Strengere regels hypotheken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Strengere regels hypotheken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:52

Citaat:
De regels voor het verstrekken van hypotheken worden aangescherpt.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft regels aangekondigd die te hoge woonlasten voor huizenbezitters moeten voorkomen.

In toenemende mate hebben bewoners moeite om de financiële verplichtingen van de eigen woning na te komen.
De toezichthouder wil aan het hypotheekbedrag een maximum stellen van honderd procent van de waarde van een woning, dat wil zeggen dat er een einde komt aan de tophypotheken. De nieuwe regeling houdt ook in dat huizenkopers de overdrachtsbelasting en notariskosten niet meer kunnen meefinancieren.

Nu kunnen kopers nog 4,5 keer hun jaarinkomen lenen en dat wordt minder.
Alleen in uitzonderlijke gevallen mogen hypotheekverstrekkers afwijken van de norm, zegt AFM-voorzitter Hans Hoogervorst. Bijvoorbeeld als aspirant-kopers een loonsverhoging in het vooruitzicht hebben. Dat moeten ze zwart op wit kunnen aantonen.
De nieuwe regels moeten snel ingaan, mogelijk al binnen een maand.

Bron: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... eken.html#

Hoopt men dat iedereen nu snel een huis gaat kopen binnen nu en een maand en de markt daardoor weer een beetje aantrekt of willen ze stiekem de verkoop van huizen helemaal stilleggen? :o

Liezel1

Re: Strengere regels hypotheken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:53

Volgens mij hanteerde de banken deze regel de afgelopen maanden al..... Alleen toen stond er nog niets op papier.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 15:56

Nee hoor, sinds gisteren is mijn hypotheek goedgekeurd onder de oude voorwaarden :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 15:57

Ik kreeg toch echt de indruk dat banken voorzichtiger waren met het afgeven van hypotheken en dat ze voor zichzelf al strengere eisen hanteerden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:00

Zo lang je een vaste baan hebt en een hypotheek met nhg wilt doet/deed niemand moeilijk.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:01

Het financieringsmodel wordt conservatiever, maar aan de overdrachtsbelasting kan de overheid iets doen en de tarieven van notarissen en makelaars kunnen ook anders gehandhaafd worden. Ook deze zeepbel die door de jaren is ontstaan door:
- lage rentes op de hypotheken
- ruime grenzen om hypotheken te nemen (overfinanciering)
- financiering vanuit het belastingstelsel,
zal moeten barsten om het geheel weer gezond te krijgen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:12

Ik denk niet dat balkenende en co hun klauwen nu durven te branden aan de hypotheekrenteaftrek :o De markt is al zo zwak, dit is niet het moment om met zulke maatregelen te komen, daarmee stort je mensen die nu gedwongen moeten verkopen (oude huis nog niet verkocht ivm aankoop nieuwbouw of nieuw huis, mensen die gaan scheiden etc.) in de financiele afgrond.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:14

Ik werk bij een verzekering en je hoort af en toe toch verhalen...
Mensen die een nieuw huis in de verzekering willen, maar die hun oude huis nog niet verkocht hebben. Sommigen zetten beide huizen dan te koop en dan is het maar afwachten welke als eerste verkocht is. Regelmatig mensen aan de lijn gehad die vroegen of we ook korting gaven op 2 huizen in de verzekering en die eerlijk toegaven dat ze het niet lang meer konden uitzingen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:36

odetteke schreef:
Ik denk niet dat balkenende en co hun klauwen nu durven te branden aan de hypotheekrenteaftrek :o De markt is al zo zwak, dit is niet het moment om met zulke maatregelen te komen, daarmee stort je mensen die nu gedwongen moeten verkopen (oude huis nog niet verkocht ivm aankoop nieuwbouw of nieuw huis, mensen die gaan scheiden etc.) in de financiele afgrond.

Alles hoeft ook niet in een keer op de schop, alleen kreeg je de laatste jaren het idee dat een huis met meer gemak werd gekocht en zelfs een tweede, terwijl het oude nog niet is verkocht, als een nieuwe tv. Ook de overheid heeft veel financiele constructies in het belastingstelsel op basis van de waarde van huizen die heel vreemd zijn. Dat moet eenvoudiger en goedkoper kunnen en die stappen kunnen ook genomen worden in de volgorde dat de mensen eerst voordeel ondervinden, en pijnlijke maatregelen kunnen stapsgewijs ingevoerd worden. Een correctie in de huizenprijzen over de gehele linie kan daarbij helpen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:44

Vriend zit het me net te vertellen, had er zelf nog niets over gehoord. Flink balen, want we zijn hard op zoek naar een koophuis (o.a. a.s. maandag bezichtiging), maar we hebben niet zomaar even € 20.000,-- voor de kosten koper onder ons matras liggen, terwijl we een hypotheek van € 370.000,-- kunnen krijgen, willen we een huis van ongeveer € 200.000 k.k., maar ja... de kosten koper kun je dus niet meer mee financieren. Dan nog... een huis kopen en hypotheek rond krijgen lukt nooit binnen een maand. Dus ik vraag me ook héél sterk af wat ze met deze regel willen bereiken, de huizenmarkt zal nog meer instorten en de economie zal nog meer verslechteren, want voor veel mensen wordt een huis kopen onmogelijk gemaakt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:33

Zo te zien komen we dus weer terug bij de oude situatie waar mensen eerst geld moeten sparen, dan een huis kopen. In Finland is dat trouwens allang zo. na de crisis van 1991 mocht je daar ook niet meer dan 80% van de waarde van je huis verhypotheken. Dan moet je dus creatief kijken naar de koop. Je moet erg goed naar de k.k. kijken, zien wat je weg kunt laten. Het zal nieuwbouw wel stimuleren, omdat die vrij op naam zijn. Daarnaast eens kijken hoe je de kk anders kunt financieren. Ik heb ooit eens geld uit de muur getrokken met een creditcard om de aanbetaling van een huis te doen :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:35

Hahaha dat is een idee Joostvangestel!

Nieuwbouw zal ook onder vuur komen te liggen op deze manier, want daar heb je ook meer kosten dan alleen de aankoop (wat te denken van de bouwdepots, die moet je ook meefinancieren), dus de hele nieuwbouw zal ook op z'n gat gaan. Ze zijn stom om deze regel in te stellen, want de starters zitten klem, terwijl die de huizenmarkt nog een beetje draaiende hielden (dit is dé tijd voor de starter).

Wij gaan a.s. maandag bij een huis kijken, intentieverklaring is bij m'n werkgever aangevraagd en als het huis ons bevalt, dan bieden we direct de vraagprijs en proberen we nog voor deze regel alles rond te krijgen.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:40

Ik vind dat helemaal nergens op slaan dat je je kosten koper zelf moet financieren. Ze moeten gewoon kijken naar wat je maximaal kunt lenen en daar veilig ver onder gaan zitten. Wie heeft er tegenwoordig nou 20 of 30 duizend euro op de bank staan? Dit is een slechte maatregel voor de huizenmarkt en de economie.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:22

Je moet je eens goed afvragen waarom een bank je die 20k voor zou moeten financieren op basis van een hypotheek? Het vertegenwoordigd geen waarde en waarom zou het slecht zijn voor de economie? Dan sluit je maar een PL af bij de bank tegen een hoger tarief voor die KK.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:28

Citaat:
Ik vind dat helemaal nergens op slaan dat je je kosten koper zelf moet financieren. Ze moeten gewoon kijken naar wat je maximaal kunt lenen en daar veilig ver onder gaan zitten. Wie heeft er tegenwoordig nou 20 of 30 duizend euro op de bank staan? Dit is een slechte maatregel voor de huizenmarkt en de economie.

Je haalt de woorden uit mijn mond. Waarom nóg meer mensen aan de leningen laten gaan terwijl je juist meer zekerheid wilt creeeren? :?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:35

Dat is namelijk redelijk simpel. Een bank leent geld in vele vormen, bij de hypotheek heeft de bank het risico van het geleende geld gedeeltelijk afgedekt met de waarde van het huis en aan de andere kant met NHG.

Die 20K vertegenwoordigd geen waarde in de zin van bezit, de bank heeft voor dat bedrag geen onderpand, dus kan de bank je dat wel lenen, maar zal er andere voorwaarden aan stellen.

De grotere zekerheid moet je creeeren door de banken minder risico te laten lopen. Aan de andere kant moet ook de kostenstructuur (KK, makelaar, notaris) eens flink op de schop, meer concurrentie, tarief naar werk en niet naar vastgestelde tarieven op basis van de koopprijs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:44

@joost: Wat hier vooral lastig aan is, is dat je zo weinig alternatieven hebt om te wonen als je niet koopt. Met wachttijden van 7 jaar of meer op een huurwoning zou ik niet weten hoe je moet sparen of waar, want je moet toch ergens onderdak vinden? (En als je via een studentenhuisvester huurt kun je zelfs niet op je studentenkamer blijven zitten.) Wat dat betreft ga ik helemaal mee met het bezwaar dat Quellian aanhaalt.
En dat lijkt me toch wel een groot verschil ten opzichte van bijvoorbeeld de situatie in Finland.

Nieuwbouw stimuleren in Nederland lijkt me trouwens ook vooral een verspilling van tijd en geld... het hele land staat vol met huizen die prima te gebruiken zijn. Waarom zou je het ontmoedigen om daarin te investeren? (Ook dat lijkt me een andere situatie dan in Finland.)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:54

@HenkB: Vanuit de bank gezien begrijp ik het ook wel. Maar kijk eens naar hoeveel gezinnen er financieel niet al op ploffen staan door teveel leningen.

Een persoonlijke lening zal neem ik aan duurder zijn dan een hypotheek. De toegankelijkheid van koopwoningen neem hierdoor alleen maar af en ik ken nu al twee Vinexwijken waar pakweg de helft van de woningen leeg staat of via de makelaar wordt verhuurd omdat er stomweg te weinig mensen zijn die een huis kunnen of willen betalen - maar er is wel woningnood. Dat is toch een idiote situatie?

Persoonlijk hou ik helemaal niet van leningen. Onze enige lening is de hypotheek, en dat zou ik graag zo houden.

Laten ze de belasting op het kopen van in ieder geval een eerste huis eens omlaag doen (of beter nog: afschaffen!) en zoals HenkB al aangaf, iets aan de tarieven van makelaars en notarissen (bij die laatste is er al een slag gemaakt door het vrijgeven).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:38

Ze hebben het argument dat ze mensen willen behoeden voor een te zware financiele last. Het spijt me, maar je k.k. mee financieneren in je hypotheek kost je pak em beet 50 euro per maand, op het moment dat je die 20.000 apart moet gaan lenen met een persoonlijke lening, ben je wel wat meer kwijt dan 50 euro per maand, reken maar gerust minstens 200 euro per maand. Wat krijg je dan? I.p.v. een hypotheeklast van bv. 650 pm ga je naar een hypotheeklast van 800 euro per maand (600 hypotheek, 200 lening), dus de mensen moeten meer gaan dokken. Heel doorzichtig verkeerd argument, ze weten zelf ook dondersgoed dat hier meer aan verdiend kan worden. Als ze wérkelijk mensen uit de oliebol willen houden, dan moeten ze deze regel niet nu instellen. Hierdoor worden huizen helemaal onverkoopbaar (prijzen dalen, rentes zakken, maar starters kopen de huizen niet) en sommige mensen zitten op de schopstoel om hun huis te verkopen wegens bv werkloosheid.

Mochten ze deze regel toe gaan passen, dan mogen ze rekening gaan houden met een hardere klap dan enkel het inzakken van de huizenmarkt. Zonder huizenmarkt hoeven ook de makelaarskantoren niet meer zoveel personeel in dienst te houden, hetzelfde geldt voor de banken. Nieuwbouwprojecten zullen worden afgeblazen, dus een hoop bouwvakkers komen zonder werk te zitten. Vraag me echt af wat de onderliggende gedachte is van dit hele gebeuren, maar het is niet zo 'lief' bedoeld als meneer Hoogervorst probeert te laten overkomen, daarbij; zo'n regel hadden ze jaren geleden in moeten stellen, tijdens de top huizenmarkt met woekerprijzen en niet nu de starters de woningmarkt nog wat levend houden.

Maar goed... mocht je rijke ouders hebben, dan kun je altijd daar nog aankloppen of je 20.000 mag lenen ('maak het eind van de maand weer naar je over, pap!).

Hoorde dat er vandaag een spoeddebat volgt over dit onderwerp, dat de kamer het er niet mee eens is omdat het inderdaad starters onmogelijk wordt gemaakt.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:45

odetteke schreef:
Zo lang je een vaste baan hebt en een hypotheek met nhg wilt doet/deed niemand moeilijk.

dit is absoluut niet waar!

wij zijn bezig om de hypotheek te verhogen i.v.m. verkoop oude huis en aankoop nieuw huis we zijn al vanaf december bezig en het is nog niet rond. zelfs met de verhoging van de bestaande hypotheek zitten we nog lang niet aan ons max met wat we mogen lenen.
een vriendin van ons is ook bezig een huis te kopen met haar vriend, eerste huisje dus starters. ze hebben beide een vaste baan met een goed salaris en ook bij hen doet de bank moeilijk.

het plan om een eigen starterskapitaal te hebben is er overigens nog niet door, deze willen ze erdoor drukken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 08:58

Wij konden echt probleemloos een max hypotheek krijgen (met nhg) bij verschillende geldverstrekkers met maar 1 inkomen Pashon :j

Quellian schreef:
Maar goed... mocht je rijke ouders hebben, dan kun je altijd daar nog aankloppen of je 20.000 mag lenen ('maak het eind van de maand weer naar je over, pap!).

En de rest mag minstens een jaar of 5 in een huurwoning gaan zitten sparen voor de kk (moet je wel eerst 5 jaar op de wachtlijst staan :+) en daarna nog een paar jaar voor de meubels aangezien je naast die 4,5 keer jaarinkomen volgens de strengere regels nauwelijks meer bij mag lenen. Je zal nu toch maar je woning te koop hebben staan :o

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:02

onze eerste hypotheek aanvraag (vorig jaar) was binnen 6 week rond. ons huis is verkocht en we hebben een ander huis gevonden, voor het andere huis moesten we dus onze hypotheek verhogen was geen probleem aldus de bank, de overdracht zou 2 maar wezen, maar dat kon de bank net niet redden maar we kregen wel de sleutel van het huis (officiele sleutel overdracht) en we mochten al het nodige doen in het huis. de eerste aanvraag die volgens de bank geen probleem zou zijn (dus voor de verhoging van de hypotheek) is op het allerlaatste moment afgeketst. dus hup op naar de volgende bank ook die heeft alles goed gekeurd maar tot op heden is er van alles nog niks rond.

als we vorig jaar direct een hogere hypotheek hadden genomen was er niks aan de hand geweest, echter hadden we toen geen extra geld nodig dus niet gedaan. uiteraard waren we toen nog niet in de wetenschap dat we ons huis binnen een half weer wouden en zouden verkopen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:12

De enige woningmarkt die nog een béétje liep (starterswoningen tot 200.000) gaat hiermee onderuit. Jonge mensen hebben niet zoveel spaargeld om zelf de kk te betalen. En een persoonlijke lening is echt niet de manier om uit de problemen te blijven..

De bovenkant van de markt (waar huizen met winst worden verkocht of waar de mensen een topinkomen hebben) heeft hier minder last van, maar die lag al op z'n gat. Of zou je je overwaarde niet op deze manier terug kunnen laten komen in je nieuwe woning?

Ik snap de strekking van het verhaal wel, maar het moment van invoeren is wel bijzonder ongelukkig gekozen!

Waarom geen splitsing in de belastingaftrek? Dat je je kk niet meer kan indienen? Dat zou de staat geld schelen, maar komt niet zó hard aan bij de burger?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:23

Ik vind dat Quellian gelijk heeft. Als je mensen wilt behoeden voor een te zware financiële last moet je ook kijken naar de hypotheek constructie. Je kunt je eigen KK wel financieren maar als je daarnaast nog een maximale hypotheek neemt met een variabele rente kom je ook in de problemen als de rente ineens flink gaat stijgen of als iemand ineens werkeloos wordt. En als je daarnaast je KK bijgeleend hebt heb je ook nog een flinke lening tegen een torenhoog tarief. Als dit doorgaat gaat wordt er denk ik ook veel fraude gepleegd met de taxatierapporten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:47

Lynske78 schreef:
Als dit doorgaat gaat wordt er denk ik ook veel fraude gepleegd met de taxatierapporten.

Dat denk ik dus ook... Mijn vriend zei: 'wat we kunnen doen is de taxateur een hoger bedrag laten noemen'. Ik zei al dat een taxateur écht niet mee gaat werken aan fraude...