Alcohol en tabak net zo slecht als heroine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Alcohol en tabak net zo slecht als heroine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 18:56

Citaat:
Alcohol en tabak zijn net zo slecht voor de volksgezondheid als heroïne en crack. Ze staan bovenaan een lijst met negentien genotsmiddelen die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft gerangschikt naar schadelijkheid.

Minister Ab Klink (Volksgezondheid), die om de ranglijst had gevraagd, heeft het rapport donderdag naar de Tweede Kamer gestuurd.

LSD, khat en paddo's staan behoorlijk laag op de lijst. Klink verbood eind vorig jaar nog de teelt en verkoop van paddo's.

Cannabis en xtc bevinden zich in de middenmoot als het gaat om de individuele gebruiker, maar scoren hoger als de schadelijkheid voor de hele bevolking in ogenschouw wordt genomen. Dat komt omdat de middelen veel gebruikt worden.

De negentien deskundigen die de lijst samenstelden, keken naar de giftigheid van een middel, hoe verslavend het is en wat de schade van gebruik voor de samenleving is. Daar doelen ze onder meer op agressie, onveiligheid in het verkeer en ziekteverzuim.

In Nederland is het de eerste keer dat een ranglijst van verdovende middelen op deze manier is samengesteld.

De bedoeling is dat met deze lijst het Nederlandse drugsbeleid op een rationele manier kan worden geëvalueerd.

http://www.nu.nl/gezondheid/2034518/alc ... roine.html

Hier schrok ik toch wel een beetje van. Heroine is toch een ontzettend zware en verslavende drug?
Aan de andere kant kun je natuurlijk ook ernstig verslaafd raken aan roken en alcohol.
Wat zijn jullie meningen over dit onderzoek?

Iris82

Re: Alcohol en tabak net zo slecht als heroine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:04

Hmm, dat had ik wel verwacht. Ze kijken natuurlijk naar meerdere factoren zoals ook in het onderzoek uitgelegd.

Over het algemeen heeft de omgeving meer last van iemand met veel alcohol (agressie, lawaaierig, baldadig) dan iemand met veel xtc (bloemen overal, knuffel mij veel)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:13

Ze vooral naar schade voor de samenleving denk ik en minder naar schade voor het individu, zeker als maar relatief weinig mensen het gebruiken.

Als ze kijken naar factoren als agressie, onveiligheid in het verkeer en ziekteverzuim dan is de schade door alcohol en tabak natuurlijk groter dan de overlast en kosten die die enkele heroinejunk veroorzaakt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:56

Ik dacht dat dat al langer bekend was? Naja in ieder geval vind ik het ergens wel logisch als je kijkt wat er in zit. Punt is wel dat heroïne een stuk verslavender is dan drank. Roken is ook vrij verslavend, maar moet je maar eens kijken hoe je longen eruit zien na een aantal jaar flink roken.

Maar om even terug te komen naar jouw vraag: Dit onderzoek is oud... Geloof dat het al eerder is bewezen. Daarin tegen is het natuurlijk wel goed om de mensen er nog een keer op te wijzen :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 03:12

Dit is al veel langer bekend. Ik sta er ook niet van te kijken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:36

Ik heb toevallig het boek van Allan Carr gelezen van het weekend en hij hamerde daar ook erg op. Ik heb het eigenlijk nooit geweten, maar met de uitleg erbij dat nicotine de snelst verslavende drug is en dat je binnen een uur ontwenningsverschijnselen krijgt, klopt het wel aardig naar mijn idee. Vandaar dat rokers ook om de zoveel tijd een sigaretje opsteken.

Van alcohol heb ik het eigenlijk nooit geweten, ik snap zowiezo nooit zo goed hoe je daar verslaafd aan kan raken...

Schade/overlast van roken vind ik imo wel meevallen, snap dat het vervelend is voor niet-rokers, maar heb nog nooit een roker zich agressief of wat dan ook in het verkeer zien gedragen ofzo? Alcohol wel ja.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:43

ik snap het maar al te goed.
Alcohol en nicotine zijn al zo erg "ingeburgerd" dat iedereen het maar normaal vind...
werd eens tijd dat er, zeker in het geval van alcohol, gekeken werd naar het algemene gevaar.

Dronken bestuurder dit, dronken bestuurder dat hoor je veel meer dan bestuurder onder invloed van...
(ik zeg maar iets)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:14

"Dat komt omdat de middelen veel gebruikt worden."
Conclusie: tabak en alcohol worden veel algemener gebruikt dan heroïne en zijn daarom dus schadelijker voor de samenleving.
Ze zijn nu aan het goedpraten dat tabak en alcohol in de toekomst verboden worden, zachtjes introduceren op deze manier en later kunnen ze terugverwijzend piepen: 'Ja maar, het onderzoek in 2009 zei...!'. Nederland, maak je op voor nog meer betutteling!
Nou moet je weten dat ik niet rook en hoogstzelden drink, maar krijg hiervan toch echt de neiging om om kwart over 7 's ochtends aan de wijn te gaan hahaha!

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:07

Wirobelgje schreef:
ik snap het maar al te goed.
Alcohol en nicotine zijn al zo erg "ingeburgerd" dat iedereen het maar normaal vind...
werd eens tijd dat er, zeker in het geval van alcohol, gekeken werd naar het algemene gevaar.

Dronken bestuurder dit, dronken bestuurder dat hoor je veel meer dan bestuurder onder invloed van...
(ik zeg maar iets)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:54

Urielle schreef:
"Dat komt omdat de middelen veel gebruikt worden."
Conclusie: tabak en alcohol worden veel algemener gebruikt dan heroïne en zijn daarom dus schadelijker voor de samenleving.
Ze zijn nu aan het goedpraten dat tabak en alcohol in de toekomst verboden worden, zachtjes introduceren op deze manier en later kunnen ze terugverwijzend piepen: 'Ja maar, het onderzoek in 2009 zei...!'. Nederland, maak je op voor nog meer betutteling!
Nou moet je weten dat ik niet rook en hoogstzelden drink, maar krijg hiervan toch echt de neiging om om kwart over 7 's ochtends aan de wijn te gaan hahaha!

Wat mij betreft zou nederland op de lijst van verboden middelen mogen, maar haal paddo's er dan maar af!

Over die sigaretten, pure tabak is echt niet zo ongezond. Maar de tabak in de bekende sigaret kan je bijna geen tabak meer noemen. Een quote van http://www.vpro.nl/programma/roken/artikelen/28444133/

Citaat:
Een greep uit de 82 ingrediënten die Philip Morris toevoegt aan sigaretten voor de Nederlandse markt: azijnzuur, boterzuur, karwijolie, Sint-Jansbrood, selderiezaadolie, citroenzuur, cacao en cacaoproducten, koffie-extract, cognac, groenolie, koriander-en dille-olie, ethylacetaat, ethylhexanon, glycerine, hexaanzuur, isoamylisovaleraat, isovaleriaanzuur, citroenolie, dropextract, i-menthol, maggiplant extract, 3-methylbutyraldehyde, pepermuntolie, schorsmos, apoponax-en sinaasappelolie, vioolwortel extract, fenetylalcohol, kaliumsorbaat, rhodinol, rozenolie,rum, dsorbitol, groene munt olie, suiker, maïssiroop, sucrose, invertsuiker, mandarijnolie, vanille-extract en 2-methylboterzuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:48

Zie de naam Klink in het artikel staan, wat een onzin zeg! Roken net zo slecht als heroine, willen ze weer een nieuwe angst propaganda door gaan voeren?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:08

Chiqa schreef:
Zie de naam Klink in het artikel staan, wat een onzin zeg! Roken net zo slecht als heroine, willen ze weer een nieuwe angst propaganda door gaan voeren?

als je kijkt naar hoeveel mensen roken en de ziektes die eruit kunnen voortvloeien, vind ik dat je kunt zeggen dat roken zeer schadelijk is.

Heroïne is natuurlijk veel verslavender, maar sigaretten en alcohol zijn óók heel verslavend. welliswaar op langere termijn, maar toch.

alcohol en tabak is een groter probleem voor de volksgezonheid dan Heroïne. Schrikbarend hoeveel mensen eigenlijk alcoholist zijn, als je nagaat van drie glazen per dag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:25

Wirobelgje schreef:
(ik zeg maar iets)

Onder invloed achter het stuur stappen staat toch echt los van witte wijntjes op een zomers terras, bacootjes bij het uitgaan of een whisky in een Irish pub, laat staan een koel biertje in je eigen huis na een warme middag tuinieren imo ....
(en zoals ik boven al heb geplaatst drink ik zelf nauwelijks, maar ik kan me het genoegen wel voorstellen en begin langzamerhand te ontdekken dat ik best liberaal ben ingesteld!)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:39

Heroine is minder gevaarlijk dan alcohol...
Mits je het je kunt permitteren... en daar zit em vaak de crux.
Doordat mensen het niet kunnen betalen en aan lager wal raken eten ze slecht of helemaal niet. Dan gaat het mis, dan krijgen mensen de befaamde 'junkie-look'.
Maar er zijn meer dan voldoende heroine verslaafde 'rich' people die het zich kunnen permitteren en daarnaast zichzelf dwingen gezond te blijven leven/ eten (heroine maakt dat je hongergevoel verdreven wordt).
Aan die mensen zul je dus weinig zien.
Dit in tegenstelling tot alcohol.
De befaamde zuipvakanties van jongeren eindigen soms op de korsakov afdeling van inrichtingen, na een flinke week zuipen en nauwelijks eten kun je je geheugen al voorgoed verzopen hebben....
Enne, de 'iedere dag' borrelaars doen hun lever ook een hoop ellende aan.... kan ook verassend fataal worden ineens.

Helaas niet zelf bedacht maar geleerd tijdens het werken in de drugs-/alcoholhulpverlening... Geen leuke business, blij dat ik wat anders ben gaan doen ;) :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:44

Chiqa schreef:

Geen onzin helaas.... Medische onderzoeken wezen uit dat heroine minder letsel toebrengt aan organen dan tabak of alcohol.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:52

Ach.. onderzoeken.............
Sinds ik het volgende onderzoek tegen kwam op bokt ben ik niet meer super erg onder de indruk van onderzoeken....
[VN] Paarden zijn gevaarlijker dan de drugs xtc

In feite vergelijken ze mij en mijn moeder (allebei rokend, en af en toe genietend van een biertje) met een heroineverslaafde, vind dit toch wel heel wat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:03

Moon schreef:
Ach.. onderzoeken.............
Sinds ik het volgende onderzoek tegen kwam op bokt ben ik niet meer super erg onder de indruk van onderzoeken....
[VN] Paarden zijn gevaarlijker dan de drugs xtc

In feite vergelijken ze mij en mijn moeder (allebei rokend, en af en toe genietend van een biertje) met een heroineverslaafde, vind dit toch wel heel wat.

Dat mag uiteraard...
Het betreft echter een gedegen onderzoek dat door artsen wordt gebruikt en onderkent... het heeft dus niets te maken met het 'peppie en kokkie' bericht dat jij quote.
Helaas berust het op de waarheid. Het staat je vrij wel of niet te willen weten hoe het zit en of je er iets mee wil doen in dat geval natuurlijk.
Onzin is het echter zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:25

Ninx schreef:
Chiqa schreef:

Geen onzin helaas.... Medische onderzoeken wezen uit dat heroine minder letsel toebrengt aan organen dan tabak of alcohol.

Zal wel meevallen of heb je een bron?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:29

Chiqa schreef:
Zal wel meevallen of heb je een bron?

Dit onderzoek werd gebruikt door artsen in afkickklinieken (waar ik werkte).
Vaak ook om mensen wakker te schudden, men dacht vaak ten onrechte dat 'echte' verslaafden heeeeeeeel erg gevaarlijke drugs gebruikten en ze wensten dan ook niet vergeleken te worden.
Evengoed bleek alcoholgebruik dan schadelijker dan heroine... dan krijg je beteuterde gezichten, maar het is een goede stok achter de deur.
Ik mag aannemen dat deze info inmiddels wel openbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:27

Nou blijkbaar niet en een bron zou interessant zijn om voor mijzelf te kunnen beoordelen of dit gaan fabeltje is want ik geloof dr niet echt veel van om heel eerlijk te zijn :D
Drugs is verboden, zie je het voro je dat dit met rookwaren gaat gebeuren?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:30

in mijn ogen is alles wat verslavend is een hard drug, dus ja, ook alcohol en sigaretten.

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:18

woow dat had ik eigenlijk niet verwacht...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:18

Chiqa schreef:
Nou blijkbaar niet en een bron zou interessant zijn om voor mijzelf te kunnen beoordelen of dit gaan fabeltje is want ik geloof dr niet echt veel van om heel eerlijk te zijn :D
Drugs is verboden, zie je het voro je dat dit met rookwaren gaat gebeuren?

Natuurlijk is dat interessant, en ik mag aannemen dat deze informatie inmiddels voorhanden is.
Een willekeurige arts bij een afkickkliniek of instelling gericht op verslavingen kan beamen dat het zo is.
Maar misschien is het beter het niet te weten, want wellicht lust je je borrel en peuk dan niet meer ;)
Tja, ik wil/ hoef niemand ergens van te overtuigen... maar ik ben er erg van geschrokken destijds, en vele van de clienten die ik hielp ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:47

Ninx, ik heb nog steeds geen info gevonden, ja alleen dat de gevolgen van harddrugs velen malen slechter zijn dan het roken van een sigaretje.
Ninx schreef:
Maar misschien is het beter het niet te weten, want wellicht lust je je borrel en peuk dan niet meer

We worden dagelijsk bang gemaakt als rokers zijnde ;) Angstige kreten op de pakjes, maar heb er geen sigaretje minder om gerookt, ik denk ook dat dit bij een echte roker bar weinig indruk maakt, waarom?
Omdat ik net als vele andere rokers het idee hebben dat er een beetej door wordt gedraafd.
En ik vind het prima om mij te verdiepen in de gevolgen van een verlsaving maar wil wel graag rieele informatie lezen :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:58

Chiqa schreef:
Ninx, ik heb nog steeds geen info gevonden, ja alleen dat de gevolgen van harddrugs velen malen slechter zijn dan het roken van een sigaretje.
Ninx schreef:
Maar misschien is het beter het niet te weten, want wellicht lust je je borrel en peuk dan niet meer

We worden dagelijsk bang gemaakt als rokers zijnde ;) Angstige kreten op de pakjes, maar heb er geen sigaretje minder om gerookt, ik denk ook dat dit bij een echte roker bar weinig indruk maakt, waarom?
Omdat ik net als vele andere rokers het idee hebben dat er een beetej door wordt gedraafd.
En ik vind het prima om mij te verdiepen in de gevolgen van een verlsaving maar wil wel graag rieele informatie lezen :)

Van alcohol staat het vast dat het op directe wijze schadelijker is voor je organen dan heroine...
Heroine is indirect schadelijk omdat het erg duur is, mensen aan lager wal raken en niet meer goed eten.
Uiteindelijk is alcohol dus een veel grotere killer of veel grotere schaal, maar sluipender omdat veel mensen denken dat het niet zo'n vaart loopt.
Hoe roken zich daar exact toe verhoudt weet ik niet precies.