Man mag vrouw wettelijk uithongeren als ze seks weigert!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eponastable

Man mag vrouw wettelijk uithongeren als ze seks weigert!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 15:43

Tjonge wat kom hier nu tegen 8)7

Waar gaan we naartoe?

Citaat:
Een nieuwe Afghaanse wet geeft een man het recht zijn vrouw eten te onthouden als zij zijn seksuele wensen niet inwilligt. Vrouwen mogen ook niet werken zonder toestemming van hun echtgenoot, en verkrachters kunnen strafvervolging afkopen met 'bloedgeld', zegt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW). Volgens HRW gaat het om het soort wetten die tot het verleden zouden moeten behoren na de val van de taliban. Toch zou Karzai zich ermee akkoord hebben verklaard in ruil voor steun van sjiitische fundamentalisten bij de presidentsverkiezingen op 20 augustus. "De rechten van Afghaanse vrouwen worden door machtige mannen verscheurd, die vrouwen gebruiken in manoeuvres om de macht", aldus HRW.

Bron HLN

Anoniem

Re: Man mag vrouw wettelijk uithongeren als ze seks weigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:44

Afganistan ;)
Andere normen en waarden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:47

Asyaa schreef:
Afganistan ;)

:j inderdaad, het is natuurlijk ronduit belachelijk, maar je kunt onze samenleving echt niet vergelijken met hoe hun daar leven.
Ik denk dat vrouwen het ook geaccepteerd hebben dat ze 'onder' de man staan, hiermee worden ze al vanaf kleins af aan opgevoed, verschrikkelijk natuurlijk, maar denk dat wij daar helaa weinig aan kunnen veranderen.. :n

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 15:47

Asyaa schreef:
Afganistan ;)

Ja dat wel...

Ben ik blij dat ik hier woon en niet daar...
Vreselijk dat er geen respect voor vrouwen is...

Vorige week stond nog in de krant van een egyptenaar die zijn vrouw vermoord had omdat ze niet geluisterd had naar hem.
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 14-08-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:47

hek er omheen, alle vrouwen en kinderen eruit laten en die mannen het met elkaar laten uitzoeken. Laat ze elkaar verkrachten...

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:49

jeetje, oke. Inderdaad andere normen en waarden in Afganistan, maar dit gaat wel heel ver.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:50

Tja, hun weten niet beter.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:52

@Chantalmook: ik denk dat veranderingen ook vooral vanuit de samenleving zelf moeten komen. Wij kunnen wel gaan roepen dat ze het verkeerd doen, maar als veranderingen worden opgelegd, worden ze niet gedragen en verandert er hoogstwaarschijnlijk niets.
Maar ik kan me niet voorstellen dat de vrouwen daar het geaccepteerd hebben. Hier hadden vrouwen vroeger bijvoorbeeld geen stemrecht, daar hebben sommige vrouwen ook hard voor gevochten. Veranderingen kosten tijd. En ik denk dat sommige mannen daar doen zoals katten in het nauw: die maken rare sprongen. Al is het natuurlijk te erg voor woorden wat daar gebeurt.
@Kukkie: ik denk niet dat dit soort opmerkingen zinnig zijn...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:58

Ik snap nog steeds niet waarom er vredesmissies naar dit soort landen worden gestuurd. Heeft dus schijnbaar geen enkele zin..Hek eromheen en laat ze het maar uitzoeken met zijn allen!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:01

Waarom heeft dat geen zin?
We zijn toch nooit te goed als Westerlingen om ergens te helpen waar het niet goed gaat? Ok, misschien zien we het effect niet altijd terug (maar we horen natuurlijk vaak alleen de slechte dingen via de media, vergeet dat niet!), maar we kunnen toch ook niet werkloos toekijken?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:05

Alet74 schreef:
@Chantalmook: ik denk dat veranderingen ook vooral vanuit de samenleving zelf moeten komen. Wij kunnen wel gaan roepen dat ze het verkeerd doen, maar als veranderingen worden opgelegd, worden ze niet gedragen en verandert er hoogstwaarschijnlijk niets.
Maar ik kan me niet voorstellen dat de vrouwen daar het geaccepteerd hebben. Hier hadden vrouwen vroeger bijvoorbeeld geen stemrecht, daar hebben sommige vrouwen ook hard voor gevochten. Veranderingen kosten tijd. En ik denk dat sommige mannen daar doen zoals katten in het nauw: die maken rare sprongen. Al is het natuurlijk te erg voor woorden wat daar gebeurt.
@Kukkie: ik denk niet dat dit soort opmerkingen zinnig zijn...

Je hebt inderdaad gelijk dat het vanuit de samenleving zelf moet komen. Ik denk dat wij heel goed kunnen laten zien dat het ook anders kan, maar dat vrouwen daar in zo erge mate onderdrukt worden dat de kans vrij klein is dat vrouwen zich hieruit kunnen vechten. Natuurlijk stond bij ons vroeger de man ook 'boven' ons, maar de situatie daar is zover als ik in kan schatten toch stukken erger, inderdaad al te zien aan hoe je vrouwen mag behandelen volgens de wet als ze bijvoorbeeld seks weigeren. Laat staan dat ze hiervoor in op stand komen. Denk dat het huis te klein is..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:09

Nu moeten we de Afghaanse mannen natuurlijk wel het 'voordeel van de twijfel' geven, want we weten natuurlijk niet hoeveel mannen er moeite mee hebben dat hun vrouw werkt of hun vrouw geen eten willen geven als ze zijn wensen in de slaapkamer niet inwilligt. Niet elke Afghaanse man zal zo zijn en zo zullen er ook niet op elke straathoek verkrachters rondlopen.
En zouden de jongere Afghaanse mannen ook niet verwesteren? Wellicht worden dit soort wetten bedacht door vervelende, oude mannetjes die zwaar gefrustreerd zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:11

Eponastable schreef:
Waar gaan we naartoe?

Je kan je beter afvragen waar we zijn blijven hangen := Dit is middeleeuws en ik geloof dat zelfs in die tijd de mensen niet zo achterlijk dachten...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:13

Misschien niet op papier, dat zou ik niet weten. Maar ik geloof dat het hier ook niet een groot feest was in de Middeleeuwen. Je moet het westen niet gaan verheerlijken, ook niet dat van vroeger tijden. Wij vrouwen mochten vroeger ook niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:14

Alet74 schreef:
Je moet het westen niet gaan verheerlijken, ook niet dat van vroeger tijden.

Waar doe ik dat? :o?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:15

Jij schrijft dat je gelooft dat ze in de Middeleeuwen niet zo achterlijk dachten, daar doelde ik op. (verheerlijken is misschien wat gechargeerd, maar je snapt wel wat ik bedoel ;) )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:17

Carmenn_ schreef:
Tja, hun weten niet beter.

Ze weten wel beter, waarom denk je dat die maatregelen er zijn.

De paar vrouwen die op durven komen worden enorm gestraft.

Erg dit :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:20

Vergeet niet dat deze wet bedacht is door de taliban (en goedgekeurd door de president, dat snap ik dan weer niet). Ik geloof niet dat alle Afghanen bij de Taliban horen.
Maar ok, het is een trieste aangelegenheid. Want het zal vast wel gebeuren.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:22

Ze weten niet beter, aanmehoela! :roll:

Laat al die mannen inderdaad met elkaar los en dan hun wensen op elkaarbotvieren, anno 2009 :roll:

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:25

Alet74 schreef:
Waarom heeft dat geen zin?
We zijn toch nooit te goed als Westerlingen om ergens te helpen waar het niet goed gaat? Ok, misschien zien we het effect niet altijd terug (maar we horen natuurlijk vaak alleen de slechte dingen via de media, vergeet dat niet!), maar we kunnen toch ook niet werkloos toekijken?

Oh jawel hoor, lijkt me een prima plan zelfs! Het is toch hun cultuur en hun geschiedenis die maken zoals ze zijn? Wij vinden hun ideeen achterlijk, zijzelf niet. Wat geeft ons het recht om hun maatschappij als minder te bestemepelen als die van ons? Het heeft met onze normen en waarden te maken! We moeten er gewoon niet zoveel geld en energie in willen stoppen om iets te willen veranderen in zulke landen. Laat ze het maar zelf uitzoeken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:46

Dit gaat toch tegen mensenrechten in... Of doen ze daar niet aan in afghanistan?
Dat heeft geen ... te maken met normen en waarden... Dit heeft te maken met een groot gebrek er aan.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:48

pharagirlke schreef:
Dit gaat toch tegen mensenrechten in... Of doen ze daar niet aan in afghanistan?
Dat heeft geen ... te maken met normen en waarden... Dit heeft te maken met een groot gebrek er aan.

Ik vermoed dat ze daar alleen het recht van de man kennen. Wat doe ik nog in nederland eigenlijk Afghanistan is the place to be. :o

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:03

Vreselijk zeg. Een nieuwe wet ook nog. Ik vind absoluut niet dat wij overal onze westerse normen en waarden moeten opdringen, maar dat staat hier los van. Heel erg dat dit anno 2009 nog steeds kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:59

sifra01 schreef:
Ik vind absoluut niet dat wij overal onze westerse normen en waarden moeten opdringen, maar dat staat hier los van. Heel erg dat dit anno 2009 nog steeds kan.

Ja vreselijk. Net als onze westerse Guantanamo en Bagram of het platgooien van de afgaanse en iraakse maatschappij door ons westen.
Het westen heeft de boel daar én vernield én de machtsstructuur verstoord.
Hoe ´onjuist´ in onze westerse ogen ook, een dergelijke maatschappij kan geen westers model met geweld opgelgd worden.
Het draait er uiteindelijk op uit dat de westerse bezetters zowel uit Afghanistan en Irak een puínhoop achterlatend weggaan.

Vraag je eens af waarom Afghanistan een knekelhuis van bezetters is. Waarom de taliban weer sterk terrein wint. Dan kan echt niet als daar geen maatschappelijk draagvlak voor is.

Verder zijn onze westerse normen en waarden mbt sexuele vrijheid ook héél beperkt.

Alles is relatief en (ver)oordelen érg snel vooroordelen.

hc

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:04

Hc, dus is het geoorloofd?!