EO programma JONG

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jUstkiimmiej

EO programma JONG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:18

Hallo,
ik heb vanavand vol verbazing zitten kijken naar de aflevering over een vrouw die de niqaab draagt
Ik ben benieuwd of er meedere mensen hebben gekeken en wat jullie er van denken..
Ik vind het allemaal maar erg ´´over de top´´ wat ze allemaal doet, en ook hoe zij soms reageerde op vragen die hij stelde.
Ik zeg nu niet dat ik hun mening niet respecteer maar ik vond dit een beetje TE.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden

Citaat:
Oem Imran draagt een niqaab. Als ze de straat opgaat, is haar hele lichaam bedekt met een zwart gewaad; alleen haar ogen zijn zichtbaar. Ze zegt: "Ik heb er lak aan wat mensen denken, ik leef toch niet voor de mensen op deze wereld."

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:27

Gezien heb ik het niet, wel gehoord :D
Ik zat nl. te werken met de tv aan.

Af en toe hoorde ik inderdaad uitspraken waarbij ik toch wel even mijn wenkbrauwen op trok. Ze was, zacht uitgedrukt, behoorlijk radicaal.

Anne.

Re: EO programma JONG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:31

Ik was al op dit onderwerp aan het wachten! Ik heb ook vol verbazing zitten kijken.

Ik vind het vreselijk.. en ik vind het nog afschuwelijker dat ze min of meer echt schijt had aan de rest van de mensen.. 'Ik leef toch voor mezelf, niet voor anderen'. Natuurlijk leef je voor jezelf, maar je kan toch geen gesprek voeren met iemand die je gewoon niet ziet? Je kan toch niet normaal functioneren binnen deze maatschappij met zo'n ding op?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:35

Ik heb het ook gezien! ook vol verwondering gekeken.
vooral dat stukje ook met oud klasgenoten.. en dat je (deels) hoorde hoe ze was...
En net wat hij zei toen ze ging schieten: ziet er toch wat ''dreigend'' uit..

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:36

ik vond dat ze ook echt overdreven reacheerder vooral bij die mensen op de markt ze waren nog niet uitgepraat of ze schoot al in de verdediging. volgens mij wilt ze gewoon niet accepteren dat dit niet normaal is in nl en dat ze gewoon extreem is en dat wij nl dat niet echt fijn vinden en soms beangstigend vinden (hopelijk goed geschreven).

maar in nl hebben we ook een aantal christenen die ik overdreven en ook niet echt alleen tegen het lijf zou willen lopen.
hoewel als je iemand kan zien je toch een beetje een beeld kan vormen en toch daar kan zien of iemand een beetje te vertrouwen is of helemaal niet.

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:37

ha gelukkig ik dacht dat ik misschien nu wel heel erg rasistisch aan het denken was... maar na jullie reacties valt het toch best wel mee! en inderdaar toen ze ging schieten dacht ik oké... die wil ik niet in het donker tegen komen!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:41

Nee ik vind het niks met rascisme te maken hebben, ik heb niks tegen mensen die moslim zijn, en ook niet met hoe ze erbij lopen. Ik heb wel iets tegen mensen die zo respectloos over hun medemens praten.
Ik vind het ook niet goed om zo enorm veel schijt aan anderen te hebben, en daarbij ook niet open staat voor gevoelens van anderen. Over een gevoel valt ook niet te discusieren. Je kunt alleen zeggen dat je het zo niet bedoelt, maar je kunt een gevoel van iemand anders niet ontkennen

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:44

Ja en dat deed ze inderdaad wel... de mensen op de markt hadden niet eens de kans om hun zin af te maken... wat al eerder gezegt is... en gevoel is gevoel en geloof is geloof maar je kan je wel even aanpassen aan het land waar je woont

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:45

Pfoeh ja, ik heb ook zitten kijken.
Ze heeft op mijn middelbare school gezeten, en dat vond ik eigenlijk nogal shocking. Juist omdat er hier echt nooit iemand in zo'n ding loopt. Zelfs in Den Bosch heb ik het nooit gezien...

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:48

maar volgens mij had ze deze ook nog niet op, op school... der ene school vriendin was helemaal in shock dat ze er ´´zo´´ uit zag... en dat ze zo een probleem geval was.. nooit verwacht natuurlijk al heeft ze nog steeds der mondje open staan..

Gizsmootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:49

Heb het ook gezien en vond het ook erg extreem. Heb op sommige momenten met open mond zitten kijken.
Snap ook eigenlijk niet dat het mag in NL. Moet je kijken wat er gebeurt als wij met een bivakmuts over straat gaan.... Heb je toch op z'n minst een dikke bekeuring te pakken.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:50

Ik heb het éen keer gezien toen ik door Den Haag liep. Ik vind het gewoon te onmenselijk voor woorden. Je herkent d'r gewoon niet. Zo iemand kan zo een misdrijf plegen en nergens meer teruggevonden worden..

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:53

en nu zie je dus weer dat NL gewoon te soft is in die dingen... want ja het blijft toch een geloofsuiting?! 8)7

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:03

Ik heb samen met mijn zoon (16) zitten te kijken, zelfs bij hem viel geregeld de mond open van verbazing.. Zowel hij als ik hadden verwacht dat de eigenaar van de schietclub haar hadden geweigerd... Zoals gegezegd zag dat er toch erg dreigend uit.
Ook het stukje over aan passen, zij vond dat ze goed geintergreed (hopelijk goed geschreven) was... ik vind van niet de nederlandse mensen lopen er zo niet bij...
Daarbij als wij als nederlandse vrouwen in een islamitisch land komen waar het niet wenselijk is om blote armen of benen te laten zijn passen wij ons aan... door een shirt met lange mouwen of lange broek te dragen... Dat vind ik aanpassen aan een land, dan hou je rekening met hun cultuur en geloof, dat ze een hoofddoek wil dragen prima maar dit.... zelfs haar man vond dat ze te ver ging...

jUstkiimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 23:05

amen... dit is dus wat ik bedoel!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:10

Vond het ook een bijzondere aflevering! Ze voelde zich wel snel aangevallen .. zodra er ook maar een vraag of een tegenreactie kwam schoot ze gelijk omhoog met haar energie en ging ze bijna schreeuwen. Jammer dat er niet meer diepgang in zat ... weet ook niet of dat mogelijk was maar zou leuk geweest zijn. Bleef nu een beetje oppervlakkig hangen op een 'ik leef voor mezelf'. Wel interessant hoe iemand dan zo kan veranderen en zo erg op kan gaan in haar religie.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:12

Ik weet niet zo goed wat ik erover moet zeggen. Aan de ene kant vind ik het erg knap van haar, als je dat zo kunt noemen, dat ze echt geloofd! Heel Nederland is zo'n beetje tegen haar en ze weet dat iedereen rare dingen over d'r denkt, maar daar trekt ze zich maar niets van aan. Als ze dat wel gaat doen, kan ze niet meer geloven wat ze wil geloven (vrijheid van godsdienst). Ze gelooft iig wel zelf in dit geloof en wordt, gelukkig, niet gedwongen door iemand om 'er zo bij te lopen'. Wat volgens mij best vaak voorkomt.

Maar in hoeverre kun je, wanneer je zo 'diep' geloofd, normaal functioneren in de Nederlandse maatschappij. Waarin eigenlijk iedereen wel zo'n beetje 'tegen' je is. Een normaal gesprek voeren, is in mijn ogen, niet goed mogelijk. Zou het zelf zeer op prijs stellen wanneer ik het gezicht én de gezichtsuitdrukkingen van mijn gesprekpartner zou kunnen zien. Ik heb absoluut niets tegen mensen die geloven en daarvoor ook de bijbehorende kleding willen dragen. Maar wat is er mis met het laten zien enkel je gezicht! Dan zie je verder toch ook geen lichaamsvormen etc. Het is echt niet zo dat je dan opeens wel van alle kanten wordt besprongen door mannen (want tsja, die zijn tenslote zwakker geschapen en kunnen zich niet altijd inhouden :+ ). Ik vind dat je, waar je ook woont en wie je ook bent, je je moet aanpassen. Daarmee bedoel ik niet dat ze meteen van haar geloof af moet stappen, maar dat ze naar een hoofddoek of zoiets moet overstappen. Zodat ze herkenbaar is, net als wij. Zoals die man op de markt al zei: Wij lopen ook niet met een bivacmuts op!

Vraag me overigens wel af hoe het zit met de identiteitsplicht in Nederland. Iedereen boven de 14 moet zich kunnen identificeren, hoe zit dat dan met mensen die zo'n niqaab dragen? Hoe in hemelsnaam kunnen zij zich identificeren? Het is tenslotte tegen hun geloof om dat ding af te doen en hun gezicht te laten zien aan een willekeurige agent!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:49

Over identificatie gesproken.. Hoe heeft ze ooit een paspoortpasfoto kunnen laten maken.. :o En hoe weet je dan of ze geen vals parpoort heeft?

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:52

ik heb het gemist maar ben nu wel nieuwschierig geworden.
ff kijken of ik het terug kan vinden op internet.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:56

Uitzendinggemist.nl ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 08:52

Ik heb maar een paar kleine stukjes gezien maar ook ik en mijn vriend (ook moslim allebei) vonden het ook niet echt normaal. Wij vinden het ook erg jammer dat zulke mensen zich een moslim noemen.... want de in onze ogen belangrijkste dingen vergeten ze gewoon. :n (respect voor je medemens etc...)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:00

Ik vraag me af in hoeverre dit nog draait om geloof.....
Volgens mij wil ze gewoon laten zien dat ze dus ''schijt'' aan de hele wereld heeft, en uit ze dat in dit extreme gedrag.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:03

Volgens mij ook Shera. Ik zie iig echt geen connectie tussen haar acties en woorden, en de Islam.
Maar ik heb niet het hele programma gekeken...

Gizsmootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:06

Vraag me af in hoeverre die niqaab daadwerkelijk wat te maken heeft met haar geloof. Weet iemand toevallig of het in de koran staat dat je zo'n gewaad aan moet? Zo ja zou dat dan betekenen dat de rest van de moslims zich niet goed aan hun geloof houden?
Kan me het toch eigenlijk niet voorstellen....

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:11

Ze komt op mij over als zwaar gefrustreerd. Haar gebrek aan respect voor een ander stoort me.
Ik kan haar niet serieus nemen eerlijk gezegd.