Ontgroening loopt uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:13

Citaat:
13 september 2009

AMSTERDAM - De politie kreeg zondagmiddag rond twee uur telefoontjes van mensen die op de Korte Prinsengracht een studentenontgroening zagen die volgens hen te ver ging. Volgens de bellers zag het eruit alsof de 1e-jaars flink mishandeld werden. De politie heeft 14 studenten die bij de ontgroening betrokken waren, opgepakt wegens verstoring van de openbare orde. Zij zijn voor verhoor meegenomen naar het bureau.

bron:http://www.webregio.nl/amsterdam/regionaal-nieuws/artikel/498715/ontgroening-loopt-uit-de-hand.aspx

Bijna elk jaar verschijnt er wel weer een artikel over uit de hand lopende ontgroeningen. Dit brengt vaak weer de nodige discussies met zich mee.
Zelf ben ik absoluut geen tegenstander van de ontgroening, maar ik vroeg me af wat jullie hier van vinden,
aangezien ik vaak genoeg van mensen hoor dat dit soort toestanden "uit de tijd" en "menonterend" zouden zijn.

Dus brand maar los! :)

Ps. Voor een uitgebreider artikel zie: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/261736/2009/09/14/Ontgroening-gaat-buurt-te-ver.dhtml

MDJ

Re: Ontgroening loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:17

Ik snap nooit de humor er van eigenlijk :=

Maar dit vind ik ook té ver gaan :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:19

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:22

Maar ik denk dat je echt hechter wordt, zodra de omstandigheden waarin je je begeeft slechter worden
en de opdrachten die je moet doen vervelender worden.

Dat dit binnen bepaalde lijnen moet blijven ben ik mee eens, maar waar ze nu voor opgepakt zijn is echt onzin.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:23

De ontgroening is een traditioneel gebeuren dat hoort bij het verenigingsleven. Wanneer je lid wilt worden weet je dit, en zeker bij het corps zal de ontgroening geen gezellig samenzijn zijn ;) .

In het artikel staat overigens vermeld dat er geen sprake was van echte mishandeling.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:24

Ontgroening is prima, maar er hoeven geen gewonden of zelfs doden bij te vallen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:27

Ik begrijp het idee achter ontgroening, maar ik denk dat er ook andere manieren zijn om een groep hechter te maken zonder dat er fysiek geweld en dergelijke bij moet komen.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:51

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:56

wat je zegt, haast elk jaar zie je van dit soort nieuwsberichten. Ik ben zelf ook geen felle tegenstander van ontgroeningen, maar zou er zelf nooit voor kiezen. Zo graag zou ik er niet "bij" willen horen :n en niemand zou dat in mijn ogen. Maargoed ieder zijn ding toch? ik heb wel meer dingen waar ik zelf niet voor kies, die ik anderen niet gun, maar waar anderen wel voor kiezen.

Kansloos dat ouderejaars telkens weer te ver lijken te gaan. Echter als je het op schaal bekijkt: hoeveel ontgroeningen vinden er rond deze tijd plaats. En hoeveel gaan er mis? het gaat om grenzen opzoeken. Dat daar soms over heen gegaan wordt is slechts het product van alle studenten die er telkens voor blijven kiezen deze traditie "in ere" te houden. puur kansberekenen

Leuk om je trouwens weer eens "tegen" te komen fleur :D alles goed?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:59

Sedaru schreef:
De ontgroening is een traditioneel gebeuren dat hoort bij het verenigingsleven. Wanneer je lid wilt worden weet je dit, en zeker bij het corps zal de ontgroening geen gezellig samenzijn zijn ;) .

In het artikel staat overigens vermeld dat er geen sprake was van echte mishandeling.

Er zijn anders heel wat tradities die het verdienen doorbroken te worden. Alleen maar roepen 'het is een traditie' is niet voldoende.

Het is nutteloos. Hele studies zijn er gemaakt, hele boeken zijn er geschreven over teamwork, de hele psyche achter groepsinteracties is bekend. En dan zullen een stel studentjes het wel even regelen door belachelijke opdrachten te laten vervullen.

Idioot hoor.

Blij dat het me bespaard is gebleven.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:36

Ontgroening is vrijwillig, je HOEFT niet mee te doen. Je kunt ook een vereniging zoeken zonder ontgroening of gewoon helemaal niet bij een vereniging gaan. Veel mensen doen het omdat je na zo'n ontgroening echt het gevoel hebt van: Zó ik heb het gedaan! Nu delen we iets en hoor ik er echt bij. Vaak hebben ook alleen de traditionele verenigingen ontgroeningen en zijn ze dus ook traditie. Vooral korpsen etc hebben dat, maar als korpslid heb je ook privileges. Ik vind het wel iets moois :j En nog maals, je HOEFT het niet te doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:40

Een ontgroening hoort er wel een beetje bij, maar het moet niet echt vernederend worden vind ik. Er zijn grenzen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:42

Ontgroening moet leuk zijn en ik begrijp niet dat mensen zich soms zo laten venederen. Degene die het verzinnen moeten zich schamen!!! Het is toch te gek voor woorden om mensen zo ver te laten gaan en dat alleen om erbij te willen/moeten horen...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:45

Dat zeg je goed: Ontgroening moet leuk zijn!
En volgens mij zijn er ook mogelijkheden genoeg om een ontgroening leuk te maken :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:49

Wat al eerder gezegd is, je hoeft niet mee te doen aan een ontgroening, er zijn genoeg verenigingen die geen ontgroening hebben, en die zijn ook leuk! Ik zou zelf noooooit meedoen aan een dergelijke ontgroening, ik vind mijn vrienden wel op een andere manier, genoeg leuke verenigingen hier in Grun! :)

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:26

Pollewoppy schreef:
En volgens mij zijn er ook mogelijkheden genoeg om een ontgroening leuk te maken :j

Een ontgroening die leuk is, is geen ontgroening. Meer een soort van kennismaking.. Daarbij, niemand is verplicht lid te worden. Fysiek geweld gaat uiteraard te ver.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:31

Nou ja zeg, laten we wel alles in perspectief zien. Ze zaten op straat met een slaapzak over hun hoofd. Nou nou wat een mishandeling.

Ik heb dus niets tegen ontgroenen. Zelf meegemaakt, was niet iedere dag leuk, maar ik heb wel twee topweken gehad tijdens mijn ontgroening. Maar ik denk wel dat je erbij geweest moet zijn om dat te begrijpen (weet ik, is dooddoener van de dag! Maar wel een beetje waar).

Als je er geen zin in hebt, of je vind het allemaal verschrikkelijk dat ontgroenen, dan moet je het gewoon niet doen. Niemand verplicht je iets.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:51

Sedaru schreef:
Pollewoppy schreef:

Een ontgroening die leuk is, is geen ontgroening. Meer een soort van kennismaking.. Daarbij, niemand is verplicht lid te worden. Fysiek geweld gaat uiteraard te ver.

Inderdaad, een ontgroening hoort niet leuk te zijn, dat is het hele idee van de ontgroening.
Daarna wordt het nog leuk genoeg :)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:54

Ach die mensen zijn oud en wijs genoeg, en kiezen er zelf voor. Persoonlijk voert het mij wat te ver om me te laten vernederen door een stel onvolwassen mensen die hun eigen trauma van het ontgroenen blijkbaar kwijt moeten, alleen maar om bij een groepje mensen te horen dat zelf net zo nodig ergens "bij" wil horen. Als je dat wil, prima hoor. Maar waar ik me wel weer ieder jaar aan erger is dat er onzekere 17- en 18-jarigen geronseld worden omdat ze anders "er niet bij horen", "geen vrienden maken" of "geen netwerk opbouwen". Zo'n verschrikkelijke onzin, maar de wat onzekerder figuren onder de eerstejaars geloven het wel. En die moeten meteen de ontgroening in, bardiensten draaien, zijn zo ontzettend veel tijd kwijt met verenigingsgerelateerde dingen die ze veel beter aan hun studie en echt leuke dingen kunnen besteden. Maar goed, ik ben getekend door eigen ervaringen, en er zijn wel verenigingsmensen die achteraf wel heel blij zijn met hun keuze. Zo veel mensen, zo veel meningen.

Om die studenten op te pakken vind ik wel grote onzin. Komop zeg, je kunt ze niet altijd het handje boven het hoofd blijven houden. Als ze het echt zo erg vinden moeten ze hun mondje open trekken. Is ook wel eens leuk, ouderejaarsjes pesten... kunnen ze erg slecht tegen :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:51

Ik vind heel dat ontgroeningsgedoe (of doop zoals het hier genoemd wordt) maar grote onzin.

Er is niets leuks aan, bij ons is het gewoon ronduit ranzig (al is het iets verbeterd sinds ze geen slachtafval meer mogen gebruiken) en ik zie er het nut niet van in. Heb er dan ook nooit aan megedaan. Bij ons in het eerste wordt er steevast een 'les' ingelast waar de nietsvermoedende eerstejaars naartoe gaan en dat blijkt dan de 'drill' te zijn (voorbereiding op 'doop'/ontgroening en zo mogelijk nog erger dan de doop zelf). Als je dan naar buiten wil gaan staat er een potige praeses voor de deur die je probeert te 'overtuigen' om toch te blijven en mee te doen, maar dat was dan toch buiten mijn grote mond gerekend. Als ik niet wil, dan wil ik niet en hoeft er niemand mij te dwingen, ben toen met enig gevloek en gemopper gewoon naar buiten gegaan (en met mij nog anderen).
Dan hoor ik er maar niet bij. Heb trouwens nooit problemen gehad om vrienden te vinden zonder dat ik in een vereniging zat of 'erbij' hoorde.

Andere mensen deden dan wel maar gewoon mee (en idd de meer onzekere mensen). 1 meisje kwam huilend, ranzig en helemaal overstuur terug van de drill, maar toch ging ze nog naar de doop gaan omdat 'het moest' en om erbij te horen. Sorry, maar dat vind ik triest.

Bij ons is het dan nog gewoon ranzig en ronduit vernederend, maar ik heb ook al verhalen gehoord van ontgroeningen die serieus uit de hand liepen. Bij bvb verpleegkunde (of iets anders medisch) konden ze een aantal jaar geleden alle eerstejaars die deelnamen aan de doop afvoeren naar het ziekenhuis omdat de ouderejaars er niet beter op hadden gevonden dan een coctail van medicijnen te maken en die in te laten nemen. In dat geval was het dan ook niet zonder gevolgen voor de ouderejaars.
Er is ook een bepaalde studentenvereniging (weet niet meer zo direct welke) die ooit een sterfgeval hebben gehad tijdens hun ontgroeningen en sindsdien resoluut nooit meer ontgroeningen gedaan hebben.

Ik moet nu wel zeggen dat de ontgroening in dit artikel nog braafjes is. Maar blijf het een stom gegeven vinden dat je maar alles moet laten gebeuren om 'erbij te horen'.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:30

Precies waarom ik nooit bij een studentenvereniging wilde :r Echt, wat een kolder, dat soort stommigheden.

Ze zijn oud en wijs genoeg? Right... daarom hoor je elk jaar wel weer een keer dat een student zich heeft doodgezopen bij wijze van ontgroening... :n

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:38

Lyonesse schreef:
Ontgroening is vrijwillig, je HOEFT niet mee te doen. Je kunt ook een vereniging zoeken zonder ontgroening of gewoon helemaal niet bij een vereniging gaan. Veel mensen doen het omdat je na zo'n ontgroening echt het gevoel hebt van: Zó ik heb het gedaan! Nu delen we iets en hoor ik er echt bij. Vaak hebben ook alleen de traditionele verenigingen ontgroeningen en zijn ze dus ook traditie. Vooral korpsen etc hebben dat, maar als korpslid heb je ook privileges. Ik vind het wel iets moois :j En nog maals, je HOEFT het niet te doen.

"Zo, we hebben elkaar de koppen ingeslaan, ik hoor er nu echt bij, joehoe!".....Ehhhhhhhh. :?

Ontgroeningen waarbij men van te voren weet dat er een gevaar bestaat dat mensen gewond raken of zelfs sterven of waar "slechts" sprake van totale vernedering is, zijn absurd en hebben niks met een "erbij-horen-gevoel" te maken maar zijn bedacht om andere mensen te entertainen en dat noemt men leedvermaak...

Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarbij deze vorm van entertainment levens heeft gekost en dat is idioot.

Het gaat er niet om dat je er bij hoort, de mensen die al in het korps zitten willen gewoon dat je net zo hard lijdt als zij destijds hebben gedaan, zo niet harder...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:45

Niemand slaat elkaar de kop in hoor :n
Bovendien zijn er (hier iig) regels en protocollen waar je je aan moet houden als je als vereniging wél aan ontgroening doet. Zo is bijv alcohol (waar de meeste slachtoffers door zijn gevallen) niet meer toegestaan en wordt dat ook niet meer gegeven. Je krijgt gewoon water te drinken, wat ook verplicht is, en wordt er gewoon gecontroleerd dat alles verloopt zoals het volgens de regels moet.

En wederom: je HOEFT je niet aan te sluiten bij zo'n vereniging, heb je ook geen last van ontgroening.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:47

Ik snap eigenlijk niet dat de schacht nooit zelf zegt how stop. Ken alleen de belgische regels maar hier is niks verplicht en mag je gewoon dingen weigeren.

Het is natuurlijk relatief over slagroom uit een vissenkop happen zullen ze sneller doordringen maar de rest is echt wel optioneel er is een contract voor iets
Laatst bijgewerkt door lesilla op 14-09-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:48

Lyonesse schreef:
Niemand slaat elkaar de kop in hoor :n
Bovendien zijn er (hier iig) regels en protocollen waar je je aan moet houden als je als vereniging wél aan ontgroening doet. Zo is bijv alcohol (waar de meeste slachtoffers door zijn gevallen) niet meer toegestaan en wordt dat ook niet meer gegeven. Je krijgt gewoon water te drinken, wat ook verplicht is, en wordt er gewoon gecontroleerd dat alles verloopt zoals het volgens de regels moet.

En wederom: je HOEFT je niet aan te sluiten bij zo'n vereniging, heb je ook geen last van ontgroening.

Oh, maar ik zou me ook niet aan willen sluiten bij een kudde schapen die het oke vinden zich te laten vernederen om erbij te horen...heb net een beetje te veel trots en eergevoel voor dat soort sh*t :o ;)