Rotterdam broeinest van criminele allochtone jongeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Rotterdam broeinest van criminele allochtone jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:00

Citaat:
Van de Marokkaans-Nederlandse jongemannen in Rotterdam in de leeftijd van 18 tot 24 is bijna 55 procent met de politie in aanraking gekomen op verdenking van een delict. Voor Antilliaanse en Surinaamse Rotterdammers in dezelfde leeftijdscategorie is dat 40 procent, voor Turks-Nederlandse mannen 36, en voor autochtone Rotterdammers 18,4.

Deze "absoluut schrikbarende cijfers" heeft Frank Bovenkerk woensdag tijdens zijn afscheid als hoogleraar criminologie aan de universiteit Utrecht gepresenteerd. Tot dusver werd de koppeling tussen criminaliteit en migrantengroepen op een standaard manier gemeten. "Dan lijken de cijfers wel mee te vallen", aldus Bovenkerk.

Volgens de criminoloog wordt misdaad al jaren verkeerd berekend. Door het koppelen van politiebestanden en cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kunnen verdachten uit de eerste en tweede generatie migrantengroepen in beeld worden gebracht. Daaruit blijkt weliswaar dat Antilliaanse, Marokkaanse, Surinaamse en Turkse Nederlanders oververtegenwoordigd zijn in de misdaadstatistieken. Maar in absolute zin zijn de cijfers aan de lage kant, omdat per jaar wordt gemeten. Een 18-jarige die in 2006 een roofoverval pleegde, komt niet voor in de statistieken van 2007.

Bovenkerk: "De normale cijfers vertellen niet hoe beroerd een specifieke groep ervoor staat. De meeste criminaliteit wordt gepleegd door jongens van 12 tot 24 jaar: hoeveel daarvan komen over de hele periode gemeten, voor serieuze feiten met politie en justitie in aanraking? Of: welk percentage heeft bij het bereiken van de 24-jarige leeftijd een strafblad?"

Er is evenwel geen wettelijke basis voor het registreren van de etnische achtergrond van een individuele verdachte. "Rotterdam, en dat is revolutionair, doet dat wel", zegt Bovenkerk. Sinds 2002 koppelt Rotterdam alle gegevens van onder andere politie, jeugdzorg en consultatiebureaus aan individuen van wie de etniciteit bekend is.

In het rapport Antilliaanse Rotterdammers 2008 kon daarom voor het eerst worden berekend hoe vaak jongens aan het einde van hun criminaliteitsgevoelige levensfase met de politie in aanraking zijn geweest. Bovenkerk: "Je zou nog kunnen denken dat het per persoon niet verder is gegaan dan één contact met de politie, maar dat is niet zo: 90 procent van de jongens met een Marokkaanse achtergrond recidiveert, tegenover 60 procent van de autochtonen." Hij verwacht dat de Rotterdamse cijfers ook gelden in andere steden. "Daar horen we dezelfde geluiden."

bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/112034

en daar woon je dan..
vind het toch wel erg zorgelijk hoor om eerlijk te zijn..
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 04-06-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bron aangepast aan eisen forum.

Thaliaatjuh

Re: Rotterdam broeinest van criminele allochtone jongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:02

Het is al jaren zorgelijk.
Zometeen word die Bovenkerk nog aangeklaagd voor discriminatie....

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:07

Ach hartstikke zorgelijk, ik heb echter nergens last van en woon er al mijn hele leven. Van de beijerlandselaan tot aan Lombardijen, en in Charlois kom ik ook regelmatig. Ik merk er in ieder geval niets van.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:12

Moet je misschien bij de politie gaan werken ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:15

Suuzert schreef:
Ach hartstikke zorgelijk, ik heb echter nergens last van en woon er al mijn hele leven. Van de beijerlandselaan tot aan Lombardijen, en in Charlois kom ik ook regelmatig. Ik merk er in ieder geval niets van.

ik ervaar dat toch anders helaas..
maar eerder kon/mocht je er niks over zeggen omdat er zogenaamd geen cijfers van waren.. en dat autochtone nederlanders net zo erg waren

nu blijken die cijfers er toch te zijn.. en daardoor word mijn gevoel wel bevestigd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:15

Ik zag de topictitel en ik wist gelijk dat jij t was. _O- _O-

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 13:16

Anthea schreef:
Ik zag de topictitel en ik wist gelijk dat jij t was. _O- _O-

nou ja.. ik plaatste het eigenlijk met de reden die ik hierboven al heb vermeld..

;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:17

hahaha
Het is al jaren zo in rotterdam
alleen het word wel steeds erger
al moet ik zeggen ze junkies en zwerver vind ik wel iets minder geworden in het centrum
dan jaren terug bv

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:23

Dit is eigenlijk geen nieuws, maar sommige mensen worden helaas wat laat wakker. Dit speelt natuurlijk al tientallen jaren.

Het is natuurlijk niet voor niets dat Rotterdam het lijstje probleemwijken aanvoert met 7 stuks.
Wat de probleembuurten betreft scoort Rotterdam 8 keer in de top 20.
Ik heb er 44 jaar gewoond en ben blij dat ik er 5 jaar geleden weg ben gegaan. Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:27

ik merk er wel degelijk wat van hoor!

ik zit er nu al ruim 3 jaar op school, moet elke dag door rotterdam reizen (van en naar oud-beijerland) en er worden best vaak leerlingen van school overvallen, dan vragen ze bijv hoelaat het is, en dan nemen ze je mobiel mee, en je spullen...

ik heb echt geen veilig gevoel daar hoor! :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:02

LimaMambo schreef:
Van de Marokkaans-Nederlandse jongemannen in Rotterdam in de leeftijd van 18 tot 24 is bijna 55 procent met de politie in aanraking gekomen op verdenking van een delict.

En wat zijn de cijfers van daadwerkelijke veroordelingen?
En welke delicten? Gooien ze alles op 1 hoop, dus vandalisme, vernieling, alcohol op straat, blowen op straat en zwaardere delicten?
Of hebben ze al eerder onderscheid gemaakt?

Kortom, vind het nogal suggestieve berichtgeving. Dit zijn nog steeds geen feitelijke cijfers i.m.o.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:24

blowen op straat :') dat pakken ze niet meer aan hoor

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:33

K heb 20 jaar in Rotterdam gewoond en heb er nooit geen last of moeite mee gehad. Ging ook gewoon 's avonds/'s nachts met vriendinnetjes over straat enz. Ja tuurlijk wordt er wel is wat naar je geroepen, maar daar reageerden wij sowieso al niet op :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:35

Ik woon in oud charlois en ik merk er tot nu toe weinig van.. Maar dit verbaasd mij in geen enkel opzicht ;)

Snelleedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:40

Weet je? Gewoon het land uitzetten deze stelende, niet werkende, uitkering trekkende stinkerds. Ze teren op onze centen en beroven ons ook nog eens. Laat ze dat maar lekker in eigen land doen! ( De goeden hierbij niet meegerekend he.... )

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:45

ik kom er elke dag voor school en ik reis elke dag met de metro. nog nooit overvallen. tuurlijk wordt er wel geroepen. maar een opmerking terug helpt vaak wel. of juist niet.

want wij worden wel k*nkerkaaskoppen en weet ik veel genoemt. maar hun zijn al zwaar beledigt als je neger tegen ze zegt oid. :+

ik kijk er amper meer van op. teon ik mn vorige opleiding deed waren ze allemaal bang(deed leger).

ik vind het trouwens veel vaker op amerika lijken hoe ze hier af en toe zijn. als nu ook nog eens de straffen net zo als in amerika worden...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:04

Misschien is het iets waar je aan went ofzo, maar ik vind het eigenlijk al zorgelijk genoeg dat je voor de gekste dingen uitgescholden moet worden door deze jongeren? Dat is naar mijn mening al behoorlijk intimiderend en respectloos.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:07

Wanted2003 schreef:
Misschien is het iets waar je aan went ofzo, maar ik vind het eigenlijk al zorgelijk genoeg dat je voor de gekste dingen uitgescholden moet worden door deze jongeren? Dat is naar mijn mening al behoorlijk intimiderend en respectloos.

tuurlijk.

daar heb je helemaal gelijk in. maar wat wil je ertegen doen?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:08

Helaas niks!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:10

Wanted2003 schreef:
Helaas niks!

en weetje wat zo jammer is.

omdat bijv 10 marokanen antilianen turken whatever maakt niet uit . iets jatten. dan met de 11e ook maar gelijk wat jatten. dat is gewoon zo jammer . de slechte verpeste het voor de goede

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:17

Geboren en getogen in rotterdam, maar nog nooit iets gemerkt of meegemaakt in de wijk waar ik woon. moet er wel bij zeggen dat hier over het algemeen dure koopwoningen staan en huurwoningen zijn over het algemeen alleen te huren door mensen met een "hoger" inkomen... Hillegersbers/Schiebroek...denk dat, dat ook een boel scheelt.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 19:21

judithh schreef:
Geboren en getogen in rotterdam, maar nog nooit iets gemerkt of meegemaakt in de wijk waar ik woon. moet er wel bij zeggen dat hier over het algemeen dure koopwoningen staan en huurwoningen zijn over het algemeen alleen te huren door mensen met een "hoger" inkomen... Hillegersbers/Schiebroek...denk dat, dat ook een boel scheelt.

ow dat scheelt heeeeeeeeeeel veel
mijn schoonmoeder woont ook in schiebroek.. hele bette wijk
en hillegersberg staat erom bekend dat het 'kak' is

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:24

quera schreef:
Wanted2003 schreef:
Helaas niks!

en weetje wat zo jammer is.

omdat bijv 10 marokanen antilianen turken whatever maakt niet uit . iets jatten. dan met de 11e ook maar gelijk wat jatten. dat is gewoon zo jammer . de slechte verpeste het voor de goede

Tja, veel mensen gaan er ook van uit dat de 11 niets doet en de eerste 10 er niks aan konden doen :(:)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:28

LimaMambo schreef:
judithh schreef:

ow dat scheelt heeeeeeeeeeel veel
mijn schoonmoeder woont ook in schiebroek.. hele bette wijk
en hillegersberg staat erom bekend dat het 'kak' is

dat kak valt wel mee hoor...was vroeger wel echt een wijk voor de "rijken" maar van de kak merk ik erg weinig...ik kom ook uit schiebroek, misschien wel de buurvrouw van je schoonmoeder :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:31

Ik woon in Hillesluis, als ik het goed is 90% allochtonen oid, en de rest autochtoon waaronder ik...
Nergens last van. Af en toe een drugspandje of een wietplantage in de straat, maar daar merk ik pas wat van als die opgerold wordt.
Ik woon best rustig, weinig overlast en ga gewoon over straat op alle tijden van de dag....