Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Isabonny schreef:Verse groente is hetgeen waarmee de meeste supermarkten hun winst mee moeten behalen. De A-merken zoals Coca Cola, Lays Chips enz enz hebben vastgestelde in- en verkoopprijzen met maar kleine marges waarbinnen iets gedaan kan/mag worden. Er zijn zelfs A-merken waarop de supermarkt helemaal geen winst maakt, maar hij heeft ze alleen in zijn assortiment omdat de klanten anders wegblijven en dus ook niks van de rest van zijn assortiment kopen. Geen wonder dat de supermarkt de groente dan niet in prijs verlaagt. Het is vrijwel het enige product waar ze wat mee kunnen stoeien.
En dan nog vind ik de groente niet absurd duur in Nederland. Ik kom net terug van vakantie in Oostenrijk. Daar haalde ik voor 1 dag eten en drinken en was elke keer ca. € 15 kwijt voor ons drietjes. Dat komt dus op zo'n € 100 per week uit. Terwijl ik hier in de supermarkt nooit meer dan € 75-80 per week kwijt ben!
We willen hier in Nl inderdaad niks uitgeven aan voedingsmiddelen. En daar wordt de boer de dupe van, helaas. Maar dat ligt niet alleen aan de supermarkten hoor.
Ik ga ook liever naar een boerderijwinkel waar ze seizoensproducten verkopen, dan dat ik naar een supermarkt ga, al is het alleen al om de boer een eerlijke prijs voor zijn spullen te betalen. Helaas ligt er geen enkele dicht bij me in de buurt.
Ik kan wel aardappelen, wortelen en uien bij de boer halen, maar de rest koop ik toch bij de supermarkt.
Dat de prijs van de wortelen zo laag ligt zal wel te maken hebben met het feit dat er te veel geproduceerd is geworden. Veel aanbod, betekend nu eenmaal een lage prijs. En waar boeren heeeel goed in zijn: als dit jaar de prijs van de wortelen heel goed was geweest, dan was de kans groot dat een hele boel boeren extra wortelen telen volgend jaar in de hoop dat de prijs dan ook goed is.
Wij zien hetzelfde in de champignonteelt. Zodra de prijs iets aantrekt, zijn er weer meteen mensen die gaan bijbouwen om meer champignons te kweken. Gevolg is dat er weer een overschot is, de boel failliet gaat omdat prijzen inzakken.
Yamcha schreef:Waar in Oostenrijk was jij dan?
Ik vind de boodschappen daar juist erg goedkoop, doe liever daar boodschappen als hier. Behalve als ik hier naar de boerderij ga (wat ik wel vaak doe) vind de prijzen voor groente, fruit en kaas heel redelijk op de boerderij
chocobroodje schreef:Nou even ter aanvulling: Ja hij geeft het gratis weg maar de voedselbank moet het zelf rooien en ophalen. Verder een prima deal hoor echt super! Maar hij ging het niet brengen
Isabonny schreef:niet van die snelle opfokkoeien en varkens die vol met water zitten en waarvan je het vlees ziet slinken in de pan.
Barvrouwke schreef:Isabonny schreef:niet van die snelle opfokkoeien en varkens die vol met water zitten en waarvan je het vlees ziet slinken in de pan.
Snelle opfok moet wel, elke dag dat het beest er staat kost geld. Staat hij meer als 2 jaar in de stal,
dan kom je nooit meer uit de kosten. De boer moet, anders is het einde boerderij. Vlees wordt vaak
geinjecteerd met water om de kilo's te krijgen. Dat is niet de schuld van de boer...