Tandartsbezoek in NL fobie nummer één!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Tandartsbezoek in NL fobie nummer één!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 17:20

Bron : Nos Teletekst.

Circa een kwart van de Nederlanders is bang voor de tandarts. Dat blijkt uit onderzoek van Academisch centrum tandheelkunde Amsterdam.
Vier procent is zó bang dat ze nooit naar de tandarts gaan.

In dat geval is er een sprake van een fobie, zeggen de onderzoekers.

Blijkens het onderzoek zijn er wel meer mensen die vanger zijn voor slangen, maar die angst heeft geen negatieve invloed op hun dagelijks leven.

Mensen met een tandarstfobie leven vaak teruggetrokken. Ze schamen zich voor hun slechte gebit en gaan bijvoorbeeld niet op vakantie. Tandartsfobie is de meest voorkomende fobie in Nederland.

:=

Heb een paar jaar bij die mensen gehoord, maar het heeft me nooit weerhouden van een vakantie. ;)
Al heb ik helaas ook geen best gebit. :+

Als ik echter moet kiezen tussen een dikke spin vasthouden of naar de tandarts gaan voor een zenuwbehandeling, dan wordt het defenitely nr twee. :')

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:22

Ik zou dan voor die dikke spin vasthouden kiezen haha dat doet geen zeer tenminste (als het goed is) Ik vind het zelf ook wel eng, maar het is iets wat moet, klaar..

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:24

Als ik moet kiezen tussen de tandarts of de kapper wordt het zonder twijfel de tandarts! Overgens zijn mijn bezoekjes aan de tandarts net zo vaak als aan de kapper: 1x per jaar! :D

Sok

Re: Tandartsbezoek in NL fobie nummer één!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:38

Die man met z'n vieze schurftige vingers doet me altijd gruwelijk pijn, maar hij heeft m'n gebit al aardig verbouwd en hij doet echt goed werk :D Ik ben heel blij met 'm!

Alleen als hij begint over verstandskiezen trekken begrijp ik die fobische mensen volkomen hoor :D

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:52

ik vind de tandarts helemaal niet eng, als ik 1 keer per maand zou moeten zou ik het niet eens erg vinden. ga er bijna met plezier heen haha..
(nou scheelt het misschien dat ik nog nooit een gaatje o.i.d heb gehad)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:11

heb ook totaal geen problemen met onze tandarts, ga liever naar hem dan naar de gynecoloog :Y)
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 09-03-09 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:13

Ik ben doods benauwd voor de tandarts. :=

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:54

Ik ben gelukkig nooit bang geweest voor de tandarts.

Momenteel is hij mijn gebit aan het verbouwen en lig ik wekelijks op de stoel. Het enige vervelende is, dat die stoel zo verschrikkelijk ongemakkelijk is.
Elke keer kom ik er met rugpijn van af ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:57

Ik heb wel tandartsangst, zo erg gehad zelfs dat ook ik een aantal jaar niet heen durfde. Ik ging hyperventileren in de stoel van angst := geheel onbewust, want dat heb je echt niet onder controle dan, heel vreemd is dat.
Maar vorig jaar heb ik de knoop doorgehakt en ben toch gegaan en toen heel rustig, dus de eerste keer alleen voor een gesprek, de week erop in de stoel geweest alleen voor controle en pas daarna voor behandelingen. Dat heeft een aantal weken geduurd en op die manier heb ik er toch weer een beetje vertrouwen in gekregen.
Echt verdwijnen zal het nooit, maar ik kan het me dus goed voorstellen. Bij mij is het overigens gekomen door een erg slechte tandarts op jonge leeftijd :)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:59

hahahha wat een grap eigenlijk.
Ik wil volgend jaar opleiding tot mondhygienst gaan volgens :Y)

neu, ben niet zo bang.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:03

Ik haat tandartsen. :(

Dat zal wel komen door slechte ervaringen met boren toen ik nog jong was. Ik kom niet graag bij de tandarts,maar toch zal het moeten als ik geen kunstgebit wil hebben. :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:08

Ik ben als de dood voor die man! Het is dat ik van mijn ouders moet, maar anders... Met z'n volle gewicht aan mijn kies hangen, terwijl de verdoving niet goed werkte...

Of, mijn allerergste trauma, doodleuk bij 2 gaatjes beginnen met boren, terwijl de verdoving niet voldoende was. Bijverdoven werkte niet. (Ben helemaal lekgeprikt, hielp niets.) Nou ik zat jankend in die stoel, had wel weg willen rennen.

Ik wil dan liever een kunstgebit hebben, en ik hou graag een spin vast!!!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:16

Miss_Malfoy schreef:
Ik ben als de dood voor die man! Het is dat ik van mijn ouders moet, maar anders... Met z'n volle gewicht aan mijn kies hangen, terwijl de verdoving niet goed werkte...

Of, mijn allerergste trauma, doodleuk bij 2 gaatjes beginnen met boren, terwijl de verdoving niet voldoende was. Bijverdoven werkte niet. (Ben helemaal lekgeprikt, hielp niets.) Nou ik zat jankend in die stoel, had wel weg willen rennen.

Ik wil dan liever een kunstgebit hebben, en ik hou graag een spin vast!!!

Jouw verhaal lijkt wel op mijn verhaal behalve die van kies. Mijn jeugdtandarts zei altijd dat ik moest aangeven als het pijn deed, maar wat doet ie als ik een teken gaf. Dan ging hij/zij nog even door en dan pas stoppen of soms stopt hij zelf niet en moest andere mensen mij vasthouden. |( Ondanks vele verdovingen bleef ik altijd pijn voelen!

En al jong heb ik besloten dat ik geen vrienden wilde hebben die als tandarts werkt en dat dus door slechte ervaringen van stomme artsen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 23:49

Ik loop nu bij een traumatandarts en dat gaat goed. het gaat me niet om de pijn, maar ik wordt duizelig als ik met open mond door de neus moet ademen. En dan komt er paniek. Boren, trekken, boeiuh, het gaat puur om lang de mond open te moeten houden, Vreselijk vind ik dat!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:35

Ik heb ook zo'n ontzettende angst dat ik jaren niet ben geweest. Uiteindelijk heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt toen m'n tanden steeds lelijker werden en ik ook hele erge pijn kreeg. Ben toen naar een angstkliniek geweest en heb daar 2 behandelingen onder volledige narcose gehad. Heb nog steeds ontzettende schrik, maar ik zit nog in het opbouwproces. Het liefste skip ik die hele tandarts, maarja :Y)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:36

naar je bent wél gegaan, meis, en dat vind ik dan toch stoer!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:42

Mijn vriend heeft ook zo'n vreselijke angst voor de tandarts. Heb geen idee hoe dit bij hem is ontstaan. Hij kreeg ook een slecht gebit, maar gelukkig heb ik hem kunnen overhalen om toch te gaan. Nu langzamerhand gaan zijn tanden er weer goed uitzien, en krijgt ie weer meer zelfvertrouwen. Dit voelt wel goed hoor!

En als klap op de vuurpijl heb ik ervoor kunnen zorgen dat hij naar een mondhygienste gaat! Ben echt ontzettend trots op hem, want hij doet het maar ondanks dat ie echt doodsbenauwd is..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:43

En daarna jezelf trakteren op een lekker stukkie zoete taart ofzo.. hmmm!
Tsja, je hebt jezelf ermee als je niet gaat maar dan nóg, uitstellen, uitstellen.. Een tandarts zal zich niet zo geliefd voelen vrees ik..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:46

Esmeralda schreef:
heb ook totaal geen problemen met onze tandarts, ga liever naar hem dan naar de gynecoloog :Y)

nou liever nog een bevalling dan weer een kies laten verkloten
bij de laatste keer "gaatje maken"heb ik ruim een jaar niet kunnen kauwen met die kies
volgens de tandarts
waar ik met tranen kwam van joh schijt inmijn broek maar heb nog nooit zoveel au gehad in mijn mond
als sind u die kies heeft geboord en gevuld .. viel het wel mee en had hij perfect gedaan
pas toen de zijwand er uit vloog kon ik weer pijnloos kauwen
zit al 6 maanden met niet pijnlijk gat durf en lef te vergaren ...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:48

meen je dat?? Een bevalling lijkt me zóoo zwaar..
Wat heftig..gaan gaan gaan. Echt! Voor het nog erger wordt.. geloof me, van uitstel komt afstel.
\

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:49

Ik kan er inkomen... zelf vroeger énorme schrik gehad van de tandarts, terwijl ik echt goede tanden heb.

Mijn moeder mocht de afpraak met de tandarts NIET op de kalender zetten, want als ik het alleen al zag, kreeg ik geen hap meer door mijn keel. Scheelt misschien dat mijn moeder hem zelf ook een beul van een tandarts vond.
Totdat we naar een andere tandarts gingen, een aardige rustige man die precies vertelde wat hij ging doen. Nog steeds de kriebels als ik naar de tandarts moet, maar het is behoorlijk verbeterd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:51

@Nickyu, dat ligt dan echt aan de tandarts! Het hoeft namelijk echt niet zoveel pijn te doen!
Ik heb het zelf ook meegemaakt en nu heb ik een goede tandarts. Die angst gaat er nooit meer helemaal uit, maar ik begin nu wel een beetje door te krijgen dat het ook zonder pijn kan.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:52

Ik heb ook echt een fobie voor de tandarts :j Maar ik heb ook ongelofelijk gevoelig tandvlees, dus hij doet mij altijd pijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:54

Ik ben er echt niet bang voor.....Ik vind het alleen altijd zo'n gedoe....

Ik moet donderdag weer.....heb gaatjes... :\
Neem mijn MP3-speler mee....en ze doen maar, achteraf valt het altijd weer mee :)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:56

Oh lord, ik ben doods benauwd,.. een week voor de afspraak slaap ik niet
akn me er niet overheen zetten, niet leuk!!! Zweet op mijn rug als ik in de wachtkamer zit!!!!
Wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben ;)