3de wereld oorlog??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ook bang voor een 3de wereld oorlog?

Ik maak me niet druk, ver van me bed
51 (26%)
Ja..
43 (22%)
Nee..
69 (36%)
Ik heb nog geen mening...
27 (14%)

Totaal aantal stemmen: 190

kladruber

3de wereld oorlog??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:16

Amerika steunt Zuid-Korea bij de verdediging van het land, dat heeft president Obama verzekerd aan president Lee. De twee voerden een telefoongesprek, na de kernproef door Noord-Korea maandagochtend. Ze hebben in dat gesprek afgesproken dat ze samen optrekken bij het beteugelen van de nucleaire ambities van Noord-Korea.

Een Zuid-Koreaans persbureau heeft overigens dinsdagochtend gemeld dat Noord-Korea opnieuw een aantal korteafstandsraketten zou hebben gelanceerd. Dit is nog niet bevestigd door het land zelf.

Resolutie
De raketten zijn mogelijk een reactie op de VN-Veiligheidsraad die de kernproef veroordeelde en een resolutie tegen Noord-Korea aan het voorbereiden is. Zuid-Korea heeft zich vannacht aangesloten bij de anti-proliferatiegroep, dat is een groep landen die samen optreden tegen de verspreiding van kern-, chemische- en biologische wapens. Zuid-Korea had dit eerder nooit gedaan, omdat Noord-Korea altijd dreigde dat als een oorlogsverklaring op te vatten. China verzet zich nog altijd tegen sancties tegen Noord-Korea.

Ik heb geen verstand van politiek }:0 , maar als grote landen ineens raketproeven gaan doen en gaan praten over aanvallen, ga ik um toch wel een beetje knijpen... Daarnaast zijn wij in de oorlog ook geholpen door bepaalde landen en zullen wij dus ook hulp moeten gaan bieden ben ik bang, mocht het uit de hand lopen. Ik heb een vreemd voorgevoel dat het uit de hand gaat lopen... Maar zie wel vaker spoken :o

make love, not war

Fitch

Re: 3de wereld oorlog??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:18

Tsja, wat is de definitie van wereldoorlog? De 1e en 2e waren naar mijn mening voornamelijk Europese burgeroorlogen, waar helaas wat andere landen bij betrokken werden. Maar het draaide om Europa. Ik denk dat je, nu we in de EU zitten, helemaal niet bang hoeft te zijn voor oorlogen en dergelijke.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:20

met een wereld oorlog bedoel ik dat er echt meerdere landen bij betrokken zijn..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:22

Als de VS weer eens ergens gaat etterbakken voor eigen gewin, dan rent Nederland er toch altijd als een schoothondje achteraan?

Het zou fijn zijn als Obama de rotzooi in eigen land eens ging opruimen voor ze zich weer ergens in de nesten werken in een lokaal wespennest...

Wereldoorlog nog niet bang voor hoor, wij zijn toch betrokken bij de oorlog in Irak (vandaar dat onze regering niet genoeg kan krijgen van ons bang te maken voor terrorisiten) en de Irakis hebben hier zelfs nog nooit een prullenbak laten ontploffen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:26

De uitvinder van de atoombom was er van overtuigt dat een atoombom wereldvrede zal brengen, en ik heb de nijging die theorie te geloven. Kijk maar naar de koude wereld oorlog, twee grootmachten met beide atoombommen in hun bezit, maar geen oorlog. Om de simpele reden dat een atoombom zo vernietigend is, dat het meteen het einde van de wereld zou betekenen en dat wil niemand op zn geweten hebben. Ik maak me dus nergens druk om :D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:32

De dreiging van een nieuwe oorlog heerst continu. Er hoeft in mijn ogen maar 1 gek op die zogenaamde rode knop te drukken et voila, weg wereld! De politieke dreiging is er constant, doe er nog een beetje ellende bij als een economische crisis wereldwijd, machtswellustelingen en je hebt de ideale mix voor een oorlog. Vergeet niet dat in het verleden (bv. Koude Oorlog) dingen echt met een sisser zijn afgelopen en er ook constante dreiging van een WO heerste.

Het probleem is dat het niet echt tegengehouden kan worden. De machtige heren worden ook weer geleid door corruptie, persoonlijke belangen etc. Instanties en instellingen hebben zelfs aandelen in bedrijven die investeren in de wapenindustrie. De hele wereld draait op die wapenindustrie. Vandaar dat men hem ook zo kneep toen er olietekorten dreigden etc.

Het enige wat je wel kunt doen is duimen dat er geen atoombommen worden gegooid zodat er nog iets van een wereld is om in te leven, er voor jezelf het beste van maken in dit leven en hopen dat er niemand die je liefhebt staat te popelen om te mogen vechten voor ons landje.

Ik ben persoonlijk nogal anti-leger en ben van mening dat als niemand nou als vrijwilliger het leger in gaat, de hoge heren niemand meer hebben om zo gek te krijgen om met een wapen in de hand, anderen van het leven te beroven, of het nou oorlog is of niet (want dan mag dat opeens wel???). Ik heb dan ook niet bepaald medelijden met mensen die vanwege beroep uitgezonden worden en daar sneuvelen; wel met hun liefhebbende nabestaanden. Ik vind dat typisch ‘risico van het vak’ en iets waar men zelf voor kiest.

Neem de aankoop van die nieuwe JSF, totaal belachelijk. Miljárden gaan er in 1 zo n zogenaamd geweldig vliegtuigje waarvan ze nog niet eens weten of dat ding het ooit knap gaat doen. Met de investering van Nl. in de JSF zouden ze ook in 1 klap de honger in Afrika kunnen bestrijden. En bij het volk maar vragen om de zoveelste donatie…flikker toch op joh!

Weet je wat het is? Na de 2e WO riep heel de wereld: dit nooit en nooit meer, een paar jaar later zond Nederland al mensen uit naar Oost-Indie. Men leert blijkbaar niets ervan.

Wat ik je als tip kan geven. Als je mag stemmen, stem dan op een partij waar jij je goed bij voelt!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:34

@Joopie: dat geweten hoeven ze niet te hebben. Hele wereld gaat dan toch naar z’n grootje dus niemand die meer overblijft op den duur om jouw naam te noemen dat je als idioot zijnde het niet kon laten om dat rode knopje te testen….

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:40

Zo verwacht ik in nederland ook nog wel een oorlog/ruzie met blanken en gekleurde....

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:41

Als er 1 land een atoom bom zou gebruiken is het dag dag wereld. Zon oorlog overleefd niemand
En dat weten ze verekte goed.

Alleen zijn er helaas nog van die geflipte figuren die tot alles instaat zijn.

Maarja mijn mening de wereld gaat toch vroeg of laat kapot gewoon veelste veel mensen. Klimaat verandering oorlogen enz enz enz

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:53

Ik kan me er soms alleen best kwaad om maken. Ons volk vragen om Groene Stroom te gebruiken, zuinige auto’s, energielabels overal op etc.
Laat ze verdorie eerst maar eens al dat oorlogstuig verkopen, tanks, 4x4’s, straaljagers…denk dat je dan al een heleboel ellende voor onze moedertje aarde de wereld uit helpt. Maar ja, dan hebben de Hoge Heren niets meer om mee te pochen. Niets om hun macht mee uit te kunnen oefenen.

Ik vind het zo zonde dat Moedertje Aarde miljoenen jaren er al over doet om zichzelf op te bouwen met al haar pracht zoals het nu is.
En in een periode van een eeuw helpen wij mensen die aarde wel even naar de kloten: teveel mensen op te kleine stukjes grond, complete regenwouden die met sneltreintempo worden omgehakt, diersoorten die bij bosjes uitsterven vanwege dat kappen, de oplossing tegen kanker, aids en nog meer vreselijke ziekten die waarschijnlijk in 1 van de planten te vinden is die in dat omgehakte regenwoud groeit en noem maar op.
Ja ik ben het ermee eens, de wereld gaat toch wel naar de kloten en ik denk dat het niet eens zo gek lang meer zal duren. Structureel helpt de mens alles om zeep. Het hoeft nog niet eens zozeer door een oorlog te komen…

Ondertussen probeer ik van mijn eigen leven nog wat te maken, draag ik op mijn manier mijn steentje bij om zo toch nog lekker commentaar te kunnen blijven geven in topics als deze maar vind ik wel dat de wereldleiders maar eens moeten beginnen met het geven van het juiste voorbeeld…

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:15

Imago ik kan me grotendeels in je berichtjes vinden. Alleen stemmen op een partij waar jij je goed bijvoelt.. tja we hebben de vorige keer wel gezien wat er met de stemmers van de SP gebeurde.. Imo zegt en doet en bepaalt dat ook niets tot weinig. En die energielabels zijn er meer voor de economie dan voor het milieu denk ik... En wachten op het voorbeeld van de wereldleiders.. poeh ik hoop dat je zoveel geduld hebt! _O-
Ik begin de boedhisten al beter te begrijpen, alles is een illusie en dat is ook zo denk ik. :+

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:27

Hahaha Hanneke, ik zit ook echt niet op een voorbeeld te wachten…nou ja, ik hoop het wel natuurlijk maar weet dat dat een utopie is. Maar wij klootjesvolk maar netjes ons (chemisch) afval scheiden, tot in de kleinste details, overal gevraagd worden voor donaties, alle leed etc. Wereldleiders doen er niets aan, terwijl ze dat zouden kúnnen doen door alleen al het halvéren van de wapenindustrie maar nee, want men verdient er veel te veel aan.
Dat alles in een tijdsbestek van nog niet eens 100 jaar dus ja, ik denk dat de wereld naar de kloten gaat. Kan zijn door een oorlog maar ik denk dat de mensheid eerder nog zichzélf ten onder helpt.
Ook wat betreft de energielabels etc.; daarmee bedoel ik dus te zeggen dat men zoveel bijdrage vraagt aan het volk terwijl als je dat vergelijkt met de vervuiling door de hele oorlogsindustrie, je je echt gaat afvragen waar je in vredesnaam die ene euro verwijderingsbijdrage voor moet betalen als je een nieuw senseo-apparaat koopt!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:29

Daarom ook ben ik gestopt met me er al te druk over te maken (hier en daar een leuke kleine discussie erover vind ik wel nog steeds ‘leuk’), lever ik op mijn manier mijn bijdrage (ook omdat het me voor een groot deel opgelegd wordt) maar vind ik het uiteindelijk maar een hypocriet gedoe…

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:33

Fitch schreef:
Tsja, wat is de definitie van wereldoorlog? De 1e en 2e waren naar mijn mening voornamelijk Europese burgeroorlogen, waar helaas wat andere landen bij betrokken werden. Maar het draaide om Europa. Ik denk dat je, nu we in de EU zitten, helemaal niet bang hoeft te zijn voor oorlogen en dergelijke.

Tijdens WO2 werd er in het oosten ook flink gevochten: Japan, China, Indonesie, noem maar op.
Het lijkt me iets naief om te denken dat we niet meer bang hoeven te zijn voor oorlogen, kijk maar om je heen, de wereld is een vat ellende. Al denk ik ook niet dat het zo'n vaart zal lopen, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:35

Misschien dat er ooit een oorlog uit zal breken, maar denk dat ik er dan niet meer ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:37

Ik ben er ook lang bang voor geweest, en nu nog af en toe. Alles staat een beetje op knappen zo langzamerhand en ben gewoon bang dat het ooit echt fout gaat. Maar aan de andere kant (heb het er vaak met m'n ouders over gehad) ze kunnen het zich niet echt veroorloven om een wereldoorlog te starten, daar hebben ze zichzelf ook mee. En dat weten ze ook wel. Het kost wss meer dan dat het oplevert, en daar behoeden ze zich wel voor. :) We'll see.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:04

Wie zijn 'ze'?

Wapenindustrie heeft goede banden met politiek, kijk bijv. naar politieke verwikkelingen in de VS.

Zijn daar echt wel mensen heel rijk aan het worden van bijv. de Irakoorlog, terwijl de belastingbetaler er wel van krom moet liggen.

Zelfde als die kredietcrisis, degenen die er rijk van worden, laten anderen met de rotzooi.

Een oorlogje hier of daar is dus lucratief voor een handvol machtigen. Dus zullen er hier en daar altijd oorlogjes komen.

Volgens mij een natuurwet. :+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:32

Nee ik ben er niet zo bang voor hoor. Waarom niet? Nou ja omdat ik er toch niks tegen kan doen. Als Amerika besluit oorlogje te gaan spelen, loopt Nederland er toch wel achteraan om ook te mogen mee doen. Dus dan zou ik mijn energie ik voor veel betere doelen hard nodig hebben moeten verspillen aan iets wat ik zelf totaal niet in de hand heb en dat heb ik er nog net niet voor over :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:12

randalinpony schreef:
Wie zijn 'ze'?

Wapenindustrie heeft goede banden met politiek, kijk bijv. naar politieke verwikkelingen in de VS.

Zijn daar echt wel mensen heel rijk aan het worden van bijv. de Irakoorlog, terwijl de belastingbetaler er wel van krom moet liggen.

Zelfde als die kredietcrisis, degenen die er rijk van worden, laten anderen met de rotzooi.

Een oorlogje hier of daar is dus lucratief voor een handvol machtigen. Dus zullen er hier en daar altijd oorlogjes komen.

Volgens mij een natuurwet. :+

Regeringen/ presidenten etc. En ik heb het over een wereldoorlog, niet hier en daar een ruzietje.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:05

Nee, NoordKorea gaat echt geen 3e wereldoorlog ontketenen. Als Noord-Korea al ooit zo dom is om een kernbom af te schieten, moeten ze er rekening mee houden dat Zuid-Korea kort daarna wel eens een eiland kan zijn..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:11

Maar denken jullie niet dat er, omdat de wereld naar de maan gaat als ze atoombommen gebruiken, meer gebruik gaat worden gemaakt van biologische wapens e.d.?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:33

Alet74 schreef:
Fitch schreef:

Tijdens WO2 werd er in het oosten ook flink gevochten: Japan, China, Indonesie, noem maar op.
Het lijkt me iets naief om te denken dat we niet meer bang hoeven te zijn voor oorlogen, kijk maar om je heen, de wereld is een vat ellende. Al denk ik ook niet dat het zo'n vaart zal lopen, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Ja, wat ik zei: door toedoen van Europa werden er allemaal landen bij betrokken. Natuurlijk is er heel veel ellende, maar dankzij de EU hoeven we in Europa niet meer bang te zijn voor oorlogen. Frankrijk en Duitsland zullen bijvoorbeeld nooit meer met elkaar kúnnen vechten, zelfs al zouden ze het willen. Daarbuiten helaas wel inderdaad; ik denk dat je de Irak oorlog ook wel zou kunnen definiëren als een wereldoorlog.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:35

Japan stond los van Europa, zij timmerden op eigen houtje aan de weg in het oosten. Pas na Pearl Harbor werd het een wereldaangelegenheid doordat de VS en Japan op voet van oorlog met elkaar stonden.
Als ik het goed onthouden heb, hadden Italie, Duitsland en Japan ook een of ander pact met elkaar gesloten.

Ik zou persoonlijk Irak niet als wereldoorlog willen zien. Het is toch meer een soort van militair ingrijpen daar n.a.v. 9-11. Niet dat de halve wereld op voet van oorlog staat met Irak. Waarom zou jij het wel zo willen noemen Fitch?

Ben het met Joost eens, Noord Korea weet heus wel dat ze zich niet heel veel gekkere dingen kan veroorloven. Dat laten de VS niet gebeuren. China en Rusland vonden het ook niet echt een goede actie. Denk dan ook dat we rustig kunnen gaan slapen!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:46

Alet74 schreef:
Japan stond los van Europa, zij timmerden op eigen houtje aan de weg in het oosten. Pas na Pearl Harbor werd het een wereldaangelegenheid doordat de VS en Japan op voet van oorlog met elkaar stonden.
Als ik het goed onthouden heb, hadden Italie, Duitsland en Japan ook een of ander pact met elkaar gesloten.

Ik zou persoonlijk Irak niet als wereldoorlog willen zien. Het is toch meer een soort van militair ingrijpen daar n.a.v. 9-11. Niet dat de halve wereld op voet van oorlog staat met Irak. Waarom zou jij het wel zo willen noemen Fitch?

Ben het met Joost eens, Noord Korea weet heus wel dat ze zich niet heel veel gekkere dingen kan veroorloven. Dat laten de VS niet gebeuren. China en Rusland vonden het ook niet echt een goede actie. Denk dan ook dat we rustig kunnen gaan slapen!

Waarom hoort Japans aanval op Pearl Harbour dan bij de 2e WO als ze los van Europa stonden? Alleen maar omdat het tegelijk gebeurde? Het lijkt me dat Japan er toch wel iets mee te maken moet hebben gehad? Ik weet wel dat ze bondgenoot waren van Duitsland en Italië namelijk, zoals jij ook zegt ja.

Ik zou Irak wel als wereldoorlog zien: de VS trok veel Europese landen mee die militairen stuurden nalv hun verzoek, en de Arabische landen worden woest op Westers imperialisme in Irak. Dat zorgt voor een soort polemiek waar heel veel landen in betrokken worden. Niet alleen wereld versus Irak, maar meer Arabische landen versus Westerse landen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:50

Volgens mij omdat de VS ook al in oorlog was in Europa en toen dus ook met Japan. En omdat Japan bondgenoot was met Dld. en Italie (de asmogendheden) die ook weer in oorlog waren met de VS, was het cirkeltje weer rond. (de geallieerden hoorden weer bij de VS enzovoorts)
Mijn examen is alweer wat jaartjes geleden, kan het zo hier en daar mis hebben hoor!

Over Irak moet ik nog even verder nadenken ;)