Vanaf 1 juli: WW-ers moeten alles aanpakken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Vanaf 1 juli: WW-ers moeten alles aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:07

Citaat:
Door: ANP | 04 maart 2009
Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het plan van minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) om werklozen die langer dan een jaar WW ontvangen, vanaf 1 juli te verplichten elke baan die wordt aangeboden te accepteren. Ook al ligt het werk onder het opleidings- en kennisniveau en is de arbeid slechter betaald dan de uitkering van de WW'er.

Zie voor meer:
http://www.zibb.nl/10246806/Nieuws/Nieu ... -in-WW.htm

Wat vinden jullie, is dit een goede manier om de economische crisis te lijf te gaan?
Moet iedere langdurig werkloze gewoon alles aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:27

Ik vind het op zich een goede maatregel. Ik zou het alleen wel netjes hebben gevonden om bij een groot verschil aan te vullen middels uitkering. Zeker als je bedenkt dat de heren zelf een riante wachtgeldregeling hebben. Laten ze die regeling dan ook gewoon afschaffen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:30

Ik ga mee met het antwoord van Faye. Enerzijds natuurlijk wel goed, maar anderzijds.....heel krom omdat de wachtgelden bij het ministerie er niet om liegen.

Lusitana

Re: Vanaf 1 juli: WW-ers moeten alles aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:40

Lijkt iets op slavernij, behalve dan dat het dan betaald wordt.
Ik vind dat mensdne het recht hebben om geen werk te doen dat ze niet plezierig vinden.
Of het beneden hun opleidingsniveua is vind ik niet zo erg, ze kunen het tijdelijk doen. Zou dan wel ook wel willen zien dat laagopgeleidde mensen konden solliciteren op banen voor hoger opgeleidden.
Zo is mijn zus tig jaar geleden de kans om cheffin te worden in het bedrijf waar ze als tig jaar werkte afgenomen wegens gebrek aan opleiding (toen werd je nog niet binnen het bedrijf opgeleid) en wed er een jonge knul zonder enige ervaring in verkoop of in chef zijn aangenomen voor die job omdat hij een diploma op zak had.
Ik vind dat soort praktijken dus ook echt niet kloppen.
En dat je tegenwoordig voor aan de kassa staan al weet ik het wat voor scholing gedaan moet hebben!
De werkgevers zijn net zo goed schuldig aan werkeloosheid dan werknemers.
Dat er iets gedaan moet worden aan "beroepsuitkeringstrekkers" met name is wel duidelijk, maar alle werk moeten aanpakken dat aangeboden wordt, vindt ik schandalig.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:54

Even het hele artikel gelezen. De regering spendeert miljarden aan het opleiden van mensen. En zegt vervolgens dat het heel erg goed is voor de geest om als hoogopgeleiden in de kassen te laten werken :?
Het is toch juist de bedoeling dat hoogopgeleide mensen in de toekomst, doordat ze meer gaan verdienen meer belasting betalen en zo de staat als het ware weer terugbetalen?
Ook vind ik het krom dat er aan de WW, die jezelf voor een groot deel betaald hebt geknaagd wordt.
Ze kunnen dit voorstellen beter uitvoeren bij een bepaalde groep bijstandtrekkers.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:06

Goed voor de geest :+ Het is geestdodend :=

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:17

Dat dacht ik ook :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:18

Nou, ik denk wel dat het goed is voor ELK mens om een periode eens wat werk te doen waar ze nooit aan gedacht hebben. Dat is wél prikkelend voor de geest. Ze moeten dan zich openstellen voor heel andere dingen dan hun verwachtingen en patronen. Maar wel voor een korte periode...
Studenten doen ook allerlei "maffe" vakantie baantjes en ik heb daar alleen positieve dingen over gehoord. Maar neem het moet niet zo zijn dat dát nou je toekomst is als afgestudeerde.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:21

Moet je eerst nog op gesprek komen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:24

Tja sommigen willen gewoon niet werken....
Als je nooit uitgenodigd wordt dan gaat er toch wel een lichtje branden dat je brief niet oke is? Of je cv?
Of je solliciteert naar banen boven je niveau.
Als je echt wil werken is er werk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-09 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:28

Ik vind het een goed idee. Het is voor niemand goed om lang uit het arbeidsproces te zijn. De drempel om terug te keren in het werk wordt automatisch hoger, hoe gemotiveerd je ook bent.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:30

Volgens mijn begeleider van het CWI (=UWV) is de brief en cv goed. Dus lijk me dat het daar dan niet aan lig en ook niet aan de hoeveelheid brieven die ik verstuur. ;)

En trouwens al maanden geleden gevraagd voor omscholing richting zorg, maar krijg gewoon te horen wacht eerst maar voorlopig af. En gewoon solliciteren waar je de meeste ervaring in heb. Dus hoe krom kan je het hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:32

Ik blijf er bij, als je echt wil werken is er werk.

Ik vind het op zich dus een goede regeling. Ook voor diegenen die geen enkele baan kunnen houden. Als er financiele druk achter zit moet men toch meer zijn best doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:36

faye schreef:
Tja sommigen willen gewoon niet werken....
Als je nooit uitgenodigd wort an gaat er toch wel een lichtje branen dat je brief niet oke is? Of je cv?
Of je solliciteert naar banen boven je niveau.
Als je echt wil werken is er werk.

Ik kan me zo voorstellen dat als je solliciteert, je wilt werken. Ook al klopt je cv niet.
En ik zou ook best naar een baan boven mijn niveau sollictiren als ik denk dat ik dat zou kunnen en dat heeft dan ook gewoon willen werken en motivatie.
Waarom doe je net alsof iemand niet wil werken als hij niet goed een sollicitatie brief op kan stellen, een nog niet zo´n uitgebreid of geschikt CV heeft of de lat wat hoog legt?

Ik denk niet dat werkeloosheid alleen maar ligt bij niet willen werken. Mensen hebben recht om werk te doen wat ze ligt. Of vind je dat de regering de banen maar moet in gaan delen voor IEDEREEN? Want waarom moeten alleen een ww er dat lot ondergaan?
Denkt iemand er wel eens over na hoe iemand in de ww komt? Die kiest daar echt niet voor (dan krijgt hij namelijk geen ww).

We hebben het niet over bijstand en andere makkelijker te verkrijgen uitkeringen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:02

Inderdaad, een 'ww-er' die al een jaar ww krijgt, heeft daarvoor geruime tijd gewerkt. Anders zou hij geen WW krijgen.
De staat zou dan inderdaad werk kunnen zoeken voor iedereen, dan krijgt Nederland wat communistische trekjes. :o

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:10

Ik vind het wel terecht, mensen hebben tenslotte een jaar om het zelf uit te zoeken. Lukt dat niet, dan maar pakken wat je pakken kan.
Ik vind niet dat mensen het recht hebben om werk te doen wat ze ligt, is natuurlijk wel de beste situatie, maar kan niet altijd. Zo zijn er bepaalde studies die misschien wel heel interessant zijn, maar een slechts beperkte arbeidsmarkt hebben. Dan zul je soms toch moeten kiezen voor iets anders.

Of het de manier is om de crisis aan te pakken, dat lijkt me niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:12

Bij ons is dat ook al een beetje zo denk, als je ingeschreven bent bij de vdab moet je echt verklaren waarom je niet naar een jobaanbieding bent geweest en het ook aannemen.
Anders kan je jou uitkering verliezen is dat niet?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:13

Ja, mee-eens.
Dan maar ee n keer schoonmaken hoor ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:37

Op zich vind ik het een goede regeling (je houdt de uitkering die je als so-called hoog-opgeleide al kreeg zoals ik het begrepen heb), maar ik vraag me af hoe je CV eruit ziet wanneer je weer naar functies solliciteert waarvoor je je hoge opleiding nodig bent. Zou het werkgevers afschrikken wanneer je na bijvoorbeeld een paar jaar een goede functie op WO-niveau opeens 8 maanden werk aan de lopende band hebt gedaan? Je kunt het natuurlijk wel uitleggen (het moest van Donner), maar toch...
Maar aan de andere kant, als je werkloos bent en je kunt geen baan op niveau krijgen, dan vind ik eigenlijk dat je in principe alles moet aannemen wat je kunt krijgen (tot op zekere hoogte dan, het moet je toch wel enigszins aanspreken). Werk is werk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:47

Werk is werk, maar als iemand duidelijk ergens niet thuishoort lijden daar meer dan alleen die arbeider onder.
Daarbij, wat is het recht van de werkgever? Moet die dan ook ineens iedereen maar aannemen van iene miene mutten? Want dan is selectie toch niet meer nodig, nee dit mannetje komt hier te werken, punt.
Ik kan me slecht voorstellen dat het voor goede resultaten zorgt.
En wat willen ze doen als iemand zich dan na een week ziekmeldt... Overspannen?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:52

Zat ik ook net aan te denken, mensen moeten natuurlijk wel gemotiveerd zijn, anders schiet het ook niet op. Dus ook wat dat betreft een grote maar...
Dus eigenlijk vind ik het niet zo'n goed idee van meneer Donner!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:55

Vind het ook een prima idee al is het alleen al die mensen aan te pakken die te belazerd zijn om te werken.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:00

Ik zit op dit moment thuis....heb bewust geen uitkering.
Zodra ik mijn rijbewijs heb ga ik weer aan de slag......maakt niet zoveel uit als wat....

De baan van mijn leven is helaas alweer geschiedenis....(bezuinigingen.......:( )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:04

Als je huur moet betalen enzo is thuis zitten zonder inkomsten geen optie.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:07

Chiqa schreef:
Vind het ook een prima idee al is het alleen al die mensen aan te pakken die te belazerd zijn om te werken.

Inderdaad, soms hoor ik echt ongeloofelijke dingen. Dat mensen niet willen werken omdat de uitkering net wat minder is dan ze zouden verdienen. En dus waarom zouden ze zich moe maken :=