Ganzen levend geplukt voor dons

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pin_

Ganzen levend geplukt voor dons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:17

Ik zag gisteren op tv (in het programma Panorama op Canvas) werkelijk afschuwelijke beelden van ganzen die levend geplukt werden.

De reportage:
Het was een documentaire waarin bij de grote Europese bedrijven die dons verkopen (in jassen, dekbedden, kussen etc.), zoals IKEA en Fjällräven, werd gevraagd hoe zij zo er zo zeker van kunnen zijn dat hun dons van dode dieren afkomstig is. Dat is namelijk wat zij beweren en ook actief naar hun klanten communiceren.
Deze bedrijven gaven aan te vertrouwen op de schriftelijke garanties dat het dons van dode dieren afkomstig is, die zij van hun leveranciers (vooral uit China) ontvingen. IKEA en Fjällräven maken contracten met hun leveranciers waarin die garantie moet staan.

In deze schokkende reportage kwam echter pijnlijk aan het licht dat je NOOIT zeker weet of het dons dat je koopt afkomstig is van dode of levend geplukte dieren, tenzij je alle stappen in het productieproces zelf controleert. Met een verborgen camera zijn de reporteurs in China op bezoek gegaan bij enkele leveranciers van bovengenoemde bedrijven. De reporteurs deden zich voor als ondernemers die dons wilden kopen dat van levende dieren is geplukt. Dit wilden ze zogenaamd niet kenbaar maken aan hun klanten, dus vroegen ze om toch een schriftelijke bevestiging te geven dat het dons van dode dieren afkomstig was. Dit was geen probleem. Ook gaven de leveranciers openlijk toe dat er een grote kans was dat het dons bij IKEA en Fjällräven van levende dieren afkomstig is. Zo vertelden ze: "als de afnemer dat wenst, geven wij een bevestiging af dat het dons van dode dieren afkomstig is, maar in de praktijk is dat vaak niet zo. Als de afnemer en wij het beiden weten is het toch geen probleem? In China zeggen ze: 'wat het hart weet hoef je niet op te schrijven'".

Bron:
Op deze pagina http://www.krimineel.com/donzen-dekbedden-een-nachtmerrie-voor-ganzen/ is een schokkend stukje van de reportage te zien. De ganzen krijsen om hulp, maar die komt niet. Met bruut geweld worden de donsveren afgerukt en op een grote hoop bij elkaar geveegd. Naderhand blijven de ganzen helemaal in shock op de grond liggen. Zo sneu! Ik werd er echt onpasselijk van |( .

Ik heb hier een jas hangen met dons erin. Toen ik me realiseerde dat er grote kans is dat het dons in die jas afkomstig is van zo'n grote hoop als op het filmpje werd ik echt niet goed |( .

Mijn mening:
Koop nooit meer dons! Ik ben voorgoed genezen van dons. Dit is zware dierenmishandeling, puur voor het geld.
Ik denk dat je er nooit zeker van kunt zijn of het dons dat je koopt afkomstig is van dode dieren, wáár je het ook koopt.
Ik hoop dat veel Bokkers na het zien/lezen hiervan ook nooit meer dons zullen kopen, dat is de enige manier om deze praktijken te verminderen denk ik... aangezien verreweg het meeste dons uit China komt, waar deze praktijken niet verboden zijn en de verkopers in Europa wijzen op hun zogenaamde garanties waar niets van waar is. En dat weten ze stiekem zelf ook wel. Zij staan het gewoon oogluikend toe en dat allemaal om die verrote Euro!
Laatst bijgewerkt door Pin_ op 14-09-09 14:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Yell

Re: Ganzen levend geplukt voor dons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:18

Ik ga het filmpje niet bekijken. Maar inderdaad, als je zo nadenkt over dons is het echt vreselijk!

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:20

Ik heb hem jammergenoeg wel gekeken... Wat onwijs sneu! Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, er gewoon vanuit gegaan dat het van dode dieren was. Maar dit is echt te gek voor woorden.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:22

Ja, dit is al heel lang bekend, ik koop al jaren geen dons meer het is heel afschuwelijk hoe die beesten mishandeld worden. Ik snap ook niet dat zo'n product verkocht mag worden. O wee als een bedrijf iets verkoopt dat door kinderen in de derde wereld gemaakt is maar ach een dekentje van een ernstig mishandelde gans is oke :r -:(-

Pin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:25

LizMD schreef:
Ik heb hem jammergenoeg wel gekeken... Wat onwijs sneu! Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, er gewoon vanuit gegaan dat het van dode dieren was. Maar dit is echt te gek voor woorden.

Misschien naïef, maar ik had er inderdaad ook niet over nagedacht toen ik die jas ooit kocht.. B-)

Melanievs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:25

Ik ga het niet bekijken, veel te zielig. Ik snap niet dat er zulke mensen bestaan.. Dat je bv zo een jas onbewust heb omdat je er niet vanaf weet oke, maar je heb ook mensen die spullen ermee hebben omdat ze er van houden om beesten te pijnigen. Nee dat soort mensen moeten niet in mij buurt komen :@

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:28

..ik zal je eerlijk zeggen...ik hoorde het geloof ik op de radio, ik heb er echt nog nooit stil bij gestaan!..noem me naief...maar ik schrok er echt van!...en zal in de toekomt zeker op letten wat ik koop...want ik dacht echt dat die dieren dood waren voordat ze dit moesten doorstaan

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:30

Pin, echt ik ook niet, ik heb geen donzen kussens, waarom weet ik eigenlijk niet maar nu ben ik daar wel blij mee maar inderdaad, de dons in de winterjassen van vooral de kinderen.

Nooit geweten dit en ben blij met dit topic, dit is zeker iets waar ik rekening mee ga houden.

Wat zijn e toch een ontzettende walgelijke mensen op de wereld, hoop dat ze zelf ooit nog iemand tegen komen die ze haartje voor haartje uittrekt, bah, kan wel janken als ik dit soort berichten lees.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:43

Ja tis zeker walgelijk en zal er wel op letten wanneer ik zaken koop waar dons in zit, maargoed heb nu wel een donzendekbed op mn bed liggen en hoe erg het ook is, ik heb in jaren niet zo goed en rustig geslapen als met dat dekbed.. (kan niet goed tegen wol en syntetische dekbedden)

Pin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:24

dicenbalt schreef:
Ja, dit is al heel lang bekend

Het was bij mij nog niet bekend..

Maar goed, wel slecht dat die bedrijven het dan toch blijven verkopen. De IKEA wilde eerst geen interview doen voor deze reportage, maar later ineens wel en toen zei hun woorvoerder dat ze er nog noooooooit van hadden gehoord dat het zo gebeurde.. 8)7

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:30

Bij mij was het ook niet bekend. Wil ook echt niet weten wat er met die ganzen gebeurt is nadat ze geplukt zijn?

Ik weet ook eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet,
aangezien ik begrijp dat je het nooit zeker kan weten.
Kan dit niet aangepakt worden?

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:31

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:24

Met alle respect, maar zo ongelofelijk schokkend is het filmpje toch niet? Op het journaal zijn heel wat schokkendere dingen te zien. Ik vind het een goeie zaak dat Ikea (ook al is het na even twijfelen) dit soort dingen aanpakt, en ook de eigenaar van Dykon leek overtuigd te zijn dat er meer toezicht moet komen.

Verder... vind ik het drama ook wel weer een pietseltje overdreven (niet in de rapportage, die was goed, maar daarbuiten duikt iedereen er meteen op als een groot Schandaal. En dat vind ik soms wel weer naief overkomen. We hebben een wereld vol heel onhebbelijke zaken (onze eigenste bioindustrie, wapenhandel, mensenhandel, kinderprostitutie, en jawel, ook kinderarbeid waarbij ik het helemaal niet eens ben met "O wee als een bedrijf iets verkoopt dat door kinderen in de derde wereld gemaakt is maar ach een dekentje van een ernstig mishandelde gans is oke" - daar gaat het ongeveer hetzelfde: het meeste gebeurt ongezien en denk niet dat dat al onze producten netjes kinderarbeidvrij zijn!)

Kortom: ik vind het prima dat er actie tegen ondernomen wordt, en ik zal dat soort initiatieven ook best steunen, maar ik snap het gigantische drama dus echt niet.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:33

Ik vond het filmpje wel erg schokkend. Wat gebeuren er toch gruwelijke dingen in de wereld waar we geen weet van hebben. Noem het naief, noem het dom, maar ik zou er dus geen moment aan gedacht hebben dat zoiets gebeurt. En ongetwijfeld gebeuren er nog veel meer afschuwelijke dingen waaraan ik niet eens zou denken.

Pin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:41

Shadow0 schreef:
Met alle respect, maar zo ongelofelijk schokkend is het filmpje toch niet?

Voor jou geldt dat misschien, maar ik was redelijk geschokt toen ik het zag en meerderen met mij. Het is mijn bedoeling niet om er een heel drama van te maken, maar om te zorgen voor bewustwording bij Bokkers, die deze reportage niet zagen, dat inderdaad niet alles wat ze kopen op de meest ethische manier is geproduceerd.

Inderdaad, dat zeiden ze ook in de reportage, is IKEA gestopt om zaken te doen met leveranciers waarvan ze zeker waren dat ze levende ganzen plukken. De twijfelgevallen blijven echter over. Ik denk dat IKEA dus nog steeds niet met zekerheid kan zeggen dat zij geen 'slecht dons' verkopen, maar ze hebben nu wel mooi hun naam gezuiverd.

Voor de zekerheid schaf ik het zelf gewoon helemaal niet meer aan.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:19

Ik heb het filmpje ook gezien vond het behoorlijk misselijkmakend.
En als of de duivel ermee speelt kreeg ik gister ook nog het nieuwe IKEA boek binnen via de post, ik bladerde het door en kwam bij de dekbedden en toen kwam het filmpje weer boven, BAH, gelukkig hebben wij een synthetisch dekbed.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:37

wij kopen nooit dons.
En nu zie ik dat van levend plukken, zo vreselijk hé!
ik snap niet dat mensen dat kunnen doen zo plukken.
beestje pijn laten lijden is zoiezo al ergste wat er bestaat.
pff :(

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:39

mensen kennen geen moraal. stelletje duivels dat het zijn, alles gaat om geld en macht.. dit is nog maar het topje van de ijsberg, je wilt niet weten hoe slecht sommige dieren het hebben :(

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:37

Dat is dus de reden waarom ik al minimaal 10 jaar geen produkten meer koop met dons :j

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:47

wat ik het schokkendste aan het filmpje vond, was die gans die geplukt was, ineengekropen naar zijn buik zat te kijken. Te gek voor woorden dit.. en dan te bedenken dat ze dit dan 4 keer doen voor zo'n beestje wordt geslacht...
Maargoed, bedenk ook dat wasberen ook levend worden gevlid voor het bont..
Heb daar ook een filmpje van gezien. Het beestje werd keihard op de grond gesmeten, zo braken zijn botten, kon hij minder tegenstribbelen en was het villen makkelijker.
In principe is dat hetzelfde als wat met deze ganzen gebeurd.. Schandalig, dat is het woord wat steeds terugkomt in mijn gedachten. Schandalig dat dit gebeurt..

Pin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 21:21

Schandalig is wel het goeie woord ja. Jeetje dat filmpje van die wasberen hoef ik niet te zien..! Ik word zo misselijk van dat soort dingen! :r Zeker omdat het allemaal om het geld gaat en die beesten alleen daarvoor zo moeten lijden.
Sommige van die ganzen hadden wonden van het plukken en die naaiden ze dan na het plukken allemaal dicht :S
Laatst bijgewerkt door Pin_ op 16-09-09 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:25

inderdaad schandalig!!!!
de dieren moeten worden gered van de beesten helaas denken veel mensen dit maar doen verder niks
ze moeten eens in de 2de kamer met zn allen bij elkaar komen en alles wat met dieren gebeurd strenger controleren en strengere wetgeving maken en dit voor de hele eu!!!
idioten zijn die gasten die dit doen wil ik wel een avond bij me in huis hebben kijken wie er het hardst en snelt de deur gillend uit rent !

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:26

ik ben blij dat het hier staat, want noem me naief of een dom gansje( :+ ) maar dit wist ik niet! ik eet geen dieren die levend worden gemarteld (bijvoorbeeld krab in de pan, etc) dus ook geen dons meer voor mij. (bont was al een no-go)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:31

Nou in mijn kussen zitten veren, maar kies voor geengeld een ander kussen hoor!
En in mijn winterjas zit gelukkig van die kunstmatige vulling volgens mij, dus voor mij nooit geen dons meer! Maar mn kussen hou ik :+

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:36

gadver! ik heb er nooit bij nagedacht eigenlijk, maar ik vindt het echt schokend! en ik sliep zo lekker onder mn donzen dekbedje...