Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 16:16

Hallo!

Ik vroeg me af waarom iemand vegetarier wordt, en of er mensen zijn die alleen van een bepaald dier geen vlees eten. Niet vanwege geloofsovertuigingen, maar gewoon uit jezelf.

En ook veganisten, dezelfde vraag :)

Ikzelf ben geen vegetarier, ik eet vlees omdat ik dat gewoon erg lekker vind. Mijn moeder koopt alleen scharreleieren, en we proberen zo veel mogelijk biologisch te eten. Maar dit lukt niet altijd, omdat biologisch nou eenmaal veel duurder is.
Ik ben van mening, dat het niet veel zin heeft om vegetarisch te worden, in de zin van dat het slachten van dieren dan zal stoppen. Er zal altijd vraag naar blijven.

Nu vraag ik jullie wat jullie mening is over het wel of niet eten van vlees, en waarom?

Groetjes, Marjoow!
Laatst bijgewerkt door Marjo op 31-07-09 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

__manon__

Re: Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:19

Ik ben vegetarisch omdat je vlees gewoon niet perse nodig hebt om gezond te zijn.
Daarom heb ik gekozen om vegetarisch te zijn.

Ik respecteer het wel als mensen vlees eten om gezondheidsredenen, en zoiezo respecteer ik het dat mensen vlees eten, alleen ben ik het er principieel niet mee eens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:27

Je wordt niet vegetarisch, je wordt vegetariër :+ Je bent zelf nog steeds van vlees gemaakt :P

Ik ben vegetariër geworden omdat ik gewoon voor mezelf geen vlees meer wilde eten, ik wil niet meer meedoen aan al die ellende, al die dingen in de bioindustrie die het daglicht niet kunnen verdragen.. Ik wil niet het ene moment moeten zeggen: "ach dat arme pasgeboren kalfje, staat in een hokje van een halve bij een meter" en het volgende moment zo'n zelfde kalfje op mijn bord hebben.. Nee bedankt! En ja, ze bestaan nog steeds hoor.. al dan niet hun hele leven.. maar die arme dieren worden na de eerste melk van hun moeder af gehaald en komen dan dagenlang in zo'n kistje, en daarna worden ze met z'n allen vervoerd naar een opfokbedrijf..
Maargoed, ik doe het dus vooral voor mezelf, omdat ik me er goed bij voel.

Daarnaast vind ik het ook fijn om tegen anderen te kunnen zeggen dat ik geen vlees eet. Gewoon om even te laten zien dat je geen vlees hoeft te eten om gezond en gelukkig te zijn.. en als anderen dan daardoor ook eens gaan nadenken en eens een stukje valess nemen in plaats van een biefstuk dan is dat alleen maar mooi meegenomen :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:55

Ten eerste ik EET vegetarisch,en ik BEN vegetariër ;)

Ik ben vegetariër geworden op mijn tiende,op advies van de huisarts. Ik was altijd te licht,at slecht tot niet en kwam niet aan. Ik ben toen tijdelijk op een vegetarisch dieet gezet,en na twee jaar was ik weer gezond. Echter,toen ik weer vlees probeerde te eten,bleek ik dat niet meer te lusten.
Ondertussen ben ik... bijna 12 jaar vegetariër en het bevalt me prima.
Er zijn goede vervangende producten en ik voel me er erg gezond bij.
Wel jammer dat je meteen altijd de opmerking 'die koe is toch al dood,kan je hem net zo goed opeten' naar mijn hoofd krijg. Mensen gaan er namelijk meteen vanuit dat elke vegetariër geen vlees eet 'omdat het zo zielig is voor het beestje' . Heel veel mensen hebben ook andere redenen.

En ja, ik vind het fijn dat ik niet persoonlijk meewerk aan het opeten van dieren,maar ik heb er geen problemen dat mijn man bijvoorbeeld wél graag zijn stukje vlees eet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 16:57

Ik heb mijn berichtje even aangepast ;)

Wat vinden jullie dan van de stelling; "Ik eet geen paard, want dat is mijn lievelingsdier"?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:59

Marjoow schreef:
Ik heb mijn berichtje even aangepast ;)

Wat vinden jullie dan van de stelling; "Ik eet geen paard, want dat is mijn lievelingsdier"?

Ik vind dat iedereen het recht heeft om te kiezen wat hij of zij wel of niet eet.
Is toch niks mis mee?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:03

Als je er zelf maar achter staat toch?

Ik eet geen baby-vlees, dus geen kalf en lamsvlees.
Vis alleen van de viswijzer en ik probeer zoveel mogelijk biologisch vlees te eten. Kip ook zo min mogelijk overigens.

Eigelijk twijfel ik al heel lang om vegetariër te worden want het eten van vlees gaat me steeds meer tegenstaan, en ik vind mezelf een grote hypocriet dat ik het wél eet, maar dat zodra de wantoestanden in de bioindustrie ter sprake komen steek ik mijn kop in het zand, want stel je voor dat mijn eetlust vergaat...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:17

Yeyo schreef:
en ik vind mezelf een grote hypocriet dat ik het wél eet, maar dat zodra de wantoestanden in de bioindustrie ter sprake komen steek ik mijn kop in het zand, want stel je voor dat mijn eetlust vergaat...

Wij hebben er voor gekozen om ons eigen vlees te fokken, doden en slachten.
Het leeft een goed leven, wordt zo humaan mogelijk gedood en we maken er optimaal en met besef van de waarde gebruik van.
Ik train bv het varken voor de jaarlijkse winterslacht om mooi te gaan zitten voor een broodje met het slachtpistool op het voorhoofd opdat ik het daarmee totáál stressloos kan doden.

hc

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:20

MysticTinker schreef:
Je wordt niet vegetarisch, je wordt vegetariër :+ Je bent zelf nog steeds van vlees gemaakt :P

Ik ben vegetariër geworden omdat ik gewoon voor mezelf geen vlees meer wilde eten, ik wil niet meer meedoen aan al die ellende, al die dingen in de bioindustrie die het daglicht niet kunnen verdragen.. Ik wil niet het ene moment moeten zeggen: "ach dat arme pasgeboren kalfje, staat in een hokje van een halve bij een meter" en het volgende moment zo'n zelfde kalfje op mijn bord hebben.. Nee bedankt! En ja, ze bestaan nog steeds hoor.. al dan niet hun hele leven.. maar die arme dieren worden na de eerste melk van hun moeder af gehaald en komen dan dagenlang in zo'n kistje, en daarna worden ze met z'n allen vervoerd naar een opfokbedrijf..

Daarnaast vind ik het ook fijn om tegen anderen te kunnen zeggen dat ik geen vlees eet. Gewoon om even te laten zien dat je geen vlees hoeft te eten om gezond en gelukkig te zijn.. en als anderen dan daardoor ook eens gaan nadenken en eens een stukje valess nemen in plaats van een biefstuk dan is dat alleen maar mooi meegenomen :)

Geheel mijn woorden!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:21

Dát zou ik al helemaal niet kunnen, mijn eigen dieren fokken voor de slacht, ook al heb ik dan de garantie dat het vlees wat ik eet 100% diervriendelijk gehouden en geslacht is.

Dat is het stomme, zodra het een biefstukje is dan eet ik het, maar als ze die zelfde biefstuk voor mijn neus uit de koe gaan benen dan hoef ik écht niet meer!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:27

Ik eet wel vlees, omdat ik de vleesvervangers gewoon heel vies vind := Heb het geprobeerd, maar op aanraden van de dietiste eet ik nu toch weer vlees (wel verwerkt in gerechten, want gewoon een stuk vlees lust ik niet).

Al ben ik wel een rare: als je nog de originele dier-vorm ziet (vis, kippenpoot) dan hoef ik het niet :=

Vlees is dus niet mijn 'ding' maar heb het wel nodig voor mijn gezondheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:30

Marjoow schreef:

En deze stelling: "Ik eet geen hond, want dat vind ik zielig."

Ik vind het namelijk ook een beetje hypocriet dat mensen wel varken eten alsof het de normaalste zaak op aarde is, maar als ze dan horen dat er in China honden worden gegeten, dan zeggen ze "acherm, een hond dat zou ik NOOOOIT eten.."
Voor mij hetzelfde idee eigenlijk.. een varken is zelfs nog slimmer dan een hond.
Jaren geleden werden er ook hier in Nederland nog katten gegeten. 'Dakkonijn' werd het genoemd..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:37

Ik maak geen onderscheid in dieren qua vlees. De kangaroo smaakte mij niet zo lekker, paard vind ik ook niet zo smakelijk. En de wilde eend? Nee...
Geef mij maar een koe, varken of kip :j

Ik probeer 'nieuw' vlees wel altijd even, want ik kan moeilijk hard gaan roepen dat ik iets niet lust terwijl ik het nog niet geprobeert heb :P
Al durf ik de kikkerbilletjes nog niet aan... haat dingen waar nog bot in zit hahahah :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 31-07-09 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:37

Welshcobfan schreef:
Ik eet wel vlees, omdat ik de vleesvervangers gewoon heel vies vind := Heb het geprobeerd, maar op aanraden van de dietiste eet ik nu toch weer vlees (wel verwerkt in gerechten, want gewoon een stuk vlees lust ik niet).

De laatste paar jaar en zelfs de laatste paar maanden zijn er echt veel lekkere dingen bijgekomen :j
Ik vind veel vleesvervangers ook wat flauw smaken. Maar de laatste tijd is er echt vanalles te koop, de frikandellen, kroketten en bitterballen (die trouwens allemaal érg lekker zoutig zijn).. Gegrilde filet, smaakt ook best wel naar vlees.. En voor op de boterham is de gerookte ham van de AH heel lekker, en de smeerworst smaak ook net echt. En de vleesvervangers van Valess hebben ook best wel smaak vind ik :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:40

Welshcobfan schreef:
Ik maak geen onderscheid in dieren qua vlees. De kangaroo smaakte mij niet zo lekker, paard vind ik ook niet zo smakelijk. En de wilde eend? Nee...
Geef mij maar een koe, varken of kip :j

Iets als kangoeroe zou ik dan weer niet willen eten omdat die meestal uit het buitenland komen, en daar wordt érg dieronvriendelijk mee om gegaan daar..
Kippen hier in nl ook trouwens, gebeurt regelmatig dat ze niet verdoofd en gedood zijn en levend de hakker in gaan ;(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:41

Wie weet probeer ik het binnenkort wel weer :j
Voorlopig heb ik het even gehad met de groenteburgers, pinda's en de quorn :D

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:43

Ik eet vegetarisch omdat ik vind dat de dieren hier schandalig gehouden worden. Ik kon het niet meer aan mezelf verkopen om dagelijks vlees te eten terwijl ik zo m'n best doe om m'n eigen beesten goed te verzorgen. Onderweg naar m'n werk kwam ik dan zo'n vrachtwagen tegen, afgeladen met varkens. Ik kreeg het niet meer uitgelegd aan mezelf. Met de rest probeer ik op te letten, bijvoorbeeld alleen biologische eieren (ik krijg eieren van iemand van het werk die zelf kippen houd, daar maak ik mayonaise van enzo) maar sommige dingen zijn helaas niet te voorkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:47

druppeltje: weet je zeker dat het biologische eieren zijn? :P Zolang de kippen geen biologisch voer eten, zijn het ook geen biologische eieren namelijk. Wel scharreleieren :j
Wij hebben wel scharreleieren van onze dames :)

laaaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:47

Ik heb veel respect voor vegetariërs.
Ik zou ook graag vegetariër willen zijn, maar de vraag: 'Wat kan ik dan allemaal niet meer eten' maakt het mij toch wel erg moeilijk. Ook vind het vegetarische vlees niet echt lekker, alleen de hamburgers zijn nog wel te doen.
De stelling: 'Ik eet geen hond, want dat vind ik zielig' vind ik helemaal nergens op slaan idd.
Ik vind het voor alle dieren even zielig als voor de slacht bestemd zijn, ik ga geen onderscheid maken tussen dieren en ik eet het dus ook allemaal.

Ik kom ook vaak mensen tegen die zeggen: 'Ik ben vegetariër, maar ik eet wel (bijv.) kip, want dat vind ik té lekker'.
Tja.... :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:49

(ik moet wel bekennen dat ik ter plekke opeens vegetarier kan zijn :D Als er een bbq is met van die vieze, vette worstjes ben ik opeens vegetarier hahahahaha :D Dan heb ik liever de kaassouflé! Was ooit op een klooster en daar zaten harde stukken in het vlees.... ging de volgende dag keurig in de vegatarische rij staan hahaha :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:51

roosje84 schreef:
MysticTinker schreef:

Geheel mijn woorden!

Precies!
Ik zat laatst in de auto, en ik zag zo'n vrachtwagen met varkens rijden, toen was ik ook gewoon 'blij' dat ik vegetariër ben.
Vlees heb ik eigenlijk ook nooit heel lekker gevonden, en ik had er ook totaal geen moeite mee om het niet meer te eten. :)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:52

Welshcobfan schreef:
druppeltje: weet je zeker dat het biologische eieren zijn? :P Zolang de kippen geen biologisch voer eten, zijn het ook geen biologische eieren namelijk. Wel scharreleieren :j
Wij hebben wel scharreleieren van onze dames :)

Och, dan scharreleieren, geen idee wat ze ze voert :D . Ik weet alleen dat ze de hele dag mogen doen en laten wat ze willen en dat vind ik heerlijk ;)
Het is eigenlijk vooral wat Yeyo zegt, ik vond het zo ontzettend hypocriet van mezelf. Op een gegeven moment waren ze aan het jagen hier in de buurt, en iedereen vond het kei zielig. Terwijl die beesten vrij hebben mogen leven. Dan kan je die nog beter dat eten dan zo'n koe of varken hier.
Overigens heb ik er geen probleem mee als iemand anders wel eet hoor, zolang ik het zelf maar niet hoef te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:54

Ik ben een aantal jaar lang vegetariër geweest omdat ik het zielig vond... Ik heb ook heeeeel lang geen jonge dieren gegeten, geen wild en geen paard.

Inmiddels eet ik alweer een tijdje vlees, ik vind het ook echt lekker :j en ik heb zelfs eens een stukje kalf geproefd (best lekker) en lam (gooooorrrrrr!!!).

Om eerlijk te zijn denk ik erover om weer te stoppen met vlees eten. Ik voel me veel gezonder als ik geen vlees eet, bovendien is vlees duur en draag je door vlees te eten bij aan de bio industrie.

Ik denk er nog over na... Vanavond eten wij in ieder geval vegetarisch; koolrabi met dillesaus en gebakken aardappeltjes :9

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:55

Hoeveel Penny's er wel niet zijn die dat roepen over paarden, tja.....

Ik eet geen paardenvlees omdat ik het niet lekker vind, t is een beetje te zoet naar mijn smaak.
Schaap ook niet, vind ik weer te zuur.
Dus rund, varken of kip.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:58

Welshcobfan schreef:
(ik moet wel bekennen dat ik ter plekke opeens vegetarier kan zijn :D Als er een bbq is met van die vieze, vette worstjes ben ik opeens vegetarier hahahahaha :D Dan heb ik liever de kaassouflé! Was ooit op een klooster en daar zaten harde stukken in het vlees.... ging de volgende dag keurig in de vegatarische rij staan hahaha :D)

Oja, je kon mij zijn.
Als ik iets zie waar vieze vet in zit dan heb ik al gegeten.
en bij mij is het meestal "wat de boer niet kent dat vreet t'ie niet " dus je zal mij nooit kangaroevlees zien eten of ander eten wat ik nog niet eerder heb gehad. :+