Citaat:AMSTERDAM - Een nieuw schooltype is in opkomst: de basisschool die tijdens de vakanties, dus ook in de zomer, open is. In Zandvoort bestaat al zo’n school, in Zwolle opent er een op 17 augustus en Ede volgt over een jaar. De scholen willen tegemoetkomen aan de groeiende groep ouders die worstelen met de schooltijden en twaalf weken zomervakantie, wat slecht past bij hun werktijden en aantal vakantiedagen.
De scholen in Zwolle en Ede zullen, net zoals die in Zandvoort, het hele jaar open zijn, van 8 tot 18 uur, met uitzondering van zon- en feestdagen. Ouders kunnen zelf de schooltijden bepalen en in overleg met de leerkracht hun vakanties plannen. In Zandvoort kunnen kinderen tussen 8 en 10 uur ’s ochtends worden gebracht en tussen 16 en 18 uur worden opgehaald.
De scholen bieden onderwijs en opvang ineen en wisselen ‘cognitieve’ vakken af met sport en ontspanning. De individuele ontwikkeling en het bioritme van het kind staan centraal; om half negen ’s ochtends wordt er niet gerekend, maar gesport of gespeeld.
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs betoogde vlak voor de zomer nog dat de huidige schooltijden en de lange zomervakantie in het basisonderwijs stammen uit een agrarische tijd van voor de Industriële Revolutie, toen kinderen meewerkten op het land en hun ouders in de zomer hielpen met het binnenhalen van de oogst. Zij juicht initiatieven voor ruimere schooltijden toe, zodat die beter aansluiten op het huidige arbeidspatroon van een toenemend aantal gezinnen met werkende ouders.
Voorwaarde is wel dat kinderen goed onderwijs krijgen in het wettelijk voorgeschreven mimimaal aantal van 940 lesuren, zegt haar woordvoerder. Op scholen met variabele tijden is het volgens hem de vraag of per leerling aan die norm kan worden voldaan, omdat de uren in de zomervakantie wettelijk niet als onderwijstijd tellen
Bron: www.volkskrant.nl
Ik kan me voorstellen dat een zomervakantie voor alleenstaande ouders best lastig is, maar om je kind nu van 8.00 tot 18.00 naar school te brengen, ook in vakanties lijkt me ook niet de ideale oplossing