Rookverbod tijdens de carnaval opheffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Rookverbod tijdens de carnaval opheffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 09:12

Ik hoor nu al een aantal weken het bericht dat met name de VVD het rookverbod tijdens de carnaval wilt opheffen.
Normaal zou ik daar geen aandacht aan geven,
ik kom immers uit Noord-Holland en daar word carnaval zo goed als niet gevierd.
Nu ben ik inmiddels student in limburg, mijn mede studenten willen mij maar al te graag mee nemen naar de carnavals feesten.
Geen probleem dacht ik, sinds het rookverbod ben ik namelijk in staat om uit te gaan.
Daarvoor was het altijd rode ogen en een week lang hoesten.
Ik heb geen astma, maar krijg wel een allergische reactie van de rook.
Daarnaast zit ik op een sportopleiding en zwem ik veel, roken is dus not-done.

Nu kan ik als anti roker makkelijk praten
maar is het niet egoistisch het rookverbod op te heffen tijdens de carnaval?
waarom wel tijdens carnaval en niet tijdens andere feesten?

(het is nog niet officieel ingevoerd maar dat er over gesproken wordt vind ik al raar genoeg.)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:59

Het controleren van het rookverbod is met carnaval extra lastig, de kroegen zijn meestal bomvol en zie jij daar als controleurtje maar even tussen te komen om boetes uit te delen.. :+ Ik denk dat er nu met carnaval sowieso meer kroegen dan normaal zijn die het rookverbod tijdelijk opheffen, ivm de omzet.

Van mij mogen ze het rookverbod gewoon geldig laten, ik rook zelf niet en vind rookvrije kroegen dus wel prettig. Ik heb er ook geen problemen mee als er wordt gerookt in een kroeg, maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen als jij heel vervelend is. Ik denk trouwens sowieso dat de VVD dit er niet doorheen krijgt, als ze eenmaal begonnen zijn met uitzonderingen maken kunnen ze straks aan de gang blijven..

Vjestagirl

Re: Rookverbod tijdens de carnaval opheffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:05

Ik zou het echt onzin vinden als het het voor het carnaval weer opheffen. OF je staat achter je beleid, OF niet. En dit is de wet. Ik ga toch ook niet omdat het kerstmis is het verbod op stelen opheffen.

Wat een ongelofelijke onzin

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:07

Ik vind het weer typisch nederland om dat te doen.
of je houdt je eraan of niet.
Dan kan je bij elk groot feest in nederland het rookverbod wel opheffen. Ik vind het onzin.

xRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:12

Wat een onzin.
Waarom zou je dan uberhaupt een rookverbod ingevoerd hebben als je het toch steeds opheft?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:13

Regels zijn regels... Als er hier in de buurt feest is is het ook nok en nokkie vol en valt er ook weinig te controleren! Waarom dan ineens met carnaval wel? Ik rook zelf ook niet, maar vind het niet erg als er ergens gerookt word! Waarom altijd die uitzonderingen in Nederland?

(begin me nu toch echt af te vragen waar het kabinet hier in Nederland mee bezig is, hele dag brabbelen over het wel of niet rookverbod tijdens carnaval! Volgens mij zijn er belangrijkere zaken te doen)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:14

De VVD is ook geen regeringspartij dus die kunnen wel zoveel willen ;)

Mij zul je met carnaval echt niet in enige kroeg vinden, maar ik zou het wel echt onzin vinden om het rookverbod dan op te heffen. Waarom zijn er dan nog wetten...

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:35

Het is natuurlijk zo dat er moeilijk is te controleren tijdens de carnaval.
Maar zeg eens eerlijk heeft iemand van jullie ooit een controleur gezien?
Ik denk dat het niet veel uit maakt of het nu moeilijker is of niet
Controleurs zijn er altijd onverwacht, nu kan je ze met carnaval verwachten
En omdat het dan te voorspellen is dat ze komen
gaan we maar zorgen dat ze niet hoeven te komen
Ik zou zeggen laat de kroegen maar extra streng opletten zodat ze geen boete oplopen

Er zijn trouwens nog steeds te veel kroegen waar gerookt mag worden.
Ik heb niks tegen rokers zelf, maar ik moet ze wel kunnen ontwijken als ik dit wil.
Op het station is dit trouwens amper mogelijk, vooral als de wind verkeerd staat
Kan ik mooi helemaal naar het eind van het perron lopen omdat ik niet in de buurt van de rokers wil staan
om vervolgens weer met mijn sjaal voor me mond terug te lopen en de trein in te stappen :\

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:47

Zo kun je voor ieder feest wel een uitzondering maken..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:56

Ik vier tegenwoordig geen carnaval meer, maar was voor heen fanatiek carnavalvierder,

En ach ik zou het voor alle carnavalvierders niet erg vinden als het opgeheven wordt, roken gaan ze toch wel doen,

en dat zeg ik als niet roker.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:56

Jaa daag.. Er is een rookverbod of niet.. Dat ze het gewoon helemaal afblazen..
Met het rookverbod gaat nederland echt niet vooruit.

Maja, wij hebben wel carnaval. Dus zou wel fijn zijn.. :) Maar evengoed is dit wel een rare idee. Er is een verbod of niet.

Enja ik ben een roker.. :)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:12

Het rookverbod zal zoiezo niet compleet worden afgeblazen
Het rookverbod blijft staan om wel de volende reden:
De overheid is genoodzaakt de gezondheid van de nederlandse bevolking te beschermen.
Met het rookverbod zorgen ze er voor dat met name het personeel in de horeca wordt beschermd.
De overheid creeert hiermee veilige werkplekken,
de overheid is namelijk verantwoordelijk voor veilige werk plekken
Nu heb ik het er niet over dat rokers gevaarlijk zijn.
Maar rokers brengen wel degelijk schade toe aan hun omgeving
Omdat je via de algemene aansprakelijkheids verzekering rokers niet kunt aanklagen.
(wat in strijd is met de wet, want inprincipe staat in de wet geschreven dat je iemand aansprakelijk kan stellen wanneer er schade (letsel) is toegebracht. )

Dit gaat een beetje ver natuurlijk, maar het is wel zo dat het personeel de kroegen aansprakelijk kunnen stellen voor een ongezonde werkomgeving.

Dat zullen de meesten niet doen (denk ik)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:40

Ik ben een roker en vind het belachelijk om het rookverbod op te heffen voor carnaval :Y) Wil de regering nou ergens voor staan of niet? Wat is voor rokers uberhaupt het verschil tussen carnaval of een avond stappen qua roken? En hoeveel mensen zijn ook daadwerkelijk de hele tijd ergens binnen met carnaval? :+

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:43

Ik snap het wel, je kan moeilijk alles controleren tijdens Carnaval, alle tenten die her en der staan, de vele kroegen die open zijn en de discotheken die feesten geven.

Mij lijkt het geen doen voor de controleur, al vind ik het wel slecht om te zeggen dat ze het rookverbod willen opheffen met carnaval..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:46

@ Mowoah, ik heb in al die tijd dat het rookverbod geldt nog nooit een controleur gezien :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:48

Ik ben voor. :oo

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 21:57

Het rookverbod wordt trouwens gewoon doorgevoerd tijdens de carnaval
kan het bericht niet zo snel vinden maar vrijdag werd bekend gemaakt dat het rookverbod voor geen enkele feestdag word opgeheven

@Iris82 misschien ook fijn als je argumenten neer zet?
en ook een reactie op de argumenten van anderen,
als ik nu je reactie lees denk ik bijna dat je mijn hele bericht niet heb gelezen.

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:55

Ik denk zelf dat er met carnaval best gecontroleerd zal worden, maar je hebt mensen die gewoon binnen roken.
Als ze het met carnaval zouden opheffen, staan ze niet voor wat ze hebben ingevoerd en dan zouden ze met alle 'feestdagen' van die dingen verzinnen..
Ja met nieuwjaar mag het dan ook?
Pasen?
Kerst?

Niet dat ik 't niet fijn zou vinden ben zelf een roker. ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:05

Waarom niet meteen het hele rookverbod opheffen. Het werkt niet.

Ik werk zelf in een discotheek. Wij zijn heel streng op het roken. Maar hier zijn in een straal van 100 meter 5 kroegen/discotheken/ bars. En bij 3 mag gerookt worden.
Ze hebben al meerdere boetes gehad. Maar even met de pet rond en de boete is weer betaald.
Die kroegen draaien zo goed dat ze personeel hebben moeten aannemen.
Ik mag tegenwoordig 3 soms 4 uur eerder weg omdat het te rustig is om nog enigzins winst te draaien. En die kroegen blijven tegenwoordig open tot de laatste weg is. En niemand die er wat aan doet.

Maar ja...

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:07

Ik werk in Noord Holland in de speulderai en daar word ben ik bang ondanks het rook verbod gewoon gerookt... zelf rook ik niet maar heb er geen last van of zo... gewoon met uit gaan vind ik het nu wel prettig dat als ik sochtends wakker word niet meer in een kamer met rook geur lig :p

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 11:31

smokey17
Het rook verbod werkt dus wel
bij sommige kroegen wordt er al niet gerookt.
de andere kroegen krijgen boetes, de boetes zijn ondertussen verhoogd. Het is zelfs zo dat ze bij 5 boetes hun kroeg tijdelijk moeten sluiten. Natuurlijk kost het tijd voordat iedereen hier zich aan houdt, maar in bijvoorbeeld australie is het rookverbod allang ingevoerd en daar word ook niet meer gerookt.
Er zal een jaar over heen gaan maar het werkt wel!

@HindaFree
dat is jou keuze, ik zou als werknemer wel degelijk een aanklacht in dienen. Je kan namelijk behoorlijk veel vergoeding krijgen omdat je gezondheid ernstige schade oploopt (ook al denk je er geen last van te hebben)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:06

Wat typisch Nederlands weer. We voeren een rookverbod in, maar ondertussen zijn overal van die ondeugende kroegjes die zich er niet aan houden. Ze hóeven zich er ook niet aan te houden, er is veel te weinig mankracht om het rookverbod ook daadwerkelijk strikt te controleren.
Dan heb je een aantal maanden het rookverbod, mensen raken er langzamerhand aan gewend en dan is het carnaval. Wat nog niet eens landelijk een even brede dekking/intensiteit heeft. En dan willen ze het tijdelijk opheffen? Wat een vreselijke onzin!
Of je houdt het rookverbod in stand, of je heft het op en erkent je nederlaag als regering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:40

Dit zal het begin van de versoepeling van het rookverbod betekenen. Ze zijn er blijkbaar van terug gekomen zoals wel meer delen in de wereld. Zal me niets verbazen als het weer wordt ingetrokken in de toekomst met name voor de kleine cafes

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:43

Ik zou het de grootste onzin vinden als ze voor de carnaval het rookverbod opheffen. Ten eerste is dat al bijna onmogelijk want alleen onder de rivieren vieren ze carnaval. Dat betekend dus dat de een het wel mag, en de ander (noorden e.d.) niet. En dan zou je daarna weer moeten zeggen: 'Oké, carnaval is afgelopen, sigaretten uit en buiten roken.' Nee, ik vind dat nogal krom :n

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:09

in twente vieren ze ook carnaval Lienepien, en dat is toch echt boven de rivieren...