Boer brengt voedsel naar de voedselbank

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Boer brengt voedsel naar de voedselbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:57

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4647 ... ank__.html\

Boer brengt oogst naar voedselbank NOORDOOSTPOLDER - Agrariër Wim van de Burgwal uit Ens is het zat dat hij bijna geen cent krijgt voor zijn wortelen. Daarom gaat zijn worteloogst in zijn geheel naar de voedselbank.

Van de Burgwal verwacht de komende weken in totaal honderd ton wortelen van het land te halen. Vier weken lang gaat er een vrachtwagen met 25 ton wortelen naar een voedselbank in Nederland. Hij overlegt nog naar welke voedselbanken de oogst gaat.

De wortelen brengen momenteel volgens Van de Burgwal slechts een paar cent per kilo op. „Terwijl de consument er in de supermarkt één euro voor moet betalen. Dat is niet normaal.” Hij hoopt dat meer agrariërs zijn actie zullen volgen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hulde aan de boer die de knuppel in het hoenderhok durft te gooien. Natuurlijk willen we allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, en mijn paarden zijn blij met hun dagelijkse portie winterpeen in de wintermaanden, maar de boer hoort daar meer van te zien dan een paar cent per kilo. Het zijn de supermarkten die er rijk van worden. En als producten bij de veiling worden doorgedraaid, belanden ze op de composthoop, terwijl er genoeg liefhebbers voor zijn....

Anoniem

Re: Boer brengt voedsel naar de voedselbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:34

Idd hulde!!!!!

Van de zotten dat hij zoiets moet doen om een punt te maken, maar wel heel gaaf dat hij het doet!!!!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:58

Ik hoord het vanochtend op de radio, ik vind het knap dat hij het zo doet zeg :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:00

Ja, echt goed, dat die man dat doet! Nu inderdaad maar hopen dat meer boeren hem volgen zodat de supermarkten met wortel problemen komen te zitten en ze wel meer moeten gaan betalen, want een paar cent per kilo is echt te gek voor woorden..

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:01

Goed zeg! Wie weet kunnen de z.g.n. boterberg en melkoverschotten waar ze het vroeger wel overhadden ook hun weg naar de voedselbank vinden?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:08

Verse groente is hetgeen waarmee de meeste supermarkten hun winst mee moeten behalen. De A-merken zoals Coca Cola, Lays Chips enz enz hebben vastgestelde in- en verkoopprijzen met maar kleine marges waarbinnen iets gedaan kan/mag worden. Er zijn zelfs A-merken waarop de supermarkt helemaal geen winst maakt, maar hij heeft ze alleen in zijn assortiment omdat de klanten anders wegblijven en dus ook niks van de rest van zijn assortiment kopen. Geen wonder dat de supermarkt de groente dan niet in prijs verlaagt. Het is vrijwel het enige product waar ze wat mee kunnen stoeien.

En dan nog vind ik de groente niet absurd duur in Nederland. Ik kom net terug van vakantie in Oostenrijk. Daar haalde ik voor 1 dag eten en drinken en was elke keer ca. € 15 kwijt voor ons drietjes. Dat komt dus op zo'n € 100 per week uit. Terwijl ik hier in de supermarkt nooit meer dan € 75-80 per week kwijt ben!
We willen hier in Nl inderdaad niks uitgeven aan voedingsmiddelen. En daar wordt de boer de dupe van, helaas. Maar dat ligt niet alleen aan de supermarkten hoor.

Ik ga ook liever naar een boerderijwinkel waar ze seizoensproducten verkopen, dan dat ik naar een supermarkt ga, al is het alleen al om de boer een eerlijke prijs voor zijn spullen te betalen. Helaas ligt er geen enkele dicht bij me in de buurt.
Ik kan wel aardappelen, wortelen en uien bij de boer halen, maar de rest koop ik toch bij de supermarkt.

Dat de prijs van de wortelen zo laag ligt zal wel te maken hebben met het feit dat er te veel geproduceerd is geworden. Veel aanbod, betekend nu eenmaal een lage prijs. En waar boeren heeeel goed in zijn: als dit jaar de prijs van de wortelen heel goed was geweest, dan was de kans groot dat een hele boel boeren extra wortelen telen volgend jaar in de hoop dat de prijs dan ook goed is.
Wij zien hetzelfde in de champignonteelt. Zodra de prijs iets aantrekt, zijn er weer meteen mensen die gaan bijbouwen om meer champignons te kweken. Gevolg is dat er weer een overschot is, de boel failliet gaat omdat prijzen inzakken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:48

dat word creatief met wortelen dus
Goed gedaan van de boer.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:50

Esmeralda schreef:
Goed gedaan van de boer.

Wortelstampot
gekookte wortels
worteltje uit het vuistje
wortelsalade :o

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:53

klopt, boeren krijgen bijna niets voor hun oogst.
de oogst is goed dit jaar, maar voor de extra tonnen die ze van het land halen krijgen de boeren niets extra's, vind je het gek dat ze alleen het benodigde van het land halen en de rest gewoon weer onderploegen?
raar geregeld hier in NL.

goed initiatief...voedselbank!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:01

Hier vind je geen wortelen voor 1 euro :n ,Kost al snel het dubbele of meer!
Helaas gaan boeren hier ook failliet....
Dus ik ben bang dat er in Frankrijk nog meer in de tussen handel blijft hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:29

Isabonny schreef:
Verse groente is hetgeen waarmee de meeste supermarkten hun winst mee moeten behalen. De A-merken zoals Coca Cola, Lays Chips enz enz hebben vastgestelde in- en verkoopprijzen met maar kleine marges waarbinnen iets gedaan kan/mag worden. Er zijn zelfs A-merken waarop de supermarkt helemaal geen winst maakt, maar hij heeft ze alleen in zijn assortiment omdat de klanten anders wegblijven en dus ook niks van de rest van zijn assortiment kopen. Geen wonder dat de supermarkt de groente dan niet in prijs verlaagt. Het is vrijwel het enige product waar ze wat mee kunnen stoeien.

En dan nog vind ik de groente niet absurd duur in Nederland. Ik kom net terug van vakantie in Oostenrijk. Daar haalde ik voor 1 dag eten en drinken en was elke keer ca. € 15 kwijt voor ons drietjes. Dat komt dus op zo'n € 100 per week uit. Terwijl ik hier in de supermarkt nooit meer dan € 75-80 per week kwijt ben!
We willen hier in Nl inderdaad niks uitgeven aan voedingsmiddelen. En daar wordt de boer de dupe van, helaas. Maar dat ligt niet alleen aan de supermarkten hoor.

Ik ga ook liever naar een boerderijwinkel waar ze seizoensproducten verkopen, dan dat ik naar een supermarkt ga, al is het alleen al om de boer een eerlijke prijs voor zijn spullen te betalen. Helaas ligt er geen enkele dicht bij me in de buurt.
Ik kan wel aardappelen, wortelen en uien bij de boer halen, maar de rest koop ik toch bij de supermarkt.

Dat de prijs van de wortelen zo laag ligt zal wel te maken hebben met het feit dat er te veel geproduceerd is geworden. Veel aanbod, betekend nu eenmaal een lage prijs. En waar boeren heeeel goed in zijn: als dit jaar de prijs van de wortelen heel goed was geweest, dan was de kans groot dat een hele boel boeren extra wortelen telen volgend jaar in de hoop dat de prijs dan ook goed is.
Wij zien hetzelfde in de champignonteelt. Zodra de prijs iets aantrekt, zijn er weer meteen mensen die gaan bijbouwen om meer champignons te kweken. Gevolg is dat er weer een overschot is, de boel failliet gaat omdat prijzen inzakken.

Waar in Oostenrijk was jij dan?

Ik vind de boodschappen daar juist erg goedkoop, doe liever daar boodschappen als hier. Behalve als ik hier naar de boerderij ga (wat ik wel vaak doe) vind de prijzen voor groente, fruit en kaas heel redelijk op de boerderij :)

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:31

Sies schreef:
Esmeralda schreef:
Goed gedaan van de boer.

Wortelstampot
gekookte wortels
worteltje uit het vuistje
wortelsalade :o

worteltjes taart!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:35

Nou even ter aanvulling: Ja hij geeft het gratis weg maar de voedselbank moet het zelf rooien en ophalen. Verder een prima deal hoor echt super! Maar hij ging het niet brengen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:36

chocobroodje schreef:
Nou even ter aanvulling: Ja hij geeft het gratis weg maar de voedselbank moet het zelf rooien en ophalen. Verder een prima deal hoor echt super! Maar hij ging het niet brengen ;)

Heeft ie nog gelijk :D

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:41

kunnen de mensen voor wie het voedsel is toch mooi een handje bij helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:51

Als ze een uitkering en verder niets te doen hebben wel.

Maar je hebt er ook, die werken heel hard, maar hebben toch de voedselbank nodig om de eindjes aan elkaar te knopen :(:)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:56

chocobroodje schreef:

ik dacht al... dat kost em alleen maar verschrikkelijk veel geld...

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:57

Yamcha schreef:
Als ze een uitkering en verder niets te doen hebben wel.

Maar je hebt er ook, die werken heel hard, maar hebben toch de voedselbank nodig om de eindjes aan elkaar te knopen :(:)

daar heb jij inderdaad gelijk in! maar ik bedoel natuurlijk de mensen die toch niets te doen hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 16:29

snap ik wel ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:09

Yamcha schreef:
Waar in Oostenrijk was jij dan?

Ik vind de boodschappen daar juist erg goedkoop, doe liever daar boodschappen als hier. Behalve als ik hier naar de boerderij ga (wat ik wel vaak doe) vind de prijzen voor groente, fruit en kaas heel redelijk op de boerderij :)

In de Voralberg, Camping Nenzing :D .
Ik deed de boodschappen bij de Spar of de Billa (niet op een Oostenrijkse boerderij dus). Die zijn een stuk duurder dan hier bij de C1000. 1 KG kipfilet in de RECLAME koste bij de Spar nog altijd € 10,00. Dat kost hij hier nog niet eens als hij NIET in de reclame is. Gisteren even gekeken: € 6,98 bij de C1000. Maar eerlijk is eerlijk: het vlees in Oostenrijk is VEEEEL beter dan hier in de supermarkt. Ik was gehakt aan het bakken op de camping en ik moest nota bene heel vlug boter erbij gooien, omdat het me anders aanbrandde. Hier in NL zit er zoveel vocht in het vlees, dat je geen boter hoeft toe te voegen. Ook de koteletten bleven gewoon de maat behouden die ze hadden toen je ze kocht (en heerlijk mals dat ze waren :9 )
Dat heeft me toch maar eens de ogen geopend. Ik ben dus ook op zoek naar een slagerij waar ze fatsoendelijk vlees verkopen, niet van die snelle opfokkoeien en varkens die vol met water zitten en waarvan je het vlees ziet slinken in de pan.
Helaas zit hier in de buurt niks.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:14

chocobroodje schreef:

En doet een voedselbank dat? Ik kan me herinneren dat ze ons ooit belden met de vraag of ze alles wat we aan champignons overhadden na de kerst, mochten hebben. Nu gaat normaal gesproken alles wat we eventueel overhebben naar de conservenfabriek (omdat champignons maar kort houdbaar zijn en ze anders te lang blijven liggen), maar we wilden daar best wel aan meewerken.
Alleen....we moesten het hun wel komen brengen. Ze konden er niet aan beginnen om het op te halen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:15

Isabonny schreef:
niet van die snelle opfokkoeien en varkens die vol met water zitten en waarvan je het vlees ziet slinken in de pan.

Snelle opfok moet wel, elke dag dat het beest er staat kost geld. Staat hij meer als 2 jaar in de stal,
dan kom je nooit meer uit de kosten. De boer moet, anders is het einde boerderij. Vlees wordt vaak
geinjecteerd met water om de kilo's te krijgen. Dat is niet de schuld van de boer...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 10:53

Barvrouwke schreef:
Isabonny schreef:
niet van die snelle opfokkoeien en varkens die vol met water zitten en waarvan je het vlees ziet slinken in de pan.

Snelle opfok moet wel, elke dag dat het beest er staat kost geld. Staat hij meer als 2 jaar in de stal,
dan kom je nooit meer uit de kosten. De boer moet, anders is het einde boerderij. Vlees wordt vaak
geinjecteerd met water om de kilo's te krijgen. Dat is niet de schuld van de boer...

Oeh, nu gaan we off-topic, maar nog even een vraagje:
Dus dat wordt pas na de slacht erin geinjecteerd? Achteraf injecteren in in principe toch oplichterij?
Ik ben echt een leek wat dat aan gaat. :P
Ik dacht al dat ze iets te eten kregen waar ze niet alleen snel van groeiden, maar misschien ook vocht door vasthielden :+ .
Ik weet niet wat het verschil is met het voerbeleid van een Oostenrijkse koe, maar er zat in ieder geval duidelijk verschil in kwaliteit.
Ik was laatst hooi halen bij de boer, die zelf ook slachtvee hebben en daar had de boerin het over een kalf dat ze hadden moeten slachten omdat het na de geboorte niet kon staan. Dat was ontzettend mals vlees (naar aanleiding van mijn vraag of ze er geen moeite mee hadden als de koeien weg gingen naar de slacht als ze toch al een hele tijd bij hun in stal stonden. Ik zou me er nl. te zeer aan hechten.) Dat kalvervlees is dus duidelijk met niks geinjecteerd geworden en zal dus ook niet slinken in de pan.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:03

@ Isabonny;
ja dat gebeurt. Ook krijgen de beesten soms electroliten gevoerd om vochtverlies tegen te gaan.
Maar of dat ook bij andere beesten dan kippen gebeurt, weet ik niet.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 11:12

Het is toch te zot voor woorden dat dit moet gebeuren. Er zittten veel te veel mensen tussen de boer en de winkel, daardoor gaan de prijzen omhoog. De boer krijgt slechts een klein gedeelte ervan. Ik ben ook altijd verbaasd dat een zak met 20 kilo winterpenen slechts 3,- kost.