Basisschool zonder zomervakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Basisschool zonder zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:23

Citaat:
AMSTERDAM - Een nieuw schooltype is in opkomst: de basisschool die tijdens de vakanties, dus ook in de zomer, open is. In Zandvoort bestaat al zo’n school, in Zwolle opent er een op 17 augustus en Ede volgt over een jaar. De scholen willen tegemoetkomen aan de groeiende groep ouders die worstelen met de schooltijden en twaalf weken zomervakantie, wat slecht past bij hun werktijden en aantal vakantiedagen.

De scholen in Zwolle en Ede zullen, net zoals die in Zandvoort, het hele jaar open zijn, van 8 tot 18 uur, met uitzondering van zon- en feestdagen. Ouders kunnen zelf de schooltijden bepalen en in overleg met de leerkracht hun vakanties plannen. In Zandvoort kunnen kinderen tussen 8 en 10 uur ’s ochtends worden gebracht en tussen 16 en 18 uur worden opgehaald.

De scholen bieden onderwijs en opvang ineen en wisselen ‘cognitieve’ vakken af met sport en ontspanning. De individuele ontwikkeling en het bioritme van het kind staan centraal; om half negen ’s ochtends wordt er niet gerekend, maar gesport of gespeeld.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs betoogde vlak voor de zomer nog dat de huidige schooltijden en de lange zomervakantie in het basisonderwijs stammen uit een agrarische tijd van voor de Industriële Revolutie, toen kinderen meewerkten op het land en hun ouders in de zomer hielpen met het binnenhalen van de oogst. Zij juicht initiatieven voor ruimere schooltijden toe, zodat die beter aansluiten op het huidige arbeidspatroon van een toenemend aantal gezinnen met werkende ouders.

Voorwaarde is wel dat kinderen goed onderwijs krijgen in het wettelijk voorgeschreven mimimaal aantal van 940 lesuren, zegt haar woordvoerder. Op scholen met variabele tijden is het volgens hem de vraag of per leerling aan die norm kan worden voldaan, omdat de uren in de zomervakantie wettelijk niet als onderwijstijd tellen

Bron: www.volkskrant.nl

Ik kan me voorstellen dat een zomervakantie voor alleenstaande ouders best lastig is, maar om je kind nu van 8.00 tot 18.00 naar school te brengen, ook in vakanties lijkt me ook niet de ideale oplossing :n Dat zijn nog langere dagen dan op de middelbare school. Persoonlijk vind ik zelfs dat een ouder maar onbetaald verlof moet regelen als de vakantiedagen op zijn, of een leuke oppas moet regelen, maar naar school sturen in de vakantie :n

LovingTweety

Re: Basisschool zonder zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:25

Ik zat ook al verbaasd naar 538 te luisteren. De zomervakantie is juist voor kinderen om te ontspannen en te spelen. Niet nog meer op school zitten!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:25

Belachelijk en ik als leerkracht zou daar dus ook mooi voor passen! Stuur je kind dan gewoon naar een KDV/NSO of een oppas?!
Of nog beter; maak een wat meer weloverwogen keuze voor kinderen, OF carriere OF kinderen ;)

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:29

Ik vind het een goed idee, mits ze wel genoeg vrij hebben, gespreid dan, om aan dezelfde vrije tijd te komen als andere scholen.

Ik snap ook wel dat de vakantiedagen niet compenseren met de schoolvakanties, en niet iedereen het geld heeft om oppas te regelen, of naschoolse opvang, zo hoef je daar niet eens gebruik van te maken, zo ruim de tijden zijn.

Zal best goed draaien zo'n school zeker omdat zoveel tweeverdienende ouders zijn. En dat is zeker niet vanwege carriere ofzo, maar omdat de alles zo duus is, en je daarom MOET blijven werken.

En wat maakt hetuit of ze op school zitten of nso, is school denk ik leuker zit je met dezelfde club kinderen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:29

Maar de kinderen mogen gewoon buiten de reguliere schoolvakanties om vrij nemen :)
Het is voor ouders vaak erg lastig om vrij te krijgen in de schoolvakanties, aangesien er vaak ook collega's sijn die allemaal in deselfde periode willen.
Wat is er dan mis mee om in de somervakantie door te laten gaan in pas in september vrij te nemen en de kids mee op vakantie nemen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:30

waarom hebben die mensen kinderen als ze er toch geen tijd voor hebben?????????

het is geen kom vissen die je even bij de buren parkeert :(

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:30

opisop_shop schreef:
Of nog beter; maak een wat meer weloverwogen keuze voor kinderen, OF carriere OF kinderen ;)

Vind ik eigenlijk ook, maarja, soms kan je er niets aan doen he, bijvoorbeeld bij scheidingen of het overlijden van 1 van de ouders. Maar inderdaad, een gewoon gezin met 2 ouders moet daar maar rekening mee houden in de manier waarop ze hun leven inrichten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:32

spatter schreef:
waarom hebben die mensen kinderen als ze er toch geen tijd voor hebben?????????

het is geen kom vissen die je even bij de buren parkeert :(

Wel erg kortsichtig op dese manier :)
Situaties kunnen veranderen, ik denk dat veel ouders die so veel moeten werken om de eindjes aan elkaar te knopen het liever ook anders hadden :)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:33

Nijn schreef:
Maar de kinderen mogen gewoon buiten de reguliere schoolvakanties om vrij nemen :)
Het is voor ouders vaak erg lastig om vrij te krijgen in de schoolvakanties, aangesien er vaak ook collega's sijn die allemaal in deselfde periode willen.
Wat is er dan mis mee om in de somervakantie door te laten gaan in pas in september vrij te nemen en de kids mee op vakantie nemen?

De uren in de schoolvakanties tellen niet mee met het minimum aantal lesuren dat gedraait moet worden..... 3 weken doorgaan in de zomervakantie betekend dus niet dat je een andere keer 3 weken vrij kan nemen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:34

En, wij, docenten mogen dan zeker het hele jaar doorwerken?
Volgens mij zijn de lange vakanties ongeveer nog het enige wat beginnende leerkrachten over de streep trekt; het salaris doet dan in ieder geval niet!
Als mensen zi graag kinderen willen, moeten ze er ook voor kunnen/ willen zorgen. Dat is hun verantwoording en niet de van de " maatschappij" en al zeker niet van scholen en hun personeel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:36

Ik denk niet dat je dit als leraar wilt. Dag vakantie´s, dag vrije dagen en dag rust.
Ik draai nu ook dagen van 8.00 tot 18.00 (uiterlijk van 7.30 tot 18.30) op de KDV waar ik vakantiewerk doe, maar dat hou je gewoon niet een heel schooljaar vol.

Daarnaast zou het in mijn ogen een rommeltje worden. Iedereen komt en gaat wanneer ze willen en neemt vakantie wanneer het uitkomt. Nee, dit zou niks voor mij zijn.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:36

Ik snap niet hoe ze dit (gaan) realiseren?

Als het ene kind om 16.00 u opgehaald wordt en de volgende om 18.00 u dan mist die ene 2 uur les? Moet de leraar de lesstof dan net zo vaak herhalen dat alle kinderen het hebben gehoord? :?

Ik vind idd ook dat je de tijd voor je kinderen moet nemen. JIJ hebt kinderen dus JIJ neemt die verantwoordelijkheid op je. Niet de staat of de school..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:37

Hier is een tijdje geleden ook al iets over te doen geweest en ik vind het helemaal niet zo raar:
Citaat:
De scholen in Zwolle en Ede zullen, net zoals die in Zandvoort, het hele jaar open zijn, van 8 tot 18 uur, met uitzondering van zon- en feestdagen. Ouders kunnen zelf de schooltijden bepalen en in overleg met de leerkracht hun vakanties plannen. In Zandvoort kunnen kinderen tussen 8 en 10 uur ’s ochtends worden gebracht en tussen 16 en 18 uur worden opgehaald.

Kinderen krijgen dus wel vakantie, maar dan als het de ouders uitkomt, dus bijvoorbeeld 4 weken in oktober ofzoiets, ipv verplicht in juli/augustus.

En in deze wereld, die draait op een 24-uurs economie, vind ik dat persoonlijk helemaal niet zo gek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:38

Precies, ElCid! Ik als docent heb daar dus ook echt geen trek in... het is het hele jaar verschrikkelijk hard werken voor de klas, die extra weken vakantie gaan al deels op aan vergaderen en voorbereiden, ik heb echt geen trek om het hele jaar door te werken... :n

Plus inderdaad - het is juist zo heerlijk om als kind de hele zomer voor je te hebben, lekker vrij, lekker ontspannen en met je vriendjes spelen zonder dat je iets moet...

Nee, slecht plan.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:39

Hebben basisscholen in totaal 12 weken vakantie?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:40

:j
edit: 6 zomer, 2 kerst, 1 herfst, 1-2 mei, 1 voorjaar (rond carnaval), nog 1 zelf in te delen.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 29-07-09 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

ElCid schreef:
En, wij, docenten mogen dan zeker het hele jaar doorwerken?
Volgens mij zijn de lange vakanties ongeveer nog het enige wat beginnende leerkrachten over de streep trekt; het salaris doet dan in ieder geval niet!
Als mensen zi graag kinderen willen, moeten ze er ook voor kunnen/ willen zorgen. Dat is hun verantwoording en niet de van de " maatschappij" en al zeker niet van scholen en hun personeel.

Wat is het verschil met werken in alle overige sectoren? Dan kun je toch ook op vakantie? Alleen kun je het dan zelf plannen, ipv dat je de schoolvakanties 'opgelegd' krijgt.

En zoals ik het lees, zijn er meer dan alleen 'gewone' leraren bij betrokken, maar bijv. ook sportleraren, etc.
Dus je zult als leraar echt niet van 8-18 voor de klas hoeven staan hoor. Die kids krijgen in die tijd ook gewoon vrije tijd om lekker buiten te spelen, te lezen of noem maar op.

Citaat:
De scholen bieden onderwijs en opvang ineen en wisselen ‘cognitieve’ vakken af met sport en ontspanning. De individuele ontwikkeling en het bioritme van het kind staan centraal; om half negen ’s ochtends wordt er niet gerekend, maar gesport of gespeeld.

Anoniem

Het artikel wat ik in de krant las heb ik anders op een hele andere manier geinterperteerd...

Ik begreep toch echt dat ouders zelf de schooltijden en vakantie mochten regelen zolang het vastgestelde minimum van 940 uur gehaald werd.
Dit geld óók voor de leerkrachten.
Citaat:
Leerkrachten en leerlingen nemen vakantie op wanneer zij willen. Drie weken naar Thailand in oktober? Prima, maar dat betekent wel doorwerken in de zomer.

Citaat:
Naast felxibele werktijden heeft de school ook een flexibel dagrooster: Van 8 tot 18 uur kunnen kinderen er terecht

Er staat verder niks over dat de kinder dus verplicht tien uur op een dag naar school moeten en helemaal geen vakantie hebben. Bovendien hebben de kinder uit mijn bron (de Trouw van vandaag) elk een eigen leerplan. Ze zullen dus niet achter lopen als zij daadwerkelijk in oktober naar Thailand gaan.

Zowel de ouders, de leerkrachten en de leerlingen zijn in het artikel wat ik gelezen heb positief.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:42

Precies, Judith, zo heb ik het ook gelezen.

Er is een tijdje terug al zo'n school geopend en ik heb toen een interview gehoord met wat mensen van die school. En dat klonk juist heel erg 'ideaal', zowel directie, leraren als ouders waren positief.

Blue_Eyes

Zelfs al heeft ieder kind een eigen leerplan... wat een onrust brengt dat in de klas met zich mee, zeg! Ieder kind bezig met zijn eigen ding... als leerkracht moet je continu switchen van het een naar het ander, is het niet van vak dan wel van onderwerp...

Liezel1

Blue_Eyes schreef:
:j
edit: 6 zomer, 2 kerst, 1 herfst, 1-2 mei, 1 voorjaar (rond carnaval), nog 1 zelf in te delen.

Ik doe iets gruwelijk fout.... Ik wist wel dat ik PABO moest gaan doen ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:43

Wat is het verschil met kleinschalig speciaal onderwijs, Blue Eyes?

Solar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:44

Precies, ze hebben evenveel lesuren als ieder ander kind, ze hebben alleen op andere tijden vakantie. Vaker en korter. Ik vind het een goed initiatief. Vooral voor alleenstaande ouders zal het een uitkomst bieden, denk ik...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:45

Citaat:
Wat is het verschil met werken in alle overige sectoren? Dan kun je toch ook op vakantie? Alleen kun je het dan zelf plannen, ipv dat je de schoolvakanties 'opgelegd' krijgt.

Heb je je weleens afgevraagd waarom er in het onderwijs zoveel mensen overspannen worden? Wat denk je dat het zou doen als je nog maar 3-4 weken per jaar vakantie hebt ipv de zeg 10 die je nu hebt?

@Marije_Jiplover: Daar werk ik ;) Dat is al zwaar genoeg als je heel kleine klasjes hebt zoals ik die heb. Als je dan een klas hebt met de normale 25 kinderen, wordt dat veel te onrustig en veel te zwaar voor de leerkracht. Je kunt de klassen splitsen, maar waar wil je dan al die leerkrachten vandaan halen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:46

nijn over het algemeen werken beide ouders puur voor de luxe
blijkbaar moeten kinderen allemaal een tv en pc op de kamer want ja, ouders zijn werken en anders vervelen ze zich
op vakantie moet ook want je moet er toch even uit
dan heb ik het nog niet over de kleding en andere hobby's
kinderen moeten blijkbaar tegenwoordig de hele week overal heen gesleept worden en kunnen niks meer zelf betalen of regelen
je kunt het allemaal zo gek maken(en je zo gek laten maken)als je wilt

mensen moeten prioriteiten stellen
als je kinderen wilt moet je daar andere dingen voor laten
en kinderen opvoeden kost pakhembeet zo'n 20 jaar

en tuurlijk zullen er gevallen zijn waarbij het moeilijker gaat of de omstandigheden veranderd zijn
maar bij het gros is er al besloten bij het nemen van kinderen dat ze beide blijven werken en het kind in de opvang doen

ik snap persoonlijk niet eens waarom je ze dan neemt
je mist alle leuke dingen en zit s'avonds en s'nachts opgescheept met een moe, slapend of als het tegen zit ziek kind
en als je kleine dan niet het engeltje is waar je op gehoopt had is er een nog groter probleem