Opening tehuis voor mishandelde mannen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 11:25

bron: http://www.nu.nl/algemeen/1913891/openi ... annen.html

Citaat:

DEN HAAG - Het is één van de grote taboes in Nederland: mannen die door hun vrouwen worden mishandeld. Hulpverleners gaan ervan uit dat slechts het topje van de ijsberg bekend is.

Het ministerie van Volksgezondheid en de grote steden experimenteren met professionele opvang voor de mishandelde mannen. Dinsdag opent staatssecretaris Jet Bussemaker van Volksgezondheid de vestiging in Den Haag.

De opvang is niet alleen bestemd door mannen die door hun partners (mannelijk dan wel vrouwelijk) worden belaagd, maar ook voor mannen die het slachtoffer zijn van mensenhandel, eerwraak of geweld dat daarmee samenhangt.

Behoefte

De vier grote steden beschikken allen over opvangplaatsen. Bedoeling is te achterhalen hoe groot de behoefte is aan de noodopvang, en welke hulp de mannen nodig hebben.

Het verwondert me wèl dat dat er nog niet was. Alhoewel ik me bijna niet kan voorstellen dat een vrouw thuis alleen de klappen uit deelt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:36

slimmerik schreef:
Alhoewel ik me bijna niet kan voorstellen dat een vrouw thuis alleen de klappen uit deelt.

En omdat het zo'n groot taboe is zullen vele mannen in deze situatie niet durven hulp te zoeken ;) .

Een vrouw die mishandeld wordt is 'normaal'(in de zin van dat het mogelijk is), als die gaat aankloppen bij een vluchthuis wordt dat door de omgeving vaak heel goed begrepen en heeft iedereen medelijden met de vrouw.

Een man die mishandeld wordt door zijn vrouw, dat is niet normaal. Daar moet wel iets meer achter zitten. Of het is zielig dat je je zo laat doen door je vrouw. Vrouwen zijn heilig, vrouwen zijn niet zo agressief als mannen en als echte man moet je je vrouw de baas zijn.

Mooi niet dus. Vrouwen zijn echt niet heilig en vrouwen gebruiken zeker niet alleen geweld omdat de man hiertoe een echte aanleiding geeft. Het gebeurt veel meer dan je denkt achter de gesloten huisdeuren, maar het komt bijna nooit aan de oppervlakte, omdat de schaamte voor een man in zo'n situatie gewoon veel te groot is.

Bitterbal

Re: Opening tehuis voor mishandelde mannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:15

Het verbaasd mij eigenlijk wel dat die er nog niet waren. Ik moet eerlijk zeggen dat je er inderdaad nooit wat over hoort, maar ik denk zeker dat het gewoon komt vanwege het taboe.
Volgens mij zijn vrouwen helemaal zo heilig niet als wij denken hoor.. of zoals ons voorgehouden word te "moeten" denken..
Ik hoop dat de mannen hier gebruik van gaan maken en leren dat het goed is om hulp te zoeken, ook voor dit probleem!
Het lijkt me verschrikkelijk als je hiermee te maken krijgt, maar als dan ook nog eens niemand je gelooft, of je hulp aanbied...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:18

Het verbaast mij ook dat het nu pas komt. Ik heb eerder gelezen dat ze bezig waren met zo'n tehuis.
Mocht tijd worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:18

Ik kan het me wel voorstellen dat sommige mannen de kracht niet hebben om terug te slaan+ mannen kunnen enorm vast zitten in zichzelf en enorm kwetsbaar zijn mentaal.

Nou denk ik dat er in zelfs de beste huwelijken wel eens een tik wordt uitgedeeld. Het is typisch NL om te melden dat alles koek en ei is+ wie hangt er tenslotte zijn vuile was buiten...

Prima dat er zo´n tehuis komt, mannen hebben het volgens mij ook niet altijd makkelijk mbt het tuiten van emoties. Zo´n bekrompen landje zijn we volgens mij ook nog wel...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:47

Ik had toch al verwacht dat zoiets bestond. Of dat er een gemend tehuis was, dus mannen en vrouwen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:57

slimmerik schreef:
Het verwondert me wèl dat dat er nog niet was. Alhoewel ik me bijna niet kan voorstellen dat een vrouw thuis alleen de klappen uit deelt.

Dat vind ik nogal een gewaagde uitspraak hoor. Mannen kunnen evenzeer onder de tereur liggen van hun partner als een vrouw.

Ik heb ooit eens een docu gezien over mannen die thuis serieus werden mishandelt door hun vrouw. En één man zij dat hij er zelfs niet aan dacht om terug te slaan. Hij zag haar zo graag en hij zou nooit iemand (laat staan een vrouw) durven slaan, dat zat gewoonweg niet in hem.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:29

(detour,nou denk ik dat er in zelfs de beste huwelijken wel eens een tik wordt uitgedeeld.)

Zowel mannen als vrouwen horen hun handen thuis te houden en alleen al de gedachte dat iemand dit denkt krijg ik de kriebels van.
Niemand heeft het recht in een huwelijk of in een andere vorm van samenleven om een tik uit te delen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:09

slimmerik schreef:
Alhoewel ik me bijna niet kan voorstellen dat een vrouw thuis alleen de klappen uit deelt.

dit vind ik wel ook een gewaagde uitspraak.........niemand is echt heilig ook vrouwen niet.

het is zowieso schandalig als er geslagen word,of dat nu een man of een vrouw betreft.

goed dat zo'n opvanghuis er nu ook voor mannen is,waarom niet?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:31

jaantsje schreef:
(detour,nou denk ik dat er in zelfs de beste huwelijken wel eens een tik wordt uitgedeeld.)

Zowel mannen als vrouwen horen hun handen thuis te houden en alleen al de gedachte dat iemand dit denkt krijg ik de kriebels van.
Niemand heeft het recht in een huwelijk of in een andere vorm van samenleven om een tik uit te delen.

Dat hoort, ja, maar kijk eens om je heen hoeveel geweld er is vanuit mensen naar elkaar. ;)
Mensen die elkaar al duwen om de trein in te komen, irritatie, NL is niet zo'n tolerant volkje.
Ook verbaal geweld, wat hier niet wordt benoemd.. Mensen kunnen anderen enorm intimideren met woorden die soms op veel langere termijn schade aanrichten. Bewijs dat maar eens. 8-)
Manipulerende mensen zijn imo net zo erg bezig als mensen die elkaar slaan.
Maar de vorm van mishandelen mbt dit topic lijkt me ook een van de chronische orde. :(:)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:32

Snoevie schreef:
slimmerik schreef:

dit vind ik wel ook een gewaagde uitspraak.........niemand is echt heilig ook vrouwen niet.

het is zowieso schandalig als er geslagen word,of dat nu een man of een vrouw betreft.

goed dat zo'n opvanghuis er nu ook voor mannen is,waarom niet?

Helemaal mee eens. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:01

detour schreef:
Nou denk ik dat er in zelfs de beste huwelijken wel eens een tik wordt uitgedeeld.

Lijkt mij persoonlijk echt onzin, en ik kan dit vanuit mijn omgeving gelukkig niet beamen. Slaan wordt in mijn omgeving toch vooral beschouwd als een ontzettend kinderachtige, domme actie waarmee je vooral jezelf te kijk zet en als iets wat je gewoon heel simpelweg niet doet. Als slaan gezien wordt als iets dat zelfs in goede huwelijken voorkomt, dat is eigenlijk wel heel erg droevig. :n

Ik vind persoonlijk trouwens dat er nogal verschil zit tussen schelden / verbaal geweld, fysiek geweld, geweld tegen dingen (slaan met de deuren) of manipulatief gedrag. Geen van alle zijn het gezonde manieren om met problemen om te gaan, maar het zijn wel verschillende zaken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:09

Hoe kun jij dat beamen? Kijk jij achter de muren? Wij zitten allemaal in de zorg in mijn familie en weten helaas wat er vaak achter de schermen gebeurt. Je wilt dit NIEt weten... :(:)
Intussen lopen mensen ogenschijnlijk happy rond.. :+

het zijn idd verschillende zaken, maar allen schadelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:22

detour schreef:
Hoe kun jij dat beamen?

Ik kan dat beamen over mijn omgeving. Jij zegt dat je het als zorgverlener weet, nou, ik weet het in sommige gevallen ook :j

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:24

Nou, kijk eens aan, dan zijn er dus gezinnen waar het spotless verloopt en teveel gezinnenhelaas waar dit niet het geval is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:29

detour schreef:
Nou, kijk eens aan, dan zijn er dus gezinnen waar het spotless verloopt

Niet spotless :) Maar de zaken hoeven niet zo zwartwit te zijn als jij voorstelt - er is een groot verschil tussen volkomen perfect (wat vrij onrealistisch is) en elkaar een tik geven (wat toch wel ver over de schreef is en wat mij betreft ook einde relatie.)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:41

Ik bedoel te zeggen, lees de hele zin: gelukkig gaat het ook goed in Nl maar ongelukkig genoeg is er nog veels te veel ellende en verdriet. :(:)

Iemand regelmatig in elkaar rossen of een tik geven (waarbij geen gewonden vallen) vind ik wel degelijk een verschil. Niks praat ik echter goed, hoor, ik maak ook fouten, doen we allemaal. Maar mekaar op zwakke plekken pakken vind ik net zo goed een vorm van mishandelen. :o
Zouden mannen werkelijk naar dergelijke instanties vluchten na een mep?
Het is toch wel een soort van normen en waardenkwestie; uit onderzoek (heb geen gegevens Shadow) blijkt dat er in Zuid Europa mensen veel opvliegender zijn (mooi artikel gelezen over hoelang het gemiddelde servies in een italiaans huwelijk overeind blijft staan. :D )

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:20

Vrouwen gaan ook niet zomaar naar een blijf van mijn lijf huis. Voor hen is de drempel ook behoorlijk hoog.

Voor mannen is die drempel allicht nòg hoger. En met het servies gooien is natuurlijk ook weer heel wat anders dan erop losmeppen. :D

Zuid Europeanen uiten zich gemakkelijker, dan is het daar nog niet normaler om maar te meppen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:27

Dat wordt ook nergens gesuggereerd dat het acceptabeler is; het is gewoon een gegeven. Maar een kop en schotel naar je hoofd lijkt me geen pretje.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 16:38

detour schreef:
Maar een kop en schotel naar je hoofd lijkt me geen pretje.

Een tante en oom van mij hadden dat als communicatie als hun woordenwisseling uit de hand liep. Eindigde daarna altijd in een lachsalvo van een van beiden.... Mijn moeder was altijd jaloers dat mijn tante zo vaak een nieuw servies kon/mocht kopen :D

Mijn tante en oom hebben echter nóóit elkaar ook maar met één vinger aangeraakt (geslagen). Mijn oom was Spanjaard trouwens. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:44

Wat leuk, Slimmerik! maakte hij ook lekkere paella? Ik heb me laten vertellen dat Spaanse mannen daar meester in zijn! :9

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:58

dat is wel komisch idd!

en tja verder is een huwelijk/gezin nog niet volmaakt gelukkig als er niet geslagen wordt.........dat is bij mij thuis het geval,maar als er klappen zouden vallen zien ze mij niet meer terug

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:24

Wat dacht je van koude oorlog? Mensen die elkaar dood negeren en kijken wie het het langst vol kunnen houden?
leuk als je daar bij moet leven... Maar hé, geen gemep en rotopmerkingen..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 19:26

Ik heb beide meegemaakt Detour.... geloof me de klappen waren het zwaarste :j
Alleen was ik bij die mepper eerder weg.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:29

maar dat was dus een gelijkwaardige partner? Want voor kids om in zo'n gezin te leven lijkt me akelig kil en gespannen..