Meerderheid 2e Kamer is voor verbod fokken van nertsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Meerderheid 2e Kamer is voor verbod fokken van nertsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:14

Uit de Volkskrant van vandaag:

Citaat:
Tweede Kamer wil verbod op het fokken van nertsen

Van onze verslaggeefster Kim van Keken gepubliceerd op 26 mei 2009 22:11, bijgewerkt op 27 mei 2009 08:45

DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer is voor een verbod op het fokken van nertsen.
Nertsen
Nertsen (ANP)

Nederland behoort tot de grootste drie pelsdierhouders, met 4,5 miljoen nertsen op bijna 170 fokkerijen. Als het verbod wordt ingevoerd, zijn die in 2018 verdwenen.

Dinsdag bleek de PVV het initiatiefswetsvoorstel voor een verbod (van de PvdA en SP) toch te steunen. GroenLinks, D66 en de Partij voor de Dieren waren al voor het verbod. ‘Wij zijn blij dat na decennia deze discussie eindelijk eindigt’, zegt SP’er Krista van Velzen, een van de initiatiefnemers. ‘De sector is middeleeuws. Mensen lopen niet meer in dierenvellen.’

Na China en Denemarken telt Nederland de meeste pelsdieren. De nertsen worden vergast, de huiden vervolgens geëxporteerd. In 2001 lag al een wetsvoorstel op het ministerie van Landbouw voor een verbod, maar de toenmalige minister Veerman (CDA) trok dit in.

Nu lijkt het voorstel van de SP en de PvdA het wel te halen, al moet de Eerste Kamer ook nog akkoord gaan. Het CDA, de VVD, de ChristenUnie en de SGP blijven zich verzetten. Zij vrezen dat de fokkers in de financiële problemen komen.

Naar mijn mening is dit GEWELDIG nieuws! *\o/* Ik hoop dat dit een duidelijk signaal afgeeft naar voornamelijk de consument: dat nertsenfokkerijen niet meer van deze tijd zijn, zeker niet in een land als Nederland. Het is hier niet koud, de enige reden om bont te dragen is bijv. status of omdat mensen het mooi vinden. En ik heb laatst beelden gezien van nertsen: ze liepen op gaas, met een dikke laag poep er overheen, beten elkaar omdat er veel te veel in één kooi zaten, en hadden overal ontstekingen en wondjes. Het is zinloos om dieren zo te laten lijden alleen maar omdat iemand er mooi uit wil zien.

Wat ik nu wel hoop is dat er ook een handelsverbod op nertsenbont (en ander bont liefst ook) in Nederland komt. Anders zijn er wellicht toch nog mensen die bont willen kopen, en als dat bont niet uit een EU land komt maar uit bijv. China of Rusland, zijn de dieren er nog veel slechter aan toe. Maargoed, ik vind dit een goede eerste stap naar meer dierenwelzijn. Je moet toch ergens beginnen met dergelijk zinloos dierenleed aanpakken? Jammer dat die christelijke partijen altijd zo moeilijk doen over dit soort dingen...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:19

Ik vind het opzich goed dat het verboden wordt, maar wat ik niet begrijp is dat de boeren niet schadeloos worden gesteld? Voor hun wordt het een hele zware klap, de boederij waar weet ik hoeveel geld in is geinversteerd is vaak ook hun oude dag voorziening. Zo ontneem je mensen niet alleen hun inkomen maar ook nog eens hun pensioen. Ik vind niet dat je zo met mensen om moet gaan :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:27

Hier een filmpje zoals de nertsen tegenwoordig in Nederland worden gehouden.
De nertsen hebben stro/hooi ter beschikking om een nest van te maken. Ze hebben ook allemaal een (nacht)hok om een nest in te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=wLkkhvOHN40

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:31

Citaat:
Het is hier niet koud, de enige reden om bont te dragen is bijv. status of omdat mensen het mooi vinden.

In Nederland wordt nog nauwelijks bont gedragen - het meeste wordt geëxporteerd naar het buitenland (Nederland staat geloof ik op de 3e plaats van de bontleveranciers).

Citaat:
En ik heb laatst beelden gezien van nertsen: ze liepen op gaas, met een dikke laag poep er overheen, beten elkaar omdat er veel te veel in één kooi zaten, en hadden overal ontstekingen en wondjes

Dat lijkt me onzin - beschadigde huid ( = vacht) verkoopt niet.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:36

Fitch schreef:
Naar mijn mening is dit GEWELDIG nieuws! *\o/* Ik hoop dat dit een duidelijk signaal afgeeft naar voornamelijk de consument: dat nertsenfokkerijen niet meer van deze tijd zijn, zeker niet in een land als Nederland. Het is hier niet koud, de enige reden om bont te dragen is bijv. status of omdat mensen het mooi vinden. En ik heb laatst beelden gezien van nertsen: ze liepen op gaas, met een dikke laag poep er overheen, beten elkaar omdat er veel te veel in één kooi zaten, en hadden overal ontstekingen en wondjes. Het is zinloos om dieren zo te laten lijden alleen maar omdat iemand er mooi uit wil zien.

Wat ik nu wel hoop is dat er ook een handelsverbod op nertsenbont (en ander bont liefst ook) in Nederland komt. Anders zijn er wellicht toch nog mensen die bont willen kopen, en als dat bont niet uit een EU land komt maar uit bijv. China of Rusland, zijn de dieren er nog veel slechter aan toe. Maargoed, ik vind dit een goede eerste stap naar meer dierenwelzijn. Je moet toch ergens beginnen met dergelijk zinloos dierenleed aanpakken? Jammer dat die christelijke partijen altijd zo moeilijk doen over dit soort dingen...

Ik vind dit helemaal geen GEWELDIG nieuws. Ik ben echt niet voor de nertsenfokkerij maar geloof mij maar dat de nertsen in Nederland het relatief nog goed hebben als je dit vergelijkt met de nertsen in andere (vooral geen EU) landen. In Nederland (en de EU) zijn de regels op het gebied van dierwelzijn veel verder dan in landen als China bijvoorbeeld. Wat denk je dat er gebeurt met de 4,5 miljoen nertsen die straks in Nederland wegvallen? Precies dat wordt opgevangen door landen als China. En de bontdragende mens denkt echt niet van: O er is in Nederland een verbod? Dan draag ik geen bont meer.

Ik ben bang dat door het wegvallen van Nederland als productieland er juist meer ellende komt voor de nertsen. Óf we stellen een wereldwijd verbod in óf we zorgen dat de nertsen in ieder geval in landen gehouden worden waarvan we weten dat er aandacht besteed wordt aan dierwelzijn en waar dit ook gecontroleerd wordt.

Oja en het verhaal over hokken met poep en wonden en ontstekingen klopt echt niet. Ik heb dit in ieder geval niet gezien bij de nertsenbedrijven die ik heb bezocht.

Anoniem

Re: Meerderheid 2e Kamer is voor verbod fokken van nertsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:33

Ben het volledig eens met ZaraTess.

Buiten dat vind ik niet zoveel mis met nertsenfokkerijen, van zinloos dierenleed is geen sprake. Het is ongeveer net zo erg als een paard in een stal houden....... en niemand op Bokt heeft daar problemen mee :)*

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:33

Ben het ook eens :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:36

Op zich goed nieuws voor de nertsen in Nederland. Maar inderdaad een beetje hypocriet tegenover de nertsen elders ter wereld en alle dieren die voor hun vlees worden gefokt, dat is net zo goed zielig.
Dus na even nadenken kan ik me wel in het standpunt van de minister vinden, zij is ook tegen. (al was mijn eerste reactie ook: super nieuws!)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 16:42

joopie7 schreef:
Ik vind het opzich goed dat het verboden wordt, maar wat ik niet begrijp is dat de boeren niet schadeloos worden gesteld? Voor hun wordt het een hele zware klap, de boederij waar weet ik hoeveel geld in is geinversteerd is vaak ook hun oude dag voorziening. Zo ontneem je mensen niet alleen hun inkomen maar ook nog eens hun pensioen. Ik vind niet dat je zo met mensen om moet gaan :n

Ik vind niet dat je zo met dieren om moet gaan. :n

Jannepauli schreef:
In Nederland wordt nog nauwelijks bont gedragen - het meeste wordt geëxporteerd naar het buitenland (Nederland staat geloof ik op de 3e plaats van de bontleveranciers).

Dat lijkt me onzin - beschadigde huid ( = vacht) verkoopt niet.

In Nederland wordt helaas steeds meer bont gedragen. Niet voor de warmte maar als mode. Bijvoorbeeld als wintermuts of in stukjes op tassen, laarzen. Bij een winkel in Amsterdam zag ik laatst zelfs een jas van konijnenbont voor maar 40 euro.

Waarom geloof je niet dat ik gezien heb dat ze een beschadigde huid hebben? Voornamelijk rond hun oren hadden ze flinke ontstekingen en kale, rode plekjes. Dit was trouwens op een fokkerij in Noorwegen. Ik ben blij dat het er in NL beter aan toe
gaat though.

ZaraTess schreef:
Ik vind dit helemaal geen GEWELDIG nieuws. Ik ben echt niet voor de nertsenfokkerij maar geloof mij maar dat de nertsen in Nederland het relatief nog goed hebben als je dit vergelijkt met de nertsen in andere (vooral geen EU) landen. In Nederland (en de EU) zijn de regels op het gebied van dierwelzijn veel verder dan in landen als China bijvoorbeeld. Wat denk je dat er gebeurt met de 4,5 miljoen nertsen die straks in Nederland wegvallen? Precies dat wordt opgevangen door landen als China. En de bontdragende mens denkt echt niet van: O er is in Nederland een verbod? Dan draag ik geen bont meer.

Ik ben bang dat door het wegvallen van Nederland als productieland er juist meer ellende komt voor de nertsen. Óf we stellen een wereldwijd verbod in óf we zorgen dat de nertsen in ieder geval in landen gehouden worden waarvan we weten dat er aandacht besteed wordt aan dierwelzijn en waar dit ook gecontroleerd wordt.

Oja en het verhaal over hokken met poep en wonden en ontstekingen klopt echt niet. Ik heb dit in ieder geval niet gezien bij de nertsenbedrijven die ik heb bezocht.

Ik vermoed dat je mijn bericht niet goed heb gelezen. Ik zeg toch duidelijk dat ik eigenlijk voor een verbod ben op het dragen van bont, maar dit een goede eerste stap vind, én dat ik het filmpje met poep en dergelijke zelf heb gezien?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 16:43

Yamcha schreef:
Ben het volledig eens met ZaraTess.

Buiten dat vind ik niet zoveel mis met nertsenfokkerijen, van zinloos dierenleed is geen sprake. Het is ongeveer net zo erg als een paard in een stal houden....... en niemand op Bokt heeft daar problemen mee :)*

Niemand op Bokt heeft problemen met een paard op stal houden? Kijk je dan überhaupt wel eens in de paardentopics? Genoeg mensen die vinden dat een paard 24/7 in de wei moet staan, en vrijwel iedereen vindt dat een paard er dagelijks tenminste even uit moet komen. Oftewel, klopt absoluut niet wat je zegt. :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:13

Fitch schreef:
joopie7 schreef:

Ik vind niet dat je zo met dieren om moet gaan. :n

Sorry maar dat vind ik echt een argument van niks, omdat jij van mening bent dat de dieren niet goed behandeld worden moet je hard werkende boeren die altijd ten goede trouw zijn geweest (nertsen fokken is gewoon legaal, en er zijn een hoop maatregelen voor het dierenwelzijn bijgekomen waar de boeren zich keuring aan hebben gehouden) behandelen als tuig? Hardstikke leuk als je als regering van plan bent om iets te verbieden, maar ik vind wel dat je boeren een schadevergoeding verschuldigd bent.

Deze boeren zullen nu na een andere bedrijfstak moeten gaan overschakelen ondanks dat ze weet ik hoeveel geld hebben geïnversteerd. Hoe kunnen ondernemers straks inversteren in een bedrijf terwijl ze de angst hebben dat het morgen verboden wordt? Dan maakt het niet uit of je het er mee eens bent of niet, zo ga je niet met mensen om. Boeren hebben het al lastig genoeg in deze tijden, zonder dat er zulke rotstreken worden uitgehaald...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:25

Fitch schreef:
Ik vermoed dat je mijn bericht niet goed heb gelezen. Ik zeg toch duidelijk dat ik eigenlijk voor een verbod ben op het dragen van bont, maar dit een goede eerste stap vind, én dat ik het filmpje met poep en dergelijke zelf heb gezien?

Er kan geen verbod gegeven worden op het dragen van bont, wel op het houden van dieren voor het bont.

Ik vind het geen goede eerste stap om het houden van nertsen in Nederland te verbieden. Het zou een goede eerste stap zijn om wereldwijd strengere regels omtrent welzijn en huisvesting van de nertsen in te voeren.

Ik las in een nieuwe reactie van je dat het verhaal van de poep en verwondingen over een nertsenfarm in Noorwegen gaat. Hier kan ik niet over oordelen ik weet alleen dat het er in Nederland niet zo aan toe gaat. Dat heb ik ook vermeld in mijn post hierboven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:06

Ik had het liever in combinatie gezien met een Europees verbod + een import verbod, dan had het zoden aan de dijk gezet. Die nertsenboeren zullen zich gewoon verplaatsen naar het buitenland.

Voor wat betreft compensatie...ik ben ook ondernemer en als ik door veranderende regelgeving geen werk meer kan krijgen dan moet ik ook iets anders verzinnen. 10 jaar is tijd genoeg!

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:18

Ik ben het volledig met ZaraTess eens. Als de nertsenhouderij in Nederland verboden wordt, worden de nerstsen daar de dupe van, hoe onlogisch dat ook klinkt. Ik ben op een nertsenfarm geweest en heb echt alles mogen zien, en de dieren zaten er relatief goed bij als ik het vergelijk met de varkens-, vleeskalver-, kippen- en weet ik wat voor dierenstallen ik ben geweest. Ik ken geen andere intensieve landbouwsector die zó veel heeft geinvesteerd in het welzijn van de dieren en waarbij de stallen in dezelfde mate zijn aangepast aan de behoeftes van het dier. De nerstsenhouderij staat namelijk al heel lang onder vuur en juist daarom is de sector altijd bezig gebleven met het verbeteren van welzijn zodat de kritiek ondervangen zou kunnen worden. Denk maar niet dat de nertsen in China het net zo goed krijgen als hier in Nederland. De vraag zal immers niet afnemen.

Dus tja, ik ben tegen een verbod op nertsenhouderij in Nederland - en dat terwijl ik vegetarier ben :+ Een wereldwijd verbod op nertsenhouderij of een verbod op het gebruiken van bont zou ik wel toejuichen. Maar ja, zie dat maar eens uit te voeren.
Laatst bijgewerkt door PeelSlowly op 29-05-09 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:19

Een deel van de nertsen op de farm die ik bezocht had trouwens wel verwondingen, met name aan de staart (daar beten ze zelf in). De meeste zagen er echter prima uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:24

PeelSlowly schreef:
Ik ben het volledig met ZaraTess eens. Als de nertsenhouderij in Nederland verboden wordt, worden de nerstsen daar de dupe van, hoe onlogisch dat ook klinkt. Ik ben op een nertsenfarm geweest en heb echt alles mogen zien, en de dieren zaten er relatief goed bij als ik het vergelijk met de varkens-, vleeskalver-, kippen- en weet ik wat voor dierenstallen ik ben geweest. Ik ken geen andere intensieve landbouwsector die zó veel heeft geinvesteerd in het welzijn van de dieren en waarbij de stallen in dezelfde mate zijn aangepast aan de behoeftes van het dier. De nerstsenhouderij staat namelijk al heel lang onder vuur en juist daarom is de sector altijd bezig gebleven met het verbeteren van welzijn zodat de kritiek ondervangen zou kunnen worden. Denk maar niet dat de nertsen in China het net zo goed krijgen als hier in Nederland. De vraag zal immers niet afnemen.

Dus tja, ik ben tegen een verbod op nertsenhouderij in Nederland - en dat terwijl ik vegetarier ben :+) Een wereldwijd verbod op nertsenhouderij of een verbod op het gebruiken van bont zou ik wel toejuichen. Maar ja, zie dat maar eens uit te voeren.

En dat bedoel ik.
Ik zie het probleem van nertsen houden echt niet.

Vraag me trouwens af, wat is er nu zo erg aan bont dragen? Imo is het net zo erg als leer dragen, en daar doet niemand moeilijk over.....

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:44

Yamcha schreef:
Vraag me trouwens af, wat is er nu zo erg aan bont dragen? Imo is het net zo erg als leer dragen, en daar doet niemand moeilijk over.....

Dat is volgens mij niet helemaal te vergelijken. Het verschil is dat een rund (even uitgaande van runderleder) gedood wordt voor het vlees (voedsel = levensbehoefte) en het leder is maar een bijproduct. De nerts wordt gehouden en gedood enkel voor haar vel, een luxe product. Vind je het dus rechtvaardig om een dier te doden omdat wij er 'mooi' uit willen zien?

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 10:16

8)7 Wat een vergelijkingen worden er weer gemaakt :Z . Dus omdat de vraag naar nertsenbont gelijk zal blijven (of misschien zelfs stijgen), moet Nederland geen verbod instellen omdat het fokken dan verplaats zal gaan worden naar andere landen of het aandeel in nertsenbont in bijvoorbeeld landen als China zal stijgen om aan de vraag te kunnen voldoen en dan zullen de dieren er in het grote geheel uiteindelijk slechter van worden. Tjonge..... wel eens gehoord van de uitspraak van Ghandi, die toevallig :D in mijn onderschrift staat.

Sorry hoor, maar je moet ergens beginnen en ik vind het een hele goede beslissing die is genomen om een verbod hierop in te stellen in Nederland. Zoals jullie hopelijk wel weten zijn begin juni de Europese verkiezingen, waarmee ik wil aangeven dat internationale wetgeving er is en dat je daar zelf ook invloed op hebt met je stemkeuze. Een europese wetgeving over dit onderwerp kan iig ter discussie gesteld worden en dat is al een begin. Helaas ligt zulke wetgeving niet binnen een jaar op tafel, daar gaat tijd overheen en daarom vind ik het echt oppervlakkig van mensen die zeggen dat ze om zo'n reden de beslissing van Nederland maar liever niet zien omdat het geen zoden aan de dijk zou zetten. Wat dieper nadenken misschien?

En nee, de regering behandeld de boeren niet als tuig, snap niet hoe iemand op die conclusie is uitgekomen? De discussie over dit verbod is al jaren aan de gang en ik weet wel zeker dat deze bedrijfstak dit goed gevolgd heeft en zich ermee heeft bemoeit. De beslissing komt dus niet als een donderslag uit heldere hemel vallen. Daarnaast is het een meerderjaren plan om deze fokkerijen te sluiten. Geen vooruitgang zonder dat het sommige mensen of bedrijfstakken beinvloed.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:40

Wat ik uiteindelijk het belangrijkst vind is dat dierenleed vermindert. Het verplaatsen van het probleem door in Nederland de nertsenhouderij te verbieden is misschien een mooi gebaar en klopt gevoelsmatig, maar het is een actie waar de dieren helemaal niks aan hebben. En geloof me, daar heb ik diep genoeg over nagedacht. Je hoeft niet zo denigrerend te doen.

Ik geloof absoluut in 'verbeter de wereld, begin bij jezelf', maar het verbieden van een tak waar juist in Nederland het welzijn van de dieren het meest gewaarborgd is, is m.i. geen verbetering van de wereld maar een verslechtering. Dan wacht ik inderdaad liever op een betere, structurele oplossing waar de dieren zelf wél wat aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:46

Als ik heel eerlijk ben snap ik echt die reacties niet. Nertsen fokken en doden voor hun vacht is slecht, maar koeien/varkens en kippen kunnen onder afschuwelijke omstandigheden gehouden worden...

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:50

@PeelSlowly: Die opmerkingen die ik plaatste waren niet denigrerend bedoeld. Ik kan gewoon die hele gedachtegang niet begrijpen dat als het ergens anders slechter is, we het hier maar moeten toestaan. Grote geheel zijn we het erover eens, hopen dat dierenleed verminderd, alleen de weg daar naar toe verschillen we dus in mening. Maar discussie is goed, brengt het onderwerp onder de aandacht ;)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 12:53

@Niels: Omdat het ene leed er nog wel is, wil het niet zeggen dat het andere niet aangepakt mag worden. Niet alles kan in één keer, het is pas hypocriet om het op die manier oppervlakkiger te maken. Zo kom je nooit vooruit als je telkens zulke vergelijkingen gaat maken. Natuurlijk is dat ook erg, maar als je zo gaat denken blijf je stilstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:50

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik zie hier aardig wat mensen reageren dat het zo'n goed idee is dat de nertsenfokkerij wordt afgeschaft, maar andere dieren zijn zeker niet erg?
En van de mensen die ook geen bio-industrie willen, jullie eten zeker allemaal biologisch?

Het is leuk dat dit wordt afgeschaft (misschien een goede stap in de juiste richting) maar er zijn zoveel ontzettend veel meer dieren die het nog slechter hebben dan de nertsen.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:17

Inderdaad SorayaDL, volgens mij zijn we het over het belangrijkste eens.

En Niels, natuurlijk zijn andere dingen óók heel erg of zelfs erger, maar is dat een reden om hier niet tegen te zijn en om hier niets aan te willen doen? Er is altijd wel iets te vinden dat nog erger is en waarbij dieren nog zwaarder lijden. Daar heb ik ooit een topic over geopend: Zielig, zieliger, zieligst. Het is goed om stil te staan bij andere dingen die ook mis zijn maar dat doet niets af aan het feit dat nertsenhouderij ook best erg is en (wereldwijd) moet stoppen.

Of moet iedereen die hier reageert ook een disclaimer plaatsen met "overigens vind ik de intensieve veehouderij, stierengevechten, zeehondenknuppelaars, walvisjacht, hongersnood, oorlog, verkrachtingen en die paardenrace waarbij paarden van een berg af worden gejaagd óók heel erg".

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:49

Lieve SorayaDL,

Hier even een reactie op jouw vriendelijke post:

SorayaDL schreef:
8)7 Wat een vergelijkingen worden er weer gemaakt :Z . Dus omdat de vraag naar nertsenbont gelijk zal blijven (of misschien zelfs stijgen), moet Nederland geen verbod instellen omdat het fokken dan verplaats zal gaan worden naar andere landen of het aandeel in nertsenbont in bijvoorbeeld landen als China zal stijgen om aan de vraag te kunnen voldoen en dan zullen de dieren er in het grote geheel uiteindelijk slechter van worden. Tjonge..... wel eens gehoord van de uitspraak van Ghandi, die toevallig :D in mijn onderschrift staat. Volgens mij klopt het wat je hier typt dus kun je misschien uitleggen hoe je de uitspraak van Ghandi hier interpeteert? Ik heb ook een alternatief voor het verbieden van de nertsenfokkerij in Nederland gegeven. Kun je me vertellen waarom je dit alternatief niet ziet zitten?

Sorry hoor, maar je moet ergens beginnen en ik vind het een hele goede beslissing die is genomen om een verbod hierop in te stellen in Nederland. Zoals jullie hopelijk wel weten zijn begin juni de Europese verkiezingen, waarmee ik wil aangeven dat internationale wetgeving er is en dat je daar zelf ook invloed op hebt met je stemkeuze. Een europese wetgeving over dit onderwerp kan iig ter discussie gesteld worden en dat is al een begin. Helaas ligt zulke wetgeving niet binnen een jaar op tafel, daar gaat tijd overheen en daarom vind ik het echt oppervlakkig van mensen die zeggen dat ze om zo'n reden de beslissing van Nederland maar liever niet zien omdat het geen zoden aan de dijk zou zetten. Wat dieper nadenken misschien? Ik denk hier redelijk diep over na. Meerdere uren per week. Dit is namelijk mijn werk.

En nee, de regering behandeld de boeren niet als tuig, snap niet hoe iemand op die conclusie is uitgekomen? De discussie over dit verbod is al jaren aan de gang en ik weet wel zeker dat deze bedrijfstak dit goed gevolgd heeft en zich ermee heeft bemoeit. De beslissing komt dus niet als een donderslag uit heldere hemel vallen. Daarnaast is het een meerderjaren plan om deze fokkerijen te sluiten. Geen vooruitgang zonder dat het sommige mensen of bedrijfstakken beinvloed. Hierin geef ik je helemaal gelijk
Laatst bijgewerkt door touchofpink op 30-05-09 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt