Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:49

In mijn topic op [EA-GZ] Diensten ontstond er al een hele discussie over, dus vandaar dat ik hier toch een discussie topic over wilde openen....

Iedereen kent ze wel: paarden spellen.
Onschuldige spellen waar jong en oud hun digitale paardenstal of manege kunnen beginnen.

Honderdduizenden mensen zijn al lid van zo'n paardenspel.

Maar helaas zijn er tegenwoordig paardenspellen die een commerciële tint aan hun spel geven, door geld te vragen voor het plaatsen van foto's bij bijv. een paardenprofiel.
Op zich is dat natuurlijk geen probleem.

Maar men houdt er geen rekening mee dat deze paardenspellen bomvol staan met illegaal verkregen (professioneel) foto materiaal.

De jonge deelnemers hebben vaak geen idee dat het gebruiken, bewerken en publiceren van andermans foto's, zonder toestemming, wettelijk gezien helemaal niet mag.
En ook al staat het in de regels van de paardenspellen; het illegale gebruik gaat gewoon door, en er wordt door het beheer niet aktief tegen op getreden.

Logisch, want het beheer verdient immers aan de foto's de bij paarden geplaatst worden.

Het is vervelend voor mensen die hun eigen paard ineens op zo'n paardenspel tegen komen.
Of zelfs zichzelf, op de foto, te paard.

Maar het is nog vervelender voor de professionele fotografen die hierdoor worden getroffen.
Massaal worden de websites van nationale en internationale fotografen door de jeugd geplundert voor foto's, en naar de rechten wordt niet omgekeken.
Daarnaast verdienen de beheerders van deze paardenspellen dus direct aan de foto's van deze fotografen, terwijl de fotografen hier nooit een cent voor krijgen!

De jonge spelers bewerken erop los en krijgen het zelfs voor elkaar om hun "eigen copyright" op de bewerkte foto's te claimen, en uitspraken te doen als: "niet gebruiken zonder mijn toestemming!".

(Voorbeelden van bewerkte foto's op een dergelijk paardenspel):
Afbeelding

Afbeelding

Er is, door meerdere fotografen, al eens serieus gepraat met de beheerder van één van de grootste paardenspellen van Nederland: Horsetycoon.
Maar helaas liepen die onderhandelingen om fotografen schadeloos te stellen of alle foto's direct te verwijderen op niets uit.

De frustratie groeit daarom nog steeds iedere dag, want iedere dag worden er weer nieuwe foto's bij geplaatst.

We willen dit groots gaan aanpakken, en vragen daarom (namens alle serieuse paardenfotografen) om mee te werken.
We willen zoveel mogelijk foto's verzamelen van professionele fotografen, zodat deze doorgestuurd kunnen worden aan het beheer, om daar direct wat mee te doen: namelijk verwijderen.
Het beheer is verplicht om daar aan mee te werken, anders kunnen zij natuurlijk rechtzaken tegemoet zien.

In de hoop dat zij nu eindelijk zien dat het zo niet langer kan.
Er moet aktie komen. Want nu verwijdert het beheer alleen foto's als de fotograaf daar een verzoek om geeft, met de directe link naar de foto. Maar het is voor fotografen natuurlijk onmogelijk om al zijn foto's op zo'n gigantisch spel op te speuren.
Eigenlijk zou dat de taak van het paardenspel moeten zijn.

We hopen daarom dat het via deze aktie lukt om het beheer een aktievere houding te geven met het verwerken van illegale foto's.
Zodat zij zelf aktief aan de slag gaan om deze foto's te weren en reeds geplaatste foto's te verwijderen.
En eventueel goede afspraken te maken met fotografen, zodat ze legale foto's kunnen gebruiken voor het paardenspel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilda79

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:57

Hele goede openingspost geschreven Femke! Ik hoop dat we met zijn allen deze misbruik tegen kunnen gaan.

Opmerking van mijn kant.
Spelers zeggen niet te weten waar © voor staat maar zetten het wel massaal op de door hun bewerkte gestolen foto's en zetten er dan inderdaad een kinderlijke vorm van de wettekst onder. In mijn optiek weten ze dus wel degelijk waarom het © teken er staat en dat het betekend afblijven.

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:59

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:35

Wat goed dat jullie er wat aan willen doen. Zelf zit ik niet op Horse Tycoon, maar mocht ik ooit wat tegen komen meld ik het!!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:36

De laatste is volgens mij Jauke van Amable.

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 22:43

ik heb ze er afgekopieed, maar het staat er echt VOL mee, niet meer normaal meer

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:17

Ik denk dat het goed is dat je hier een topic voor opent :)
Ikzelf merk het nog niet zo veel, ben wel foto's van Leandro tegengekomen daar, werd toen getipt door een bokker.

Ik wist niet dat de beheerders ervoor betaald kregen trouwens! :? Hoe krijgen ze dat nou voor elkaar?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:20

moet je dus lid van wordne om te kunnen controleren of ze foto's pikken?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:21

Goed initiatief. Ik denk dat het verzamelen van voorbeelden, waarna de paardenspellen wel in actie - moeten - komen, de beheerders van die spellen uiteindelijk wel tot structurele actie zal bewegen. Het moet voor hun zo irritant worden dat regels hanteren minder werk wordt.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:24

_Pansy_ schreef:
Ik denk dat het goed is dat je hier een topic voor opent :)
Ikzelf merk het nog niet zo veel, ben wel foto's van Leandro tegengekomen daar, werd toen getipt door een bokker.

Ik wist niet dat de beheerders ervoor betaald kregen trouwens! :? Hoe krijgen ze dat nou voor elkaar?

Volgens mij moet je credits kopen om foto's erop te kunnen zetten.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:27

De meeste mensen krijgen daar niet betaald hoor, enkel de hoogste functie (een heeeel klein beetje) Eerder een tipje.

Maar ik wens jullie erg veel succes, ik verwacht dat het een eindeloze missie is..

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:29

Ja je moet er inderdaad credits voor kopen, maar je kunt die foto's ook 'verkopen' als 'blend' .. je kan zo trouwens zelfs hele profielen maken.

Ik houd het even in de gaten, het valt mij trouwens ook enorm op.. maar je loopt gewoon die kans als je je foto's zonder eigen copyright op internet zet, ik zeg absoluut niet dat het goed is hoor :) maar je loopt die kans gewoon helaas.. :\

Zit nu dus gewoon :P doeloos profielen te zoeken..
en dezen..

http://www.horsetycoon.nl/profiel/index.php?id=25637
http://www.horsetycoon.nl/profiel/index.php?id=36316
Laatst bijgewerkt door Meraki op 03-09-09 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:37

Ik zal wel blond zijn,maar als je niet wilt dat een ander je foto's gebruikt zet ze dan niet op een openbaar net en forum.Risico loop je nu eenmaal.
Hoewel ik niet in zie wat voor kwaad het kan,kinderen verdienen hun brood er niet mee.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:37

Copyright op auteursrechtelijk werk is er, altijd, ook al staat er geen c met een rondje bij. Het kenmerk van auteursrecht is juist dat het ontstaat zonder registratie...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:43

wow die laatste link staat echt vol met gestolen foto's! das duidelijk te zien

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:44

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:53

ik als amateurfotograaf zoekt ook mee
maar hoe zoek je nou het snelst?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:53

Ik heb me aangemeld, maar krijg geen bevestigingsmail.. die van mij zullen er ook wel rondzwerven :D
Ik zie het als een compliment, maar kan me voorstellen als het je beroep is dat je niet blij bent met dit soort dingen..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:56

Ik denk dat veel mensen het copyright er ook gewoon afknippen als ze de foto's bewerken }:0 . Dus dat erop zetten maakt niet veel uit natuurlijk.

Vind het opzich een goed idee maar ik vrees dat het niet echt gaat helpen. Hoe moet horse tycoon nou controleren of de foto's (waar geen copyright op staat om mee te beginnen of waar het gewoon af is geknipt) professioneel zijn van een (goede) amateur :Y) Die zijn eigen foto's plaatst. Hoe zie je dat voor je dan, een soort database met legale foto's die op e site gebruikt mogen worden? Dan mogen gebruikers dus zelf geen foto's meer toevoegen van hun eigen paarden en zichzelf etc. Lijkt me niet dat dat erg op schiet.

Bij horsenation (ander groot paarden spel) werk je ook met credits. Daar moet je dan voor bellen of smsen oid. Maar de meeste foto's op die site staan in de gebruikers profielen en daar betaal je dan weer niet voor. Alleen als je bijv. bij een paard dat je 'hebt' een foto wilt plaatsen betaal je er voor. Aan de meeste foto's verdiend niemand dus iets alleen een paar meisjes van elf wat fatasie geld voor het bewerken

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:00

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:13

ikdoemaarwat schreef:
ik als amateurfotograaf zoekt ook mee
maar hoe zoek je nou het snelst?

Ik kijk bij wie er online zijn, en bij de 'wedstrijden'

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:14

Goed dat iets aan gedaan word!
Mijn paard stond daar nml te koop tijdje geleden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:25

Mijn pony's/ paarden ben ik ook al eens meermaals tegen gekomen op internet, ook op hyves enzo, erg vervelend wel maar je kan er zo weinig aandoen..

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:29

Je eigen naam gewoon dwars door het beeld kwakken, met een transpiratie van 20% ofzo.. :P dat is de enige manier :\
Maar jah, zoals die foto's van HypoFocus.. ja daar moet je gewoon van af blijven... maar dat doen ze ook niet.. :\

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 00:40