Amerika woest over vrijspraak Osama op Nederlandse televisie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Amerika woest over vrijspraak Osama op Nederlandse televisie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:59

http://www.endandit.nl/entertainment/me ... -programma

Amerika is totaly not amused over het nieuwe AVRO programma Advocaat van de Duivel. Daarin verdedigde advocaat Spong Osama Bin Laden en kreeg de jury zo gek om de man vrij te spreken voor zijn betrokkenheid bij 11 september. Gebrek aan bewijs. En Nederland staat er dankzij Spong prima op bij de Amerikanen.

Voormalig burgemeester van New York Rudi Giuliani vindt het vonnis te gek voor woorden. Volgens hem voedt het alleen maar samenzweringstheorieën. De vrijspraak richt schade aan omdat het mensen een verkeerd idee geeft over de gang van zaken.

Spong zegt dat het programma bedoeld is om een andere kant van een zaak te laten zien. Het moet gezien worden als journalistiek product, een aanklacht tegen de beeldvorming, die wordt gevoed door overheidsinstanties en publieke figuren. Mooi verhaal. Maar ondertussen vinden de Amerikanen ons hele rare mensen.

Tijd voor de stemmingmakerij waar Spong in het programma op doelde

--------------------------------------------------------------------------------------

Het programma heb ik gezien waarin dhr. Spong Osama Bin Laden 'verdedigde'.

Wat vinden jullie hier nu van? En wat vinden jullie uberhaupt van dit programma? Zou het verboden moeten worden of laat het toch echt een andere kant zien?

joostvangestel

Re: Amerika woest over vrijspraak Osama op Nederlandse televisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:26

Ach ja, verbieden kan je zoiets niet.. Dan was Fahrenheit 911 ook verboden geweest.

Verder heeft OBL zelf schuld bekend, dus Spong verdedigt iemand die niet verdedigd wil worden. Nogal krom dus.

Zijn Amerikanen nou boos op Nederland? Nee, ze zijn boos op een Nederlander (Spong dus), die het blijkbaar nuttig vindt om Osama te weerspreken.

Ik heb het programma niet gezien, ga het misschien nog wel kijken, om te kijken of ik van mening verander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:24

Amerika vindt toch dat ze de verdediger van allerlei rechten is? Zoals de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van pers?

Zetten ze zichzelf toch wéér in hun hemd!

hc

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:42

Ah gut, komen we te dichtbij de waarheid?
Houden ze daar niet van, net als hier trouwens.

De vrijheid in Amerika is al lang vervlogen, ook al net als hier overigens en vrijheid van pers is er ook al lang niet meer. De pers is gecontroleerd, niets vrij aan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:27

Ik heb de bewuste uitzending niet gezien maar wel die van gisteren over die ABN AMRO man die zichzelf verrijkt zou hebben. Ik zelf vind het een geweldig programma die eens een kijkje laat nemen vanaf de andere kant van het verhaal. Hoe om gegaan kan worden met inormatie en hoe variabel interpreteerbaar bepaalde informatie kan zijn. Tsja idd een journalistiek stuk is het zeker. Erg interessant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:30

Ik heb het programma niet gezien maar snap de reactie van Amerika wel, Osama wordt nu 'vrijgesproken' terwijl hij echt niet onschuldig is.
Aan de andere kant snap ik ook wel dat ze de zaak van een andere kant willen belichten, ik denk alleen dat ze daarin zijn doorgeslagen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:37

anneliesdj schreef:
Ik heb het programma niet gezien maar snap de reactie van Amerika wel, Osama wordt nu 'vrijgesproken' terwijl hij echt niet onschuldig is.
Aan de andere kant snap ik ook wel dat ze de zaak van een andere kant willen belichten, ik denk alleen dat ze daarin zijn doorgeslagen.

Kijk eens wat verder in de materie van 9/11 en de 'merkwaardige' dingen die op en rond die dag zijn gebeurd en herhaal dan nog eens wat je hier schrijft. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:39

Vertel :)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:41

ranna schreef:
Kijk eens wat verder in de materie van 9/11 en de 'merkwaardige' dingen die op en rond die dag zijn gebeurd en herhaal dan nog eens wat je hier schrijft. ;)

Wat bedoel je daarmee?

Ik vind niet dat je zo'n programma moet verbieden, ik heb het niet gezien dus weet ook niet precies hoe en wat, maar dan alsnog ;)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:46

Mer1980 schreef:
Ik heb de bewuste uitzending niet gezien maar wel die van gisteren over die ABN AMRO man die zichzelf verrijkt zou hebben. Ik zelf vind het een geweldig programma die eens een kijkje laat nemen vanaf de andere kant van het verhaal. Hoe om gegaan kan worden met inormatie en hoe variabel interpreteerbaar bepaalde informatie kan zijn. Tsja idd een journalistiek stuk is het zeker. Erg interessant.

helemaal mee eens en ik heb zelf de uitzending niet gezien maar gaat hem zeker bekijken...en het programma heet niet voor niets advocaat van de duivel..heel interessant!

het feit blijft dat het juist zo in zn werk gaat..iemand kan schuldig zijn maar onschuldig worden gepleit ivm met gebrek aan bewijzen..en zo werken die grote mannen nu eenmaal..dat maakt het ook zo wezeloos interessant om juist eens een klein beetje in de keuken te kunnen kijken
Laatst bijgewerkt door Jasmijn76 op 23-04-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:48

Het rechtssysteem in Amerika is hoe dan ook zo krom als een hoepel. Hier idem dito.. Ik vind het een klein beetje provocatie van Sprong, ook al zal hij het niet zo bedoeld hebben..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:51

Marjo_x schreef:
ranna schreef:

Wat bedoel je daarmee?

Ik vind niet dat je zo'n programma moet verbieden, ik heb het niet gezien dus weet ook niet precies hoe en wat, maar dan alsnog ;)

Er zijn op die dag zoveel ongebruikelijk, vreemde en ronduit verdachte dingen gebeurd dat het echt een lijst is die langer is dan je arm.
Er is echt massa's info over te vinden, zijn complete films gemaakt waarin het wordt opgesomt.
Kan alleen maar zeggen, ga op onderzoek uit en gegarandeert dat je hele grote vraagtekens zet met de officiële versie van wat er die dag gebeurde.

Oja, trouwens, ze waren, en zijn nog steeds, zo driftig op zoek naar die gemene Bin Laden. De beste man was voor een nierbehandeling in Amerika ten tijde van 9/11, mét toestemming van de Bush regering :7

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:52

Wat vind jij krom aan de rechtssystemen hier en in Amerika?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:56

Nou, als ik iemand die mijn auto openbreekt een peun voor zijn ogen geef omdat hij mijn prive eigendommen heeft vernield staat degene die mijn spullen heeft vernield eerder buiten dan ik. :)

En in Amerika zitten veel mensen die onschuldig zijn ( maar dus op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plek waren ) voor tig jaar vast.

Maarja, dat is een andere discussie dan deze :D

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:02

ranna schreef:
Er zijn op die dag zoveel ongebruikelijk, vreemde en ronduit verdachte dingen gebeurd dat het echt een lijst is die langer is dan je arm.
Er is echt massa's info over te vinden, zijn complete films gemaakt waarin het wordt opgesomt.
Kan alleen maar zeggen, ga op onderzoek uit en gegarandeert dat je hele grote vraagtekens zet met de officiële versie van wat er die dag gebeurde.

Oja, trouwens, ze waren, en zijn nog steeds, zo driftig op zoek naar die gemene Bin Laden. De beste man was voor een nierbehandeling in Amerika ten tijde van 9/11, mét toestemming van de Bush regering :7

:roll:
Bin Laden was toen niet voor een nierbehandeling in Amerika.. Hij was toen voor plastische chirugie in Canada :roll:

Daarnaast, Als jij nou even zegt wat je bedoeld en wie jij verdenkt in plaats van vage verhalen.. Er zijn zoveel theorien over 9/11.. hoe moeten wij nu weten welke jij bedoelt..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:07

Laat ons kortom zeggen dat het allemaal zo scheef in elkaar zit :+ Geen ENKEL land mag een mening uiten of Amerika zit erop... Dat ze eerst hun eigen problemen in eigen land maar eens oplossen voor ze zich over het water gaan moeien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:08

ranna schreef:

Jij snapt denk ik mijn F-911W horloge ;)

Ik heb het dagelijks met veel persoonlijk voldoening om. Neem het idee gerust over; *\o/* dat het een rage mag worden ~~}>

hc

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:11

Huertecilla schreef:
ranna schreef:

Jij snapt denk ik mijn F-911W horloge ;)

Ik heb het dagelijks met veel persoonlijk voldoening om. Neem het idee gerust over; *\o/* dat het een rage mag worden ~~}>

hc

Haha, ben je er al eens met door de controle op een vliegveld gekomen?

@Marjo, net wat je zegt. Er zijn zoveel verschillende verhalen, take your pick.
Het is bij allemaal overduidelijk dat de officiele versie voor geen meter klopt.

Kan me zelfs niet voorstellen dat er mensen zijn die het verhaal van Bush nog geloven.
But than again: ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die geloven dat wij verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde. Afijn, dat is een ander onderwerp :+

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:00

Laten we zeggen dat Rudi Giuliani echt niet serieus genomen hoeft te worden. Hij kon niet eens kandidaat worden voor de republikaanse partij, dus niet bepaald iemand die het voor het zeggen heeft in het huidige Amerika.

Van complottheorien word ik overigens ook niks wijzer. Bin Laden stond al lang vóór 911 op de lijst om opgepakt te worden en helaas kan je van alles uitleggen uit dezelfde observaties.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:09

ranna schreef:
Kan me zelfs niet voorstellen dat er mensen zijn die het verhaal van Bush nog geloven.

Obama is bij mij het voordeel van de twijfel al kwijt.
Sluiting Guantanomo is na de imago-stunt voor onbepaalde tijd uitgesteld en over Bagram hóór je hem niet eens.
http://ipsnews.be/index.php?id=35&no_ca ... d%5D=24181

In London: ´Amerika kan uiteraard niet alléén de motor voor economisch herstel zijn.´ Dat de boter niet van zijn hoofd droop begrijp je niet. Nog minder dat niemand reageerde met "Waarom niet? Amerika heeft die ook alleen verziekt!"

Nóg maffer wordt het als de VS-stroopsmeerders de VN-vergadering boycotten omdat de minister van Iran een behoorlijk steekhoudende reden voert....

Het recht volgens Amerika:
"Rechter Kennedy zei dat het hof niet mild zou zijn voor een regering die mensen in andere landen opsluit om de jurisdictie van Amerikaanse rechtbanken te ontlopen. "
De VS ontvoert naar eigen goeddunken volgen hen mogelijke verdáchten uit om het even welk land en sluit ze dan zonder enig mensenrecht op in Guantanamo of Bagram.
Dat staat in een heel vreemd licht met de acties van de VS om hun staatsburgers de jurisdictie van om het even welk ander land te laten ontlopen. Zelfs veroordelingen door het internationale gerechthof leggen ze naast zich neer.

Mbt het horloge en luchthavens: ik heb principiële bezwaren tegen hoe daar met mijn rechten wordt omgesprongen. Heb titanium vervangingsonderdelen en het is niet acceptabel hoe je dan behandeld wordt. Ik vlieg liever níet. Is ook gelijk beter voor het milieu; de echte eco-toerist gaat niet :D

hc

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:22

Ach, 'onze' Obama.
Het had zo mooi kunnen zijn....*sluit haar ogen en droomt even weg*
*komt vervolgens met een rotklap weer tot de werkelijkheid*
Amerika, wat kan ik zeggen. Die maken ter plekke hun eigen regels net zoals het hen uitkomt.
Het land is door en door verrot qua politici. De eigen bevolking wordt niet op de hoogte gehouden van wetten die erdoor gedrukt worden (goh waarom komt me dat toch zo bekent voor?), en kan steeds meer vrijheid inleveren (jemig, dat komt me óók al zo bekend voor!).

Vwb vliegen, je hebt helemaal gelijk. Vanwege het sprookje 'de boze Bin Laden en zijn zgn aanslagen op het WTC' worden alle mensen als uitschot behandelt. Ik pas er ook voor. Zou graag eens in Canada of bepaalde staten van Amerika rondkijken maar niet zoals het nu gaat.

Maar ja, zolang het gros nog steeds denkt dat overheden de waarheid spreken en er overal van die doodenge terroristen op ons loeren hebben types als Bush vrij spel en laten we ons met elkaar van alle kanten naaien. Zíj doen het, maar wíj laten het toe.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:46

Onze eigen overheid spreekt altijd de waarheid zeg maar? Dat vliegtuig bij schiphol. Hoogtemeter mijn kont. Anders wel érg toevallig dat naast de piloten en een turkse zakenman alleen boeingmedewerkers omkomen die in Turkije bezig waren met het ombouwen van een boeing 747 ten gunste van het leger. Nog veel toevalliger dat later idd ontdekt wordt dat er ook nog geheime informatie informatie op hun laptops stond. En dat de nederlandse regering dan ook nog niet weet wat die geheime informatie was. Ja vast...

En dan terug naar Bin laden. Of er andere complottheorien zijn zal me eigenlijk een worst zijn. Dat en hoe het gebeurd is, is ronduit verschrikkelijk. Wie er achter zat? Who cares?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:04

Hmm, leuk wonen over de regenboog ;) Ik heb jaren in Canada gewoond, ik zou oppassen om Canada over één kam te scheren met de Verenigde Staten. Daarnaast hoef je helemaal niet door de VS te reizen om naar Canada te komen, dus geen centje pijn.

Tja, in Amerika is ook niet alles koek en ei, maar mijn paar daagjes bezoek aan Iran stemt me ook niet geheel vrolijk. Gelukkig heb je in Amerika niet op iedere hoek van de straat een beeld van het staatshoofd en een joekel van een kerk die aan dat staatshoofd gewijd is. Mensen mogen (binnen bepaalde normale grenzen) zoals ze willen gekleed over straat gaan.

Op internationaal politiek vlak zal het de gemiddelde Amerikaan worst wezen wat meneer de president doet en zegt over het buitenland. Overigens geloof ik dat ook een bijzonder groot gedeelte van het Nederlandse volk weinig interesse heeft in landen waar ze toch weinig tot niks mee te maken hebben. Voor 1492 bemoeiden de Europeanen zich ook verrekt weinig met Amerika ;)

En ja, Obama... Als je denkt dat die man de alleenheerschappij heeft over wat dan ook, dan woon je echt in sprookjesland. Die man is zo veel gebonden door allerlei eerdere afspraken dat hij echt niet zomaar alle ellende die door Amerikanen veroorzaakt is de wereld uit kan helpen. Ik weet gegarandereerd dat hetgene hij in de korte tijd "aan de macht" al veranderd heeft al veel landgenoten de haren te berge doet rijzen. En als president kan hij het zich ook niet veroorloven om zijn volk tegen zich te krijgen. "Change" is goed, maar weet wel dat bij alles wat je verandert, je voor ieder stel gelukkige mensen een stel ongelukkige terugkrijgt. En meestal is het zo dat je de "nieuwe ongelukkigen" het eerst krijgt en het een tijdje duurt voordat de "oude ongelukkigen" een stukje gelukkiger worden...

Maar goed HC, het is goed te weten dat er nog principiele mensen zijn. Je doet me een beetje denken aan Gregory House. Principiele mensen moeten er blijven om leiders wakker te houden. Maar iemand die een land wil leiden (en zeker zo groot en divers als de VS zijn) moet regelmatig water bij de wijn doen, want anders staat hij snel in het rijtje van "Ambitieuze, maar Mislukte Leiders"

Lyonesse: als je gelooft dat de iemand zomaar een vliegtuig uit de lucht laat vallen en het dan nog zo geregeld gaat dat er alleen bepaalde mensen dood gaan, dan heb je wel heel veel fantasie. Alsof ze het zo gemikt hadden dat het net langs die wijk viel ;) Maar goed, zonder fantasie ook geen complottheorieen en zonder complottheorieen waren we nou ook niet gezellig aan het discussieren ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:12

joostvangestel schreef:
Maar iemand die een land wil leiden (en zeker zo groot en divers als de VS zijn) moet regelmatig water bij de wijn doen, want anders staat hij snel in het rijtje van "Ambitieuze, maar Mislukte Leiders"

Een landsleider kan dus niet principieel, niet integer zijn :?

Compromissen zijn iets heel anders dan morele missers, dat is iets heel anders dan list en bedrog.

Obama had als vrij belangrijk ethisch punt het onrechtmatige en onrechtvaardige van Guantanamo in zijn verkiezingsverhaal.
Dat Amerika haar geloofwaardigheid op het gebied van de mensenrechten terug moest verdienen.
Guantanamo blijft, Bagram is uítgebreid!! krijgt Israel weer meer steun en ondertussen staat hij mooi weer te spelen 8)7

Hoe denk je dat de arabische wereld daar naar kijkt? Dat is kolen op het vuur van Bin Laden en nog helemaal terecht ook.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-04-09 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:17

Joostvangestel schreef:
Lyonesse: als je gelooft dat de iemand zomaar een vliegtuig uit de lucht laat vallen en het dan nog zo geregeld gaat dat er alleen bepaalde mensen dood gaan, dan heb je wel heel veel fantasie. Alsof ze het zo gemikt hadden dat het net langs die wijk viel ;) Maar goed, zonder fantasie ook geen complottheorieen en zonder complottheorieen waren we nou ook niet gezellig aan het discussieren ;)

Volgens mij ging de discussie daar wel over. Namelijk dat mensen de regering klakkeloos geloven, waarbij onder andere gedoeld wordt op het de theorie waarin gesteld wordt dat de regering van Amerika zelf achter de aanslagen zat, en Al qaida en osama zelf bedacht hebben. Dat doet helemaal niet ter zake want het is gebeurd. Zelfs de oorlog in Afghanistan heeft er niets mee te maken of er wel of niet een Osama is. Dat van schiphol was daarbij slechts een voorbeeld. Net als zat anderen zoals JFK, Marilyn Monroe, Prinses Diana etc.
Daarnaast wil ik niet zeggen dat "iemand" een vliegtuig uit de lucht heeft laten "vallen" Het hoe of wat ik daarover denk heeft inderdaad niets met het topic te maken.