Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:10

Er lopen op het moment veel discussies over paardenwelzijn in relatie met paardrijden en sport met paarden.

Zonder daar inhoudelijk op in te gaan wil ik paardenlíefhebbers erop wijzen dat ze hun keuzes als consument kunnen gebruiken om sponsoren van paardonvriendelijke praktijken niet te steunen.

Mijn lief zou er niet over peínzen dus het speelt niet, maar ik zou er een serieus probleem van maken als zij een rijbroek van IW zou willen.
Ik boycot bijvoorbeeld verder de Rabo-bank omdat zij een vorm van omgaan met sportpaarden betalen die ik onacceptabel vind.

Het is voor paardenlíefhebbers erg moeilijk om invloed uit te oefenen op de praktijken in de hoofdstroom paardensport. Het komt al snel neer op zelf niet mee mee doen en dat verandert niets, zet jouw invloed helemáál buiten het spel.
Wellicht dat het indirecte signaal wel aankomt.

hc

Ruga

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:31

Daar zit wat in, alleen zal ik mezelf en de zaak van bank, van gsm-providor, van boekhouder en van auto's moeten veranderen dan. Zo ongeveer alle grote bedrijven zitten wel ergens op een of andere manier aan een paardensportevenement gekoppeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 12:49

Ja, en?

Je bepaalt zelf hoe belangrijk wat je vindt écht is, of je wil dat een sponsor van jouw centen iets betaalt waar jij het niet mee eens bent.

Er zijn altíjd beslismomenten. Je kan het bv. koppelen aan een herziening van het briefpapier of de nieuwe bestelling ervan.
Met de huidige e-maatschappij is er met knoppendrukkerij aanmerkelijk sneller/makkelijker wat te veranderen dan voordien.

Het is daad bij woord voegen. Of niet en dat werkt twee kanten op.

hc

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:52

wat is IW?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:06

Isabel Werth heeft een kledingllijn.

Bepaal zelf of van jouw geld indirect door jou ongewenste omgang met paarden wordt gesteund of niet.
Het is indirect doch wel een heel effectief signaal míts de consument inderdaad van dit recht gebruik maakt.

Daad bij woord en daarbij is ´Ja, maar...´ = nee, want.

hc

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:10

Ik heb niet zoveel moeite met de topsport, dus stap straks lekker weer in mijn audi om even te gaan pinnen bij de rabobank zodat ik een IW broek kan gaan kopen. :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:12

vanitymay schreef:
Ik heb niet zoveel moeite met de topsport, dus stap straks lekker weer in mijn audi om even te gaan pinnen bij de rabobank zodat ik een IW broek kan gaan kopen. :Y)

Jouw vrijheid.
Waar jij voor staat is dan helder.

Als er genoeg klanten zo over denken kan de Rabo een Anky-lijn Sedalin-spuiten als promo voor een nieuwe rekening geven :D

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-07-09 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:16

In welk opzicht vind je bvb dat Rabobank, niet handelt volgens dierenwelzijn? Die bank ondersteunt jullie sport en is idd sponsor nummer 1.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:23

tja, en wat denk je daarmee te bereiken? dat de rabobank zich terugtrekt als sponsor?? :)

dan komt er wel weer een ander bedrijf dat sponsort.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:24

bulck schreef:
In welk opzicht vind je bvb dat Rabobank, niet handelt volgens dierenwelzijn? Die bank ondersteunt jullie sport en is idd sponsor nummer 1.

Is dus nummer 1. geldschieter voor een benadering van paardensport waarin de welzijnsrechten van het individeule paard onderschikt zijn aan mensenbelangen.
Daarmee wordt het fundament onder het bestaansrecht van paardensport weggehaald, betaalt de Rabo-bank het ondermijnen van de toekomst van de paardensport.

Zoals Bandida opmerkt zijn veel grote bedrijven grote of kleine sponsoren van een paardensport. Dat wankelt omdat deze bedrijven niet door het brede publiek geas(s)ocieerd willen worden met Rookgordijn& Smoezenboek mbt dierenwelzijn.
Het is daarom juist nu effectief om als consument door jouw eigen gedrag signalen te geven.

Ja, je kan als ruiter ook kiezen om de ´verkeerde´ sponsoren te steunen.
Je steunt dan op langere termijn een verbod van paardensport.

hc

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:28

Wat een rancune zeg! Misschien een keer een afwijzing voor je hypotheek bij de Rabo gekregen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:36

juval schreef:
tja, en wat denk je daarmee te bereiken? dat de rabobank zich terugtrekt als sponsor?? :)

Ik hoop dat de ruiterij een signaal afgeeft naar de sponsoren.

Geld onthouden = P-
Op zich effectief en een prima leermanier, doch ik sta voor ´je krijgt wat je beloont´ dus voor R+ = de sponsoring aan ruiters geven die transparant zijn in een niet sjoemelbenadering en wel het bestaansrecht van paardensport respecteren.

Als consument geef je een P- aan het ongewenste gedrag en een R+ aan het gewenste. Train de ruiter door de sponsor :D

Het mooiste zou zijn als de sponsoren zich níet zouden terugtrekken maar paardvriendelijke sport zouden steunen.
Hier ligt een grote kans voor de paardensport en individuele ruiters.
Een paardgerichte toekomst of een verbod.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:42

femiaans: nu gooi je het op de persoonlijke tour. Lijkt me bij HC een principekwestie, geen persoonlijke rancune.

Vraag me af of het zou helpen? Het zal neit meer zijn dan een signaal waarschijnlijk, maar als een bedrijf als Audi meer verdient aan paardensport dan het verliest aan paardenmensen die niets van Audi kopen, zet het geen zoden aan de dijk, lijkt me.
Al is het goed om er als mens consequent in te zijn, als je niet kunt leven met een bapaalde manier van met paarden omgaan, dan ook geen producten kopen van bedrijven die dit stimuleren.

Huertecilla schreef:
Geld onthouden = P-
Op zich effectief en een prima leermanier, doch ik sta voor ´je krijgt wat je beloont´ dus voor R+ = de sponsoring aan ruiters geven die transparant zijn in een niet sjoemelbenadering en wel het bestaansrecht van paardensport respecteren.

Als consument geef je een P- aan het ongewenste gedrag en een R+ aan het gewenste. Train de ruiter door de sponsor

Dat zou mooi zijn, iig opvoedkundig heel verantwoord. Zo train ik de honden ook :D

In het licht hiervan heb je trouwens wel een punt: http://www.nu.nl/economie/2033432/neder ... ijven.html

Het is net zoiets als geen kilo kip kopen voor 3 Euro, omdat dat niet diervriendelijk geproduceerd kan zijn.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:47

Ik vind toch echt een beetje ver gedacht. Alsof alles dan stopt, gaan uiteindelijk alleen om je eigen principes, rabobank etc zullen er geen f*ck van merken. Beetje ver gedacht dit zeg.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:53

Tja, als je je er zelf beter door voelt, lekker doen. Denk niet dat de Rabobank /Audi / BMC de link gaan leggen. Dus zal weinig nut hebben. Maar je zal het dan wel voor je eigen gemoedsrust doen ofzo.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:55

femiaans schreef:
Wat een rancune zeg!

?? Wat een vreemde opmerking. Oproepen om de geldschieters van iets waar je het niet mee eens bent te boycotten is toch niks raars of nieuws?

Ik ben het niet eens met wat Israel de Palestijnen aan doet.. ik koop geen fruit van daar. Ik ben het ook niet eens met wat Interbrew met onze kleine brouwertjes in België doet, dus ik koop hun bier, en niet dat van een multinational. Ik ben het ook niet eens met de manier waarop het meeste van ons vlees geproduceerd wordt, dus ik geef m'n geld uit een bioboer met beehouwerij aan huis enz enz..

En inderdaad, als ik eens wat voor de paarden nodig heb, dan koop ik bv. geen nieuw zadel voor 250€, want ik weet dat dat uit een derdewereldland zonder arbeidersbescherming komt, geen USAmaïs-vlokken want die zijn GM, of geen Anky spul, want ik ben het oneens met de manier waar ze haar sport beoefend en promoot.

En ik ben ook geen heilige boon die nooit in een supermarkt geld uit geeft, of eens iets koopt zonder na te denken, maar je kan toch wel proberen volgens je principes te leven... klant is koning, je uitgaven kunnen wel degelijk een verschil maken als genoeg mensen van hetzelfde idee zijn.
En met verschil maken bedoel ik in de eerste plaats dat er zich aan de andere kant wat vragen gesteld worden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:01

ergens moet je beginnen en ik vind dat hc een goede start maakt door het even onder de aandacht te brengen.
Ik ben geneigd om zaken te doen met bedrijven die juist in mijn ogen goede dingen doen.
En dat is niet alleen op paarden gebied, ik tank niet bij shell bijv. en ik koop zoveel mogelijk bij de kleine ondernemers ipv de "grote jongens".

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:05

Men wat jullie zeggen ben ik het eens, met fruit groente etc, bij kleine ondernemers kopen. Maar niet bij rabobank je zaken omdat ze sponsoren? Nee dat vind ik toch te ver gaan.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:06

Ik volg je echt niet in heel je betoog.

Je bent duidelijk niet akkoord met de huidige gang van zaken in de sport. Dat is je recht.
Maar lasterlijk uithalen naar de nr 1 sponsor, zonder bewijzen vind ik laag. je baseert je op je eigen standpunt en stuurt dat de wereld in.
Dan speculeren of het bestaansrecht van de paardensport. Daar moet ik om lachen, want zolang er mensen en paarden zijn, zal er sport bedreven worden. Een verbod op paardensport, zal ( in jouw zwart wit denkende patroon ff verder denkend) eindigen in het uitsterven van deze beesten.
Paarden hebben een tertiaire waarde in onze maatschappij, ze worden gefokt naar eer en glorie van de bezitter van een paard en met een bepaald doel voor ogen. en ja dat is toch vaak gelinkt aan sport (draf -en rensport, jumping, dressuur, western, show etc). als je dit zal wegnemen, stopt dit te bestaan. Maar dat is in een democratisch wereld niet mogelijk dus totaal geen argument.

Jij gebruikt de afgelopen gebeurtenissen om propaganda te voeren voor 'jullie' manier. Is dat de juiste? Zo ja hoe komt dan dat jullie niet meerijden aan de top op die manier? En dan kan je zeggen we rijden geen competitie of enig ander excuus, maar dan maak je geen vergelijk en geef je enkel af op hetgene wat je niet kent en dat mss indruits tegen jouw principes

Als ik je site lees, vind ik het apart dat er op deze manier geen paarden hoog in de sport lopen. Want vind de standpunten wel mooi: straffen en belonen, zelf kritisch blijven, luisteren enzo. Dus dan komt het toch ergens te kort of hoe moet ik dat interpreteren?

Ik ben tegen dierenkwelerij en oneerlijke sport, echter heb je sponsors nodig ter ondersteuning van evenement, vorming etc.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:15

Ik vind dit ook nogal ver gaan, en daarbij denk ik niet dat deze sponsors de paardonvriendelijke praktijken toejuichen. Dat er een keer iets gebeurd (niet alle "doping"zaken zijn naar mijn mening direct paardonvriendelijk), vind ik niet toe te dragen aan de sponsoren.

Als alle sponsoren zouden stoppen met sponseren omdat er paardonvriendelijke praktijken plaatsvinden bij mensen die (indirect) door hen gesponsord worden, wat ga je dan krijgen???
Geen sponsoren => geen grote wedstrijden meer (financieel niet meer haalbaar) => topsport verdwijnt => fokkerij gaat op zijn gat (want de afzet van de "top"paarden wordt minder, aangezien de gewone ruiter daar vaak niet mee om kan gaan) => nog groter paardenoverschot => moeten toch afgevoerd worden en dan vaak op paardonvriendelijke manieren.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:18

Eerlijk gezegd ben ik het vaak ONeens met TS, maar in dit geval vind ik wel dat ze een punt heeft. Er gaan in de topsport vele dingen fout, de onvoldoende inachtneming van paardenwelzijn is er daar zeker een van. Haar oproep bedrijven te boycotten die financieel bijdragen aan het instand houden van een dergelijke situatie is wél zinnig. Een keer iets verder nadenken dan je neus lang is is niet verkeerd. Ik vind het een beetje net als de verkiezingen; (bijna) iedereen klaagt en heeft een mening over wat er allemaal anders zou moeten op politiek gebied, maar vaak zijn degenen die het hardste roepen óók degenen die niet gaan stemmen. Het excuus luidt dan vaak: "Het maakt toch geen verschil" of "De grote jongen blijven toch bepalen" Maar als iedereen op die manier redeneert veranderd er dus zeker nooit iets.
Alle beetjes helpen, dus ik vind het zeker wel een kwestie om (vaker) over na te denken en ga dat dus ook zker doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:41

Oreo schreef:
Er gaan in de topsport vele dingen fout, de onvoldoende inachtneming van paardenwelzijn is er daar zeker een van. Haar oproep bedrijven te boycotten die financieel bijdragen aan het instand houden van een dergelijke situatie is wél zinnig.

Netjes samengevat +:)+

Citaat:
Het excuus luidt dan vaak: "Het maakt toch geen verschil" of "De grote jongen blijven toch bepalen" Maar als iedereen op die manier redeneert veranderd er dus zeker nooit iets.
Alle beetjes helpen, dus ik vind het zeker wel een kwestie om (vaker) over na te denken en ga dat dus ook zker doen.

Ík zie er een kans in voor diegenen die wel het welzijnsrecht van het indivuele paard bovenal plaatsten. Die kunnen zich in deze sjoemelkrisis profileren.
De paardenlíefhebbers kunnen hopelijk een signaal aan sponsoren geven zich niet terug te trekken, geen P- aan de paardensport te geven, maar een R+ aan de juiste mentaliteit in die paardensport.

hc

p.s. ik ben een ´hij´, zie mijn site, maar dat is verder totáál niet van belang ;)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:52

Oeps, sorry voor mijn vergissing, mooie site trouwens!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:11

Yamcha schreef:
Vraag me af of het zou helpen? Het zal neit meer zijn dan een signaal waarschijnlijk, maar als een bedrijf als Audi meer verdient aan paardensport dan het verliest aan paardenmensen die niets van Audi kopen, zet het geen zoden aan de dijk, lijkt me.

Het gaat verder dan die paar paardenmensen die geen Audi kopen Yamcha.

Het brede publiek krijgt de :r van de OS-vertoning, het teugeltrekken, de dopingperikelen en nu het Rookgordijn&Smoezenboek erover.

Dat is potentieel terminaal voor de paardensport want menig sponsor wil daar niet mee geas(s)ocieerd worden vanwege die publieke :r reactie.

De paarden mensen die de sponsors een signaal geven, geven én een signaal anderen te sponsoren én de buitenwacht een signaal dat NIET de paardenwereld op zich rot is.
Zoals ik al schreef kan je als integer ruiter niet zo veel meer dan er niet aan mee doen, waardoor je ook nog de kritiek kijgt dat je er niets van begrijpt omdát je er niet aan mee doet.
Door je publiekelijk te uiten en met je bestedingspatroon daad bij woord te voegen doe je íets.

@Oreo: bedankt voor het compliment.
Mijn site draait helemaal om het stimuleren van wat je wél wil.
Zo rij ik paard; met R in plaats van op basis van P+ en meer van dattum als het paard niet luistert.

Ik zou in lijn daarmee graag zien dat het geld naar paardgerichte ruiters gaat. Beloon het gewenste gedrag.

Ander voorbeeldje:
Het scheren/knippen van tastharen is mishandeling.
De AID kan daar op controleren op een nationaal dressuurevenement.
Dat is het meest effectief als de ontmoediging en beloning het grootst mogelijke verschil hebben.
Kondig die inspectie dus kort voor het evenement aan, ruim na het sluiten van de termijn.
Dat kost de knippers wel geld, levert geen punten doch ze kíezen zelf straf te ontlopen en realiseren zich zo dát het niet pluis is.
De niet-knippers scoren met hun paardgerichte gedrag beter doordat ze het rijk alleen hebben; die krijgen beloning voor hun gedrag.
Dat doe je dan nog een keer ónaangekondigd en een keer aangekondigd vóór de sluiting van de inschrijftermijn.
Oh, en een geldschieter gaat dat dan hopelijk als voorwaarde voor het geld stellen; geen gesol met je knol.
Ben je héél rap van het verminken van de tastzin af :D

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:40

Ik snap jouw punt ook wel. Ik vraag me alleen af of het zo effectief is.