Uitslag verkiezingen Europa, blij of....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Uitslag verkiezingen Europa, blij of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 00:17

Nu de verkiezingen voor Europa voorbij zijn en zowel de PvdA als het CDA flink gezakt zijn in hun aanhangers, in tegenstelling tot de PVV barsten de discussie's los.....
Ik heb net het NOS debat bekeken en moet eerlijk zeggen dat ik af en toe best in de lach schoot door de manier waarop vooral de SP en D66 Wilders aanvielen....
Rutte was erg sterk imo evenals de PvdA, die liet zich niet van de wijs brengen.....

Wat jullie?

Needless to say wellicht maar ik ben PVV stemmer :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:34

ik ben geen PVV stemmer, heb CU/SGP gestemd, juist omdat ik deze uitslag wel zag aankomen, en ik dan toch mijn best wil doen om de christelijke ideologie een plek te laten houden.

wat ik vind van de uitslag..
het beangstigd me eigenlijk wel dat het steeds meer zwart wit lijkt te worden, dat er steeds hardere taal wordt gebruikt (verharding en onbeschoftheid dringt nu gewoon door in het kabinet... dat vind ik verre van professioneel), dat Wilders groter lijkt te worden, terwijl hij zo vaak totaal niet open staat voor dialoog, ik vind het een naar idee dat een dergelijke partij deels een soort van zeggenschap over ons krijgt, en ik vind het ook *niet leuk* dat hij misschien een bepaald beeld schept van 'ons Nederlanders', terwijl we niet allemaal zo denken...

het idee dat de PVV straks bij de landelijke verkiezingen ook zo hoog zal scoren of nog hoger vind ik ongegrond, bij landelijke verkiezingen komen 50 van de 60 procent mensen die nu thuis zijn gebleven óók hun stem uitbrengen, en het is dus maar gewoon heel rustig afwachten wat die gaan doen!
dat kan erg veel verschil maken.

ik ga er niet van uit dat men gehoor geeft aan de PVV en VVD om vervroegde nieuwe verkiezingen te houden.

en nu ga ik slapen :P

Wildgirl

Re: Uitslag verkiezingen Europa, blij of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 00:42

Slaap lekker marigold :D
Ik heb zo mijn twijfels, ik denk dat als je puur afgaat op de cijfers de PVV nog wel gaat scoren volgend jaar.
Ook de VVD gaat weer opkomen denk ik.
Het zwart witte binnen de huidige bezetting is imo juist wél positief.
Imo was NL al heel lang toe aan duidelijkheid.
Die komt nu beetje bij beetje, het enige jammere is dat de meeste partijen(incl PVV)nog steeds wat om de hete brij heendraaien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:48

Bij de europese verkiezingen kies je het europese parlement, in den Haag hebben de coalitiepartijen gewoon nog de meerderheid en die zitten op dit moment midden in de rit van een regeerperiode, die ook nog eens niet gemakkelijk is met de huidige crisis.

Het is niet alleen een hele gemakkelijke maar dus ook onjuiste reactie dat het kabinet maar de biezen moet pakken. Het is wel begrijpelijk dat Wilders de buit probeert te pakken nu die nog voor het grijpen ligt, maar in tegenstelling tot deze europese verkiezingen zal hij in de aanloop naar de tweede kamer verkiezingen veel meer over de inhoud van zijn oppositie (die er dus nauwelijks is op een paar terreinen na) aangesproken worden en dan zal hij het in debatten echt een stuk moeilijker gaan krijgen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 00:51

Ik denk dat een juiste debatleider ook een hoop scheelt hoor Karl66, het is jammer dat Wilders gelijk over aftreding begon IMO, daarmee zwakt hij zijn winst af.
Ik vroeg me af of die man wel door had waar het om ging vanavond, vond Madlener een stuk beter.
Al moet ik zeggen, wilders zorgde wel voor een lach tijdens dat debat en da's ook wat waard :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:55

Marigold schreef:
wat ik vind van de uitslag..
het beangstigd me eigenlijk wel dat het steeds meer zwart wit lijkt te worden, dat er steeds hardere taal wordt gebruikt (verharding en onbeschoftheid dringt nu gewoon door in het kabinet... dat vind ik verre van professioneel), dat Wilders groter lijkt te worden, terwijl hij zo vaak totaal niet open staat voor dialoog, ik vind het een naar idee dat een dergelijke partij deels een soort van zeggenschap over ons krijgt, en ik vind het ook *niet leuk* dat hij misschien een bepaald beeld schept van 'ons Nederlanders', terwijl we niet allemaal zo denken...

Hier ben ik het mee eens en dan met name het dikgedrukte.
Iedere keer als ik een debat oid zie dan valt het me op dat de fatsoensregels ver te zoeken zijn. (elkaar niet laten uitpraten, grof taalgebruik, gewoon geen antwoord geven op vragen enz)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 00:59

Klopt annelies, daarom vond ik Rutte vanavond ook 1 van de beteren....die hield zich nog redelijk in.

Ik ga slapen mensen, trusten!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 01:00

Als ik wil lachen ga ik wel naar een cabaretvoorstelling. :)

Geen idee of ik tijdens de landelijke verkiezingen hetzelfde stem als ik nu voor het europarlement gedaan heb.... Voor mij persoonlijk is deze verkiezingsuitslag dus niet in een lijn door te trekken naar de landelijke politiek. Ik hoop dat meer mensen op een zelfde wijze steeds hun stem laten afhangen van de doelstellingen en hoe deze bereikt moeten worden die in de verkiezingscampagne worden aangegeven ipv afgaan op loos gemekker in de ruimte.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 01:04

Wat zou een andere debatleider veranderen aan de inhoud van zijn oppositie voeren? Het enige wat hij dan kan zeggen is dat zijn oppositie heeft bestaan uit het weglopen uit de discussie en de anderen de schuld ervan geven dat het niet goed gaat. Met andere woorden hij heeft straks in vier jaar niks voor de mensen die op hem stemden bereikt. En daar gaan de andere partijen hem echt op afrekenen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:44

volgens mij is dit het antwoord van de burgers op het beleid van Nederland....... kon je verwachten, je kan niet jarenlang je burgers schofferen zonder dat ooit eens terug te krijgen op je boterham

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:51

Niks om blij over te zijn. 60% van de kiezers heeft weer niet de moeite genomen om te stemmen., voornamelijk omdat Europa de ver-van-hun-bed show is. Over een aantal jaren zal de PVV wel weer in het rijtje Boerenpartij en LPF thuishoren, ze kunnen toch niet waarmaken waar ze voor staan, omdat de gedachtengang haaks op de werkelijkheid staat. Het is menselijk om verandering te willen stoppen, maar feit is ook de politiek geen verandering tegen kan houden zonder een torenhoge prijs voor de groep mensen waarvoor ze die tegen houden.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:12

Wildgirl schreef:
Slaap lekker marigold :D
Ik heb zo mijn twijfels, ik denk dat als je puur afgaat op de cijfers de PVV nog wel gaat scoren volgend jaar.
Ook de VVD gaat weer opkomen denk ik.
Het zwart witte binnen de huidige bezetting is imo juist wél positief.
Imo was NL al heel lang toe aan duidelijkheid.
Die komt nu beetje bij beetje, het enige jammere is dat de meeste partijen(incl PVV)nog steeds wat om de hete brij heendraaien.

als eerste zijn de volgende verkiezingen naar alle waarschijnlijkheid in mei 2011 pas ;)
Dus we mogen nog even langer nadenken en genieten van de kunde van ons huidige kabinet.

Of ik nu blij ben met de uitslag, als niet pvv stemmer eigenlijk niet, maar misschien is het juist wel eens goed, nu moet de PVV zich waar gaan maken, daden zetten bij al de grote woorden.
Want afgeven op een ander is altijd makkelijk als je zelf niet in de positie zit zoals het kabinet van nu met de crisis.
Al met al mogen wij hier niet klagen in nederland vind ik, zo slecht doen ze het nog niet, maar mensen klagen nu eenmaal graag , over alles ( ja ook ik vaak genoeg :+ )

Vind het ook wel sneu dat er 60 % niet komen opdagen is, al die mensen die niet stemmen hebben wrs wel het hoogste woord als er iets te zeuren valt over de regering en de eu maar niet de moeite nemen om dan ook daadwerkelijk je stem te laten horen.

voor de duidelijkheid, ik heb gestemd voor mijn man en mij, hij verdiept zich er niet in dus laat het aan mij over, we hebben gestemd op PVDA en Partij van de Dieren, beide kunnen in mijn ogen best wel wat steun gebruiken.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:16

Ik schaam mij nu al om tijdens mijn stage in het buitenland te moeten zeggen dat ik uit Nederland kom.

In veel landen worden kiezers gedwongen om op extremisten te stemmen, hier stemt men er vrijwillig op. Wat een afgang.

Maar nu komt het mooie, de PVV moet eens iets gaan waar maken en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. Ik verwacht dat de PVV zoals hierboven ook al gezegd wordt, over een paar jaar in het hokje eendagsvlieg zit, samen met de LPF. Prachtige idealen, al dat geld overal naar toe en dat zonder belastingverhoging! Geeft maar weer aan dat de meeste Nederlanders niet zo goed zijn in wiskunde, of nou ja, rekenen, want wiskunde kun je dit nog niet noemen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:21

_Inge schreef:
Vind het ook wel sneu dat er 60 % niet komen opdagen is, al die mensen die niet stemmen hebben wrs wel het hoogste woord als er iets te zeuren valt over de regering en de eu maar niet de moeite nemen om dan ook daadwerkelijk je stem te laten horen.

nou inderdaad!
neem dan ook je verantwoording!
ik vind het ook erg tegenvallen, gewoon het idee dat 6 op de 10 mensen die stemgerechtigd zijn níks hebben gedaan gister!

ik vermoed dat 'die mensen' dan ook niet heel erg een mening hebben, en om op PVV te stemmen moet je eigenlijk wel 'heel erg een mening hebben', dus misschien zien de landelijke uitslagen er straks toch wel heel anders uit.

over de PVV, Wilders praatte door iedereen heen, alles wat 'men' zei was niet waar, elk argument was 'niet waar', Femke Halsema probeerde hem uit te leggen dat hij met zijn vier zetels zo ongeveer géén spreektijd zou hebben, was niet waar 8)7 (ik hoop dat ze hem ooit eens kunnen verplichten te luisteren en vervolgens inhoudelijk te reageren, en bij de feiten te blijven!)

zou Wilders er soms op gokken dat er vanuit de andere lidstaten meer anti geluiden komen zoals dat van hun,
en dan, zonder het samenwerking te noemen, toch met die andere partijen samen een front te gaan vormen?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:23

KiWiKo schreef:
volgens mij is dit het antwoord van de burgers op het beleid van Nederland....... kon je verwachten, je kan niet jarenlang je burgers schofferen zonder dat ooit eens terug te krijgen op je boterham

Volgens mij gingen deze verkiezingen over Europa. Er van uitgaande dat jouw stelling klopt hebben veel mensen dat kennelijk niet begrepen.

Overigens vind ik deze verkiezingen niet representatief voor de uitkomst van de volgende Tweede Kamer verkiezingen. Ik heb in ieder geval niet op 'mijn' partij gestemd, omdat deze wat betreft Europa niet overeenkomt met mijn mening. Volgende Tweede Kamer verkiezingen zal ik dan dus ook heel waarschijnlijk anders stemmen.

Dus PVV stemmers; don't get your hopes up.. Alhoewel, zoals Inge al zegt; laat ze het maar doen. Dan zal iedereen zien wat een stelletje onkundige schreeuwlelijkerds het eigenlijk zijn. Veel geblaat, maar weinig wol.
Laatst bijgewerkt door lies op 05-06-09 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:23

Persoonlijk denk ik dat het niet eens gaat om de daadwerkelijke ideeën van Wilders... Ik denk dat mensen Nederland en Europa wakker willen schudden. Wat ik om mij heen hoor is dat mensen het zat zijn dat Nederland verhoudingsgewijs zoveel betaalt aan Europa, terwijl hier de voedselbanken als paddestoelen uit de grond rijzen en de vraag niet aankunnen...

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:26

ik hoor veel mensen klagen. ik heb gister braaf mijn stem uitgebracht. waar was de rest?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:35

Ja ik schrok wel even, maar had het ergens ook wel verwacht.

Tja om even op de post te komen waar de niet stemmers worden "aangevallen" (sorry weet even geen ander woord), ik heb ook niet gestemd. Waarom niet? Ik ben het straalvergeten. Ben gaan sporten met het stembiljet in mijn tas, toen ik thuiskwam zag ik hem weer en was ik te laat :n
Had me wel goed voorbereid, had me wel ietwat ingelezen en had twee stemwijzers ingevuld.
Het is dus niet zo dat ik niet wilde of niet wist wat ik zou willen stemmen. Puur gewoon vergeten en dat is dom want ik hamer er altijd op dat mensen moeten gaan stemmen, puur en alleen omdat je dat recht hebt en je er dan ook gewoon gebruik van moet maken.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:36

DyMarvel schreef:
ik hoor veel mensen klagen. ik heb gister braaf mijn stem uitgebracht. waar was de rest?

Ik mag hopen dat alle mensen in dit topic zelf ook gestemd hebben.. Ik iig wel :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:38

Ik heb ook gestemd en ben niet onverdeeld blij met de uitslag - het geeft wat mij betreft aan hoe weinig mensen zich eigenlijk verdiept hebben in de punten van de partij waar ze op gestemd hebben. Als je je een beetje verdiept, dan weet je dat PVV/Wilders, hoewel hij het tegendeel beweert, TOCH een one issue partij is, veel geschreeuw maar weinig modder, en waar moeten al die centen vandaan komen die hij uit wil gaan geven?
Ik twijfelde zelf CDA of CU, maar ben voor het CDA gegaan, omdat ik niet wilde dat Wilders de grootste zou worden. Dat is gelukt.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:44

SAKKIA schreef:
Ja ik schrok wel even, maar had het ergens ook wel verwacht.

Tja om even op de post te komen waar de niet stemmers worden "aangevallen" (sorry weet even geen ander woord), ik heb ook niet gestemd. Waarom niet? Ik ben het straalvergeten. Ben gaan sporten met het stembiljet in mijn tas, toen ik thuiskwam zag ik hem weer en was ik te laat :n
Had me wel goed voorbereid, had me wel ietwat ingelezen en had twee stemwijzers ingevuld.
Het is dus niet zo dat ik niet wilde of niet wist wat ik zou willen stemmen. Puur gewoon vergeten en dat is dom want ik hamer er altijd op dat mensen moeten gaan stemmen, puur en alleen omdat je dat recht hebt en je er dan ook gewoon gebruik van moet maken.

Kijk maar jij was van plan om te gaan stemmen, sommige mensen stemmen gewoon niet omdat ze geen zin hebben om zich er een beetje in de verdiepen, op zich alle respect voor, maar klaag dan ook niet achteraf.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:46

Ik wil ook wel zeggen wat ik gestemd zou hebben hoor :+ (niet dat het nog veel zin heeft :D ) Maar ik zou CDA gestemd hebben, eigenlijk ook een beetje om dezelfde redenen als
Blue-eyes aangeeft

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:58

Blijkbaar zijn wij in nederland dan een dom klootjesvolk dat onszelf de vernieling inhelpt door niet na te denken over wat we doen. So it. De tijd zal het uitwijzen, het is een schrale troost dat de meerderheid daar dan bij hoort ;) Ik ben er blij mee, hoewel ik niet op PVV gestemd heb. Ik vind het ook best grappig om te zien hoe de verongelijkte mensen nu zelf net zo onbeschoft uit de hoek komen als Wilders omdat ze niet gehoord worden, net zoals hij deed toen hij niet gehoord werd :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:04

Wie komt er volgens jou onbeschoft uit de hoek dan? Ik heb het debat niet gezien hoor, maar ben wel benieuwd.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:09

Ow ik heb het niet over het debat, ik heb het over oa bokt ;)