Armoede in ons land; oorzaak en gevolg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Armoede in ons land; oorzaak en gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 23:33

Naar aanleiding van het programma Zembla van vandaag waarin een beeld werd gegeven van het leven van een allochtoon -en autochtoon gezin onder of op de armoedegrens dit topic.
De uitzending ging over twee gezinnen in een achterstandswijk in Leeuwarden.
Veel werkeloosheid, vaak veel kinderen,een slecht leefklimaat en constant zorgen over geld.
Dit was zelfs zo erg dat er ook kinderen zijn die hier bijvoorbeeld een taalachterstand(ook autochtone kinderen)of een psychisch probleem aan overhouden.
De GGZ Friesland kwam 1x per week op bezoek om een oogje op de opvoeding te houden en dat was hard,hard nodig.

Kyra is vier jaar. Ze woont in de armste wijk van Nederland. Haar ouders, Tim en Antje, moeten rondkomen van 80 euro in de week. Een straat verderop wonen Mohammed en Maria. Hun vader en moeder hebben geen werk. Het gezin met vijf kinderen zit tot over de oren in de schulden.

Hoe is het om op te groeien in armoede? Hoeveel kansen heb je op een betere toekomst? En hoe belangrijk is de rol van de school daarbij? In ZEMBLA armoede door de ogen van een kind.

‘Mama, zijn wij arm?’ wordt uitgezonden op zondag 18 januari om 22.10 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

Armoede is van alle tijden. Maar tegenwoordig treft het vooral kinderen. Ruim één op de tien kinderen krijgt niet elke dag warm eten en gaat bijna nooit met vakantie. Ze krijgen bijna nooit nieuwe kleren en er is geen geld voor een sportclub of andere vereniging of voor een internetverbinding. Hun ouders gaan ervan uit dat ze het minder ver zullen schoppen dan rijkere leeftijdsgenootjes (volgens gegevens SCP, Sociale Uitsluiting 2003). Armoede is méér dan een kwestie van geld alleen.

Armste wijk van Nederland
Kyra, Maria en Mohammed wonen in Heechterp, een achterstandsbuurt in Leeuwarden. Het is de armste wijk van Nederland (CBS-cijfers 2004). Bijna veertig procent van de beroepsbevolking is afhankelijk van een uitkering. Ruim twintig procent is werkloos en wie wel werkt heeft, behoort vaak tot de mensen met laag- of ongeschoold werk, vaak tijdelijk. Armoede en de cultuur die daarmee samenhangt, kleeft al generaties aan de wijk: Antje, de moeder van Kyra, is in Heechterp geboren, haar ouders leefden ook van een uitkering.

Kyra, Maria en Mohammed zitten op de Plataanschool, een openbare school in Leeuwarden, waar de leerkrachten er alles aan doen om dat patroon te doorbreken en de achterstanden van hun leerlingen weg te werken.

Vogelaarwijk
Ook de gemeente Leeuwarden spaart kosten noch moeite. Heechterp-Schieringen is een Vogelaarwijk, waar miljoenen euro’s worden ingepompt. In tien jaar tijd moet deze wijk een ‘gemiddelde’ wijk worden als het om werk en inkomen gaat. De gemeente probeert daarom achter elke voordeur te komen. Desnoods met dwang. Vooral kinderen krijgen extra aandacht.

ZEMBLA volgde Kyra, Maria en Mohammed en hun ouders in de feestmaand december. Een moeilijke maand als je weinig geld hebt. Kyra dreigt het kerstfeest te moeten missen vanwege de ouderbijdrage, Maria spaart voor nieuwe kleren en Mohammed wil later advocaat worden: "Dan verdien ik veel geld.

bron: http://zembla.vara.nl/

Nu jullie mening hierover; hoe lossen we in Nederland dit probleem op?
Hebben deze mensen zelf schuld aan hun situatie; is de huidige begeleiding goed genoeg en wat moet er veranderen?
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden!

Groetjes Wildgirl

edit: toevoeging

mik2987

Re: Armoede in ons land; oorzaak en gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:19

oh sh*t gemist had wel graag willen kijken. misschiem morgen even zoeken op uizending gemist!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 09:59

ja was erg interessant moet ik zeggen

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:08

Ja, ik vond het ook erg interessant.
Ik was erg geraakt door het meisje Maria, dat allemaal oplossingen had bedacht: ze zou dokter worden, en daarvoor goed studeren (je zag ook dat ze erg haar best deed in de klas). En ze zette zelf ook al geld opzij om te sparen. Volgens mij geraakt die meid er wel! Ik hoop voor haar het beste.

Wat mij langs de andere kant verbaasde was dat de vrouwen thuis bleven om op de kinderen te passen. Terwijl 1 ouder toch wel zal volstaan zeker? Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel last de man heeft van zijn klachten. Maar volgens mij zijn er dan nog altijd wel oplossingen te bedenken zoals thuiswerk.

Ik zie het 'probleem' bij die mensen die voorgesteld werden dus deels als pech, maar ook deels als laksheid.

Voor de rest vond ik dat ze wel vrij goed begeleid werden, al ken ik niet veel van jullie situatie in Nederland. Daar kan ik dus niet veel meer over zeggen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:34

Heb het programma gezien op Uitzending gemist. Mijn conclusie: er zijn twee soorten armoede mbt kinderen. 1. De armoede van het gezin van Kyra: ouders die al hun hele leven werkloos zijn, waarvan de ouders ook weer werkloos waren, etc. Mensen zijn niet sociaal vaardig, niet ondernemend, ook niet erg intelligent en kunnen niet met geld omgaan. Erg zielig voor de kinderen; de kans is zeer groot dat zij nooit uit deze situatie komen. 2. Mensen die jong kinderen krijgen, ineens werkloos worden, of vluchtelingen; het gezin van Maria en Mohammed. Als armoede het enige is in dit gezin, en ze verder wel ondernemend zijn (over vluchtelingen kun je van alles zeggen, maar dat ze ondernemend zijn lijkt me duidelijk!), sociaal vaardig en hun kinderen de juiste waarden en normen mee kunnen geven, is het nog steeds een rotsituatie, maar wel één waar de kinderen uit kunnen komen.
Had dus vooral medelijden met Kyra.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 22:19

Ben ik voor het grootste gedeelte wel met je eens fitch; het ging me zo aan het hart toen kyra niet naar het kerstdiner mocht omdat haar ouders dan iets aan eten mee moesten nemen en ze daar eigenlijk geen geld voor over hadden......
diep en diep triest

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:54

Inderdaad, geen geld voor wat te eten (eigenlijk vonden ze 't gewoon te veel gedoe, dat kerstdiner, toch?) en je zag ook die shot van dat verotte kinderstoeltje met afbladderend plastic, maar wel geld voor een überduur aquarium met standaard en al, en sigaretten. Dan vraag ik me toch af waar die mensen hun prioriteiten hebben...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:58

voor een leven in de bijstand kies je............... punt!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:08

Fitch schreef:
Inderdaad, geen geld voor wat te eten (eigenlijk vonden ze 't gewoon te veel gedoe, dat kerstdiner, toch?) en je zag ook die shot van dat verotte kinderstoeltje met afbladderend plastic, maar wel geld voor een überduur aquarium met standaard en al, en sigaretten. Dan vraag ik me toch af waar die mensen hun prioriteiten hebben...

Mijn idee, en erg veel pit zat er niet in die moeder van Kyra (de vader was trouwens ook niet echt Snelle Jelle). Voor de kinderen is het erg triest, helaas heb je je ouders niet voor het uitkiezen.

Maar deze mensen kregen ook iemand over de vloer om de opvoeding te begeleiden, dat heeft toch helemaal niks met je inkomen te maken?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:19

Betteke schreef:
Fitch schreef:

Mijn idee, en erg veel pit zat er niet in die moeder van Kyra (de vader was trouwens ook niet echt Snelle Jelle). Voor de kinderen is het erg triest, helaas heb je je ouders niet voor het uitkiezen.

Maar deze mensen kregen ook iemand over de vloer om de opvoeding te begeleiden, dat heeft toch helemaal niks met je inkomen te maken?

Ik denk dat er bij het consultatiebureau ook wel dingen zijn gemerkt, over de armoede in het gezin en de sociale positie van de ouders. Ik vond die kinderen er ook zo bleek uitzien, kringen om hun ogen enzo.. Die Kyra en haar broertje dan. Kan me voorstellen dat er mede daarom wat controle op het gezin is gezet. Maar hoe het precies werkt, weet ik niet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:23

@betteke, ze zullen (wellicht door hun iq/eq en hun armoede)waarschijnlijk al eens in contact zijn geweest met maatschappelijk werk/kinderrechter/ggz
@kiwiko; in principe met je eens maar; er zijn uitzonderingen(meer info per pb :D )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:35

KiWiKo schreef:

Niet helemaal waar.
Rottig ongeluk (en nu permanente naweeën contusio cerebri), baas werkt je eruit (makkelijk onder noemer reorganisatie), geen WW, want ziek. Geen ZW, want afspraak met baas was gezond uit dienst (dus zegt UWV u flest de baas) en baas wil niet ziekmelden bij UWV. Wegens asperger wajong aanvraag gedaan (UWV zegt je hebt gewerkt, dus je kan werken en weigert dus wajong uitkering) enig overgebleven vangnet is dan bijstand.
Nu lopen er dus 2 rechtszaken om mij alsnog afgekeurd te krijgen en in de Wajong of Wia te komen.

Na inmiddels ruim 1,5 jaar geen werk en bijbehorende stress ellende vraag ik mij af hoe ik eigenlijk dik 6 jaar bij 1 baas heb kunnen volhouden (en eigenlijk ging dat ook niet huis puinhoop en 2x RSI, blijkt ook fybromyalgie te zijn).

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:40

Er zullen vast uitzonderingen zijn Tamary, maar de mensen uit de uitzending van Zembla waren wel heel erg makkelijk.
De moeder van Kyra heeft van huis uit meegekregen dat werken eigenlijk not done is. Een trieste uitzichtloze situatie volgens mij waar de kinderen de dupe van zijn. Wat mij betreft zou deze moeder wel een stevige schop onder haar kont mogen krijgen van de uitkeringsinstanties om haar de arbeidsmarkt op te krijgen. Voor mijn part gaat ze wc's schrobben, alles beter dan dat lamlendige thuis rondhangen.
Maar n.a.v. die opvoedingsbegeleiding vraag ik me af of deze mensen niet zwakbegaafd zijn of zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:23

Ik kreeg ook de indruk dat deze mensen niet alleen weinig geld hebben, maar er ook vooral niet goed mee kunnen omgaan. En ik denk dat daar de grootste ellende vandaan komt. Of je nu bijstand hebt of 2x modaal, je kan je geld maar 1x uitgeven. Als je dan domme dingen doet zit je met schulden of gewoon een stukje maand over aan het einde van je geld.

Moet zeggen dat ik het geklaag niet helemaal snap. Er zijn fors wat potjes als je bijstand en kinderen hebt, flink meer dan alleenstaand en kinderloos (kindjes op 4 benen tellen niet mee helaas).
Als ik ook hoor hoeveel ouders die potjes niet aanspreken en als ze erop gewezen worden nog boos worden ook, snap ik er echt niks meer van.
Dat het met kinderen duurder is ok, daarom is een uitkering met kinderen ook hoger.
Even spieken nl levert grofweg dit op stel met 2 kinderen :
uitkering 1219
zorgtoeslag 120
huurtoeslag 100?
kinderbijslag 200?
kindertoeslag 100 (voor beide)
totaal : 1739?! Klopt dit wel? Zoveel verdiende ik in mijn baan nog niet.

Ik zit in de situatie dat ik zo moet oppassen dat ik niet teveel spaargeld heb staan en dan doe ik mijzelf en mijn pony niks tekort. En dat is dan dus met een dure hobby en zonder extra potjes (op huur- en zorgtoeslag na).

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 01:09

Kinderbijslag is per kwartaal, dus zo'n 50 a 70 euro per maand. Niet echt een vetpot als je ziet hoeveel kinderen kosten. De rest van de toeslagen/uitkeringen heb ik geen kaas van gegeten, nooit mee in aanraking geweest gelukkig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:19

tamary schreef:
KiWiKo schreef:

Niet helemaal waar.
Rottig ongeluk (en nu permanente naweeën contusio cerebri), baas werkt je eruit (makkelijk onder noemer reorganisatie), geen WW, want ziek. Geen ZW, want afspraak met baas was gezond uit dienst (dus zegt UWV u flest de baas) en baas wil niet ziekmelden bij UWV. Wegens asperger wajong aanvraag gedaan (UWV zegt je hebt gewerkt, dus je kan werken en weigert dus wajong uitkering) enig overgebleven vangnet is dan bijstand.
Nu lopen er dus 2 rechtszaken om mij alsnog afgekeurd te krijgen en in de Wajong of Wia te komen.

Na inmiddels ruim 1,5 jaar geen werk en bijbehorende stress ellende vraag ik mij af hoe ik eigenlijk dik 6 jaar bij 1 baas heb kunnen volhouden (en eigenlijk ging dat ook niet huis puinhoop en 2x RSI, blijkt ook fybromyalgie te zijn).

dit soort uitzonderlijke gevallen had ik niet voor ogen als ik de gezinnen in de beginpost van dit topic lees........ Voor situaties als de jouwe is de bijstand een prima vangnet.......... ECHTER denk ik te kunnen denken dat jij NIET de rest van je leven in de bijstand zit, want jij bent volgens mij het type mens dat zich niet berust in die situatie en jij komt ook weer uit de bijstand. Ik heb in dit topic meer de gezinnen voor ogen die al generaties in de bijstand zitten, en het eigenlijk allemaal wel prima vinden zo......... voor zo een leven in de bijstand kies je :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:04

Ik denk Kiwiko dat jij ook vooral bedoelt dat je voor een leven lang in de bijstand kiest. Niet voor een tijdelijk leven in de bijstand.

Ik heb me laatst geaboneerd op dit onderwerp omdat het me erg intereseerd, maar heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad om het stukje te bekijken. Wel weet ik dat mijn moeder met 4 jonge kinderen na haar scheiding in de bijstand terecht kwam. Met schulden, want ze had 1 busje met spullen voor ons allemaal en dat is natuurlijk niet genoeg. Dus er moesten bedden komen, een gasfornuis, koelkast, wasmachine, en geld kregen we van mijn vader niet mee hoor.
Nee, er was niet altijd overal geld voor, en we hebben vaak elkaars kleren gedragen. En wij gingen niet op vakantie nee. SInterklaas? Dat werd gevierd dankzij stichtingen als Humanitas (waarvoor mijn dank nog steeds groot is) en door langdurig sparen van mijn moeder waar wij dan kleine cadeautje van kregen.
Veel dingen konden niet, maar ons is echt nooit overkomen dat wij niet naar de kerstviering konden omdat we dan eten mee moesten nemen wat niet kon.
En ja, dat betekende wel dat wij op vrij jonge leeftijd óf over moesten blijven, of een sleutel van het huis mee kregen. Want mijn moeder ging werken.

En ik denk dat dat ook is wat Kiwiko bedoelt met voor een leven in de bijstand kies je. Mijn moeder heeft kei en keihard geknokt om uit die bijstand te komen. Bijscholingen, invalwerk, dan ging 's ochtends om half 8 nog de telefoon of ze om 8 uur kon komen werken (en toen ging ik, de jongste van 4 kinderen die qua leeftijd dicht bij elkaar zitten, net naar groep 4!). Regel dat maar even, zonder geld voor oppas. Zij heeft het geregeld, en ze heeft zich eruit gevochten. En ik ben ontzettend trots op mijn moeder!!! Dus het kan echt wel, ook in nederland, maar het is wel een proces van jaren, want mijn moeder is mijn gehele jeugd bezig geweest er mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:12

Dat bedoel ik inderdaad............. Je kan inderdaad ongelovelijk trots zijn op je moeder!!! WAT een kanjer zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:14

KiWiKo schreef:

Als je zoals het voorbeeld in de aflevering niks geestelijks of lichamelijks mankeerd inderdaad, dan wel ja.

Je kiest er ook voor om 5 kinderen te krijgen terwijl je er zelf al vanuit gaat dat ze het nooit ver zullen schoppen omdat je als ouder de middelen en sociale vaardigheden niet hebt. Dat je dan nog doorfokt snap ik niet. Het lijkt mij dat als je kinderen hebt dat je die dan de hele wereld gunt, wat ook betekent dat je als moeder/vader aan het werk moet, en dat doen deze ouders niet eens, dus dan lijkt de pil me ook een vorm van moederliefde.

Betteke: zwakbegaafd hoeft niet eens. Hobby's, interesses, opleiding, je dagelijkse werk, contact met andere mensen is allemaal een soort 'braintraining' (bokt dus eigenlijk ook :Y) ) Als je dat allemaal niet hebt en doet blijf je dus dom, wat je IQ ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:50

Tja Janne, ook de pil kost geld. Is geen excuus hoor, maar zo zal er waarschijnlijk wel gedacht worden...

Wij zitten financieel ook niet echt lekker, maar we hebben nog een (aftandse) auto en televisie, internetverbinding, dus eigenlijk mogen we niet klagen.

Wij zitten nét boven de ondergrens van modaal inkomen, en daardoor worden we erg gekort op subsidies, waardoor we erg weinig te besteden hebben.

Geen vakanties, en elk dubbeltje wordt omgekeerd.

We gaan er wel uitkomen. Hopelijk vinden we binnen niet al te lange tijd een goedkopere huurwoning, en komend schooljaar start ik met mijn opleiding zodat we hopelijk over vijf jaar twee inkomens hebben in plaats van een.

Ik vind het erg vervelend voor kinderen als hun ouders alleen maar niks willen doen...

Onze kinderen merken als het goed is niets van de geldzorgen die we zo nu en dan hebben...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 11:34

Rock schreef:
Tja Janne, ook de pil kost geld. Is geen excuus hoor, maar zo zal er waarschijnlijk wel gedacht worden...

Wij zitten financieel ook niet echt lekker, maar we hebben nog een (aftandse) auto en televisie, internetverbinding, dus eigenlijk mogen we niet klagen.

Wij zitten nét boven de ondergrens van modaal inkomen, en daardoor worden we erg gekort op subsidies, waardoor we erg weinig te besteden hebben.

Geen vakanties, en elk dubbeltje wordt omgekeerd.

We gaan er wel uitkomen. Hopelijk vinden we binnen niet al te lange tijd een goedkopere huurwoning, en komend schooljaar start ik met mijn opleiding zodat we hopelijk over vijf jaar twee inkomens hebben in plaats van een.

Ik vind het erg vervelend voor kinderen als hun ouders alleen maar niks willen doen...

Onze kinderen merken als het goed is niets van de geldzorgen die we zo nu en dan hebben...

Echt no offense hoor rock maar; als je al krap zit en er niet direct verbetering komt in de toekomst, waarom kies je dan toch op zo'n jonge leeftijd al voor maar liefst 3 kids?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:50

Onze financiële situatie is in het verleden iets beter geweest. Verder zijn er heel veel emotionele redenen voor geweest. Kan er heel lang over uitwijden, maar dat is denk ik niet echt nuttig voor de discussie.
We kunnen onze kinderen gelukkig vanalles bieden, alleen verre vakanties zitten er niet in. Ze gaan gewoon op zwemles, en als ze hun diploma hebben mogen ze een andere hobby kiezen. Wel maar ééntje, en niet drie zoals ik vroeger als enig kind van twee fulltime werkende ouders had.
Komende zomer hebben we twee weken gereserveerd waarin mijn man vrij neemt. Als we geld hebben pakken we de auto in en rijden we tot waar de zon schijnt en slaan we daar onze tent op.
Ik zal mijn kinderen nooit laten lijden onder het feit dat wij het financiëel niet al te breed hebben. Desnoods eet ik dan zelf droog brood :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 12:13

Rock schreef:
Onze financiële situatie is in het verleden iets beter geweest. Verder zijn er heel veel emotionele redenen voor geweest. Kan er heel lang over uitwijden, maar dat is denk ik niet echt nuttig voor de discussie.
We kunnen onze kinderen gelukkig vanalles bieden, alleen verre vakanties zitten er niet in. Ze gaan gewoon op zwemles, en als ze hun diploma hebben mogen ze een andere hobby kiezen. Wel maar ééntje, en niet drie zoals ik vroeger als enig kind van twee fulltime werkende ouders had.
Komende zomer hebben we twee weken gereserveerd waarin mijn man vrij neemt. Als we geld hebben pakken we de auto in en rijden we tot waar de zon schijnt en slaan we daar onze tent op.
Ik zal mijn kinderen nooit laten lijden onder het feit dat wij het financiëel niet al te breed hebben. Desnoods eet ik dan zelf droog brood :)

oke, begrijpelijk!
zo zie je maar dat het leven zo kan veranderen; wel goed van je dat je je kinderen deze mogenlijkheden weet te bieden ondanks alles, petje af!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:20

Ik ben van best rijk naar heel arm geknald doordat ik afgekeurd werd (geen keus) in een tijd dat er allerlei veranderingen gaande waren die zeer ongunstig uitkwamen voor mij als freelance schrijfster (die tegenwoordig onder een aparte wet vallen).
Ik heb ook armoede van dichtbij mee gemaakt toen ik in een dorpje in Groningen woonde.
Maar, wat me opviel en valt is dat sommige arme mensen ook totaal niet met geld om kunnen gaan, en geen doelstellingen hebben. Als je dan in de boodschappenkarretjes kijkt, denk ik: Daar zou ík heel goed kunnen bezuinigen. Meer dan de helft is niet alleen overbodig, maar ook nog zeer ongezond.
Dan verdedigt men zich met dat je jezelf best een pleziertje moet gunnen anders blijft er helemaal niks over. Dat is waar, dat doe ik ook, ik gun mezelf ook vaak wat lekkers.
Maar moeten er echt vier flessen cola en twee pakjes sigaretten door per dag? Gezonder eten en drinken is vaak ook nog goedkoper (verse groenten, minder vlees en water) en je wordt er fitter van, dus kun je meer ondernemen om wat aan je situatie te doen. Bankzitten en je suf roken en zuipen (er zijn er ook nog die geld aan drugs uitgeven) is geen oplossing en je wordt er ook niet gelukkiger van.
Ook gaan mensen erg leunen op de hulpverlenende instanties.

Maar er was een interessant topic op een Amerikaans forum, dat zei dat het duur is om arm te zijn en dat is ook weer zo.
als je arm bent kun je geen betere en duurzame spullen kopen, dus moet je het vaker vervangen, om maar iest te noemen.
Zelf moet ik bv vaak schipperen met medicijnen, waardoor ik vaker en erger ziek ben dan nodig. Dan moet ik naar het ziekenhuis, wat weer duur uitvalt (je betaald hier een soort belasting over je verblijf en de testen).
Zo blijf je dan ook arm. Arme mensne kunnen ook niet sparen.
Als je geld over hebt, kun je sparen, krijg je rente en wordt je steeds rijker. Armoede is de negatieve spiraal, je wordt steeds armer. Het is niet amkkelijk om die te doorbreken, maar ik denk wel dat het te doorbreken is. Scholing en voorlichting en begelieding zijn wel belangrijk, want een goed voorbeeld missen ze vaak totaal.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:11

De ondergrens van modaal kan ik nou niet echt armoede noemen. ;)