Donner wil lonen bevriezen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Donner wil lonen bevriezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:07

http://www.dag.nl/binnenland/minister-d ... zen-231976

Dit om de financiele crisis het hoofd te bieden, we kunnen er immers met zijn
alleen niet meer omheen dat we in een economische recessie zitten in Nederland.
Schiet mij even lek, maar wordt het probleem hier niet alleen maar groter door?

Begrepen dat de salarissen van (top) ambtenaren ook niet omhoog zullen gaan,
dit vidn ik dan wel weer opvallend.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:53

Dat dacht ik dus ook.. maar ik heb echt geen verstand van economie dus misschien is het juist toch goed.. :=

Lynn_Nikita

Re: Donner wil lonen bevriezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:58

en alles om ons heen word maar duurder en duurder en duurder

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:35

Tja... Ik hoop toch echt dat die toplonen van al die hogere ambtenaren dan ook meteen maar verlaagd worden, maar zou wel weer niet :=

Maar ik hoop toch echt dat dit niet doorgaat... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:37

Nee verlaagd worden ze niet, maar ook niet verhoogd, want daar heb ik meteen naar gekeken, ikdacht nog toen ik het op de radio hoorde, 'moet je horen wie het zegt iemand met een topsalaris'
Maar die worden dus ook niet verhoogd, ik vind het maar een kromme maatregel hoor, heb geen economie en politiek bestudeerd maar je kan toch wel nagaan dat de schulden en hoge lasten hierniet beter van worden?

T was overigens vandaag wel verdacht druk in de kringloopwinkel :P

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:46

Even heeeeeel erg in JipenJanneke-taal; Lonen moeten betaald worden door bedrijven. Bedrijven lopen door de crisis even niet zo lekker. Dus door de lonen niet te laten stijgen, kan er bij bedrijven op de uitgaven aan lonen worden bespaard. Op dit moment staan veel bedrijven op het punt om mensen te ontslaan. Door de lonen niet te laten stijgen, en de kosten daarmee te beperken, zou het kunnen dat ontslagen nog (even) voorkomen kunnen worden.

Het is dus wel een maatregel die zou kunnen helpen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:06

Tsja, eigelijk een beetje krom dat de grote graaiers flink geprofiteerd hebben van de goede tijd en de boel hebben lopen verzieken en nu er crisis is zijn ze verdwenen en moeten we met z'n allen de schouders eronder zetten om eruit te komen. Heb toch sterk het idee dat we flink geflest worden...

Geen loonstijging en wel een baan is natuurlijk altijd nog beter dan wel loonstijging en dan met een paar maanden werkeloos.
Waar zijn de graaiende aandeelhouders nu, nu de bedrijven die aandeelhouders harder dan ooit nodig heeft ter ondersteuning?

En volgens mij worden we ook hard de put in gepraat door alle media, als ze maar denken dat er nieuws is wordt het al bekend gemaakt, zolang het maar in hun straatje van de recessie past..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:49

en dan wel alle prijzen laten stijgen.

amahoela!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:01

Anoeska schreef:
Even heeeeeel erg in JipenJanneke-taal; Lonen moeten betaald worden door bedrijven. Bedrijven lopen door de crisis even niet zo lekker. Dus door de lonen niet te laten stijgen, kan er bij bedrijven op de uitgaven aan lonen worden bespaard. Op dit moment staan veel bedrijven op het punt om mensen te ontslaan. Door de lonen niet te laten stijgen, en de kosten daarmee te beperken, zou het kunnen dat ontslagen nog (even) voorkomen kunnen worden.

Het is dus wel een maatregel die zou kunnen helpen.

Ik snap de redenering wel. Ik denk alleen dat van de andere kant mensen ook weer bang worden er op achteruit te gaan en de koopkracht er nog weer harder op achteruit gaat. Vraag me af of het veel goed zou doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:40

Het komende jaar gaan de meeste werkenden er nog aardig op vooruit met dank aan de WW-premie die niet meer betaald hoeft te worden en de loonsverhogingen die al eerder afgesproken waren. Tegelijk voelen veel bedrijven op dit moment de gevolgen van de economische crisis al volop. Ik denk dus dat er het komende jaar bij de CAO-onderhandelingen van veel bedrijven weinig ruimte is om de lonen te verhogen.

Ik denk niet dat het realistisch is om tijdens een crisis te denken dat we onze broeksriem niet aan hoeven te halen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 02:56

Als ze de lonen willen gaan bevriezen dan moeten ze ook geen prijsstijgingen van producten of huur toelaten. Sinds de euro is mijn salaris al gehalveerd en wat ik koop is verdubbeld. Bij bevriezing valt er nog minder uit te geven als de lasten toch hoger worden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 03:05

De gedachte er achter is begrijpelijk maarrrrrr gaan ze er ook voor zorgen dat de prijzen niet omhoog gaan?
Alles wordt maar duurder en duurder en dat je salaris daarin iets mee groeit is dan toch wel erg welkom :j

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 03:10

ja het is een beetje dubbel denk ik. Aan de ene kant houden de bazen meer over om te inversteren enz en dat is ook erg belangrijk. Maar aan de andere kant geven de mensen weer minder uit omdat ze minder hebben om uit te geven want alles blijft waarschijnlijk wel gewoon doorstijgen enz.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:51

Karl66 schreef:
Ik denk niet dat het realistisch is om tijdens een crisis te denken dat we onze broeksriem niet aan hoeven te halen.

Daar ben ik het dan ook wel weer mee eens. We gaan het allemaal een tijdje krapper krijgen en ik weet nu al dat daar heeeel veel klachten over gaan komen. Terwijl ik toch denk dat het een kwestie is van samenwerken om te zorgen dat we er weer uit komen. Ik hoop alleen dat het einde van het liedje alleen niet is dat de armen weer armer zijn en de rijken weer alleen maar rijker.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:12

Meer dan terecht dat de salarissen van de topmannen niet omhoog gaan, die krijgen al meer dan genoeg. Gaan ze ook de brandstof goedkoper maken dan? En de energieprijzen zouden zoals gewoonlijk ook stijgen gaat dat ook niet door? Het zal me benieuwen hoe lang het duurt voordat er mensen met de lage inkomens op straat komen te staan door dit soort handelingen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:14

Karl66 schreef:
Het komende jaar gaan de meeste werkenden er nog aardig op vooruit met dank aan de WW-premie die niet meer betaald hoeft te worden en de loonsverhogingen die al eerder afgesproken waren. Tegelijk voelen veel bedrijven op dit moment de gevolgen van de economische crisis al volop. Ik denk dus dat er het komende jaar bij de CAO-onderhandelingen van veel bedrijven weinig ruimte is om de lonen te verhogen.

Ik heb er niets van gemerkt van dat beruchte loonstrookje van januari. Dat we allemaal omhoog zouden gaan...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:02

Mistral94, ik wel hoor, wat een feest toen ik mijn strookje zag, wel een heel tientje. }>
Dat ze de topsalirissen gaan bevriezen vind ik prima maar wie wordt er weer de dupe, Jan Modaal, die vallen toch al tussen wal en schip. Voor alleenstaanden wordt ook geen drol gedaan.
De energieprijzen gaan komend jaar flink omhoog dus zullen de levensmiddelen ook weer gaan stijgen. Vrije beroepen kunnen de prijs omhoog gooien, smid en stalling zullen duurder worden, loodgieters, metselaar en timmermannen kunnen ook gaan stijgen in hun prijzen, maar iemand in loondienst is de klos.
Nog minder te besteden is dus minder omzet dus nog meer banenverlies.
De btw een procent verlagen zou enorm helpen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:06

Ikima schreef:
Mistral94, ik wel hoor, wat een feest toen ik mijn strookje zag, wel een heel tientje. }>
Dat ze de topsalirissen gaan bevriezen vind ik prima maar wie wordt er weer de dupe, Jan Modaal, die vallen toch al tussen wal en schip. Voor alleenstaanden wordt ook geen drol gedaan.
De energieprijzen gaan komend jaar flink omhoog dus zullen de levensmiddelen ook weer gaan stijgen. Vrije beroepen kunnen de prijs omhoog gooien, smid en stalling zullen duurder worden, loodgieters, metselaar en timmermannen kunnen ook gaan stijgen in hun prijzen, maar iemand in loondienst is de klos.
Nog minder te besteden is dus minder omzet dus nog meer banenverlies.
De btw een procent verlagen zou enorm helpen.

:') Je hebt zeker direct die wereldreis geboekt met deze fantastische vooruitgang?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:19

Nee joh, ik ga meteen naar een nieuw paard kijken, met deze riante verhoging kan ik er nog wel eentje bij hebben. _O-

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:21

Het is gewoon typisch nederland, ze maken je blij met een dode mus. Ze deden het voor alsof we er enorm op vooruit zouden gaan.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:27

Daar is de PvdA altijd goed in geweest.
Het beruchte kwartje van Kok.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:46

En er wordt misschien weer bezuinigd op de hardwerkende mensen, het is toch belachelijk, pak ie die gasten aan met een uitkering. Er zijn er genoeg die wel kunnen werken, maar geen zin hebben erin, die moeten geen uitkering krijgen, stroomt het geld ook binnen.

Maar ook alles wordt duurder en duurder en dan zal het salaris gelijk blijven, dat klopt toch niet, maakt de problemen nog groter, dan kopen mensen helemaal niks meer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:47

Over dat die topmannen niet meer salaris kreeg kwam op mij over alsof het een gunst was dat zij geen verhoging van het salaris kregen. Iets wat in mijn ogen te gek voor woorden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:45

Nijn schreef:
De gedachte er achter is begrijpelijk maarrrrrr gaan ze er ook voor zorgen dat de prijzen niet omhoog gaan?
Alles wordt maar duurder en duurder en dat je salaris daarin iets mee groeit is dan toch wel erg welkom :j

Ja daar word tniet over gesproken he? Ik zit in de autowereld en heb dit jaar de prijzen al twee keer omhoog zien gaan bij de inkoop, dat gaat natuurlijk niet goed komen.
Ik merk het ook op mijn werk dat klanten meer gebrander zijn op hun centen, de sfeer is haast grimmig te noemen.
Ik maar mij zorgen om de mensen die beneden modaal leven, die al in een incassoproject lopen.
Als de prijzen van het levensonderhoud niet zal dalen zal dit nooit beter kunnen worden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 03:20

Eerst worden er tijdens de "vette" jaren steeds bezuinigingen doorgevoerd, waaronder loonmatiging. De economie groeide als kool maar salarisverhoging voor Jan Modaal zat er niet of amper in want de top moest wel de miljoenen- bonussen krijgen en anders zou de winst in het geding komen. De top van de bedrijven en politici kregen natuurlijk wel riante loonsverhogingen nog naast de bonussen.

Nu gaat het slechter en heeeee, wie mogen de lasten weer dragen? Precies, Jan Modaal. Geen loonsverhoging, vergrote kans op ontslag (en ondertussen bezuinigen op uitkeringen waardoor velen dus volledig inkomstenloos kunnen en zullen worden) maar wel gewoon doorstijgende lasten. En de prijzenoorlog in de supermarkten is duidelijk ook over. Recentelijk prijsverhogingen op normale artikelen (zuivel, potgroenten) van meer dan 50% gezien, spercieboontjes zelfs van 5 Euro per pond!!! en die waren nog oud ook (even voor de duidelijkheid, dat is ruim 10 GULDEN, moest je vroeger eens om komen en mijn mond viel letterlijk open).

Laat ze maar eens beginnen met strikte normen voor wat een bedrijfstop mag verdienen, en voor wie daarboven komt een belastingschijf van 70% of zo invoeren, net zoals tot grofweg 20 jaar geleden normaal was. Valt een hoop aan te verdienen. Genoeg om heel veel bezuinigingen die Jan Modaal (dus ook de meesten van ons hier op Bokt) treffen ongedaan te maken. Ik ga er daarbij wel vanuit dat Bokt grofweg een redelijk gemiddelde van de samenleving bevat. Mischien aan de bovenzijde van de gemiddelden, maar toch.

Ik heb nooit begrepen waarom de "top" van bedrijven meer dan 5 x het salaris van een gemiddelde arbeider krijgt. Dat meer verantwoordelijkheid een hoger salaris verdient is oke, logisch en begrijpelijk, maar daar mogen ook best grenzen aan zitten. En een geschoolde arbeider als bijvoorbeeld timmerman, metselaar, ICT'er of verpleegkundige of onderwijzer wordt nu afgescheept met iets boven het minimum, terwijl dat werk onmisbaar is voor de samenleving en daarnaar betaald zou moeten worden.

Ik geloof oprecht in dat een eerlijker verdeling van de beschikbare rijkdommen uiteindelijk zowel de economie als het persoonlijk welzijn van mensen verhoogt en stabiliseert.