Islamitische school sluit andere culturen uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Islamitische school sluit andere culturen uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 00:34

Bron: http://www.parool.nl/parool/nl/266/Reli ... uit-.dhtml

Citaat:
AMSTERDAM - Orthodoxe islamitische scholen bieden geen enkele ruimte aan andere culturen en geloven. Zij werken de integratie tegen. Niet-moslimleraren op deze scholen worden vriendelijk, met alle egards, maar niet als volwaardige collega's behandeld.

Dit stelt onderwijzeres Hennie Metsemakers, die een jaar gewerkt heeft bij de As Siddieqschool, nadat deze twee van de drie gesloten scholen van Siba (Stichting Islamitische Basisscholen Amsterdam) had overgenomen.

Aanleiding voor haar noodkreet, die vandaag in Het Parool te lezen is, was de oproep van stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch orthodoxe bewegingen te subsidiëren. Volgens Metsemakers is de democratie hiermee niet gediend.

Metsemakers meent dat zij en andere niet-moslimleden van het onderwijzend team van de As Siddieq ('De waarheidsgetrouwe') in Zeeburg subtiel werden buitengesloten.

''In de pauzes moesten we apart eten,'' zegt Metsemakers. ''Wij mochten niet hetzelfde begroet worden als moslimonderwijzers, niet met het woord salem, vrede, want niet-moslims kunnen niet weten wat vrede is. Andersdenkenden worden bestempeld als ongelovig.''

Metsemakers heeft inmiddels de onderwijsinspectie ingeschakeld. Ze werd anderhalf jaar geleden geschorst omdat zij ook de gebruiken van andere religies in de lessen noemde. Metsemakers, van wie het jaarcontract vorig jaar niet werd verlengd: ''Ik had een tijdbalk getekend en daarop de belangrijkste gebeurtenissen van een aantal geloven vermeld.''

''Ook had ik rond de kerst grachtenhuizen met lichtjes in de klas laten zetten om iets te vertellen over het feest rond het licht zonder het speciaal over kerstmis te hebben. Dat werd me verboden.'' Het ergste, zo zegt Metsemakers, vond ze nog dat ze de opdracht kreeg de kinderen te vertellen dat het christendom afgeschaft zal worden.

Enkele jaren geleden vertrokken ook al enkele onderwijzers bij de As Siddieqschool wegens een 'uitzonderlijk orthodoxe houding van het bestuur'. Een interimbestuurder werd weggestuurd.

Volgens Metsemakers is het bestuur er inmiddels in geslaagd de orthodoxe signatuur in alle gelederen door te voeren, ook al bestaat de helft van het team uit niet-moslimleerkrachten.

Metsemakers is niet over één nacht ijs gegaan. ''Nadat ik mijn ervaringen vele maanden heb laten bezinken, heb ik besloten om mijn verhaal aan een groter publiek toe te vertrouwen.''

Zij was vol idealen bij de school gaan werken. ''Ik ging ervan uit dat gezinnen die hun kinderen naar deze school sturen, meer cohesie vertonen dan gezinnen waar men nergens bij betrokken is. De leiding was attent en lief, maar blijkt een onderliggende agenda te hanteren.''

De school wil volgens haar kinderen leren dat zij geen vrienden mogen zijn van ongelovigen. ''Alleen moslims kunnen immers goede mensen zijn.''

Bij As Siddieq is men niet bereikbaar voor commentaar. Een medewerker zegt wel dat hij Metsemakers een goede collega vindt, maar dat hij een spreekverbod heeft. Bij het bestuur van de school, ondergebracht bij administratiekantoor Al ASR, is niemand te bereiken. (TON DAMEN)
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 19-08-09 04:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Beginpost aangepast aan citeerregels. Voortaan zelf doen?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:38

>;)
Ik ga m'n mening maar niet geven, zeg alleen dat ik al die scholen al die tijd al onzin heb gevonden. Nu helemaal..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:41

Columns van Aleid Truijens uit De Volkskrant van vandaag ging hier ook over. Denk dat niemand inderdaad echt gediend is met dit soort orthodoxe ideeën. Ik vind het prima hoor...als ze het zo willen. Maar wees dan ook consequent en ga lekker in Saoedie Arabië, Jemen of Iran wonen.

Want alle geneugten van de westerse maatschappij, daar profiteren ze wel van mee (zorg, onderwijs, infrastructuur enz) en dat is voor een groot deel ook maar allemaal opgezet door "ongelovigen".

Ben overigens wel voor afschaffing van confessioneel onderwijs. Geloof is een zaak voor thuis en niet voor op school.
En 1+1 bijft 2. Of je nou moslim, christen, jood, hindoe of heiden bent.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 00:46

dat vind ik ook hoor.. alle scholen zouden openbaar moeten zijn

TiaraBungy

Re: Islamitische school sluit andere culturen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:46

Idd _Sigrid_, goed verwoord ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 00:51

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:02

De meeste van die scholen staan ook bepaald niet bekend om hun onderwijskwaliteit. Dus als je je kind daarheen stuurt heb je mijns inziens al niet het beste met je kind voor, maar vind je geloof belangrijker dan goed onderwijs.
Op zich niet per se schadelijk, ware het niet dat goed onderwijs thuis niet verkrijgbaar is, en geloofsinformatie wel.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:23

Ik ben ook tegen deze scholen.
Wij zijn moslims en ons kind wordt ook moslim, maar gaat mooi naar een openbare school. Ik wil sowieso dat mijn kind zelf uitmaakt of hij uberhaubt geloofd en op welke manier. Maar wij zullen hem/haar wel alle informatie geven die hij/zij wil. Maar een islamitische school hoeft voor mij niet.
Overigens ken ik wel één school waar ze wel heel erg open staan voor andere culturen en religies. Maar zoals hierboven al staat, is de kwaliteit van het onderwijs vaak ook niet al te hoog.
Ik ben voor de openbare basisscholen.

Ayo, wat jij zegt is natuurlijk wel vaak waar. Een goede gelovige stelt zijn geloof boven alles, dus ook boven het onderwijs van het kind. Mijn schoonmoeder bijv ging vroeger alleen naar de Koranschool, een andere school was niet nodig voor meisjes, want die gingen toch niet werken. En de Koran is het allerbelangrijkste.
Niet mijn vizie, maar wel van vele gelovigen. (niet alleen in de Islam neem ik aan, geloven is indirect toch echt je geloof boven alles zetten)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:38

Als je je geloof boven alles zet, dus boven kennis, gevoel en verstand word je in mijn ogen een heel onderontwikkeld, liefdeloos en primitief iemand. Ik kan me niet voorstellen dat welk mns dan ook zich zo zou willen ontwikkelen, laat staan zijn kinderen wil laten opgroeien. Ik ben grote voorstander van vrijheid van wat dan ook, maar wel vanuit respect, liefde en groei. Ik heb in mijn carrière ook bij ander soort scholen (zwaar gereformeerd) dit soort dingen gezien, dus maakt mij niet uit of je nou christen, moslim of whatever bent. Ik kom op veel scholen voor mijn werk en heb wel vaker, laten we het maar bijzondere situaties voor, waar mensen worden genegeerd. Geldt voor iedereen. Maar goed,dat is mijn mening.ik hoop dat ze kritisch gaan kijken naar de school, wat z toch al veel eerder hadden kunnen doen, denk ik dan. Heb het idee dat aan dat systeem ooknog wel eea ontbreekt, maar ja, dat is weer een heel ander verhaal.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:31

geloof hoort op geen enkele school thuis.
als ouders hun kinderen zo graag les willen laten hebben in een bepaalde geloofs overtuiging dan stuuren ze die kinderen maar naar zondags school

edit: moet betalen voor dat artiekel in de volkskrant??? dan maar niet :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:56

alex66 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Geloven doe je niet op school, maar thuis, of in de kerk, moskee, synagoge of ander gebedshuis.
Op school moet er gewoon geleerd worden. En daar mag best een stukje cultuur en samenleving in, graag zelfs, maar dan wel over alle culturen en geloven en niet eenzijdig over 1 bepaald geloof.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:04

ach ja....en het krijgt nog subsidie ook.....
we subsidieeren de de-integratie....ik begrijp het soms niet meer.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:08

alex66 schreef:

Mee eens, maar we leven in een maatschappij waarbij staat en geloof niet gescheiden zijn. Hierdoor is het mogelijk om religie op school uit te dragen. Moslimscholen staan nu in de publiciteit, maar er zijn al jaren streng gereformeerde scholen in Nederland waar meisjes nog steeds een rok moeten dragen en apart sporten van de jongens. Ik ben het hier ook niet mee eens, maar ik wil aangeven dat dergelijke bijna fundamentalistische ideeen ook spelen in het christelijk geloof.

Overigens gebeurd er op deze school (wat ik op kan maken uit het stuk) niets anders dan wat wij het integratiedebat noemen en hoe wij 'allochtonen' behandelen. Mensen worden buitengesloten die 'anders' zijn. De vraag is alleen: wanneer ben je 'geintegreerd' (bestaat dat wel?) en wanneer ben je goed moslim (bestaat dat wel?)?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:13

@ Marieke: helemaal mee eens, met zulke scholen ben ik het net zo hard niet eens.
Daarom zei ik ook al: geloven doe je maar thuis of in het gebedshuis, kerk, synagoge, moskee, etc. Dat geldt dus mi voor alle geloven.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:18

Een tijdje geleden was er in het oosten een land met een systeem dat ALLE religie verbood; misschien was dat toch niet zo'n slecht idee.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:22

Dit is weer zo krom he, als een Nederlandse school dit zou handhaven dan vlogen de woorden als discriminatie, racisme en weet ik niet wat door de lucht, maar voor een Islamitische school mag dit wel? Bah, dat die lui lekker naar hun eigenland terug fietsen, ga toch weg.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:34

@xx_horsiex: wie zegt dat iemand het moslim geloof uit het buitenland komt.. :) Niet om je aan te vallen, maar met kort door de bocht zijn kan je mensen voor het hoofd stoten.

Het wordt dus wachten op de eerste politieke partij die gaat voor scheiding van staat en geloof..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:52

Marieke_K schreef:
@xx_horsiex: wie zegt dat iemand het moslim geloof uit het buitenland komt.. :) Niet om je aan te vallen, maar met kort door de bocht zijn kan je mensen voor het hoofd stoten.

Het wordt dus wachten op de eerste politieke partij die gaat voor scheiding van staat en geloof..

Dan gaan ze maar fijn het moslim geloof prakiseren in landen waar dit de hoofdcultuur is, zo beter?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:55

@xx_horsiex: iets ;) Denk je ook zo over het (streng) christelijk geloof? (geen aanval, gewoon nieuwsgierigheid)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:57

Doe mij maar een openbare school.
In NL is er gelukkig een scheiding tussen Kerk en Staat. Zo hoort die mi ook op een school. kinderen horen niet belemmert te worden in hun ontwikkeling omwille van de denkwijze van het bestuur. Geef de kinderen juiste informatie, volledige informatie en als de kinderen goed en evenwichtig genoeg zijn grootgebracht kunnen ze vervolgens zelf kiezen welk geloof zij willen aanhangen. En dat doen ze dan omdat zíj het willen, niet omdat ze niet wéten dat er ook nog een andere manier is.....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:01

Citaat:
Orthodoxe islamitische scholen

Maar mevrouw heeft maar ervaring met 1 islamitische school :? :? Dat noem ik nog eens alles over een kam scheren....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:02

Gek eigenlijk dat mensen niet samen kunnen gaan, er is altijd wel een reden om het niet samen te laten gaan.
Als ik de geschiedenisboekjes doorsnuffel zijn bijna alle oorlogen deels of grotendeels ontstaan door verschil van geloofsovertuiging.

Heeft God, of Allah de mens gemaakt of was het andersom?
Denk vanuit je hart, meestal weet je dan wel wat goed is of wat niet.
Uiteindelijk zijn we allemaal mensen denk ik.
Of een Moslim haar kindje nu verliest of een Christen, de pijn en het verdriet is precies hetzelfde.

Jammer Mw. Metsemakers, maar ik denk niet dat ze met dit artikel enige goodwill creeert maar eerder een diepere kloof graaft.
De bedoeling is hoop ik anders.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:04

xx_Horsiex schreef:
Marieke_K schreef:

Dan gaan ze maar fijn het moslim geloof prakiseren in landen waar dit de hoofdcultuur is, zo beter?

Ik snap heel goed waarom je dit zo schrijft. Het moslim geloof komt van oorsprong uit het midden oosten. Al jaren staat de politiek te veel toe, onder het mom van "integreren".
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 19-08-09 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:04

Dat er een school is met een bepaalde stroming (joods,christelijk...moslim of wat dan ook) vind ik op zich geen probleem,wat ik wel een probleem vind is fundamentalisme...(ongeacht welk geloof) Dat hoort niet thuis op een school,een school is belangrijke voor de algemene ontwikkeling...op elk gebied.

Een school die zegt dat elke anders-gelovige het aankijken niet waard is moet ook vooral zijn hand niet ophouden om te profiteren van die anders gelovigen :o Dat noemen ze nou "schijnheilig"

Mi moet elke school waar fundamentalisme heerst accuut gesloten worden...

Wat is het toch moeilijk om elkaar te respecteren...
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 19-08-09 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:05

Marieke_K schreef:
@xx_horsiex: iets ;) Denk je ook zo over het (streng) christelijk geloof? (geen aanval, gewoon nieuwsgierigheid)

Ja, ik ben het met dingen die het christelijke geloof uitzendt ook niet eens. En msischien is het wel niet zo objectief als ik zou willen, het beeld wat ik van het islamitische geloof heb maar dan nog.