Citaat:Tweede Kamer wil verbod op het fokken van nertsen
Van onze verslaggeefster Kim van Keken gepubliceerd op 26 mei 2009 22:11, bijgewerkt op 27 mei 2009 08:45
DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer is voor een verbod op het fokken van nertsen.
Nertsen
Nertsen (ANP)
Nederland behoort tot de grootste drie pelsdierhouders, met 4,5 miljoen nertsen op bijna 170 fokkerijen. Als het verbod wordt ingevoerd, zijn die in 2018 verdwenen.
Dinsdag bleek de PVV het initiatiefswetsvoorstel voor een verbod (van de PvdA en SP) toch te steunen. GroenLinks, D66 en de Partij voor de Dieren waren al voor het verbod. ‘Wij zijn blij dat na decennia deze discussie eindelijk eindigt’, zegt SP’er Krista van Velzen, een van de initiatiefnemers. ‘De sector is middeleeuws. Mensen lopen niet meer in dierenvellen.’
Na China en Denemarken telt Nederland de meeste pelsdieren. De nertsen worden vergast, de huiden vervolgens geëxporteerd. In 2001 lag al een wetsvoorstel op het ministerie van Landbouw voor een verbod, maar de toenmalige minister Veerman (CDA) trok dit in.
Nu lijkt het voorstel van de SP en de PvdA het wel te halen, al moet de Eerste Kamer ook nog akkoord gaan. Het CDA, de VVD, de ChristenUnie en de SGP blijven zich verzetten. Zij vrezen dat de fokkers in de financiële problemen komen.
Naar mijn mening is dit GEWELDIG nieuws!

Wat ik nu wel hoop is dat er ook een handelsverbod op nertsenbont (en ander bont liefst ook) in Nederland komt. Anders zijn er wellicht toch nog mensen die bont willen kopen, en als dat bont niet uit een EU land komt maar uit bijv. China of Rusland, zijn de dieren er nog veel slechter aan toe. Maargoed, ik vind dit een goede eerste stap naar meer dierenwelzijn. Je moet toch ergens beginnen met dergelijk zinloos dierenleed aanpakken? Jammer dat die christelijke partijen altijd zo moeilijk doen over dit soort dingen...