Abortus - voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:44

Ash_

Re: Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:48

Ik heb twee antwoorden hierop.
Naar omstandigheden vind ik dat je een abortus mag laten doen. Stel je bent verkracht en je bent zwanger geraakt. Ik zou niet een kind van een verkrachter willen.
Ook zijn er mensen die door ziektes ofdergelijke zelf gevaar lopen en ook het kind als ze het kind willen houden. Als mensen dit kind moeten houden is de kans groot dant een van beide overlijd. Voor die reden is mijn antwoord ja. Aburtus moet kunnen.

Verder stel het is een ongelukje maar je hebt een relatie. Vind ik abortus niet nodig.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:49

Ik ben voor abortus. Ongewenste kinderen die mishandeld worden en verwaarloost is toch voor niemand fijn. Of voor mensen die verkracht zijn. Of voor mensen wiens leven op het spel staat met de zwangerschap.

Natuurlijk heb je de eigen verantwoording om dit soort zaken te voorkomen en moet er niet licht over gedacht worden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:50

ik denk dat het ligt aan de situatie waarin je zit, je leeftijd, je geloof en studie bijvoorbeeld.

Een meisje van 14 dat zwanger raakt is lijkt mij niet de ideale moeder voor een kindje. Iemand van 20 zou dat wel kunnen zijn maar dat ligt natuurlijk ook aan de situatie.

Ik denk dat het moeilijk is en dat dat bij ieder voor zich geld en dat niet alle abortussen over 1 kam te scheren zijn

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:52

met de stelling eens.
ik ben tegen abortus.
alleen als het leven van de moeder in het geding is is het wat mij betreft een optie, dus met medische redenen.
mensen wennen volgens mij steeds meer aan een maakbare wereld, en zelfs het kunnen kiezen of je wel of niet een kind wilt, na de conceptie, maakt daar inmiddels al deel van uit.
ik denk ook dat veel vrouwen (en hun partners) van tevoren de emotionele nasleep van een abortus ook niet helemaal overzien.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:52

ik zou een kind niet willen laten opgroeien in een slechte omgeving, ongewenst en zonder liefde (of geld. Klinkt bot, maar een kindje kost geld en je wil goed voor een kindje zorgen. Als je jezelf amper/niet kan onderhouden kan er geen kindje bij). Dus ik ben voor abortus. Maar wel abortus in een vroeg stadium (tot 8 weken geloof ik, weet de exacte aantallen niet meer) is het alleen nog een klompje cellen, en dan vind ik het niet erg. Zodra het een 'minimensje' is vind ik het al lastiger..
Bovendien, je bent er snel achter of je zwanger bent of niet. Dus je kan dan ook tijdig beslissen.

Net zoals cookies, er mag niet te licht over worden gedacht. Zo van, ik wil niet veilig, dus dan maar ff een abortus. Dan door naar de kapper en nog even boodschappen doen * bij wijze van ;) *

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:53

Cookies schreef:
Ik ben voor abortus. Ongewenste kinderen die mishandeld worden en verwaarloost is toch voor niemand fijn. Of voor mensen die verkracht zijn. Of voor mensen wiens leven op het spel staat met de zwangerschap.

Natuurlijk heb je de eigen verantwoording om dit soort zaken te voorkomen en moet er niet licht over gedacht worden.

Ik was ook een ongewenst kind van mijn vader en werd ook verwaarloosd en mishandeld. Toch ben ik erg blij dat ik leef en mijn moeder mij niet heeft weggehaald uit haar buik!
Mijn mening, alleen voor mij is dat ik alleen abortus zou plegen als ik verkracht zou zijn of ik weet dat ik niet goed voor het kind zou kunnen zorgen.
Anders zou ik het kind houden, maar alleen als ik goed voor het kind kan zorgen.
Afstaan zou dan eerder in mij opkomen. Ook weet ik dat mijn vriend en mijn familie achter mij zou staan als ik nu een kind zou krijgen en ik het wil houden en ben ik nu volwassen. Als kind zijnde weet ik niet wat ik zou hebben gedaan.
Ik kan en wil niet voor een ander kiezen vandaar dat ik alleen mijn mening geef over een situatie dat mij zou kunnen overkomen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:53

Ik ga mee met OohafoO. Abortus mag indien verkrachting/ziektes, maar mocht het om een foutje gaan in een relatie vind ik het ontnemen van een leven. Natuurlijk ligt het wel aan situatie/leeftijd/omgeving enz. maar de verantwoording ligt bij jezelf en je moet niet maar denken 'ach dan neem ik toch gewoon een abortus!' :)

En wat jij in het andere topic stelt; LauraMc, vind ik helemaal te gek voor woorden. Waarom zou je in hemelsnaam niet als 1 ouder een kind gelukkig op kunnen voeden. :\

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:54

Ik ben voor, wanneer je ongewenst zwanger word en je ziet het echt niet zitten vind ik dat je daarmee ook een deel van je eigen leven beroofd wordt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:55

is voor iedereen zijn eigen keuze
ligt helemaal aan de situatie waarin de moeder/ vader zich bevinden en is niet voor omstanders om te zeggen dat abortus beter is of juist niet

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:58

Ik vind dat jet het per geval moet bekijken,er zijn mensen die dit ook een vorm van anticonceptie vinden dat is natuurlijk belachelijk en van de zotte.
In een geval van incest of verkrachting absoluut voor.
Ben zelf 15 jaar lang door mijn stiefvader verkracht en ik dank god op mijn blote knietjes dat ik daardoor nooit zwanger ben geraakt.
Mocht ik wel zwanger zijn geworden had ik toch echt een abortus laten doen, van dat kindje had ik niet kunnen houden.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:01

Ik ben voor.
Niet door wat ik heb meegemaakt of wat dan ook, gewoon omdat ik vind dat je zélf mag beslissen over wat je er mee doet.

Ik kan me ook heel moeilijk voorstellen dat meiden die bijv. verkracht zijn en daardoor zwanger geraakt zijn het kind zouden willen houden.

Ik las hier iets van als je een relatie hebt en dan zwanger bent, het onnodig is om een abortus te laten doen. Ben ik het niet mee eens, misschien is heel die relatie wel bagger! Ik weet zeker dat als ik zwanger geweest zou zijn van mijn ex, ik in de kliniek had gezeten. Vond mezelf te jong en er zat teveel fout. (en ja, zit al jaaaaaaaren aan de anticonceptie vast, maar dat wil ook niet zoveel zeggen. Ik ben ook geboren terwijl mijn moeder nog aan de pil zat en van niets wist)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:01

Faelivrin schreef:
Ik ga mee met OohafoO. Abortus mag indien verkrachting/ziektes, maar mocht het om een foutje gaan in een relatie vind ik het ontnemen van een leven. Natuurlijk ligt het wel aan situatie/leeftijd/omgeving enz. maar de verantwoording ligt bij jezelf en je moet niet maar denken 'ach dan neem ik toch gewoon een abortus!' :)

En wat jij in het andere topic stelt; LauraMc, vind ik helemaal te gek voor woorden. Waarom zou je in hemelsnaam niet als 1 ouder een kind gelukkig op kunnen voeden. :\

Dat kan wel, dat heb je mij niet horen zeggen. Alleen er zitten zoveel nadelen aan die voor het kind ook niet makkelijk zullen zijn. En helaas blijkt vaak (niet altijd natuurlijk) dat kinderen op latere leeftijd meer met zichzelf in de knoop zitten.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:02

Ik ben neutraal :)

Er zijn zoveel factoren die belangrijk zijn bij de keuze voor of tegen abortus, dat ik vind dat je eigenlijk geen kant kan kiezen. Er zijn altijd uitzonderingen en ik denk dat de keuze heel persoonlijk is. Mijn mening is vooral dat dat ook zo moet blijven, ik vind het misdadig om een ander tot deze keuze te dwingen.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:04

Ik ben absoluut voor,echt niet in alle situaties ,maar ik maak van dichtbij een groot pleeggezin mee en dan denk je wel snel anders.Ik vindt dat er genoeg situaties zijn waarvoor een abortus kan ,echter niet meer na 8/10 week dan vindt ik het alleen in verkrachting cq ziektes een optie maar uitzonderlijk.
Ik denk dat niemand voor iemand kan beslissen of het rechtvaardig is of niet je weet vaak niet wat er precies ,ongeacht wat ik erover denk.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:05

Ik weet het niet. Ik zie er twee kanten van in:

Je bent met zijn tweeën, je kunt niet in je eentje zwanger raken zeg maar. :+ Dus vind ik dat je ook de verantwoordelijkheid moet nemen voor je kind en het dus moet houden.

Aan de andere kant: Als jij je kind geen goed leven kunt bieden, je kunt het bijvoorbeeld financieel niet aan.. Je ouders/vriend/schoonouders staan er niet achter en je hebt dus niks om je kindje een goeie toekomst te bieden, dan snap ik dat je abortus overweegt. Ook als iemand verkracht is en daardoor zwanger is, snap ik het heel goed. Verder ben ik het wel eens met bromfiets, voor iedereen is het persoonlijk en er zijn uitzonderingen..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:06

@carola, dat vind ik echt heel erg voor je. Maar je zegt het zelf ook al: ik zou het doen als ik niet goed voor het kindje kan zorgen. Je moeder heeft ook niet goed voor jou kunnen zorgen. En tuurlijk ben je blij dat je leeft, ik ben ook blij dat je leeft anders had ik nu niet met je kunnen discusieren.

orange1

Re: Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:08

Ik ben echt Tegen ! moet je maar niet het bed delen je hebt altijd die risico's

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:09

Ik ben voor abortus, stel je word ongewenst zwanger of je word verkracht.
En je beroofd iemands leven? Een klontje zaad is nog niks.
Maar wil je een abortus plegen, dan wel zo snel mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Gabrielle_ op 15-01-09 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:09

orange1 schreef:

Zohee, die is kort door de bocht. Het gaat niet altijd alleen maar om vrijwillig het bed delen.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:10

Ik heb een paar reacties doorgelezen, ik sluit me aan bij degenen die voor abortus zijn wanneer er sprake is van verkrachting of ziekte of iets dergelijks.

Wanneer het een ongelukje is vind ik dat je geen abortus mag plegen, puur om het feit dat je best weet waar je mee bezig bent geweest, dan had je je maar moeten onthouden van seksuele handelingen, ik hoor verhalen genoeg van mensen die de pil gebruikten of een ander voorbehoedsmiddel en tóch zwanger zijn geraakt, de kans is er gewoon dat het misgaat! Klinkt heel hard, maar zo vind ik het.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:11

vaak hoor je dat abortus moord is... ben ik het niet mee eens, zolang een foetus niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder vind ik het nog geen leven hebben en dus ook geen moord.

ben niet zo zeer pro abortus, maar ook absoluut niet anti.
natuurlijk moet je er niet te makkelijk over denken, maar eerst goed kijken naar in welke situatie je zit en of je (financieel) in staat bent om een kind op te voeden. als dat niet het geval is vind ik abortus een verstandigere keuze...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:12

En dan Jeaulijn? Kindje komt, en is niet welkom.

belle_boef

orange1 schreef:

Dat heb je niet altijd voor het kiezen! soms wordt je tegen je zin in in dat bed gedrukt.

beukiej

Abortus is egoïstisch omdat je iemand van zijn/haar leven berooft

Dit kun je van 2 kanten bekijken vind ik.
Als het nog een embryo is vind ik niet dat je iemand van het leven beroofd, omdat je dan nog niet van een iemand kunt spreken.
Veel mensen hebben hier een andere mening over, dat ik ook respecteer, maar dit is mijn mening.
Na een aantal weken spreek je van een foetus, ook dan vind ik niet dat je ieman van het leven beroofd. De foetus is dan nog zo klein en onherkanbaar als mens.
Persoonlijk denk ik dan ook dat de foetus geen gevoel heeft, dit lijkt mij erg sterk.

Als de foetus zich verder heeft ontwikkeld, je bent verder in je zwangerschap en het wordt herkenbaarder als mens vind ik dat je geen abortus meer moet plegen.
Dan zit er echt iets in je lichaam dat een mens word, dit is natuurlijk ook het geval in het vroege begin, maar ieder zo zijn mening hierover.

Maar iedereen moet onthouden: Ieder is baas over zijn eigen lichaam!