zout en tabasco te drinken en werd uiteindelijk opgesloten en doodgehongerd door de gewelddadige vriend van zijn moeder.
De 43-jarige tiran vloog dinsdag voor dertig jaar de Belgische cel in,
evenals de door berouw verteerde moeder van de jongen, die toekeek maar niet ingreep.
De volksjury in het Vlaamse Brugge kende geen genade voor Christiaan Mechele,
ook al probeerde de sadist zijn dodelijke handelen nog goed te praten.
De mentaal licht gehandicapte Davey Vanden Berghe zou totaal onhandelbaar zijn geweest en hem continu hebben uitgedaagd,
waardoor Mechele alle controle verloor en in een spiraal van geweld belandde.
Davey's moeder Iris erkende snikkend dat de folteringen die de jongen
moest ondergaan al zwaarder en wreder werden en totaal niet meer in verhouding stonden tot de vermeende aanleiding.
Tijdens het proces werd duidelijk dat de laatste levensmaanden van de eind 2004 overleden Davey een ware hel zijn geweest.
De jongen lag continu in de clinch met zijn stiefvader, die hem op het laatst zo hard aanpakte dat het bloed tegen de muur spatte.
Mechele haalde zijn inspiratie uit boeken over nazi-concentratiekampen.
De beul duwde sigaretten op de jongen uit, legde gloeiend hete messen in Davey's nek en kneep hem in zijn geslacht tot hij huilde van de pijn.
Zijn moeder Iris zag het maar deed niets, zelfs niet toen het totaal uit de hand liep.
"Want dan kreeg ik zelf ook klappen", zo verklaarde ze tijdens het proces.
Ook de buren, die wel argwaan hadden, grepen niet in.
Slaaf
De jongen werd langzaam de slaaf van het gezin.
Hij ging niet meer naar school en moest voor zijn broertje en twee halfzusjes zorgen, die wel liefdevol werden opgevoed.
Steeds vaker ook werd hij opgesloten in een donker washok, waar hij uiteindelijk als een hond leefde en nauwelijks nog daglicht zag.
De gruwel werd prangend duidelijk op de kerstfoto's van 2004, waarop het gezin gezellig samen zit maar Davey ontbreekt.
De jongen vecht op dat moment voor zijn leven in zijn hermetisch afgesloten cel.
Vier dagen aaneengesloten zit hij in het pikkedonker.
Zonder eten, licht en verwarming. Wanneer ze de jongen op 27 december weer naar buiten laten, ziet hij er vreselijk uit.
Davey weegt nog slechts 40 kilo, heeft doorligwonden, rilt van de kou en het spuug loopt uit zijn mond.
Zijn moeder legt hem met een kruik bij de verwarming, maar het is te laat.
Terwijl het koppel een potje scrabble speelt, bezwijkt hij enkele uren later totaal ondervoed aan een longontsteking.
"Sorry Davey, het spijt me, het spijt me", gilt moeder Iris door de straat.
BronTelegraaf
Hoe kun je zo'n kind dat aan doen, ik heb er gewoon GEEN woorden voor!