De reportage:
Het was een documentaire waarin bij de grote Europese bedrijven die dons verkopen (in jassen, dekbedden, kussen etc.), zoals IKEA en Fjällräven, werd gevraagd hoe zij zo er zo zeker van kunnen zijn dat hun dons van dode dieren afkomstig is. Dat is namelijk wat zij beweren en ook actief naar hun klanten communiceren.
Deze bedrijven gaven aan te vertrouwen op de schriftelijke garanties dat het dons van dode dieren afkomstig is, die zij van hun leveranciers (vooral uit China) ontvingen. IKEA en Fjällräven maken contracten met hun leveranciers waarin die garantie moet staan.
In deze schokkende reportage kwam echter pijnlijk aan het licht dat je NOOIT zeker weet of het dons dat je koopt afkomstig is van dode of levend geplukte dieren, tenzij je alle stappen in het productieproces zelf controleert. Met een verborgen camera zijn de reporteurs in China op bezoek gegaan bij enkele leveranciers van bovengenoemde bedrijven. De reporteurs deden zich voor als ondernemers die dons wilden kopen dat van levende dieren is geplukt. Dit wilden ze zogenaamd niet kenbaar maken aan hun klanten, dus vroegen ze om toch een schriftelijke bevestiging te geven dat het dons van dode dieren afkomstig was. Dit was geen probleem. Ook gaven de leveranciers openlijk toe dat er een grote kans was dat het dons bij IKEA en Fjällräven van levende dieren afkomstig is. Zo vertelden ze: "als de afnemer dat wenst, geven wij een bevestiging af dat het dons van dode dieren afkomstig is, maar in de praktijk is dat vaak niet zo. Als de afnemer en wij het beiden weten is het toch geen probleem? In China zeggen ze: 'wat het hart weet hoef je niet op te schrijven'".
Bron:
Op deze pagina http://www.krimineel.com/donzen-dekbedden-een-nachtmerrie-voor-ganzen/ is een schokkend stukje van de reportage te zien. De ganzen krijsen om hulp, maar die komt niet. Met bruut geweld worden de donsveren afgerukt en op een grote hoop bij elkaar geveegd. Naderhand blijven de ganzen helemaal in shock op de grond liggen. Zo sneu! Ik werd er echt onpasselijk van

Ik heb hier een jas hangen met dons erin. Toen ik me realiseerde dat er grote kans is dat het dons in die jas afkomstig is van zo'n grote hoop als op het filmpje werd ik echt niet goed

Mijn mening:
Koop nooit meer dons! Ik ben voorgoed genezen van dons. Dit is zware dierenmishandeling, puur voor het geld.
Ik denk dat je er nooit zeker van kunt zijn of het dons dat je koopt afkomstig is van dode dieren, wáár je het ook koopt.
Ik hoop dat veel Bokkers na het zien/lezen hiervan ook nooit meer dons zullen kopen, dat is de enige manier om deze praktijken te verminderen denk ik... aangezien verreweg het meeste dons uit China komt, waar deze praktijken niet verboden zijn en de verkopers in Europa wijzen op hun zogenaamde garanties waar niets van waar is. En dat weten ze stiekem zelf ook wel. Zij staan het gewoon oogluikend toe en dat allemaal om die verrote Euro!