Bos en de PVV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Bos en de PVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:17

De media maken weer grote ophef omdat Bos, in een programma waar hem die vraag gesteld werd, duidelijk met toelichting,heeft aangegeven dat hij niet met de PVV zal regeren.
Wat had hij dan moeten zeggen, dat hij dat nog wil bezien :?
Had je de media dan moeten horen.

Hij komt zo laat zegt een journalist dan. Hij had het onderwerp nog niet aan de orde gesteld, maar nu werd het hem gevraagd en dan kan je moeilijk zeggen: dat zou ik niet weten.
Het CDA blijft zoals gewoonlijk neutraal met alles meedraaien, want Balk wil koste wat kost, blijven zitten, zelfs als vloermat, maar de eerste spijtoptant uit zijn partij over die houding heeft de kamer al verlaten.
Het lijkt erop of Balkenende niets geleerd heeft van het dramatische jaar met de lijst Fortuin regeren.
De media spelen zoals gewoonlijk Wilders weer in de kaart door de zaak te verdraaien en Wilders zijn gewone platvloerse kroeg-scheld-taal in alle opinieprogramma's te laten zien.

Wat voor land zijn we geworden, dat iemand die overal een grote bek over heeft, maar naast zijn speerpunten geen enkele visie de grootste partij zou kunnen worden.
Lichtpuntje is dat dat bij Rita ook zo leek (en ik heb wat naar mijn hoofd gehad hier als ik haar oppervlakkigheid aankaartte) en die is zo goed als verdwenen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:27

Ik vind het persoonlijk belachelijk dat de CU en PvdA zich al uitspreken over het feit dat ze niet willen regeren met de PVV.

Dit weerlegt alleen maar het feit dat ze zich superieur voelen en dus totaal niet open staan voor een Democratie, want als de PVV de grootste partij of twee na grootste partij dan is het natuurlijk van de zotte dat ze niet met hem willen regeren. Zo wordt de verdeeldheid alleen maar groter.

Ze zeggen wel dat Wilders aan zet tot haat en racistisch is, maar er was tussen 1938 en 1945 ook zo'n partij in Duitsland die zich almachtig voelde en niet met oppositie partijen wilde regeren dus ik denk dat hun even goed moeten oppassen wat ze zeggen want ze doen er zelf net zo hard aan mee door deze uitspraken.

Wilders is zo groot geworden omdat de overige partijen bij echte problemen hun kop in het zand steken en niet de vinger op de zere plek willen leggen.
Laatst bijgewerkt door Malibu op 12-05-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:27

Ik snap je punt eigenlijk niet helemaal.... Ik heb je post nu 5 keer geprobeerd te lezen, maar de kern van het verhaal is me nogal onduidelijk eigenlijk...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:56

Malibu schreef:
Dit weerlegt alleen maar het feit dat ze zich superieur voelen en dus totaal niet open staan voor een Democratie

Integendeel, ze geven aan zich niet te kunnen verenigen met een partij die bevolkingsgroepen veroordeelt op ras en afkomst en die inplaats van samenwerken elkaar tegenwerken predikt.

Wel een beetje eng dat je Wilders met Hitler en alle gevolgen daarvan vergelijkt trouwens.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:36

sarabande schreef:
Wel een beetje eng dat je Wilders met Hitler en alle gevolgen daarvan vergelijkt trouwens.

Haha, ik had het niet over Wilders maar over de CU en de PvdA, dat zij nu iets doen wat Hitler vroeger ook heeft gedaan terwijl ze met een grote vinger naar Wilders wijzen iedere keer.

Citaat:
Integendeel, ze geven aan zich niet te kunnen verenigen met een partij die bevolkingsgroepen veroordeelt op ras en afkomst en die inplaats van samenwerken elkaar tegenwerken predikt.

Hier heb ik ook helemaal geen probleem mee. Alleen als er in Gouda een probleem is met allochtone jongeren en dat buschauffeurs en journalisten niet eens veilig meer hun werk kunnen doen, en hun zeggen doodleuk dat er niets aan de hand is omdat ze bang zijn voor de reacties, dan ben je in mijn ogen ook niet regeringswaardig hoor.
Ik snap het ook wel, in Wassenaar heb je deze problemen ook niet dus dat is voor hun moeilijk voor te stellen :+

Hierdoor stemmen veel mensen op de PVV die durven wel aan te kaarten dat er een probleem is, en gaan geen thee drinken en knuffelen...

Ik vind de PvdA en CU gewoonweg ruggegraatloze partijen, die prinsheerlijk op die stoel in Den Haag zitten het belastingeld te teleln en te spenderen aan wat zij belangrijk vinden en om zichzelf zo tot hun 60ste vermaken en leuk geld te verdienen...

Ik zeg niet dat de PVV de meest geweldig partij is, maar ik ben blij dat hij er is. Hij zegt waar het op staat, en als je goed oplet kan je zien dat de VVD er een beetje achteraan hobbelt. Want zij nemen veel van zijn ideeen over, alleen ze passen het een beetje aan naar de VVD stijl...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:58

Hun :? zeggen helemaal niet dat er niets aan de hand is, maar hun zijn op alle niveau's oplossingen aan het zoeken.
De vergelijking van de CU en PVDA met Hiltler, en jouw idee van wat een regering doet, zegt wel wat over jouw kennis van de politiek en de geschiedenis.

Wat mij betreft mogen schreeuwlelijken als Wilders best regeren, laten ze maar eens zien hoe ze de boel managen als er een crisis is etc. Zodra ze in de regering zitten zijn we in no time van ze af, net zoals van de erfgenamen van Pim indertijd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:03

sarabande schreef:
Wat mij betreft mogen schreeuwlelijken als Wilders best regeren, laten ze maar eens zien hoe ze de boel managen als er een crisis is etc. Zodra ze in de regering zitten zijn we in no time van ze af, net zoals van de erfgenamen van Pim indertijd.

Zo zie ik dat ook...
Een probleem benoemen is niet zo moeilijk... maar ho maar als het op oplossen aan komt... dat noemde Bos ook en daar heeft hij wat mij betreft zomaar eens volledig gelijk in.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:08

Als Wilder, laten we zeggen 25-30 zetels heeft, dan betekent dat, dat 1 op de 6 Nederlanders hem graag willen zien regeren.

Het bij voorbaat uitsluiten van een partij en daarmee het buitenspel zetten van zijn aanhangers is per definitie ondemocratisch. En daarom vind ik dat Bos een grote fout heeft begaan!

Ik zeg: Laat Wilders maar regeren. Ik ben zeer benieuwd hoe hij het er van af gaat brengen! Ik voorzie 2 scenario's.
* Of hij zal tegen die tijd zal hij wel terug krabbelen, net als de SP overigens steeds doet.
Ze zijn niet capabel en zullen zich met allerhande omklede smoezen terugtrekken. Laf... en daarom ook zeker een reden voor mij om niet op deze partijen te stemmen (formeel is de PVV overigens geen partij, Wilders zelf is het enige lid)

* Of hij doet een poging en dan zullen we heel snel weten dat er meer nodig is voor regeren dan hier en daar wat quotes en onliners droppen.

Verder is Wilders een duidelijk signaal vanuit de samenleving. Het zijn niet louter "domme blanker Hollanders" die op hem stemmen. Een groot deel van PvdA aanhang is overgelopen naar hem. Dat zegt dus heus wel iets.

Conclusie: domme zet van Bos

(Wat leuk, een politieke discussie op bokt, haha)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:13

Bos heeft niet gezegd dat Wilders niet mag regeren, hij heeft alleen, en terecht gezegd dat de ideologie van zijn partij totaal in tegenstelling is met de ideologie van Wilders.

Overigens, je hebt gelijk, is Wilders helemaal geen partij maar een beweging, waar niemand wat te zeggen heeft.
Ook dat strookt niet met de democratie

Anoniem

Re: Bos en de PVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:16

Sigrid, bij iedere verkiezing gebeurt het weer dat bepaalde partijen niet samen willen regeren. Daarom zit momenteel bijvoorbeeld de SP ook in de oppositie. Daar is niets mis mee, want als de SP niet met het CDA kan of wil regeren betekent dat een sterke oppositie. Dergelijke situaties heb je bij iedere verkiezing, er is dus niets nieuws aan en het is ook niet per definitie ondemocratisch. Als Bos liever in de oppositie zit dan met Wilders een land te regeren, is dat zijn goed recht.

Overigens moet ik nog zien of het er ook van komt als Bos inderdaad in die positief komt eventueel het land te kunnen gaan regeren met Wilders. Bos was ooit ook tegen de JSF en tegen het verhogen van de AOW-leeftijd.............

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:17

Het lijkt mij logisch dat partijen die aan de verschillende einden van het politieke spectrum zitten met elkaar gaan regeren. Het zou me eerder verbaasd hebben als Bos had gezegd dat de PVV hem een goede coalitiegenoot leek. Er zijn gewoon te weinig overeenkomsten tussen de partijen om tot een bruikbaar regeerakkoord te komen. Dit lijkt me dus vooral een mediarelletje, want zo raar is die uitspraak niet.

Tegelijkertijd is het ook niet zo raar dat de VVD en CDA die qua standpunten veel dichter bij de PVV staan hun niet uitsluiten. Daar zijn voldoende overeenkomsten om wel tot een bruikbaar regeeraccoord te komen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:17

Bos heeft gezegd dat hij niet met Wilders wil regeren. Dan sluit je toch bij voorbaat iemand uit....of jezelf uit?

Dat de ideologie tegengesteld is hoeft toch niet uit te maken? Dan kan je meteen het hele partijen systeem wel opdoeken, als je het toch niet grondig met elkaar oneens wil zijn...

En inderdaad Wilders is geen partij, maar een beweging. Hier hoor je weinig over. Maar het is niet helemaal duidelijk wat voor staatsrechtelijke gevolgen hieruit voortvloeien. Dat zou interessant zijn om uit te zoeken eigenlijk.

@Nouks:
Ja, maar die onderhandelingen vinden plaats als de stemmen zijn geteld. Dan worden partijprogramma's bekeken en moeten er compromissen gesloten worden. Wat Bos nu doet is bij voorbaat (de volgende verkiezingen zijn pas in 2011) zich uitspreken over met wie hij niet of wel wil regeren. En dat vind ik ondemocratisch en onverstandig.

En ja, je ziet maar hoe sterk de oppositie is in tijden van crisis, hahaha. Ze worden gewoon aan de kant gezet. SP moet verantwoordelijkheid nemen als ze zoveel zetels hebben. Ergens tegenaan schoppen kunnen ze wel, maar zelf beleid maken...
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 12-05-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:20

Wendy schreef:
Een probleem benoemen is niet zo moeilijk... maar ho maar als het op oplossen aan komt... dat noemde Bos ook en daar heeft hij wat mij betreft zomaar eens volledig gelijk in.

Wouter Bos? Dat is toch de persoon die de financiën regelt? Dat is toch degene die ook pas actie ondernam toen de banken op hun gat lagen en dit al maandenlang voorspeld was???? Geld erin pompte zonder duidelijke afspraken te maken...

En zo kan ik ook nog wel even doorgaan over zijn 'geweldige' acties.

Citaat:
De vergelijking van de CU en PVDA met Hiltler, en jouw idee van wat een regering doet, zegt wel wat over jouw kennis van de politiek en de geschiedenis.

Het is misschien wat overtrokken, maar wilders was tijdens de vorige verkiezingen ook 1 van de grotere partijen en hij werdt gewoon compleet genegeerd en aan de kant geschoven, en ze doen gewoon weer precies hetzelfde terwijl hij nu bijna de grootste partij is.

Ik zeg niet dat het goed is, maar ik zeg wel dat dit Democratie heet, en je niet zomaar je kop in het zand kan steken als mensen het graag anders willen zien. Misschien bakt ie er inderdaad helemaal niets van en is het een hoop geblaas van de hoge toren, maar het is niet aan hun om dit te bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:23

Sigrid, je sluit jezelf misschien uit als minister maar als je heel sterk uit de verkiezing komt betekent dat wél dat je in de oppositie ook heel veel druk kunt uitoefenen. Bovendien, als Bos toch met Wilders zou willen gaan regeren, moeten beide partijen tot een overeenkomst komen waarin ze zich allebei zouden kunnen vinden. Dat is met zulke verschillende ideologieën niet alleen heel erg moeilijk (als niet onmogelijk), maar dat zou bovendien waarschijnlijk een hoop kiezers (lees: steun vanuit de achterban) kosten (want die stemmen niet op "een mix tussen PvdA en Wilders", maar op de ideologiën van de PvdA). Jij zou er als kiezer ook niet blij van worden als je zou stemmen op de PvdA en de PvdA vervolgens Wilers' plannetjes zou gaan zitten uitvoeren...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:26

_Sigrid_ schreef:
Bos heeft gezegd dat hij niet met Wilders wil regeren. Dan sluit je toch bij voorbaat iemand uit....of jezelf uit?

Dat de ideologie tegengesteld is hoeft toch niet uit te maken? Dan kan je meteen het hele partijen systeem wel opdoeken, als je het toch niet grondig met elkaar oneens wil zijn....

Dat ligt eraan wat die ideologie is. Van Wilders mogen diverse PVDA kamerleden, een staatssecretaris en een Burgemeester hun ambt niet uitvoeren, omwille van zijn ideologie.
Dat is heel wat anders dan onderhandelbare zaken, waar partijen altijd mee te maken krijgen.

Karl ik zou wel eens willen weten wat het CDA zou zeggen als Wilders dezelfde uitlatingen over de Bijbel deed, als over de Koran. Het lijkt me voor een partij die stoelt op een geloof een ongeloofwaardige houding.
Niet voor niets laten ze islamitische scholen bestaan, er zijn immers ook Katholieke en Protestantse scholen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:29

Ik lees dat wilders wel roept maar geen oplossingen heeft.
Nou laat ze dan maar mooi samen regeren, want dat is wel een hele grote overeenkomst met de rest.
Onee, die roepen niet, maar doen ook niets.

Als wilders werkelijk zoveel stemmen krijgt wordt het hoogtijd om als overige partijen toch eens gaan denken waarom dat zo is.
Het zo zelfs al mooi zijn als ze er nú al eens over gingen denken. Hun zienswijze en plannen eens veranderen zodat ze zelf de stemmen binnen halen.

maar dan kom je weer bij het bovenste punt uit: ze doen niets. Dus ook niet nadenken waar ze zelf kunnen verbeteren en waarom er onvrede is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:39

Malibu schreef:
Wendy schreef:

Wouter Bos? Dat is toch de persoon die de financiën regelt? Dat is toch degene die ook pas actie ondernam toen de banken op hun gat lagen en dit al maandenlang voorspeld was???? Geld erin pompte zonder duidelijke afspraken te maken...

En zo kan ik ook nog wel even doorgaan over zijn 'geweldige' acties.

Ik ben het in ieder geval lang niet altijd met Bos eens, maar hier heeft hij gewoon gelijk in.
Wat wil je nu dat Bos deed... wel of niet geld er in pompen? Wel of niet snel handelen? Wel of niet ingaan op geruchten en voorspellingen?

Echt, ik zou het iemand zoals jij graag beter zien doen. Je laat je immers precies zo uit zoals al die schreeuwers die zich met Wilders associeren. Schreeuwen, maar oplossingen ho maar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:41

_Sigrid_ schreef:
Het bij voorbaat uitsluiten van een partij en daarmee het buitenspel zetten van zijn aanhangers is per definitie ondemocratisch.

Wat is dan volgens jou de definitie van democratie?
Is dat directe democratie, dus per definitie altijd doen wat het volk wil?
Of is dat een gedelegeerde democratie: het volk kiest een aantal mensen die namen hen regeren, die daar ook een eigen beslissingsbevoegdheid in hebben.

Iets is nooit per definitie democratisch of ondemocratisch. Daarvoor zul je het eerst eens moeten worden over een definitie van het begrep democratie.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:44

kazary schreef:
Ik lees dat wilders wel roept maar geen oplossingen heeft.
Nou laat ze dan maar mooi samen regeren, want dat is wel een hele grote overeenkomst met de rest.
Onee, die roepen niet, maar doen ook niets.

Als wilders werkelijk zoveel stemmen krijgt wordt het hoogtijd om als overige partijen toch eens gaan denken waarom dat zo is.
Het zo zelfs al mooi zijn als ze er nú al eens over gingen denken. Hun zienswijze en plannen eens veranderen zodat ze zelf de stemmen binnen halen.

maar dan kom je weer bij het bovenste punt uit: ze doen niets. Dus ook niet nadenken waar ze zelf kunnen verbeteren en waarom er onvrede is.

Jij hebt ervaring met regeren????????

Het is gemakkelijk op iemand te stemmen die niets doet, die heeft namelijk ook nog niets fout gedaan

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:49

Jij wel zo te horen, je weet het zo goed ;)

Dan hoeven we volgende verkiezing op niemand te stemmen :D
Of ja, belastinggeld verprutsen is ook wat doen. Dillema zeg.

Ik wil niet op Wilders stemmen, maar als de andere partijen tot die tijd niet met wat nuttigs op de proppen komen weet ik zo net nog niet wat ik ga doen.
Al is het maar als statement. Wilders kan toch niet ineens wat inbrengen. Maar ik hoop wel dat het wat wakker maakt met de rest van slapend Den Haag.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:54

kazary schreef:
Jij wel zo te horen, je weet het zo goed ;)

Dan hoeven we volgende verkiezing op niemand te stemmen :D
Of ja, belastinggeld verprutsen is ook wat doen. Dillema zeg.

Ik wil niet op Wilders stemmen, maar als de andere partijen tot die tijd niet met wat nuttigs op de proppen komen weet ik zo net nog niet wat ik ga doen.
Al is het maar als statement. Wilders kan toch niet ineens wat inbrengen. Maar ik hoop wel dat het wat wakker maakt met de rest van slapend Den Haag.

Als ik jou was zou ik eens proberen om een weekje met een willekeurig kamerlid mee te lopen
En dan mag je weer komen verkondigen dat niemand wat doet, want zo te zien heb je een nogal eenzijdige kijk op regeren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:57

Ooh, aanwezig zijn en dineren en nutteloos vergaderen is zeker wat doen. Dat ben ik met je eens. Ze liggen niet de hele dag in hun bed. Daar he je helemaal gelijk hoor.
Maar wat levert het ons ten goede op? Daar gaat het mij om.
Nederland zinkt steeds verder af naar de bodem van het riool.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:00

Wendy schreef:
Ik ben het in ieder geval lang niet altijd met Bos eens, maar hier heeft hij gewoon gelijk in.
Wat wil je nu dat Bos deed... wel of niet geld er in pompen? Wel of niet snel handelen? Wel of niet ingaan op geruchten en voorspellingen?

Echt, ik zou het iemand zoals jij graag beter zien doen. Je laat je immers precies zo uit zoals al die schreeuwers die zich met Wilders associeren. Schreeuwen, maar oplossingen ho maar.

Ik ben liever zo dan hopeloos naief...

Sorry hoor, hij had niet meteen op de gerucht in hoeven gaan, maar hij had wel een aantal richtlijnen kunnen uitzetten voor als het zover zou komen.
Verder stopt hij er zomaar geld in zonder daar afspraken over te maken. Die bankdirecteuren en managers vangen nu allemaal nog steeds een dikke bonus van het belastinggeld van de burgers.

En dat is dan wel regeren :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:58

Bos is een slappe zak die uiteindelijk nergens voor staat. Wat dat betreft zou hij juist prima met Wilders op één lijn zitten :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:06

faye schreef:
Bos is een slappe zak die uiteindelijk nergens voor staat. Wat dat betreft zou hij juist prima met Wilders op één lijn zitten :D

Wat een verrassende bijdrage weer :n .
Jouw mening over het karakter van Bos is eigenlijk niet zo relevant in dit kader.
Het gaat over het maken van een keuze door een leider van een politieke partij, en waarom.

En waarom de media het altijd zo opblaast?