Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoeska schreef:Even heeeeeel erg in JipenJanneke-taal; Lonen moeten betaald worden door bedrijven. Bedrijven lopen door de crisis even niet zo lekker. Dus door de lonen niet te laten stijgen, kan er bij bedrijven op de uitgaven aan lonen worden bespaard. Op dit moment staan veel bedrijven op het punt om mensen te ontslaan. Door de lonen niet te laten stijgen, en de kosten daarmee te beperken, zou het kunnen dat ontslagen nog (even) voorkomen kunnen worden.
Het is dus wel een maatregel die zou kunnen helpen.
Karl66 schreef:Ik denk niet dat het realistisch is om tijdens een crisis te denken dat we onze broeksriem niet aan hoeven te halen.
Karl66 schreef:Het komende jaar gaan de meeste werkenden er nog aardig op vooruit met dank aan de WW-premie die niet meer betaald hoeft te worden en de loonsverhogingen die al eerder afgesproken waren. Tegelijk voelen veel bedrijven op dit moment de gevolgen van de economische crisis al volop. Ik denk dus dat er het komende jaar bij de CAO-onderhandelingen van veel bedrijven weinig ruimte is om de lonen te verhogen.
Ik denk niet dat het realistisch is om tijdens een crisis te denken dat we onze broeksriem niet aan hoeven te halen.
Ikima schreef:Mistral94, ik wel hoor, wat een feest toen ik mijn strookje zag, wel een heel tientje.![]()
Dat ze de topsalirissen gaan bevriezen vind ik prima maar wie wordt er weer de dupe, Jan Modaal, die vallen toch al tussen wal en schip. Voor alleenstaanden wordt ook geen drol gedaan.
De energieprijzen gaan komend jaar flink omhoog dus zullen de levensmiddelen ook weer gaan stijgen. Vrije beroepen kunnen de prijs omhoog gooien, smid en stalling zullen duurder worden, loodgieters, metselaar en timmermannen kunnen ook gaan stijgen in hun prijzen, maar iemand in loondienst is de klos.
Nog minder te besteden is dus minder omzet dus nog meer banenverlies.
De btw een procent verlagen zou enorm helpen.
Nijn schreef:De gedachte er achter is begrijpelijk maarrrrrr gaan ze er ook voor zorgen dat de prijzen niet omhoog gaan?
Alles wordt maar duurder en duurder en dat je salaris daarin iets mee groeit is dan toch wel erg welkom