen? Geld terug geven of ook heel snel opmaken?
Ik zou me echt de rest van m'n leven schuldig voelen. Iedere keer als ik in die auto zou stappen zou ik denken dat ik niet legaal aan die auto gekomen ben, zo zou het voor mij echt veolen.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 24-09-09 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast aan citeerregels. Voortaan zelf doen?

daantjuhhh

Re: Typefout kost man 43.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:04

Ik vind in dit verhaal de bank ook wel schuldig hoor.

Die behoren te controleren of naam en nummer overeen komen.
En bij z'n bedrag helemaaaaal!!!!!!!!!!

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:05

Teruggeven natuurlijk....uiteraard eerst ff uitzoeken waar het vandaan komt etc....

fanci_mike

Ik zou denk ik ook eerst uitzoeken waar dat geld dan vandaan kwam. En als zou blijken dat iemand een typfout had gemaakt, tsja, ik zou wel balen, maar toch alles netjes terugstorten.

Ier

Haha. Stom van die vent, jeetje, zoiets controleer je toch een paar keer voor je op versturen drukt. :+

Stom van de vrouw ook - je maakt toch niet zoveel geld op als je dat krijgt, die zal wel flink de sjaak zijn. :+

Ik zou het geld op een andere rekening zetten en bewaren en afwachten of er nog iemand voor komt. :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:07

Ier_ schreef:
Haha. Stom van die vent, jeetje, zoiets controleer je toch een paar keer voor je op versturen drukt. :+

Stom van de vrouw ook - je maakt toch niet zoveel geld op als je dat krijgt, die zal wel flink de sjaak zijn. :+

Ik zou het geld op een andere rekening zetten en bewaren en afwachten of er nog iemand voor komt. :')

Dat laatste had ik ook gedaan.

Mocht er dan iemand komen kan je het gewoon terug betalen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:10

vraag me alleen af hoe de man aan het adres van de vrouw is gekomen....

Als ik iets koop via internet, betaal en de verkoper stuurt niets op.. kan ik op mijn kop gaan staan dat ik het geld terug kan krijgen/laat staan een adres bij de naam en rekening nummer...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:12

Ik snap niet waarom de man alleen het reseterende bedrag terug wil + het geld dat de auto bij verkoop oplevert?
Hij heeft toch gewoon recht op de volle 43.000 euro? Voglens mij kan dit nog een aardig staartje krijgen als ze dit juridisch gaan uitvechten, denk dat de bank dan niet blij is..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:13

Ik denk door de aangifte bij de politie.
Dit is immers ook een fout van de bank.
Want het nummer en de naam dient overeen te komen.
Als dat niet met elkaar overeen komt moet de bank het bedrag tegenhouden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:16

Ik vind het vooral bizar dat iemand 43000 euri op zijn betaalrekening heeft staan... :oo En ik had zeker niet zo lang gewacht met actie ondernemen. Als het mij was overkomen stond daar diezelfde week nog een deurwaarder op de stoep om centjes terug te vorderen. En de bank is hier niet fout geweest. Bij ING hebben ze bijvoorbeeld alleen inzicht of naam en nummer kloppen als het een ING rekeningnummer is. Als ik geld overmaak naar een vriendin die Rabo heeft dan is dat niet te zien.

Hoop wel voor die man dat hij zijn zuurverdiende centjes terugkrijgt.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:20

dom, dom, dom, meer kan ik niet zeggen :+

Zoals al gezegd is als je 43.000 euro gaat storten ga je dat toch wel even chekken of je de juiste rekeningnummer hebt getypt.

En die mevrouw is ook erg, meteen alles uitgeven aan d'r schulden en zonder te schamen nog een auto voor d'r zelf kopen hahah xD

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:24

dan kan de ING mischien niet de naam zien van de rabobank... maar de rabobank wel weer dat naam en nummer niet overeen komen...

kwalijke vind ik dat de bank naam en adres bekend maakt, en waarom zou de politie daarin mee doen?
Aangifte doen omdat je zelf een verkeerd banknummer hebt ingetypt??
En of een deurwaarder daar wat mee kan doen...
zou lachen worden..

Ik verkoop mijn paard... jij betaalt dmv omschrijving, gaat aangifte doen of deurwaarde ischakelen en ik ben geld kwijt??? en het paard...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:25

@Alane, mevrouw heeft (ednk ik) schuld bekend, anders bood ze niet aan om de auto en de rest avn het geld terug te geven.

Ik heb ook een keer 11.000 ipv 1000 (gulden!) terug gehad van de belastingdienst.
Dit hebben we op een aparte spaarrekening gezet.
Ze kwamen er pas het jaar erop achter. Heeft toen wel een leuke rente opgeleverd.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:33

Brainless schreef:
@Alane, mevrouw heeft (ednk ik) schuld bekend, anders bood ze niet aan om de auto en de rest avn het geld terug te geven.

Ik heb ook een keer 11.000 ipv 1000 (gulden!) terug gehad van de belastingdienst.
Dit hebben we op een aparte spaarrekening gezet.
Ze kwamen er pas het jaar erop achter. Heeft toen wel een leuke rente opgeleverd.

Hebben ze dan niet de rente ook opgeëist? Dat hebben ze bij ons wel gedaan namelijk. Ze rekenen dan uit hoeveel rente je hebt kunnen vangen voor het bedrag en dat tellen ze doodleuk bij het terug te betalen bedrag op.

Ontopic: Ik snap niet hoe die man zo'n fout heeft kunnen maken. Ik controleer het rekeningnummer meestal wel 5 keer :o En met zo'n bedrag zou ik het wel 50 keer controleren.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:49

waarom gebeurt mij nou nooit zoiets..?? :P

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:54

Ik heb hetzelfde gehad met 300 euro. Degene die het ontvangt is niet verplicht het terug te geven. Dat is wat ik te horen kreeg van de bank. Ik kreeg het na een half jaar en een hoop boze brieven/telefoontjes een keer terug.
Heel stomme regeling bij sommige banken dat je geld kan overmaken naar een rekeningnummer met een andere naam dan aangegeven. Echt beveiligd is het niet en een typefout is zo gemaakt.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:54

Ik zou er niet eens aankomen :D Er staat altijd een afzender bij, dus ik zou op zoek gaan naar die persoon. Ik zou me echt de rest van mn leven schuldig voelen als ik het uit zou geven en je wordt uiteindelijk toch wel getraceerd zo blijkt uit het verhaal.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:55

@Alane:
Mijn vriend is deurwaarder. En toevallig weet ik wel hoe je dus geld inderdaad vrij makkelijk terug kan vorderen (kwestie van een dagvaarding opstellen). Feiten moeten uiteraard wel kloppen. Aangifte doen bij politie e.d. hoort er ook bij.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:03

Alane schreef:
vraag me alleen af hoe de man aan het adres van de vrouw is gekomen....

Als ik iets koop via internet, betaal en de verkoper stuurt niets op.. kan ik op mijn kop gaan staan dat ik het geld terug kan krijgen/laat staan een adres bij de naam en rekening nummer...

Je kan een terug vraag doen. Dat kan na een paar dagen. De bank vraagt het dan eerst terug en als dat niet lukt dan kan je via het hoofdkantoor de gegevens van de ontvager krijgen om aangifte te doen.

Weet ik omdat het bij mij ook een keer mis is gegaan. Zware medicijnen waardoor ik niet helamaal scherp was. Ging bij mij om een bedrag van 100€. Gelukkig is de ING/postbank heel streng op naam-nummer controle en was het onbezorgbaar.

Maar dit was het verhaal wat de bank mij vertelde.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:05

Ik denk dat je als eerlijk persoon zn groot bedrag zou terug storten dat je misschien wel een beloning krijgt...

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:06

Jeetje wat een bedrag. :oo

Zou gelijk met de bank bellen waar het geld vandaan kwam, zou er nog geen euro vanaf durven te halen, zou het wel op mijn spaarrekening zetten, trek je er nog even rente van := en als de rechtmatige eigenaar zich melde weer alles netjes terug storten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:07

ArabicQueen schreef:
Ik denk dat je als eerlijk persoon zn groot bedrag zou terug storten dat je misschien wel een beloning krijgt...

Mijn vader heeft een keer een koffer vol met geld gevonden op zijn werk.
Kon nog geen bedankje vanaf!!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:08

Hihi eng ik woon in Wageningen :+

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:09

Ik weet niet welke bank dat is,maar ik heb het ook een keer gehad dat de naam en het nummer niet overeen kwamen en toen kreeg ik daar toch echt bericht van!.

Verder zou ik,hoe verleidelijk ook is,het toch eerst controleren,

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:09

Ik wil ook zo'n pappa :')

Idd Limamambo waarom overkomt mij nou zoiets niet.
Ik zou eerst nagaan of het geen foutje is (nadat ik het over gezet heb op mn spaarrekening)