Balkenende onder vuur over hypotheekrenteaftrek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagyl

Balkenende onder vuur over hypotheekrenteaftrek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 22:56

DEN HAAG - Premier Jan Peter Balkenende kwam woensdag in het Tweede Kamerdebat over de recessie onder vuur van de oppositie te liggen over zijn eerdere uitspraken over de hypotheekrenteaftrek.

De oppositie wilde weten of de fiscale aftrekpost nou wel of niet ter discussie kan staan de komende weken.

''Het kan besproken worden, maar dat is iets anders dan dat het ter discussie staat'', zei Balkenende. Wat hem betreft ligt alles de komende tijd op tafel als het kabinet op basis van een inventarisatie van topambtenaren beslist over crisismaatregelen.

''Alles is bespreekbaar, maar dat zegt niets over de uitkomst'', aldus de premier.

Opties
Anderhalve week geleden had Balkenende nog verklaard dat wat hem betreft niet getornd wordt aan de hypotheekrenteaftrek.

De vicepremiers Wouter Bos en André Rouvoet waren daar onaangenaam verrast over en herhaalden dat alle opties op tafel liggen.

Rutte
VVD-fractievoorzitter Mark Rutte kan naar eigen zeggen niet begrijpen dat de minister-president ook vandaag geen einde wil maken aan de onzekerheid over de hypotheekrenteaftrek.

"En dat terwijl hij zelf eerder heeft aangegeven dat beperking van de hypotheekrenteaftrek grote schade toebrengt aan de huizenmarkt, en de economische situatie nog verder zal doen verslechteren."
© ANP

Ben benieuwd wat het nu gaat worden. Afschaffen of handhaven ?

Vjestagirl

Re: Balkenende onder vuur over hypotheekrenteaftrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:57

Handhaven! Laten we vooral niet de huizenmarkt nog dieper in laten storten.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 22:58

zeker vind ik ook dat het gehandhaafd moet blijven. Anders is het daaag huisjesmarkt. Veel mensen in financiele problemen. En noem maar op.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:59

Tja, enerzijds worden de prijzen van de huizen kunstmatig hoog gehouden, omdat iedereen toch rekent in een netto hypotheeklasten en niet bruto.
Anderzijds... als ze dat nu gaan afschaffen, ook voor de bestaande hypotheken, denk ik dat NL nog wel eens in veel zwaarder weer terecht zou kunnen komen dan nu...
Dan barst de WSNP uit zn voegen denk ik....

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:04

Ik denk dat veel mensen hun lasten niet meer kunnen betalen als je rente aftrek wordt afgeschaft....Niet doen dus!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 23:05

Wel moet ik zeggen dat ik het met Liezel eens ben. Mensen houden alleen maar rekening met het netto bedrag. Als je die 200 a 300 euro per maand niet extra kan betalen, dan vind ik dat je hypotheek toch echt te hoog is voor de situatie.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 23:10

als ze het gaan afschaffen dan komen er heel erg veel mensen in de financieele problemen,en word de elende alleen maar groter.niet doen dus!!!

Snelleedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:40

@Liezel1 en Nagyl,

De mensen houden geen rekening met de teruggave.... Dat doen de banken al bij de berekening hoe hoog je hypotheek mag zijn. Mocht het dus zover komen dat ze het afschaffen hebben veel mensen het te danken aan hen bank dat ze failliet gaan.

Maar als ze het afschaffen krijg je het volgende:

Huiseigenaren krijgen geen HRA meer met als gevolg dat ze de hypotheek niet meer kunnen betalen, met als gevolg dat de banken hen geld niet meer krijgen wat dan weer tot gevolg heeft dat er weer banken gaan omvallen of het heel erg zwaar gaan krijgen wat dan weer tot gevolg heeft dat banken geen leningen meer willen geven aan bedrijven die dit nodig hebben met als gevolg dat deze bedrijven problemen krijgen en in het ergste geval failliet gaan met als gevolg dat er weer veel mensen ontslagen worden, met als gevolg dat deze mensen hen hypotheek of huur niet meer kunnen betalen met als gevolg dat er woningstichtingen failliet gaan, met als gevolg nog meer werklozen, ontslagen en faillisementen met als gevolg dat we onszelf helemaal naar de kloten helpen. Dit heet marktwerking en is heel normaal maar gaat op deze manier wel wat ver.

Zo zie je wat HRA afschaffing tot gevolg kan hebben. En ik denk dat 60 tot 75 % van de mensen de HRA nodig heeft.

Er zijn gewoonweg 2 mogelijkheden:

1 ) Lukt het ze om het huidige gefaalde syteem te handhaven wat men dus uit alle macht probeert (zeer wenselijk voor de financiele instellingen en een ieder die daar van mee kon genieten), of

2 ) herstelt de economie zichzelf op een acceptabel niveau.

Ik hoop op het laatste.
Want dat zou betekenen dat het kaf van het koren is gescheiden, en dat men op gezonde manier weer verder kan leven.

Mijn mening toegelicht:

1 ) Het huidige gefaalde systeem valt niet te handhaven. Als we dit blijven doen hebben we over een aantal jaren weer een kredietcrisis. Waar is dit eigenlijk allemaal mee begonnen?? In principe de consument zelf en dan vooral de amerikanen. Ze kochten alles op de pof en dat gaat een keer mis. De banken bleven leningen verstrekken en de schulden liepen alleen maar op. Geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven. En dit geld ook voor banken!

2 ) De economie zal zichzelf moeten herstellen. Er zal wel enigzins wat hulp bij nodig zijn maar je moet de mensen geen geld gaan afnemen zoals de hypotheekrenteaftrek, huursubsidie of zorgtoeslag. Als je hier op gaat bezuinigen krijg je het bovenstaande verhaal.... faillissementen enz. Zitten we daar op te wachten? Dan kom je in een hele grote neerwaartse spiraal terecht en het zal dan heel erg moeilijk worden om daar weer uit te komen.

Nee, we moeten andere manieren zoeken. Laat dan in eerste instantie het begrotingtekort maar een 8% oplopen. We zien wel weer als het beter gaat wat in zal houden dat we meer belastingen moeten gaan betalen. Maar neem de mensen in ieder geval niets af want dat helpt de economie voor geen ene meter!

Groet Bas

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:41

Vjestagirl schreef:
Handhaven! Laten we vooral niet de huizenmarkt nog dieper in laten storten.

Precies!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:43

Handhaven, anders ook maar meteen huursubsidie stopzetten.Waarom mag de ene groep wel terug krijgen en de andere niet? En als het nu gebeurd dan knalt Nederland pas echt in de problemen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:52

Ik zal echt belachelijk vinden als de de hypotheekrente aftrek willen aanpakken, dan kunnen veel mensen geen huis meer betalen. Dat weet ik wel.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:48

Ik denk dat het niet verkeerd zou zijn om geleidelijk de HRA te verminderen voor de hogere huizen. Dat de rente volledig aftrekbaar is voor iemand met een huis van 2 ton is prima, maar dat het ook aftrekbaar is voor een huis van 2 miljoen slaat nergens op.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:29

Waarom een subsidie aan mensen die genoeg draagkracht hebben een huis te kopen in stand houden terwijl ondertussen voedselbanken als paddestoelen uit de grond schieten? Mensen met uitkeringen op alle mogelijke manieren moeten bewijzen dat ze echt niet teveel geld uitgeven?

De hypotheekrenteaftrek is een subsidie aan mensen die het nog niet zo slecht hebben! Maar diegenen die ervan profiteren vinden het over het algemeen prima dat er bij mensen met een AOW (ouderen) uitkering gecontroleerd wordt of ze niet toevallig samenwonen en daardoor een paar honderd Euro teveel krijgen per maand, vinden het vaak prima dat uitkeringen gekort/ afgeschaft worden en dat mensen met niets het met nog minder moeten gaan doen...

In moeilijke tijden moet iedereen inleveren. De armsten in Nederland zijn er al 20! jaar niet op vooruit gegaan, de koopkracht voor de minima ligt nog op hetzelfde nivo als eind jaren '80 van de vorige eeuw. Nu mogen de mensen die het iets beter hebben ook wel eens wat inleveren.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:54

Omdat mensen die een huis kopen vaak wel de mensen zijn die beide flink werken. Anders koop je tegenwoordig geen huis meer. Al is in onze gemeente een hypotheek goedkoper dan een zelfde huurhuis. Dan weet je al snel wat je kiest natuurlijk.
Je kunt ook stellen huursubsidie is voor mensen in een te groot huis, die moeten dan ook maar kleiner gaan huren. Ook al werken ze veel.
Huis eigenaren moeten al erg veel afdragen aan een heleboel dingen voor gemeente, daar waar mensen die huren dat niet hoeven. Dus zoveel voor getrokken worden ze niet.

Om te stellen dat mensen met een eigen huis wel even willen dat er niemand meer geen uitkering mag hebben en zoiets is wel erg kort door de bocht gedacht. Krijg er zelfs een hele vieze bijsmaak van. Voor mij hoeft niemand op een houtje te bijten. Behalve mensen die te lui zijn om te gaan werken, die mogen vanaf vandaag geen cent meer krijgen. Mensen die oud of ziek zijn mogen van mij zelfs meer hebben.
Maar dat heeft dus niets te maken met huis eigenaar zijn of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:37

Als de hypotheekrenteaftrek verdwijnt, moet daar iets tegenover staan, het huurwaardeforfait moet vanzelfsprekend verdwijnen zodat we niet allemaal nog eens achteraf belasting moeten gaan bijbetalen en ik zou graag de gemeentebelastingen verlaagd zien (hebben huurders ook baat bij) en een gecorrigeerde WOZwaardebepaling.

De banken zijn nog steeds de grootste boeven omdat ze jarenlang veel te hoge hypotheken hebben afgesloten terwijl ze wisten dat de personen in kwestie die lasten op lange termijn niet zouden kunnen dragen. De rol van een makelaar is dan ook nog eens discutabel omdat die er ook bij gebaat is een huis zo duur mogelijk te verkopen aan zijn klant.
De prijzen van de huizen zijn nog niet gedaald, maar het tempo is wel uit de markt waardoor voor heel veel mensen wederom grote onzekerheden ontstaan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:22

odetteke schreef:
Ik denk dat het niet verkeerd zou zijn om geleidelijk de HRA te verminderen voor de hogere huizen. Dat de rente volledig aftrekbaar is voor iemand met een huis van 2 ton is prima, maar dat het ook aftrekbaar is voor een huis van 2 miljoen slaat nergens op.

Ja inderdaad, als ze het aan willen pakken laten ze dan de miljoenenhuizen doen, maar beter laten ze het gewoon zo als het is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:26

Het zal nu direct nog niet gebeuren maar reken maar wel dat het er aan zit te komen.
Zo werkt de politiek nu eenmaal. Ze gooien een balletje op, sussen daarna gelijk alles weer maar ondertussen is het zaadje gepland. Gaan mensen erover praten, houden er rekening mee dat het toch eens gaat gebeuren enz. enz.
Uiteindelijk zal iederen zelfs verwachten dat het gaat gebeuren en niemand kraait er meer naar.
That's politics! Ze zijn zo doorzichtig als wat.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:34

Ha Bas,
Spreek je jezelf nou niet een beetje tegen?

Snelleedje schreef:
@Liezel1 en Nagyl,

Waar is dit eigenlijk allemaal mee begonnen?? In principe de consument zelf en dan vooral de amerikanen. Ze kochten alles op de pof en dat gaat een keer mis.

Nee, we moeten andere manieren zoeken. Laat dan in eerste instantie het begrotingtekort maar een 8% oplopen. We zien wel weer als het beter gaat wat in zal houden dat we meer belastingen moeten gaan betalen.

Groet Bas

Particulieren mogen niet op de pof kopen, maar de miljarden die de staat poft levert geen problemen op?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 04:16

Ter verduidelijking, ik vind dat de hypotheekrenteaftrek voor de hogere inkomens (diegenen die er het meest van profiteren en het het minste nodig hebben) afgeschaft moet worden. Voor de lagere inkomens zie ik het nut er niet van in. Maar bij huizen met een waarde van laten we zeggen 3,5 ton of meer spreek je niet meer van minima of mensen die net een huis kunnen bekostigen. Gaan ze maar wat kleiner wonen of ruilen de SUV in voor een boodschappenkarretje.

En vanaf die door mij voorgestelde grens van 3,5 ton een glijdende schaal naar boven zodat woningen van grofweg boven de 6 ton geen hypotheekrente meer kunnen aftrekken.

Als je de grens lager trekt heeft het een gegarandeerd negatief effect op de economie en de huizenmarkt, terwijl het amper extra inkomsten genereert. Om niet te spreken over de onrust en onzekerheden die het zou opleveren. De grootste winst wordt geboekt bij de duurste huizen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:59

Voor 3,5 ton koop je in sommige gedeeltes van het land echt geen vila meer hoor.
En daar moet je met 2 mensen hard voor knokken om dat te betalen. En dan zouden die mensen afgestraft worden op hun harde werken?
Vergeet niet dat alle andere (gemeentelijke)lasten voor een groter of duurder huis ook al hoger zijn, die mensen betalen al meer dan iemand met een goedkoper huis of een huurhuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:10

Kazary, dat denk ik ook. Grofweg pas er een jaarsalaris bij van 60.000 euro en dat is nu ook niet bepaald iets om van achterover te slaan. Met zo'n salaris kun je tegenwoordig net aan je gezin onderhouden, dus laat die hypotheekrenteaftrekn nog maar even bestaan voor deze groep.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:15

De vraag is natuurlijk wat je als hoog mag beschouwen. Voor 3.5 ton kan je hier in de buurt toch een leuk optrekje inclusief stalletje en wei voor je paard kopen ( o.k. niet om de hoek van de stad, maar 20 km verderop toch zeker ).
Maar vanaf 1 miljoen zou ik toch echt zeggen, afschaffen die boel.
Gelukkig hebben wij altijd rekening gehouden met de brutolast. Wij wonen gezien ons salaris erg klein, maar ik betaal nog minder hypotheek dan ik huur voor mijn studentenkamer had. Wij zingen het wel uit hier, maar ik denk dat het een hele slechte zet voor de economie zou zijn als ze nu aan deze regeling gaan tornen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:22

Hier in de buurt koop je er een ouder vrijstaand huis voor, midden in het dorp. Geen plek voor paarden. En ook geen luxe vrijstaand huis.
Wil je een nieuwer vrijstaand huis zit je al snel aan een ton of 5.
Voor 2,5 ton koop je hier een simpele 2 kapper. voor richting 3,5 ton koop je een mooie 2 kapper.

Wil je een huis met grond, dan zit je bij een oud huis op een ton of 6. Wil je een huis waar je niet alles hoeft te verbouwen ga je naar een ton of 8 a 9.

Vergeet niet dat mensen die een duur huis kunnen kopen geen klaplopers zijn. Maar juist mensen die de economie hoog houden omdat ze hard werken. Vaak ook risico durven nemen betreft banenmarkt of zelf medewerkers in dienst hebben.
Pak de tokkies maar aan die vertikken om te werken, niet de mensen straffen die heel hard werken. Dan neem je de verkeerde doelgroep.

Overigens hebben wij geen huis van duurder dan 3,5 ton, dus ik praat niet mijn eigen haggie recht.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:27

Daar zat ik ook aan te denken kazary. Mensen die een duur/groot huis hebben, zijn mensen die daar vaak hard voor werken. Personeel in dienst hebben, bedrijven runnen. Als je die nu aanpakt, heeft het ook alleen maar een negatief effect op de economie.
Niet dat mensen die het minder hebben niet hard werken, voordat ik half bokt weer over me heen krijg. Maar iemand met een eigen bedrijf over de kop, dan zijn er meer mensen benadeeld.
Dus laten ze het maar bij het oude houden wat dit betreft voorlopig.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:33

Natuurlijk werken die ook hard. Zo bedoel ik het ook niet. (wij werken ook hard en hier staat ook geen villa :) ) Maar in een groot huis zitten kan in ieder geval niet als je uit je neus peutert, dat is wel 1 ding dat zeker is. Dus naar mijn idee toch niet de doelgroep waar je wil proberen geld van te gaan krijgen. Net wat jij ook aangeeft, dan heb je kans dat je uiteindelijk meer mensen benadeelt.