Eetstoornissen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Blimm

Eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 17:33

Gisteren weer vol verbazing naar een programma gekeken over meisjes en jongens die anorexia/boulimia hebben. Op ned. 3 was 'Sophie op 3'. Een slecht programma maar in het voorstukje zag ik dat het over dit onderwerp ging en telkens weer kijk ik er naar. Hoe het komt weet ik niet maar als er maar iets over deze stoornissen op tv of in de krant te lezen is MOET ik het gewoon kijken/lezen.

Er was dit keer een meisje van 18 jaar (zag eruit als 13 jaar!) en zij had al eerder langer in de kliniek gezeten. Nu zat ze er voor de 2e keer in, ze woog nog maar 33 kg dacht ik. Verder zat er ook een jongen van 14 jaar. Hij woog ook maar zoiets. Er kwam zelfs een meisje van 16 jaar in gesprek met Sophie die na nu een jaar uit de kliniek te zijn een lichte terugval kreeg en weer therapie volgde. Ze woog, dacht ik, 41 kg en ze stond voor de spiegel. Overal, ECHT overal, zag ze vetkwabben! Nergens dus vet te bekennen, als ze het vastpakte zag je dat ze alleen maar vel vast had.

Bij beide kregen zij opmerkingen van buitenstaanders. Daardoor gingen zij over afvallen e.d. nadenken sloegen hierin zo in ver door dat ze nu dus in een kliniek zaten. Het meisje van 18 jaar zat er echt als een klein hoopje mensen inelkaar gezakt aan tafel.

Onbegrijpelijk! Waarom grijpt mij dit zo aan?!?

Zwartwitje

Re: Eetstoornissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:37

MW --> NM

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:04

@ Miss_Blimm: dat meisje van 18, is dat die met van dat half lange donkere haar?

Heb het programma nog niet gekeken, wil hem nog wel kijken.
Ze waren met dat programma op bezoek in de kliniek, volgens mij ook zelfs het huisje, waarin de zus van mijn vriend zit. Ligt bij mij dus heel gevoelig dit programma.
Het is zo moeilijk om die mensen te begrijpen. Zij denken bij alles wat ze doen aan caloriën, bij alles wat ze doen denken ze eerst of ze er neit dik van kunnen worden... Trek? Kennen ze niet.. Ze zijn zo ver doorgeslagen in dat afvallen... En het is zo moeilijk om ze te laten inzien dat het levensgevaarlijk is...
Bij de zus van mn vriend is het net zo... Zij is zo bezig met (niet) eten, nadenken of ze niet te dik wordt van alles wat ze doet enz... Het leven van iedereen in de buurt wordt erdoor beheerst.
Laatst bijgewerkt door Ann op 09-03-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:12

Ik heb gister ook een stuk gekeken. Onder andere dat deel dat Sofie mee at. Blijft voor mij toch apart om te zien dat je zoveel moeite kan hebben met eten. Je had ook een meisje (denk die 18 jarige) die apart spul moest drinken ze vertelde ook dat zel liever dood wilde zijn dan 'dik'. :\

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:14

@Kyla, ja denk wel dat je de juiste bedoeld. Het is zo onbegrijpelijk dat zoiets in hun koppie zit. Het was iemand van 18 jaar maar ze was zo'n hoopje vel met botten wat er helemaal ingedoken zat.
Ze moest idd apart spul drinken, precies 200 ml. Van 2 bekers ging ze met een spuit precies afmeten hoeveel het dus moest zijn. Terwijl in elke beker 100 ml zat, ging ze het toch afmeten want het kon zo zijn dat er meer dan 200 ml in zat.

Echt onbegrijpelijk. Vind het zo'n naar gezicht dat iemand zichzelf zo naar beneden kan halen. Qua gevoel dan.

Hoe kwam het dan bij het zusje van je vriend?

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:16

Wilde dat ik wist waar haar anorexia vandaan komt.

Ik herken zoveel in dat 18 jarige meisje in het zusje van mn vriend... alles werd ook precies afgemeten, een druppel teveel van iets was grote paniek...probeer nu op de chat te komen, lukt alleen niet erg...
Laatst bijgewerkt door Ann op 09-03-09 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:47

Ik zal nu wel heel bokt over me heenkrijgen, maar ik kan geen respect opbrengen voor mensen met eetstoornissen.
Ik kan het gewoon niet.
Zoveel mensen in de derde wereld die geen eten hebben, die sterven aan hongersnood en dan ga je jezelf uithongeren omdat je jezelf te dik vind?

Ik snap héél goed dat je er niet voor kiest om een eetstoornis te krijgen en dat ik het wel heel simpel stel zo, maar ik vind het gewoon zonde.
Je bent gezegend met een gezond lijf in een "gezonde" maatschappij waar je je lijf kan geven wat het nodig heeft en dan doe je jezelf zoiets aan.

Nogmaals, ik begrijp dat het een geestelijk probleem is, maar snappen doe ik het niet.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:08

Guernica schreef:
maar snappen doe ik het niet.

Daarom geef je ook zo'n antwoord. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 03:08

Guernica schreef:
Ik zal nu wel heel bokt over me heenkrijgen, maar ik kan geen respect opbrengen voor mensen met eetstoornissen.
Ik kan het gewoon niet.
Zoveel mensen in de derde wereld die geen eten hebben, die sterven aan hongersnood en dan ga je jezelf uithongeren omdat je jezelf te dik vind?

Ik snap héél goed dat je er niet voor kiest om een eetstoornis te krijgen en dat ik het wel heel simpel stel zo, maar ik vind het gewoon zonde.
Je bent gezegend met een gezond lijf in een "gezonde" maatschappij waar je je lijf kan geven wat het nodig heeft en dan doe je jezelf zoiets aan.

Nogmaals, ik begrijp dat het een geestelijk probleem is, maar snappen doe ik het niet.

Kan je je indenken dat veel mensen die een eetstoornis hebben (gehad) het anders ervaren? Een eetstoornis is niet simpel gesteld jezelf te dik vinden en daarom weinig eten, vrijwel altijd zijn er dieper liggende oorzaken. Niet zelden wordt een eetstoornis een 'overlevingsmechanisme', hoe krom dat ook mag klinken.

Je kan jezelf helemaal verliezen in constant bezig zijn met eten en gewicht, daardoor hoef je niet met andere dingen bezig te zijn. Daarbij komt dat bv. lang vasten of juist een eetbui hebben en daarna overgeven lichamelijk ook zo'n impact hebben dat je in een soort roes kan gaan verkeren, wel te vergelijken met andere verslavingen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 04:48

Eetstoornissen zijn een verdomd ingewikkeld probleem, en een opmerking als "in de derde wereld hebben ze het zoveel slechter" slaat als een tang op een varken.

Aan eetstoornissen gaat een enorme geschiedenis schuil, waarvan in de meeste gevallen alleen de oppervlakte zichtbaar wordt. In veel gevallen is er sprake van misbruik, mishandeling, ernstig pesten en dat soort dingen, dingen die niet te bevatten zijn als je het niet hebt meegemaakt. Het draait helemaal niet om het gewicht, zoals het voor de oppervlakte lijkt. Het draait om het zoeken naar controle. Als sommige mensen het idee hebben dat ze de controle over hun leven verloren hebben (door redenen die je niet wilt weten, echt waar) vinden ze controle door het beheersen van hun gewicht. Dat is iets wat ze ZELF kunnen, zonder inmenging van buitenaf. Mensen die aan anorexia lijden proberen te verdwijnen, onzichtbaar te worden en daarmee ongrijpbaar voor grijpende handen. En als je in die spiraal zit is het verslavend, erger nog dan heroine. Vanwege het gevoel van controle. En dat geneest nooit helemaal, mensen die ooit anorexia of een andere eetstoornis gehad hebben komen er nooit helemaal bovenop en zullen helaas altijd een fixatie hebben op gewicht en eten. En de stoornis kan weer de kop opsteken als er iets negatiefs gebeurt.

Daarbij is het een manier om met je andere problemen om te gaan. Zolang je je kan focussen op je gewicht zijn andere dingen minder belangrijk. Lees: pijnlijke dingen minder pijnlijk.

Het is ook heel moeilijk om het probleem te begrijpen. Dat kan alleen als je zelf ervaring hebt met zaken als misbruik, verkrachting, incest, mishandeling, ernstige treiterijen of zo. Als je dat niet hebt mag je jezelf ten eerste heel erg gelukkig prijzen en ten tweede niet oordelen, want dat kan je domweg niet. Niemand die het niet meegemaakt heeft weet hoe het voelt om verkracht te worden, om als hoertje verkocht te worden en bijna vermoord of thuis consequent in elkaar gemept te worden om niets. Om op school steeds lekgestoken banden van je fiets te hebben, opgewacht wordt door de "grote jongens" en net buiten het schoolplein consequent in elkaar geslagen te worden. Als je alleen maar een veilige haven kent kan je niet weten wat het is om dat NIET te hebben. En dus kan je dan ook niet oordelen! Dan kan je niet weten wat het is en wat voor gevolgen dat heeft!

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:30

hoe heette dat programma? Op welke zender?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:37

Dat kan ik me heel goed voorstellen, en ik snap dat jullie denken na het lezen van mijn post dat ik het nog nooit heb ervaren, maar integendeel. Een meisje dat jaren mijn beste vriendin is geweest heeft het ook gehad, ik weet dondersgoed wat het is.
Ik zeg niet dat het aanstellen is, maar ik denk er wel zo over.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:06

Ja ik heb er ook dubbele gevoelens over. Maar ik kan er verder niet over oordelen omdat ik niemand ken die dit heeft meegemaakt.
Ik was ook met een open mond aan het kijken en toen dat meisje (die van 18?) zei dat ze liever dood was dan dik, ging er toch een rilling over me heen. Dat je zo kan denken over het leven, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Ik wil ook even gezegt hebben dat ik voor dat laatste meisje echt respect heb. Die 2 boeken heeft geschreven en nu weer een beetje het ''licht'' ziet.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:15

Ik weet zelf heel goed wat het is een eetstoornis, heb er zelf mee te maken gehad en ben er nog lang niet overheen of doorheen. ( dit zal ook een jaren plan zijn omdat je ook al wil je het niet continue overal oplet) + een vriendin van mij is eraan overleden. Vandaar dat ik hier mee wilt lezen maar het programma zelf niet heb durven te kijken.
Kan je in iedergeval vertellen dat een eetstoornis hebben niet makkelijk is om 1 het te acepteren 2 ermee om te gaan en 3 het bekennen.
This het moeilijkste wat ik tot nu toe in me leven gedaan heb met mijn 20 jaar. :\
Sommige reacties hier vind ik ook behoorlijk respectloos en voel ik me ook zeker aangesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:54

mick75 schreef:
Eetstoornissen zijn een verdomd ingewikkeld probleem, en een opmerking als "in de derde wereld hebben ze het zoveel slechter" slaat als een tang op een varken.

Aan eetstoornissen gaat een enorme geschiedenis schuil, waarvan in de meeste gevallen alleen de oppervlakte zichtbaar wordt. In veel gevallen is er sprake van misbruik, mishandeling, ernstig pesten en dat soort dingen, dingen die niet te bevatten zijn als je het niet hebt meegemaakt. Het draait helemaal niet om het gewicht, zoals het voor de oppervlakte lijkt. Het draait om het zoeken naar controle. Als sommige mensen het idee hebben dat ze de controle over hun leven verloren hebben (door redenen die je niet wilt weten, echt waar) vinden ze controle door het beheersen van hun gewicht. Dat is iets wat ze ZELF kunnen, zonder inmenging van buitenaf. Mensen die aan anorexia lijden proberen te verdwijnen, onzichtbaar te worden en daarmee ongrijpbaar voor grijpende handen. En als je in die spiraal zit is het verslavend, erger nog dan heroine. Vanwege het gevoel van controle. En dat geneest nooit helemaal, mensen die ooit anorexia of een andere eetstoornis gehad hebben komen er nooit helemaal bovenop en zullen helaas altijd een fixatie hebben op gewicht en eten. En de stoornis kan weer de kop opsteken als er iets negatiefs gebeurt.

Daarbij is het een manier om met je andere problemen om te gaan. Zolang je je kan focussen op je gewicht zijn andere dingen minder belangrijk. Lees: pijnlijke dingen minder pijnlijk.

Het is ook heel moeilijk om het probleem te begrijpen. Dat kan alleen als je zelf ervaring hebt met zaken als misbruik, verkrachting, incest, mishandeling, ernstige treiterijen of zo. Als je dat niet hebt mag je jezelf ten eerste heel erg gelukkig prijzen en ten tweede niet oordelen, want dat kan je domweg niet. Niemand die het niet meegemaakt heeft weet hoe het voelt om verkracht te worden, om als hoertje verkocht te worden en bijna vermoord of thuis consequent in elkaar gemept te worden om niets. Om op school steeds lekgestoken banden van je fiets te hebben, opgewacht wordt door de "grote jongens" en net buiten het schoolplein consequent in elkaar geslagen te worden. Als je alleen maar een veilige haven kent kan je niet weten wat het is om dat NIET te hebben. En dus kan je dan ook niet oordelen! Dan kan je niet weten wat het is en wat voor gevolgen dat heeft!

Dat was wat ik probeerde te zeggen, alleen beter verwoord...
Ik ben net wakker en dit topic is het eerste dat ik lees (misschien ook niet zo verstandig) en jouw woorden komen wel even heel hard binnen. Daar bedoel ik mee dat je de kern gewoon raakt, daar ben ik (nog steeds) gevoelig voor. Niks ten nadele van jou dus, integendeel. :)

Guernica schreef:
Dat kan ik me heel goed voorstellen, en ik snap dat jullie denken na het lezen van mijn post dat ik het nog nooit heb ervaren, maar integendeel. Een meisje dat jaren mijn beste vriendin is geweest heeft het ook gehad, ik weet dondersgoed wat het is.
Ik zeg niet dat het aanstellen is, maar ik denk er wel zo over.

Als het je niet zelf gehad hebt kan je ook niet 'dondersgoed' weten wat het is, echt niet. Je kan zien wat het aan de buitenkant doet met iemand, ziet en hoort misschien wat oppervlakkige dingen, maar hoe het echt voelt kan je alleen weten als je het zelf (gehad) hebt.

Lisetje schreef:
Dat je zo kan denken over het leven, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Lees de post van Mick75 (nog) eens, misschien kan je dan een heel klein beetje begrijpen dat het leven voor sommige mensen wel zo zuur gemaakt kan zijn, dan heb je er niet altijd zo veel zin meer in. Als je dan het enige wat je hebt, je houvast, je eetstoornis moet opgeven lijkt de toekomst verdomd eng en moeilijk of zelfs uitzichtloos.

Dat de strijd van mensen met een eetstoornis vaak als zo eenzaam wordt beschouwd illustreren deze reacties wel, er zijn zo weinig mensen die het (willen) begrijpen.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:01

Ja heb het er misschien verkeerd neergezet. Met mijn hoofd niet bij bedoel ik meer dat ik zoiets niet kan snappen dat het ZO erg kan zijn.
Ik heb daar sowieso moeite mee, ook met zelfmoord e.d. Daarom denk ik dat, zolang je het zelf niet voelt of meemaakt, je er verder ook niet over kan oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:13

Lisetje schreef:
Ja heb het er misschien verkeerd neergezet. Met mijn hoofd niet bij bedoel ik meer dat ik zoiets niet kan snappen dat het ZO erg kan zijn.
Ik heb daar sowieso moeite mee, ook met zelfmoord e.d. Daarom denk ik dat, zolang je het zelf niet voelt of meemaakt, je er verder ook niet over kan oordelen.

Precies. Ik vind het gewoon respectloos tegenover het leven, en dat is mijn goed recht want het is mijn mening.
Ik snap dat dat mensen kan kwetsen, maar ik vind gewoon niet dat je zoiets goed kan praten.
En ik zeg niet dat de mensen die anorexia hebben slecht zijn, helemaal niet.
Ik vind het vreselijk en toen mijn beste vriendin een eetstoornis had (waar ik dus niet slechts oppervlakkig iets van hoorde zoals jij het zo lekker simpel stelt Redpassion) wist ik ook niet waar ik het moest zoeken.
Maar ik snap niet dat er hier zo wordt gepraat alsof je respect moet hebben voor anorexia, kom op zeg!
Niemand kiest er zelf voor, niemand wil het hebben, dat begrijp ik héél erg goed.
Maar dat neemt niet weg dat toch heel erg veel mensen het wél hebben.
En ik kan dat niet goed vinden, ik kan me er niet bij neerleggen en dus kan ik er ook geen respect voor hebben.
Respect voor de mensen die er tegen vechten, niets dan! Ik vind het ontzettend goed en daar heb ik bewondering voor.
Maar verder, nee. Ik vind het gewoon zonde van het gezonde lijf dat je geschonken is.

En ook bij dit onderwerp betrek ik het op de maatschappij. Ik mag dan ongevoelig zijn voor dat soort dingen maar ik kan me heel erg goed voorstellen dat meisjes met een minder groot ego dan ik juist wel heel gevoelig zijn voor wat je ziet in tijdschriften, op tv.
Zelfs in tekenfilms voor de jeugd heb je meisjes met het perfecte lijf.
Het ideaalbeeld is gewoon idioot hoog. Als je het mij vraagt moet daar om te beginnen heel wat aan veranderen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:30

Guernica schreef:
Ik vind het vreselijk en toen mijn beste vriendin een eetstoornis had (waar ik dus niet slechts oppervlakkig iets van hoorde zoals jij het zo lekker simpel stelt Redpassion) wist ik ook niet waar ik het moest zoeken.

Met een beetje inlevevingsvermogen komen de meeste mensen heel ver, maar ik ben van mening dat er dingen zijn waarvan je pas weet hoe het is als je het zelf gehad of meegemaakt hebt en een eetstoornis hebben is er daar één van.
Wat buitenstaanders -hoe dicht die ook bij iemand staan- meekrijgen is maar het topje van de ijsberg.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:14

Anorexia krijg je NIET van alleen een stapel tijdschriften met fraai gefotoshopte modellen. Er speelt ALTIJD veel meer mee op de achtergrond (al helpen die boekjes niet mee) en dat zijn precies die dingen die je niet aan de grote klok hangt.

De omgeving, naasten en beste vrienden, krijgt alleen het topje van de ijsberg te zien, de boekjes en met veel geluk een fractie van wat er daadwerkelijk aan de hand is. Af en toe een heel klein gaatje naar het onderliggende. De rest houden patienten heel erg voor zichzelf, en komt er zelfs na jaren therapie vaak niet volledig uit. Daarvoor is het te gruwelijk.

Sorry, maar een beste vriendin die een ernstige eetstoornis heeft laat jou precies zoveel zien als zij wil. Zij vertrouwt letterlijk niemand goed genoeg om meer te laten zien, en meer dan af en toe een glimp zal je niet krijgen. Je blijft dan alleen maar de oppervlakte zien.

En als je bepaalde dingen hebt meegemaakt raak je het respect voor het leven vanzelf kwijt. Dan heb je namelijk niets meer om voor verder te leven. Ik mag hopen dat je dat nooit zal meemaken!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:20

Wow... echt... Mick75 en RedPassion: AMEN!!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:17

Kheb het ook gezien. En voor mij is alles heel herkenbaar, Ik loop zelf ook bij een kliniek voor mijn eetprobleem. Het is zo herkenbaar en toch shockerend.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:20

_AAASCHAAA_ schreef:
Kheb het ook gezien. En voor mij is alles heel herkenbaar, Ik loop zelf ook bij een kliniek voor mijn eetprobleem. Het is zo herkenbaar en toch shockerend.

Maar mag ik dan iets aan jou vragen? Dit meer om voor mezelf alles duidelijk te krijgen.
Hoe kan het jou niks uiitmaken dat je 33 kg weegt en gewoon bijna dood bent? Heb je dat zelf dan niet door?
(Absoluut niet aanvallend bedoeld! Gewoon pure interesse)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:26

Tzit tussen je oren... Je zit in een verslaving en stoppen voelt zo onwijs fout. En wanneer je in de spiegel kijkt zie je het zelf echt anders als anderen.. dat is de psychische ziekte. Tis moeilijk te begrijpen maar op den duur is eten je allergrootste vijand en hoe minder calorieen hoe beter je je voelt. Tis zo erg dat je niets neemt als je niet 100% zeker weet wat de calorieen zijn. tenminste dit is bij mij zo

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:31

Dank je wel voor je antwoord!

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:33

Heeft iemand de link van uitzending gemist fzo?
Kuss