Papegaaiencentrum Veldhoven - Radar-uitzending klopte niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Papegaaiencentrum Veldhoven - Radar-uitzending klopte niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:32

Even een vervolg op dit topic: [NM] papegaaienopvang Veldhoven. Rotzakken zijn het.

Citaat:
OERLE - Zestig procent van alle papegaaien die bij het Oerlese papegaaienpark NOP worden afgeleverd door particulieren, sterft in de eerste drie jaren na opvang. Dit percentage is, gezien de vaak slechte gezondheid en hoge leeftijd van de ingebrachte vogels, goed verklaarbaar.

Het dierenwelzijn in het park is voldoende gewaarborgd. De leiding is onvoldoende meegegroeid met de uitbreiding van de omvang en taken van het park. De toewijding, betrokkenheid en kennis van directeur Tonnie van Meegen en zijn staf staan buiten kijf.

Dat zijn de voornaamste conclusies die Ton Dorresteijn, oud-directeur van de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp, trekt uit zijn onderzoek naar de gang van zaken bij het NOP.

Aanleiding vormde een uitzending van het Tros-programma Radar, begin dit jaar, waarin melding werd gemaakt van massale sterfte onder de papegaaien.

Dat er veel dieren sterven staat buiten kijf, stelt Dorresteijn. Maar daar zijn goede redenen voor. Driekwart van de ingebrachte dieren is in slechte conditie. Ziek, gestrest of ongezond vanwege onjuiste voeding of gebrekkige verzorging. Vijftig procent van de ingebrachte dieren is ouder dan dertig jaar en vertoont ouderdomsverschijnselen.

Particulieren houden hun papegaaien vaak alleen in een kooi, terwijl het om dieren gaat die van nature in groepen leven. Het NOP streeft ernaar de papegaaien weer in groepen te laten leven.

Die keuze is verdedigbaar uit het oogpunt van dierenwelzijn, stelt Ton Dorresteijn. Maar niet alle papegaaien zijn nog in staat om met andere soortgenoten samen te leven. Ook dat leidt tot een hogere kans op sterfte. Het NOP heeft, sinds de oprichting in 1991, in totaal 9308 papegaaien van particulieren opgenomen. In diezelfde periode zijn 6523 papegaaien gestorven en 476 vogels hebben het park verlaten. Deze dieren zijn bijvoorbeeld aan de eigenaren geretourneerd. Van het verhandelen van dieren is geen sprake. In zeventien jaar zijn uit het NOP 158 papegaaien gestolen of weggevlogen nadat kooien waren opengeknipt.

Dorresteijn adviseert meer aandacht voor beveiliging. De onderzoeker noemt de verzorging, uitgevoerd door een mix van stafleden, vrijwilligers en stagiairs, ‘van ruim voldoende tot uitstekende kwaliteit’.

Hij tekent wel aan dat de afhankelijkheid van vrijwilligers het park kwetsbaar maakt. Bij de stagiairs is het beeld wisselend: sommigen zijn zeer gemotiveerd, anderen nauwelijks. Dorresteijn adviseert daarom meer toezicht en selectie. Hij adviseert meer toezicht.

Mag ik even zeggen dat ik dit verwacht had, na een aantal bezoeken aan het NOP en omdat ik een aantal van de medewerkers ken? Natuurlijk zitten overal wel rotte appels tussen, maar over het algemeen gaat het in het NOP dus gewoon goed.

Bron + video's en foto: http://www.ed.nl/regio/veldhoven/478352 ... arbaar.ece

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:11

:D Had ik ook wel verwacht ;)
Maar ondanks dit onderzoek ben ik er wel van overtuigd dat er iets moet gebeuren op het NOP. Er moeten meer vaste medewerkers komen, zo'n park kan nooit draaien op alleen maar vrijwilligers en stagairs. Die hebben meestal de kennis niet om deze vogels en andere dieren te verzorgen.

Opvallend vind ik wel dat het erg stil is in dit topic :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 00:18

Toch vind ik het sterfte-percentage erg hoog hoor.

Ik bedoel, als je het artikel mag geloven heeft 50 procent van de vogels meer dan dertig jaar overleeft in miserabele toestanden bij particulieren thuis. En plots wanneer ze eindelijk beter behandelt worden sterven ze met bosjes? Dat is toch helemaal niet logisch?

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:25

En nou hoor je niks meer van de mensen die het papegaaienpark rotzakken vinden :+

Ik had dit ook wel verwacht en ben het er net als gillian mee eens dat er toch wat verandert moet worden met de stagiares, vrijwilligers en medewerkers. Verder vind ik het doden aantal echt niet te gek. Ze vallen echt niet met bosjes tegen de grond zoals op radar vertelt wordt, er gaan er meer dood dan in een normaal park maar het woord opvangcentrum zechty genoeg lijkt mij.

Alja

Re: Papegaaiencentrum Veldhoven - Radar-uitzending klopte niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:37

heb in die tijd ook naar radar gekeken en vind ook dat zo n organisatie niet alleen op stagairs en vrijwilligers kan draaien.
vaste krachten lijken me daar erg op de plek.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:21

BraveSpots schreef:
Toch vind ik het sterfte-percentage erg hoog hoor.

Ik bedoel, als je het artikel mag geloven heeft 50 procent van de vogels meer dan dertig jaar overleeft in miserabele toestanden bij particulieren thuis. En plots wanneer ze eindelijk beter behandelt worden sterven ze met bosjes? Dat is toch helemaal niet logisch?

Ze worden volgens mij pas gebracht als ze al op sterven na dood zijn, in veel gevallen... en als je ziet wat het NOP dan weer met ze kan doen om ze weer op te lappen... Ik vind het sterftecijfer voor een dergelijk opvangcentrum helemaal niet extreem hoog.

Overigens is het inderdaad zo dat wat meer vast personeel helemaal geen kwaad zou kunnen. Waarom is dat eigenlijk, is daar geen geld voor?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:24

Blue_Eyes schreef:
Ze worden volgens mij pas gebracht als ze al op sterven na dood zijn, in veel gevallen...

Is dat echt zo? Want dat kon ik niet halen uit het artikel. Hmm, dan nog zouden ze dan allemaal de eerste weken/maanden moeten sterven? Toch niet na 2 of 3 jaar?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:29

Er wordt heel veel aan gedaan om die beesten in leven te houden. De ziekste en meest verwaarloosde papegaaien uit heel Nederland worden daarnaartoe gebracht. Ook door bv de douane en uit inbeslagnames. Sommige redden het, andere niet, en er zijn er ook die het lijken te gaan redden, maar na een poosje toch het loodje leggen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:31

Ik ben het toch wel eens met BS, ik blijft dat percentage enorm hoog vinden en ik kan me haast niet voorstellen dat 50% van de vogels er zo slecht aan toe is dat ze meteen sterven. En idd sterven anderen pas na 2-3 jaar, hoe zit dat dan?

Aan de andere kant heb ik het park ook bezocht en ik vond het er allemaal super uit zien. Vogels zagen er goed uit schone hokken etc...
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan moet vinden....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:31

Dat snap ik. Kan er verder niet over oordelen, want ken centrum anders niet.

Kan je daar eigenlijk 'zomaar' je doodzieke papegaai binnenbrengen zonder consequenties? Nemen ze ze gratis over?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:44

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:56

BraveSpots schreef:
Kan je daar eigenlijk 'zomaar' je doodzieke papegaai binnenbrengen zonder consequenties? Nemen ze ze gratis over?

Nou, doodzieke dieren weet ik niet.
Maar er worden vogels binnen gebracht die bv volgepropt zijn met chocolade met de mededeling dat ie echt iedere ochtend bij het ontbijt een stukje moet krijgen hoor!! |o Gek he dat ze dan dood neervallen :x
Zo zijn er wel mee voorbeelden...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:15

Ik heb ondanks dit bericht toch echt geen fantastische ervaring met het park. Maar dat kan ook incidenteel zijn. :)

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:06

gillian schreef:
Nou, doodzieke dieren weet ik niet.
Maar er worden vogels binnen gebracht die bv volgepropt zijn met chocolade met de mededeling dat ie echt iedere ochtend bij het ontbijt een stukje moet krijgen hoor!! |o Gek he dat ze dan dood neervallen :x
Zo zijn er wel mee voorbeelden...

Die chocola was wel lekker hoor :+ Ook moeten sommige vogels koffie, om 7 uur sochtends de radio aan om ze te wekken en smiddags een middagdutje met een deken over de kooi B-) Friet en koekjes zijn normale dingen om te eten als vogel zijnde een vogel die 200 gram hoort te wegen en 500 gram weegt vinden sommige mensen ook normaal. Zijn maar een paar dingen die ik tegen ben gekomen toen ik er werkte ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:59

Ondanks de toestand waarin veel papegaaien verkeren waarin ze binnengebracht worden, vind ik de communicatie treurig.

Ooit heb ik er een papegaai naartoe gebracht van een overleden familielid. We hebben ieder jaar geld gestort en vaak nog iets extra omdat we er een fijn gevoel bij hadden. We wilden echter wel weten wanneer het dier zou komen te overlijden. (Voor de familie die het uit het belang van het dier het beest daar naartoe gestuurd hebben.)
We hebben nooit wat vernomen, maar zijn er regelmatig gaan kijken.
Na de uitzending op Radar, hebben we een brief gestuurd dat we geschokt waren. Na een tijd kregen we een brief waarin stond dat het beest na een half jaar al gestorven was. Aan de achterkant van de brief was te zien dat ze die brief tig keer hebben uitgedraaid, het drukte door.
Zeer jammer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 16:54

Dat staat ook op de site: als je wilt weten wanneer een papegaai overlijdt, moet je dat bij het brengen duidelijk aangeven, anders doen ze dat niet.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:11

Dat hebben we ook nadrukkelijk gevraagd. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:18

Wat je overigens ook vaak hebt met papagaaien is dat ze bijzonder stressgevoelig zijn. Zo heb ik een klant gehad die man had zijn roodstaart al 28 jaar. Hij heeft hem op een gegeven moment verplaatst van ruimte, dus van 1 kamer naar andere. Beest heeft een hartaanval gekregen s'nachts en lag sóchtends dood in de kooi. Dit om aan te geven hoe gevoelig ze zijn.
Dat ze hier echter gewoon eerlijk in zijn dan, en toch wat meer vaste medewerkers zal ze zeker geen kwaad doen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:36

Nog een artikel waarin omschreven staat dat het NOP gewoon echt zo slecht niet bezig is.
Ik vind het gewoon erg jammer dat een programma als radar op deze manier een park met de grond gelijk maakt terwijl er maar weinig van klopt. In iedere omgeving kunnen dingen beter, ook hier, maar zo slecht als het op tv geschetst werd is het gewoon echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:46

als ze er zo goed voor zorgen, hoe kan het dan dat er élke dag zoveel vogels dood gaan, dat aan het eind van de week de vriezer helemaal vol zit?
ik vind dat radar genoeg dingen heeft laten zien. papegaaien schieten snel in de stress, dat weet iedereen die een papegaai heeft, maar als je de vogels soms zag..
tuurlijk worden er zieke dieren binnengebracht, maar ook gezonde jonge dieren waarvan de eigenaar is overleden of er niet meer voor kan zorgen. het percentage vind ik gewoon te hoog..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:52

De meeste mensen die hun papegaai kwijt willen, doen dat natuurlijk op het moment dat het dier al te ver heen is. Als ie echt zichzelf kaalgeplukt heeft en over de flos is, dan issie niet leuk meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:56

Iris82 schreef:
De meeste mensen die hun papegaai kwijt willen, doen dat natuurlijk op het moment dat het dier al te ver heen is. Als ie echt zichzelf kaalgeplukt heeft en over de flos is, dan issie niet leuk meer...

dat doet echt niet iedereen, mensen die overlijden bijv. en hun papegaai nalaten aan iemand, als diegene er niet voor kan of wil zorgen dan brengt diegene hem weg lijkt mij. of iemand die in financiele problemen zit, scheidingen, ziekte van de eigenaar, en zo zijn er nog veel meer redenen..

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:05

in het weekend of groot eindhoven stond laats wel een mooi groot artikel dat er niet veel klopte van radar maar daar heb je nog niet heel nederland bereikt met een brabants krantje.
radar mag van mij ook een extra uitzending of wat tijd er aan besteden dat ze verkeerd zaten.
want dit kost tony zo veel klanten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:07

Ik ben het eens met dees_daan, het percentage is wel heel hoog en het wil er bij mij ook niet in dat al die vogelsop sterven na dood werden binnen gebracht.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 09:10

Tja, die man heeft een onafhankelijk onderzoek gedaan en dat is wel iemand met veel verstand van zaken, dus dat zegt mij echt genoeg.