Piek Mexicaanse griep mogelijk al in augustus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tamara

Piek Mexicaanse griep mogelijk al in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:51

http://nl.msn.com

(Novum) - De eerste piek in de verspreiding van de Mexicaanse griep in Nederland wordt mogelijk al in augustus bereikt, en niet pas in de herfst. Dat bevestigt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zaterdag in het Nederlands Dagblad. Tijdens de piek kunnen per dag duizenden Nederlanders ziek worden, terwijl het vaccin pas in oktober beschikbaar komt.

Patiënten die het virus oplopen voor het vaccin er is, worden behandeld met de virusremmer Tamiflu. Dit middel moet hen minder ziek maken en minder besmettelijk voor anderen. Een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid zegt in de krant dat ziekenhuizen zich op een vroege piek voorbereiden en bedden op de intensive care gereed maken. "Doel blijft de top van de piek zo lang uit te stellen tot we een vaccin hebben."

Het aantal besmettingen loopt in de zomervakantie op doordat toeristen massaal elkaars land bezoeken. Nederland telde tot zaterdag 135 besmettingen met de Nieuwe Influenza A (H1N1), in Groot-Brittannië bijvoorbeeld gaat het om bijna achtduizend patiënten. Aan het eind van de zomer is het besmettingsgevaar in alle Europese landen gelijk, zegt RIVM-arts Jim van Steenbergen in de krant. De Britse regering houdt eind augustus rekening met honderdduizend zieken per dag.

Viroloog Ab Osterhaus hoopt dat de verspreiding van het virus wordt afgeremd door de vakantie, als alle scholen gesloten zijn. "Dat geeft ons juist die paar weken extra waardoor de grote golf hopelijk pas in september komt."

Minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA) zei eerder er rekening mee te houden dat in het najaar dertig procent van de Nederlanders besmet raakt. Het zou daarmee gaan om zo'n vijf miljoen patiënten. De Nederlandse regering heeft 34 miljoen vaccins besteld, waarmee iedere Nederlander volledig kan worden ingeënt tegen de ziekte.

Wat vinden jullie hier nou van? Het komt nu wel heel dichtbij. :\

Sentido

Re: Piek Mexicaanse griep mogelijk al in augustus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:53

Wat ik ervan vind? Dat je nog steeds veel en veel meer kans hebt om bijvoorbeeld in het verkeer dood te gaan..
Tuurlijk moet je er enigszins rekening mee houden, maar ik krijg er geen slapeloze nachten van en ik maak me er ook niet al te druk om. Als het gebeurt dan gebeurt het, klaar. :)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:55

Het is maar griep hoor := Niets dodelijker dan de gewone griep die hier ieder jaar in het najaar/winter heerst en waardoor de schoolklassen half leeg zitten.. Gewone gezonde mensen hoeven zich hier geen zorgen over te maken, het is net als een gewone griep. Het zijn de mensen die een mindere weerstand hebben die een risicogroep vormen, ouderen en jonge kinderen. Ik vind persoonlijk dat mensen zich hier véél te druk om maken :n.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:05

Aah oké, ik had 't al wel een keer gehoord dat 't niet echt schadelijk was. Maar met die heisa erom heen dacht ik toch wel dat 't best ernstig was. :P

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:13

Inujojo schreef:
Het is maar griep hoor := Niets dodelijker dan de gewone griep die hier ieder jaar in het najaar/winter heerst en waardoor de schoolklassen half leeg zitten.. Gewone gezonde mensen hoeven zich hier geen zorgen over te maken, het is net als een gewone griep. Het zijn de mensen die een mindere weerstand hebben die een risicogroep vormen, ouderen en jonge kinderen. Ik vind persoonlijk dat mensen zich hier véél te druk om maken :n.

Geen aanvalgedrag, maar als je je beter ingelezen had weet je dat het geen gewoongriep verloop heeft..

de griep vestigd zich keihard in de longen, en word dus via luchtwegen overgegeven, ''gewone'' griep krijg je ook van deurkrukken etc.. Mexicaanse griep dus van lucht/hoest. Omdat hij zich in de longen vestigd ben je veel zieker dan bij een normale griep, daarmee gaat je weerstand ook veel sneller omlaag. Risicogroep is duidelijk niet wat hierboven beweerd word. Het zijn juist de mensen die in de groep 20 tm 50 jaar vallen. Waarom dit is zijn de onderzoekers volgens mij nog niet achter, maar het is echt niet de jonge kids en oudere mensen... Rokers zijn overigens minder vatbaar door alle troep die per dag al hun longen ingaat, hierdoor kan het virus moeilijker diep binnendringen en een 'gastheer' vinden om zich in te nestelen....

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:16

Het feit dat het vooral niet ouderen raakt komt omdat deze griep op een soortgelijke griep lijkt die 50 jaar geleden heerste de theorie is dan ook dat ouderen hiervoor een resistentie hebben opgebouwd.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:17

Dus als ik jou verhaal zo begrijp, zijn mensen met longziektes (bijv. astma) ook beter beschermd tegen deze griep? (tegen lieffifi)
Laatst bijgewerkt door _Tamara op 04-07-09 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:18

Genetica en symptomen
Deze nieuwe virusstam is een reassortment van een aantal stammen van het H1N1-griepvirus, waaronder humane griep, vogelgriep en varkensgriep.

De meeste symptomen van varkensgriep zijn gelijk aan die van normale griep: koorts, spierpijn, keelpijn en hoest. De symptomen diarree en braken zijn bij varkensgriep heviger dan bij gewone griep.[9]

Wereldwijd overlijden er jaarlijks tussen de 250.000 en 500.000 mensen aan griep.[10] De slachtoffers zijn doorgaans ouderen, zeer jonge kinderen en mensen met een zwakke gezondheid. Dit ligt bij deze griep anders: de meeste slachtoffers zijn jongere volwassenen, tussen de 25 en 45 jaar. Dit herinnert aan de Spaanse griep en de media schrijven daarom over de pandemie die zich afspeelde in 1918 en 1919, toen tientallen miljoenen mensen stierven, ook in de groep jongvolwassenen in de leeftijd van 20 tot 40 jaar.[11]

Bron; Wikipedia

Om mijn eigen uit mijn hoofd getypte stukje even wat kracht bij te zetten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:19

_Tamara schreef:
Dus als ik jou verhaal zo begrijp, zijn mensen met longziektes (bijv. astma) ook beter beschermd tegen deze griep? (tegen lieffifi)

Nee, die longen zijn juist gevoeliger. Rokers hebben longen vol met teer en andere plakkerige zooi.. die plaklaag zorgt ervoor dat het virus heel moeilijk door de wand heen komt zeg maar....

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:20

Aah oké, ik begrijp het. :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:21

hihi ik kon het zo snel niet anders formuleren in een taal die voor iedereen duidelijk is... :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:28

Ze moeten eens ophouden met al die paniek zaaien. Uiteindelijk wordt niemand gelukkiger van al die media berichten. :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:47

niemand word er ook gelukkig van. Het beste is gewoon even een tijd niet bij hoestende en niesende mensen in de buurt komen, lees op kuslengte afstand van elkaar, en vaker je handjes wassen, just in case...

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:53

Las vandaag in de krant dat er in Assen waarschijnlijk ook iemand met de mexicaanse griep is... Komt wel errug dichtbij. Vind t toch best n beetje eng eerlijk gezegd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:13

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is dat er steeds wordt gezegd dat de mensen tussen de 20 en 50 jaar het meest worden geraakt, maar hoe zit dat met het stervingspercentage per groep? Gaan in verhouding dan de meeste mensen tussen de 20 en 50 dood of gaan toch nog steeds de ouderen, jonge kinderen en zwakken er aan dood?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:57

Ik vind er ook niks speciaals aan. Paniek helpt niks aan verminderng van de verspreiding, dus...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 20:59

en wie gaat er in augustus 16 dagen naar mexico toe... :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:04

Er zijn tot nu toe buiten Mexico alleen maar mensen aan dood gegaan die al andere gezondheidsproblemen hadden. Dit is gewoonlijk ook het geval bij andere soorten griep.

Ik snap dat paniek zaaien ook niet. Vanmorgen las ik dus in de krant dat een aantal studenten uit een vliegtuig is gezet omdat ze maskers droegen uit voorzorg (op Palma de Mallorca). De andere passagiers werden daardoor hysterich en ze zijn eruit gezet. Dat slaat toch geowon nergens meer op?
Die maskers waren, zelfs al waren ze ziek, genoeg geweest om infectie te voorkomen. En weet je wat je anders allemaal inademd in een vliegyuig? Als astma patient draag ik ook vaak een masker, tegen pollen en op plekken met hoger infectie gevaar voor griep of wat dan ook want ik zit dus in de risicoigroep die wel gewoon dood kan gaan aan een griepje. Maar het maakt mij geen ruk welke naam die heeft. Alle griepen zijn voor mij even gevaarlijk.
Maar goed, nu word ik raar aangekeken als ik met een masker loop. Of ik pest heb.

Overigens is ook al gebleken dat het resistent is tegen Tamiflu, dus daarmee inenten of behandelen heeft helemaal geen zin.

Gewoon zorgen dat je weerstand hebt. Gezond eten, voldoende slapen, bewegen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:08

*kuck* ikke.. :o
ik vlieg voor mijn werk en overal kan de griep zijn. Zeker in vliegtuigen is het riskant met welke ziekte dan ook. Ik vind het ook een redelijke paniek in de media.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:09

Het zal dan wel zoo zijn maar ik mijn ogen zijn er ergere dingen. Hoeveel mexicaanse griep doden vallen er nou? Dat zijn alleen zwakkere mensen die ook aan een gewone griep kunnen overlijden. Ik wil eerst zien dat de jongeren als eerste vallen, dan geloof ik dat pas.

Andere ziekten zoals malaria, die kunnen gezonde mensen onderuit halen, wat ook massaal gebeurd, miljoenen sterven per jaar aan malaria. Dat is een stuk enger.

Of niet eens een ziekte maar onze weerstand. in de afgelopen 60% zijn het aantal mineralen en vitaminen in ons voedsel drastisch gedaald door genetische manipulatie en het kweken van voedsel op kunstmest en ik kassen. Die vitaminen hebben we nodig om gezond en sterk te zijn zodat ons lichaam kan vechten tegen dit soort virussen.

Ik heb geen tamiflu nodig, het geld van mijn inenting mogen ze in gezond biologisch eten investeren of wat extra vakantie dagen voor wat extra ontspanning.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:10

die golf komt toch wel... Hoe dan ook, en dan is het gewoon afwachten..

En idd, voldoende slaap, vitamientjes en gezond eten werkt echt heel goed..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 23:12

Ik vind het ook allemaal maar paniekzaaierij. Het kan best kloppen dat de meeste gevallen zijn bij mensen tussen de 20 en 50 jaar, maar deze mensen gaan ook het meest op pad, ze komen in veel openbare ruimtes en lopen dus een hoger risico.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:03

De media mag graag wat paniek zaaien, niet alleen met de mexicaanse griep natuurlijk.

Voorkomen kunnen we het niet, onderschatten moeten we het ook niet, je kunt er nu weinig aan doen. Ik werk in de gezondheidszorg, mijn werkgever heeft voor het personeel tamiflu in huis. De zorg is toch een grote besmettingsbron.

Overigens is de mexicaanse griep wel even iets anders dan de huis tuin en keuken griep wat wij hier kennen. Volgens mij was het alweer een behoorlijke tijd geleden dat er een pandemie uitgebroken is?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:20

SARS is een vrij recente pandemie geweest (2003). En vogelgriep(vogelpest) begon toen ook zo'n beetje, ook in Azië en duurde tot 2006 ofzo.

Een pandemie zegt alleen iets over de verspreiding (wereldwijd). Het is niet meteen zo dat iedereen maar dood neer gaat vallen.

Men refereert graag aan de spaanse griep die veel mensen doodde, maar laten we eerlijk zijn, hoe goed was men toen in hygiëne en voorzorgsmaatregelen, en wat wist men eigenlijk van het influenza virus in 1918?.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-07-09 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:32

Sars idd, maar dat is volgens mij ook alweer een tijd geleden.

Een verschrikking is een groot woord, maar elke dode is er wel 1 te veel natuurlijk...