Minister wil dierenactivisten aanpakken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nowornever

Minister wil dierenactivisten aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:37

bron: www.nos.nl

Minister Ter Horst wil farmaceutische bedrijven die worden bedreigd door dierenactivisten te hulp komen.

Volgens Ter Horst moet er snel contact worden opgenomen met de bedrijven om te kijken welke maatregelen er genomen kunnen worden. Bovendien kan het ministerie van Economische Zaken adviseren over de beveiliging.

Uit onderzoek van de NOS blijkt dat een groot deel van de farmaceutische industrie permanent wordt bedreigd door dierenactivisten. Ook komen bedreigingen binnen bij financiële instellingen die met de bedrijven te maken hebben.

Acties
Het Dierenbevrijdingsfront heeft de afgelopen vijf jaar de verantwoordelijkheid opgeëist voor ruim 40 ernstige acties in Nederland.
Daarbij werden medewerkers van farmaceutische bedrijven 's nachts thuis bezocht, auto's werden beschadigd, banden lekgestoken, huizen beklad en er werd brand gesticht.

De minister wel ondermeer kijken of het mogelijk is een contract op te stellen met dierenbeschermingsorganisaties waarin zij geweld afzweren. Wie dat niet doet, zal scherper in de gaten gehouden worden.

Wat vinden jullie van al dat geweld?
Ik vind dat mensen altijd moeten kunnen komen voor dieren. Want die kunnen zelf niet praten maar waarom moet dit altijd met geweld?

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:48

Ik vind het van de zotte, wie kan mij uitleggen wat de acties 's nachts thuis bezocht, auto's werden beschadigd, banden lekgestoken, huizen beklad en er werd brand gesticht te maken hebben met de rechten van dieren beschermen??? :? :?

Ik vind dat ze deze criminelen (want dat zijn t; stalking, brandstichtig, vernieling) op de juiste manier volgens het Nederlands rechtssysteem mogen straffen.

Edit; ik vind geweldloze acties ten behoeve van de dierenrechten wel oke, ik ben t er ook mee eens dat er teveel dieren onnodig in deze sector lijden, maar op deze manier word er meer aandacht gevraagt voor de activisten dan voor de dieren. Niemand die daar nog bij stil staat, die weet dat t daar om ging.

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:04

PingWing schreef:
Ik vind het van de zotte, wie kan mij uitleggen wat de acties 's nachts thuis bezocht, auto's werden beschadigd, banden lekgestoken, huizen beklad en er werd brand gesticht te maken hebben met de rechten van dieren beschermen??? :? :?

Ik vind dat ze deze criminelen (want dat zijn t; stalking, brandstichtig, vernieling) op de juiste manier volgens het Nederlands rechtssysteem mogen straffen.

Criminelen?
Mensen die met een bordje met stop dierenleed, ergens gaan protesteren er helemaal niets gebeurd.
Soms moet je wel eens verder gaan om dingen voor elkaar te krijgen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:08

Het gaat niet om de mensen met het bordje stop dierenleed. Dat kun je ook uit de advertentie halen. Het gaat om bedreigen, huizen in brand steken. En dat gaat gewoon te ver.
Ik ben het dus helemaal met Ter Horst eens. Laten weten dat je het er niet mee eens bent (wat ik ook niet ben) prima, maar je gaat geen zware misdrijven plegen om een standpunt te maken.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 11:08

Ik ben van mening dat als je met een bordje langs de weg gaat staan, dit niet gaat werken. Ik denk dat je beter kan gaan nadenken hoe het wel moet en niet alleen maar roepen dat je het er niet mee eens bent. Maar er moet wel duidelijk ophef blijven anders veranderd er niks. Maar brandstichting, bedreiging en vernielingen dat gaat naar mijn idee te ver. Daar bereik je niks mee. Je moet proberen met ze alle tot andere oplossingen te komen.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:10

maar toch geen mensen lastigvallen? Stalken? Brandstichting???

Helemaal met PingWing en die minister eens. Deze mensen mogen evengoed hard aangepakt worden, want dit is - onder het mom van dierenactivisme - gewoon crimineel gedrag!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:13

Heel goed! ik werk bij een bedrijf wat dierproeven doet (pharmaceutisch bedrijf), en geloof me het is echt niet fijn als je iedere keer die mensen aan je hek hebt staan. De poorten moeten dicht, je kan niet naar huis als ze rond 5 uur komen. Als je over het terrein loopt wordt je voor alles en nog wat uitgescholden, bovendien zijn ze behoorlijk agressief als je toch buiten het terrein komt (aan je trekken etc.) Ben altijd bang dat mijn auto er aan gaat op dat soort dagen, nee van mij mogen ze ze best wat harder aan pakken.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 11:13

bonney4evver schreef:
PingWing schreef:

Criminelen?
Mensen die met een bordje met stop dierenleed, ergens gaan protesteren er helemaal niets gebeurd.
Soms moet je wel eens verder gaan om dingen voor elkaar te krijgen.

Ik vind het veel te ver gaan om huizen in brand te steken, banden lek te steken en te stalken.
Dus als jij iets doet wat mij niet aan staat, en ik zeg het tegen je en dat helpt niet. Vind jij het goed dat ik de banden van je auto lek steek.

bonney4evver

Re: Minister wil dierenactivisten aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:40

Ik begrijp dat jullie het te ver vinden gaan en ikzelf ook, maar ik probeer meer te zeggen dat als 'softy' acties gewoon totaal geen zin hebben. Soms moeten mensen nou eenmaal verder gaan om bepaalde dingen duidelijk te maken.

@barbara, wat doe jij dan voor werk..?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:43

Ik ben secretaresse, maar ik werk bij een pharmaceutisch bedrijf wat medicijnen ontwikkeld. Wij hebben hier op het terrein vissen en ratten. in een later stadium worden de stoffen op honden getest en daarna op gezonde mensen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:52

Wat voor acties zou jij dan goed vinden onder "soms moet je verder gaan"?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:56

Ik vind persoonlijk niet dat "soms verder moet gaan". Ik vind dat je of met oplossingen moet komen voor vermindering van proefdierverbruik of er voor zorgen dat je andere stimuleerd verder te zoeken naar oplossingen. Maar je moet het wel een actueel onderwerp houden anders gebeurd er weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:09

Geweld lost niks op, maar ik kan me zo ontzettend goed de frustratie voorstellen die ontstaat als er met praten en vreedzaam demonstreren helemaal niks bereikt wordt.

Er zijn alternatieven voor dierproeven, ook zou er meer geld en mogelijkheid moeten komen om nog meer alternatieven te ontwikkelen. Zolang dat niet mogelijk is (of de wil er niet is, want ik heb het vermoeden dat de schoen vooral daar wringt, het zijn tenslotte 'maar' dieren ;( ) moeten de proefdieren beter gehouden worden.

Specifieke regels zijn er misschien wel (weet iemand dat?), maar ik kan alleen dit vinden:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0003802/g ... 20-02-2009

Citaat:
Tenzij zulks de proef zou verijdelen dienen de voeding, de huisvesting en de overige verzorging en behandeling van de proefdieren op zodanige wijze en onder zodanige omstandigheden te geschieden dat zoveel mogelijk wordt voldaan aan hun fysiologische en ethologische behoeften.

Dat vind ik nogal vaag. 'Zoveel mogelijk' kan dan net zoveel betekenen als een rat alleen in een bakje waar hij/zij nog niet eens rechtop kan staan. Dat vind ik onaanvaardbaar voor een ontzettend intelligent groepsdier dat graag speelt en klimt.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:30

Bij veel Pharmaceutische bedrijven is het echt wel zo dat er niet naar proefdieren wordt gegrepen als dat niet echt noodzakelijk is. Bij ons in ieder geval wel. Verder is het zo dat er echt zo goed mogelijik voor de dieren wordt gezorgd. Toen de honden nog hier op het terrein waren, waren er heel veen mensen die zich over de honden ontfermden, er mee gingen spelen etc.

Tuurlijk vind ik het ook heel sneu dat de dieren de dupe zijn, maar wil je verder komen in de ontwikkeling van medicijnen, dan kan het gewoon soms niet anders. Onder mijn collega's zijn ook heel veel dierenliefhebbers, zelfs veganisten, vegatariers etc, dus het is soms best sneu als wij die mensen voor de hekken hebben die je allemaal ik weet niet wat toeroepen..je hoeft er ook geen discussie mee aan te gaan, want ze zien alles heel zwart-wit. Ik denk dan, wat als je zelf een erge ziekte krijgt, weiger je dan medicatie omdat dat op proefdieren getest is? Ook wij vinden het sneu voor de dieren, maar zien wel in dat het soms niet anders kan.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:35

En wat als jouw kind ziek is...
dat denk ik dan.

Héél cru misschien, maar af en toe zijn deze proeven de enige afdoende manier om nieuwe medicijnen te testen.

Ik hoop ook dat er ooit iets hierop gevonden wordt, dat zulke zaken allemaal niet meer hoeven, maar om nu die medewerkers te gaan aanvallen/bedreigen ...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:39

Dat vraag ik me ook af. Wat als ze zelf kankder krijgen of hun kindje, zeggen ze dan ook, nee ik wil dat medicijn niet?

Ik hoop ook dat er ooit iets is dat het helemaal niet meer hoeft. Maar helaas is dat er nu nog niet.
Al vind ik testen van shampoo en make-up not done. Dat is er voortaan wel genoeg op de markt. Kunnen we ons genoeg mee onder smeren.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:43

volgens mij wordt er in nederland bijna niet onnodig getest, bijna alle make up is niet op proefdieren getest. Vroeger was dat bijvoorbeeld alleen bij de body shop zo, nu is dat volgens mij allemaal veeel beter!

Ik vraag me dat ook wel eens af, zou het ze best eens willen vragen, maar als ze hier zijn, wordt ons ten strengste aanbevolen niet in disscussie te gaan, heeft ook geen zin denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:48

barbara28 schreef:
Bij veel Pharmaceutische bedrijven is het echt wel zo dat er niet naar proefdieren wordt gegrepen als dat niet echt noodzakelijk is. Bij ons in ieder geval wel.

Heb je misschien concrete voorbeelden van wanneer het echt noodzakelijk is? Wanneer is een alternatief niet goed genoeg?

barbara28 schreef:
Verder is het zo dat er echt zo goed mogelijik voor de dieren wordt gezorgd.

Dat geloof ik in veel gevallen ook wel. Ik heb alleen best veel moeite met 'zo goed mogelijk'. Dat kan namelijk alsnog betekenen dat het dier in erbarmelijke omstandigheden gehouden wordt.

barbara28 schreef:
Onder mijn collega's zijn ook heel veel dierenliefhebbers, zelfs veganisten, vegatariers etc

Dat vind ik heel moeilijk te bevatten! Het zal ongetwijfeld zo zijn, maar ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat die dieren met wie je werkt je dan niks doen. Of doen ze dat werk juist om iets te kunnen betekenen voor die beestjes?

barbara28 schreef:
Ik denk dan, wat als je zelf een erge ziekte krijgt, weiger je dan medicatie omdat dat op proefdieren getest is?

Goed punt. Ik heb zelf (gelukkig) nog niet in zo'n situatie gezeten. Ik weet echt niet wat ik zou doen. Zijn er eigenlijk wel medicijnen die proefdiervrij zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:50

barbara28 schreef:
volgens mij wordt er in nederland bijna niet onnodig getest, bijna alle make up is niet op proefdieren getest. Vroeger was dat bijvoorbeeld alleen bij de body shop zo, nu is dat volgens mij allemaal veeel beter!

In Nederland mag het inderdaad niet meer voor cosmetica. De valkuil is echter dat er wel veel buitenlandse producten hier in de schappen liggen en ook kunnen producten van Nederlandse bedrijven in het buitenland vervaardigd zijn.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:50

Ik ben het er mee eens dat dierenactivisten veels te zwart/wit denken, dat heb je met activisten in welke manier dan ook. Het is van de zotte dat mensen in angst moeten leven door dit soort tuig. Wie wil er nu nog naar ze luisteren?

Ik denk ook niet dat het zin heeft om met ze te praten Barbara, het enige wat je krijgt is dat ze nog harder schreeuwen en als ze niet kunnen winnen nog aggressiever worden. Als je daadwerkelijk achter je standpunt staat hoef je in mijn ogen niet zo ontzettend kwaad te worden. Een bekende organisatie genaamt Peta blijft ook al niet eens zo heilig (ze zijn zelf schuldig aan het doden van meer dan 100.000 dieren die in hun zorg zaten in de afgelopen 10 jaar) dus wie zegt dat zij die bij jullie aan het hek zo staan te rammellen zo goed zijn.

@ BarbaraDapper dat je er hier voor uitkomt trouwens dat je daar werkt,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:55

Hoewel ik me qua visie op dierenwelzijn etc. grotendeels met dierenactivisten kan identificeren ben ik wel tegen het geweld en het 'geschreeuw'. Om de reden dat je dan juist mensen nog meer afstoot. Ik vergelijk het altijd maar een beetje met de voet tussen de deur van Jehova's, zulke dingen werken juist averechts.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:56

Tja, de wet beschermt veel zaken die in mijn ogen en in die van veel andere mensen crimineel zijn. Ik ben ronduit tegen dierproeven en ja, er wordt gewoon niet geluisterd naar de "gewone mens". Nederland is één van de meest dieronvriendelijkste EU landen. En dan heb ik het niet over hoe mensen omgaan met hun geliefde huis-, tuin- en keukendieren. Maar over hoe bedrijven experimenteren met dieren en fokken voor andere gruwelijke doeleinden. Ik kan me zeker wel voorstellen dat mensen dan hun heil gaan zoeken in gewelddadigere zaken uit frustratie, als ze via de legale manier geen gehoor krijgen. Zolang het gaat om vernielingen van voorwerpen en er geen mensen gewond raken, zeg ik: Ga zo door. Vind het vanuit de minister gezien begrijpelijk, maar wel eenzijdig. Bekijk het ook eens van de andere kant.

En sinds wanneer staan wij zo hoog boven dieren dat wij er gruwelijke dingen mee mogen doen? Voor het eten, kleden in gezonde mate vind ik het wat anders. Maar voor veel andere zaken kan ik geen begrip opbrengen. Veel mensen hebben een mening over dierproeven voor onderzoek in de gezondheidssector, maar weten niet eens waar ze over praten. Hoe erg het ook is om te zien, als je er wat over wilt kunnen zeggen dan moet je het gezien hebben. Voor de mensen die dit aandurven en willen weten hoe het echt is, is er een documentaire die je kunt bekijken, staat gewoon op youtube. Het heet earthlings en gaat over hoe wij mensen met dieren omgaan. Hier kun je ook zien hoe sommige dierproeven in zijn werking gaan. Verdiep je er eerst in, voordat je zegt dat het voor zo'n reden wel normaal is. En als je je erin verdiept hebt en je denkt er dan nog zo over, dan is het nu eenmaal zo. Maar je weet dan tenminste waar je het over hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:01

SorayaDL schreef:
Zolang het gaat om vernielingen van voorwerpen en er geen mensen gewond raken, zeg ik: Ga zo door.

Met alle respect voor jouw mening: Wat denk je dat er met zulke praktijken te bereiken valt dan? Willen mensen ineens wel luisteren als hun auto in de fik gestoken is?

SorayaDL schreef:
En sinds wanneer staan wij zo hoog boven dieren dat wij er gruwelijke dingen mee mogen doen?

Dat gevoel deel ik helemaal met je. Met alvast de mededeling dat ik wel leren schoenen draag en mijn paard een leren hoofdstel heeft (ik weet hoe dit soort topics gaan :+ ). Ik vind het vrijwel onmogelijk om helemaal geen dieren te benadelen met mijn levensstijl, maar probeer me wel bewust te zijn van wat ik doe en gebruik.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:11

@RedPassion: Of het wat bereikt op een positieve manier weet ik niet. Maar net als nu, het komt wel in het nieuws waardoor de discussie weer oplaait. Mensen krijgen het dus te horen en hopelijk zitten er mensen tussen die er over gaan nadenken. Daarnaast zal het sommige mensen afschrikken om bij zo'n bedrijf te gaan werken. Begrijp me niet verkeerd, ik ben persoonlijk helemaal niet agressief ingesteld en zie het ook liever op een vredige, legale manier veranderen. Maar helaas werkt dit vaak niet zo. Demonstreren en acties voeren zijn dus helaas nog steeds nodig om er iig aandacht voor te krijgen.
Trouwens...ik benadeel ook dieren in mijn levensstijl hoor. Het is bijna niet mogelijk om hier in Nederland helemaal diervriendelijk te zijn. Maar elk ding is meegenomen denk ik dan maar.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:11

RedPassion schreef:
<KNIP HELE LANGE QUOTE>
Zijn er eigenlijk wel medicijnen die proefdiervrij zijn?

Dat weet ik niet, volgens mij niet. Volgens mij mag iets alleen op de markt komen als het uitvoerig getest is. Dus dat betekent eerst op proefdieren, dan op gezonde mensen.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 02-03-09 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hele lange quote geknipt. Quote alleen wat relevant is!