Dood door schuld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Dood door schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:46

Lieve bokkers,

Zoals jullie allemaal wel zullen weten heeft zich ong. een week geleden een vreselijk drama in Duitsland afgespeelt waarbij een 17-jarige jongen met een wapen van zijn vader meerdere scholieren doodschoot. Tijdens zijn poging te vluchten van de politie maakte de jongen nog meer slachtoffers. De jongen werd op een parkeerplaats door de politie aangeschoten waarna hij zichzelf met zijn wapen om het leven bracht.

Justitie kijkt nu naar de mogelijkheid de vader van de jongen aan te klagen wegens dood door schuld, omdat de vader 1 van zijn wapens in zijn slaapkamer bewaarde waar zijn zoon dus vrije toegang tot had.

Vinden jullie dit terecht of niet?

(Vader heeft een vergunning en bewaarde zijn wapens, op dit wapen na, zoals de wet het voorschrijft)

050206051012

Re: Dood door schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:49

Nee dit vind ik niet terecht. De bewuste jongen was dan nog wel minderjarig, maar was wel de leeftijd voorbij dat je het verschil niet weet tussen goed en fout. Als iemand een ander dood rijdt met mijn auto, hoeven ze mij ook geen doodslag in de schoenen te schuiven. Vind het erg ver gezocht.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:50

Ik ben het met justitie eens, zeker met wapens vind ik dat extra zekerheid absoluut geboden is. De Vader had geen enkel risico mogen nemen. Je kunt zoiets natuurlijk niet aan zien komen, maar die voorschriften zijn er niet voor niets.

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:53

Ik zou zeggen dat de vader verweten kan worden dat hij dit wapen niet volgens de regels bewaard heeft.
Verder denk ik dat het een kwestie is van wat beschreven staat in het duitse wetboek over dood door schuld.
Deze jongen was natuurlijk nog geen 18 en dan zijn zijn ouders wettelijk gezien verantwoordelijk voor hem (althans, zo is dat hier in nederland). Het is een hele ingewikkelde kwestie waarbij denk ik een hoop regels, wetten en procedures om de hoek komen kijken.
Ik ben erg benieuwd hoe het af gaat lopen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:54

Er zijn inderdaad voorschriften die gebroken zijn: De vader leerde zijn zoon al met 10 jaar de omgang met een wapen en hij bewaarde een van zijn wapens niet voolgens de regels.

Maar ik vind het persoonlijk te ver gaan dat jutitie het probeert het de vader in de schoenen te schuiven. Een straf vor het overtreden van de wapenwet, ja, maar dood door schuld...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:56

Ik vind het twee kanten op wijzen. Vaders had natuurlijk dat ding beter moeten opbergen. Maar jongen had ook gewoon het verstand moeten hebben om dat wapen niet te pakken. Ook al was het opgeborgen zoals het moest zijn : als je in een dergelijke familie zit (dan bedoel ik dus waar gejaagd of waar schietsport bedreven wordt). Dan weet je ook wel hoe je erbij kan. Ondanks dat het opgeborgen is zoals voorschreven.

Vader dus dood door schuld aanklagen vind ik niet terecht.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:56

racekater schreef:
Ik zou zeggen dat de vader verweten kan worden dat hij dit wapen niet volgens de regels bewaard heeft.
Verder denk ik dat het een kwestie is van wat beschreven staat in het duitse wetboek over dood door schuld.
Deze jongen was natuurlijk nog geen 18 en dan zijn zijn ouders wettelijk gezien verantwoordelijk voor hem (althans, zo is dat hier in nederland). Het is een hele ingewikkelde kwestie waarbij denk ik een hoop regels, wetten en procedures om de hoek komen kijken.
Ik ben erg benieuwd hoe het af gaat lopen.

Ik ook, er zijn namelijk heel veer voors, maar ook heel veel tegens deze zaak.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:56

Juridisch gezien denk ik inderdaad dat dit dood door schuld zal zijn, omdat de jongen minderjarig was en de vader, dat blijft een feit, dat éne wapen dus níet volgens de wet bewaarde. Vergunning of geen vergunning, dat was in strijd met de wet en daardoor is hij in feite mede schuldig aan dit drama.
Maar als ik er zelf naar kijk, vind ik niet dat het zo zwaar opgevat moest worden. Waarschijnlijk had vader ook niet door wat er allemaal door het hoofd van die jongen ging... In ieder geval denk ik zeker dat er een schuld ligt bij de vader, maar dood door schuld vind ik een te zware beschuldiging.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:57

Maya schreef:
Ik vind het twee kanten op wijzen. Vaders had natuurlijk dat ding beter moeten opbergen. Maar jongen had ook gewoon het verstand moeten hebben om dat wapen niet te pakken. Ook al was het opgeborgen zoals het moest zijn : als je in een dergelijke familie zit (dan bedoel ik dus waar gejaagd of waar schietsport bedreven wordt). Dan weet je ook wel hoe je erbij kan. Ondanks dat het opgeborgen is zoals voorschreven.

Vader dus dood door schuld aanklagen vind ik niet terecht.

Helemaal eens!

Hoewel ik erbij moet vermelden dat wij ook vrij veel wapens in huis hebben omdat mijn vader jaagt en politieagent is, maar ik heb geen toegang tot de kluis waar de wapens bewaard worden, ik heb geen idee waar de sleutel ligt :')

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:58

Hanmar schreef:
Maar als ik er zelf naar kijk, vind ik niet dat het zo zwaar opgevat moest worden. Waarschijnlijk had vader ook niet door wat er allemaal door het hoofd van die jongen ging... In ieder geval denk ik zeker dat er een schuld ligt bij de vader, maar dood door schuld vind ik een te zware beschuldiging.

Zo redeneren de meeste mensen inderdaad!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:59

ik vind dat hij wel straf mag krijgen voor het niet naleven van de wapenwet. Dood door schuld gaat me echt te ver. Eigenlijk krijg ik het gevoel dat ze een zondebok zoeken zodat er toch nog iemand gestraft kan worden, aangezien dat bij de echte dader niet meer kan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:03

Hmm, eigenlijk vind ik er wel wat inzitten. Wij hebben een speciale kamer met ondoordringbare stalen deur (en idioot slot dat enkel mijn vader snapt -> hij heeft het gemaakt). De politieagenten die hier komen controleren vinden 't elke keer weer top om te zien, maar wij moeten er ook niet aan denken dat iemand een van de wapens zomaar zou kunnen stelen. Een wapen op je slaapkamer is gewoon te snel gepakt. Je kan van tevoren wel zeggen "ach wat kan er gebeuren", maar je weet nooit wat je doet als bijvoorbeeld een ruzie extreem uitloopt. Ik vind dat iemand die geen vergunning heeft voor wapens, niet zomaar bij wapens moet kunnen komen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:03

Dus: Iemand die een auto heeft, zn kind op eigen terein leert rijden, het kind pikt de auto en rijdt express iemand dood. Is dat ook dood door schuld?

Een auto is dan wel geen wapen, maar ook deze persoon kon niet voorzien dat het kind iemand ging doden.

Moeilijke kwestie waar voor beide kanten iets te zeggen is.
Al vind ik dood door schuld dan wel een erge beschuldiging.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:05

PussInBoots schreef:
Dus: Iemand die een auto heeft, zn kind op eigen terein leert rijden, het kind pikt de auto en rijdt express iemand dood. Is dat ook dood door schuld?

Een auto is dan wel geen wapen, maar ook deze persoon kon niet voorzien dat het kind iemand ging doden.

Moeilijke kwestie waar voor beide kanten iets te zeggen is.
Al vind ik dood door schuld dan wel een erge beschuldiging.

Vreemd genoeg is het met de auto voor iedereen duidelijk dat dood door schuld dan niet mogelijk zou zijn...Ik vind het inderdaad wel een goede vergelijking

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:06

Heb straf op leggen vanwege het wapen niet goed opbergen vind ik goed.
Dood door schuld, nee.
Deze jongen was 17, ik ben 15 en weet toch écht dat wat deze jongen heeft gedaan verkeert is.
En ook zonder dit voorbeeld had ik het geweten.
Zijn ouders hebben hier ongetwijfelt ook veel last van gehad, niet alleen door wat hun zoon heeft gedaan, maar ook door de dood van hun eigen zoon.
En dan natuurlijk de reacties van vrienden en familie.
Dit is natuurlijk geen rede om (mocht het nodig zijn) geen straf te geven.
In mijn ogen is het niet nodig, in elkgeval niet deze rede

typ fouten aangepast
Laatst bijgewerkt door RoosG op 19-03-09 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:07

Justitie vind dat de vader nalatig is geweest omdat hij wist dat zijn zoon behandeld werd voor depressie, en toch die wapens rond heeft laten slingeren. Dat geeft een andere wending aan het verhaal vind ik. Je zal niet meteen denken dat je zoon op een school in het rond gaat schieten. Maar ik was als vader bang geweest dat mijn zoon het wapen voor zichzelf zou gebruiken als hij depresief was. Verder was het een erg gevaarlijk wapen en waren blijkbaar heel veel kogels voor het grijpen.

Ik vind dat de vader echt heel heel dom is geweest. Maar ik denk dat hij al genoeg gestraft is doordat hij zijn zoon kwijt is geraakt en doordat hij moet leven met het idee dat zijn zoon iets zo gruwelijks heeft gedaan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:09

Als je kind in de auto gaat rijden doet die dat meestal niet met de intentie iemand te doden, als ouder is dat ook niet echt te verwachten (ondanks dat vind ik toch dat autosleutels niet zomaar toegankelijk moeten zijn voor kinderen die kunnen autorijden zonder rijbewijs). Als een kind een wapen pakt en mensen op z'n vorige school neerknalt met "zijn jullie nou nog niet dood" kan je ervan uitgaan dat hij weet wat je kan doen met een wapen.

Ik vind een wapen niet goed opbergen veel erger dan autosleutels niet goed opbergen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:12

bollebeer schreef:
Justitie vind dat de vader nalatig is geweest omdat hij wist dat zijn zoon behandeld werd voor depressie, en toch die wapens rond heeft laten slingeren. Dat geeft een andere wending aan het verhaal vind ik. Je zal niet meteen denken dat je zoon op een school in het rond gaat schieten. Maar ik was als vader bang geweest dat mijn zoon het wapen voor zichzelf zou gebruiken als hij depresief was. Verder was het een erg gevaarlijk wapen en waren blijkbaar heel veel kogels voor het grijpen.

Ik vind dat de vader echt heel heel dom is geweest. Maar ik denk dat hij al genoeg gestraft is doordat hij zijn zoon kwijt is geraakt en doordat hij moet leven met het idee dat zijn zoon iets zo gruwelijks heeft gedaan.

Dit is een verzinsel van de media, het staat nog niet vast dat de jongen psychische problemen had en onder behandeling stond, wordt ook hardnekkig ontkent door de advocaat van de familie!

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:17

Ik zit er nog eens over na te denken......als deze vader gehandeld had volgens de wet dan had hij zijn wapen volgens de regels opgeborgen. Nu heeft hij dat niet gedaan en is zijn zoon in staat geweest om dit wapen in handen te krijgen en er mensen mee te doden. Als je het dus heel zwart-wit bekijkt: had deze vader zijn wapen naar behoren opgeborgen dan had zijn zoon er waarschijnlijk geen mensen mee gedood. Het is dus vader te verwijten dat hij het wapen niet goed opgeborgen heeft waardoor zijn zoon het in handen heeft kunnen krijgen en er mensen mee heeft kunnen doden, en dat is dood door schuld.

Maar nogmaals, het een en ander zal afhankelijk zijn van wat het wetboek hierover schrijft.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:28

racekater schreef:
Ik zit er nog eens over na te denken......als deze vader gehandeld had volgens de wet dan had hij zijn wapen volgens de regels opgeborgen. Nu heeft hij dat niet gedaan en is zijn zoon in staat geweest om dit wapen in handen te krijgen en er mensen mee te doden. Als je het dus heel zwart-wit bekijkt: had deze vader zijn wapen naar behoren opgeborgen dan had zijn zoon er waarschijnlijk geen mensen mee gedood. Het is dus vader te verwijten dat hij het wapen niet goed opgeborgen heeft waardoor zijn zoon het in handen heeft kunnen krijgen en er mensen mee heeft kunnen doden, en dat is dood door schuld.

Maar nogmaals, het een en ander zal afhankelijk zijn van wat het wetboek hierover schrijft.

Maar geen vader verwacht van zijn zoon zoiets te doen toch? Wij hebben een groot slagersmes in de keuken....Als ik dat mes pak en er mensen mee doodsteek, kan mijn ouders dan dood door schuld voor worden gelegd alleen omdat het hun mes is?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:31

Een mes is iets anders dan een pistool.
Daar is een wet voor en niet voor niets.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:36

Ik vind dat de vader een passende straf moet krijgen voor zijn nalatigheid, maar zoals veel anderen ook al aangeven: dood door schuld vind ik te ver gaan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:36

Ylana schreef:
Een mes is iets anders dan een pistool.
Daar is een wet voor en niet voor niets.

Wat is er anders aan, behalve dat je thuis een mes mag houden op een plek waar iedereen erbij kan. Er kan net zo goed mee gedood worden....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 18:37

Yessy schreef:
Ik vind dat de vader een passende straf moet krijgen voor zijn nalatigheid, maar zoals veel anderen ook al aangeven: dood door schuld vind ik te ver gaan.

Juist :j

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:40

Tja, als we zo gaan beginnen...
Met een auto kan je ook opzettelijk iemand doodrijden. En natuurlijk de honkbalknuppel van je zoontje niet vergeten, want daar kan je iemand mee dood slaan.
Oja, en rattengif. Kan je ook wel iemand mee ombrengen...

* EDIT*
Het geval is gewoon zo dat de jongen mensen doodgeschoten heeft en niet neer gestoken.
Met een mes ben je imo kwetsbaarder dan met een vuurwapen. Veel makkelijker uit te schakelen.
Laatst bijgewerkt door Ylana op 19-03-09 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt