Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:11

Citaat:
EMMELOORD - De Nederlandse Moslim Partij (NMP) doet volgend jaar mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Dat zei voorzitter Henny Kreeft uit Emmeloord woensdag.

De NMP mikt op zetels in de Noordoostpolder, Almere en Amsterdam.

De partij van Kreeft bestaat sinds 2007 en heeft nu een bestuur samengesteld met daarin allochtonen en autochtonen, mannen en vrouwen.

De vrouwen zijn een bewuste keuze, stelt de frontman. ''Want volgens de islam zijn vrouwen gelijk aan mannen. Dat is één vooroordeel dat we uit de weg willen ruimen.''

Positiever imago

De NMP wil zorgen voor een positiever imago van de islam. ''Wij streven naar een samenleving die zich kenmerkt door islamitische waarden en normen. Maar die zijn niet zo veel anders dan de waarden en normen van de doorsnee-Nederlander'', zegt Kreeft.

Hij noemt als voorbeelden gerechtigheid, solidariteit, barmhartigheid, respect en vredelievendheid.

Kreeft: ''Wij verwerken deze uitgangspunten momenteel in ons partijprogramma. Daarna treden we actief naar buiten als partij om leden te werven in heel Nederland.''

Tweede Kamerverkiezingen

De NMP wil in twintig gemeenten zetels halen en Kreeft hoopt ook in de toekomst mee te kunnen doen aan de Tweede Kamerverkiezingen.

De Emmeloorder bekeerde zich in de jaren negentig tot de islam en was in het verleden actief voor D66, de Lijst Pim Fortuyn en de lokale partij ONS Noordoostpolder.

bron: http://www.nu.nl/algemeen/2023852/mosli ... -2010.html

wat vinden we hiervan?
en vooral: wat vinden we van het dik gedrukte..?

p.s. dit topic is niet aangemaakt met de bedoeling te discrimineren, maar om te discussieren

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:14

:wave:
Enge persoontjes..
Een samenleving naar islamitische normen en waarden?
Je bent in nederland hoor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:21

het is op zich niet meer dan normaal dat grote groepen in Nederland vertegenwoordigd worden door een politieke partij.

dus dit zat er wel aan te komen.

en ja, we zijn in Nederland, waar verschillende bevolkingsgroepen zijn,
bijvoorbeeld ook veel christenen, die op een christelijke partij blijven stemmen.
én inmiddels ook de groep mensen die zich geroepen voelen achter Wilders' ideeën te staan, wat misschien weer wordt aangewakkerd door het ontstaan van deze moslim partij.

ik hoop dat men met elkaar in gesprek blijft, dat is meestal de beste weg richting een goede samenleving.

Anoeska

Re: Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:24

Wat grappig, ik wist al voor dat ik dit topic openen dat jij ''m geplaatst zou hebben. Toch leuk dat je elkaar op bokt steeds een beetje meer leert 'kennen'.

Voor wat betreft de partij wacht ik gewoon lekker af. Ik zie eigenlijk alleen veel positieve punten. Meer integratie kan bijna niet, als je mee gaat doen aan het democratische proces. En of ik met hun partijpunten eens ga zijn... geen idee. Maar er zijn wel meer partijen waar ik het niet mee eens ben.

We zullen wel zien.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:25

ik weet niet wat ik hier van moet denken en of dit heel positief is....

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:27

Marigold schreef:
het is op zich niet meer dan normaal dat grote groepen in Nederland vertegenwoordigd worden door een politieke partij.

dus dit zat er wel aan te komen.

en ja, we zijn in Nederland, waar verschillende bevolkingsgroepen zijn,
bijvoorbeeld ook veel christenen, die op een christelijke partij blijven stemmen.
én inmiddels ook de groep mensen die zich geroepen voelen achter Wilders' ideeën te staan, wat misschien weer wordt aangewakkerd door het ontstaan van deze moslim partij.

ik hoop dat men met elkaar in gesprek blijft, dat is meestal de beste weg richting een goede samenleving.

Helemaal mee eens! :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:27

Anoeska schreef:
Wat grappig, ik wist al voor dat ik dit topic openen dat jij ''m geplaatst zou hebben. Toch leuk dat je elkaar op bokt steeds een beetje meer leert 'kennen'.

Voor wat betreft de partij wacht ik gewoon lekker af. Ik zie eigenlijk alleen veel positieve punten. Meer integratie kan bijna niet, als je mee gaat doen aan het democratische proces. En of ik met hun partijpunten eens ga zijn... geen idee. Maar er zijn wel meer partijen waar ik het niet mee eens ben.

We zullen wel zien.

ja leuk he.. wat zegt dat dan over mij? :+
kom op zeg.. ik vind dit soort discussies gewoon altijd interesant

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:32

ik vind het idee niet zo fijn...maar goed,het tegenhouden gaat dus niet....ik heb niets tegen gematigde moslims,maar ik heb het idee dat ze in hun hart helemaal niet zo gematigd zijn als dat ik in dat stukje lees....de goede aangepaste moslims misschien,maar erg veel denken toch een tikkeltje anders over ons westerlingen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:36

LimaMambo schreef:
Anoeska schreef:

We zullen wel zien.

ja leuk he.. wat zegt dat dan over mij? :+
kom op zeg.. ik vind dit soort discussies gewoon altijd interesant

En ik dus ook, anders zou ik je niet steeds in zulke discussies tegenkomen. Was niets onaardigs aan bedoelt. :D

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:37

Anoeska schreef:
En ik dus ook, anders zou ik je niet steeds in zulke discussies tegenkomen. Was niets onaardigs aan bedoelt. :D

ow owke.. zo kwam het in eerste instantie wel over Y;(
:P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:38

Marigold schreef:

Zo is het CDA een samenvoeging van de grootste christelijke en grootste katholiek partij. Daarnaast zijn er verschillende christelijke partijen, zelfs een christelijk fundamentalistische partij.

Binnen de islamitische wereld is er eenzelfde beeld aan stromingen en die zijn allemaal in NL vertegenwoordigd.
Wanneer er twee grote en een paar kleine islamische partijen, waaronder een fundamentalistische partij, zouden proberen de kiesdrempel te halen, dan is dat niets meer of minder dan een normale parallel.

Net als de samenvoeging van de grootste christelijke en de katholieke partij een sterkere partij gaf, is het verstandig om één islamische partij op te richten.
Net zoals die christelijke partij de christelijke normen en waarden als hoogste goed heeft, heeft de islamitische partij dat ook.
Dat is inherent aan een politieke partij met religieuze gronden.

Een VVD, PvdA, D66, GroenLinks, de PvdD zijn voorbeelden van niet-religieuze partijen.

Het verschil is behoorlijk fundamenteel omdat religie om ´geloof´ gaat en inherent een stuk rede loslaat. Dat gaat een fundamentele stap verder dan ideële overtuiging.

Er schuilt een fundamenteel gevaar in elke politiek-religieuze stroming.
Persoonlijk vind ik het een lastig punt omdat kerk en staat gescheiden horen te zijn en dat is met religieus-politieke partijen onmogelijk.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-06-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:38

Waarom heb je het stuk daarna niet dikgemaakt dan? Juist dat stuk dat zegt dat islamitische normen helemaal niet zo ver verwijderd zijn van de Nederlandse normen en waarden lijkt mij ook belangrijk in dit geval. Islamitische normen en waarden is niet hetzelfde als opeens de sharia invoeren natuurlijk, no need om op de kast te springen. Met de dingen die hij noemt, vind ik weinig mis.

Uit principe ben ik voor een scheiding tussen kerk en staat, dus ik keur een islamitische partij net zo goed af als een christelijke, maar honestly, het verbaast mij dat deze stap niet eerder genomen is. We hebben partijen voor vanalles en nog wat, tot aan pedofielen toe.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:39

geerke schreef:
ik vind het idee niet zo fijn...maar goed,het tegenhouden gaat dus niet....ik heb niets tegen gematigde moslims,maar ik heb het idee dat ze in hun hart helemaal niet zo gematigd zijn als dat ik in dat stukje lees....de goede aangepaste moslims misschien,maar erg veel denken toch een tikkeltje anders over ons westerlingen.

Ik vraag me af, hoe weet jij dat de meerderheid van de moslims zo denkt?
Ik denk dat de media het zo laat zien, de media overdrijft altijd.

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Cyn_ op 17-06-09 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:40

Ik vind het misschien wel goed dat deze partij er komt :) Ik denk dat een positiever imago van de islam helemaal geen kwaad kan.
Dat dikgedrukte stuk klinkt misschien "heftig", maar lees ook wat daarachter staat.
Ik denk niet dat zo'n partij heel groot kan worden, want een partij die de hele samenleving wil baseren op het christendom wordt ook niet groot. (SGP). CDA is volgens mij niet zo onwijs christelijk, of laat dat iig niet zo zien in hun partijprogramma. correct me if i'm wrong :) Verder ben ik het eens met Narya.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:42

Narya schreef:
Waarom heb je het stuk daarna niet dikgemaakt dan? Juist dat stuk dat zegt dat islamitische normen helemaal niet zo ver verwijderd zijn van de Nederlandse normen en waarden lijkt mij ook belangrijk in dit geval. Islamitische normen en waarden is niet hetzelfde als opeens de sharia invoeren natuurlijk, no need om op de kast te springen. Met de dingen die hij noemt, vind ik weinig mis.

Uit principe ben ik voor een scheiding tussen kerk en staat, dus ik keur een islamitische partij net zo goed af als een christelijke, maar honestly, het verbaast mij dat deze stap niet eerder genomen is. We hebben partijen voor vanalles en nog wat, tot aan pedofielen toe.

als het toch niet veel verschilt van de nederlandse normen en waarden, waarom dan islamitische normen en waarden noemen??

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:43

Christelijke partijen noemen toch ook hun normen en waaren?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:44

Dat die partij er komt moeten ze zelf weten. Uiteindelijk heeft iedereen het recht een politieke partij op te richten.

Alleen om al bij voorbaat te brullen dan een westers land (want dat zijn we uiteindelijk!) klaarblijkelijk beter af is met islamitische normen en waarden gaat mij echt te ver.

Daarnaast: dat stukje over vrouwen. Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar zoals ik ooit de koran begrepen heb staat de man wel degelijk boven de vrouw, volgens de koran. Dus vind het een beetje twijfelachtig dat ze dan ineens zogenaamde misverstanden uit de wereld willen helpen.

Op mij komt het in ieder geval niet betrouwbaar over. Wellicht dat ze zich eerst mak houden om zieltjes te winnen en daarna steeds extremer worden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:45

Chrisje92 schreef:

dat zit er al zo lang ingebakken, omdat NL oorspronkelijk een christelijk land is

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:47

Ik hoop dat die partij er niet komt :o Ik vind het echt niks, ze kunnen wel leuk zeggen, de Islamitische normen en waarden verschillen niet zo veel van die van een doorsnee Nederlander...... Dadelijk moeten wij ons aan gaan passen aan het islamitische "geloof"/ levenswijze in plaats van andersom, nou nee danku. (ik wil hier overigens niemand mee kwetsen, maar dit is mijn ongezouten mening)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:48

Femke, het is idd een punt om over na te denken omdat overal wordt gezegd door westerlingen dat wel in de Koran staat dat mannen boven vrouwen staan. Ik vraag me dan af, hebben zij de Koran gelezen? Ik wist het ook niet helemaal zeker, maar hier een stuk erover geschreven, best interessant en er komt dus uit dat mannen niet boven vrouwen staan.. http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bo ... tm#besluit

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:48

Hopelijk gaat PPV nog veel harder groeien waardoor een zetel niet mogelijk is.

Normen en waarden islamistisch mij best maar wel binnenshuis en niet in de Nederlandse samenleving.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:49

LimaMambo schreef:
Chrisje92 schreef:

dat zit er al zo lang ingebakken, omdat NL oorspronkelijk een christelijk land is

Oorspronkelijk is NL juist een Republiek geworden omdat mensen hier vrijheid van godsdienst willen. Neemt idd niet weg dat het christendom het grootste geloof is, maar ik vind dat de Islam dan ook een kans moet hebben om hun normen en waarden te laten zien in een politieke partij :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:50

Citaat:
Ik denk niet dat zo'n partij heel groot kan worden

geen domme dingen zeggen er zijn bijna meer moslims dan christenen in Nederland en over paar jaar in ieder geval

levine

tita schreef:
Hopelijk gaat PPV nog veel harder groeien waardoor een zetel niet mogelijk is.

Normen en waarden islamistisch mij best maar wel binnenshuis en niet in de Nederlandse samenleving.

_/-\o_

levine

tita schreef:
Citaat:
Ik denk niet dat zo'n partij heel groot kan worden

geen domme dingen zeggen er zijn bijna meer moslims dan christenen in Nederland en over paar jaar in ieder geval

Ja, daar ben ik dus bang voor. Op die partij zal flink gestemd gaan worden....