Hoe onstaat de economische crisis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Hoe onstaat de economische crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:30

Hier ben ik zo benieuwd naar en het is me snel uitgelegd maar ik snap er niks van. Hoe is deze crisis onstaan? Hoe komt het dat mensen niet meer durven te kopen? Ik snap er echt niks van en wil het wel graag weten..

Yessy

Re: Hoe onstaat de economische crisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:41

Simpele versie volgens (geloof ik) intermediair:
In Nederland is het zo dat als je je hypotheek niet kunt betalen, het huis wordt verkocht om zo aan de schuld te voldoen. Als er restschuld blijft moet je die alsnog bijbetalen.
In de VS lever je als je de hypotheek niet kunt betalen de huissleutel bij de bank in en zoekt een nieuw huis. Bij mogelijk restschuld is dat het probleem van de bank.

Amerikaanse hypotheekverstrekkers (banken) hebben (delen van) hypotheken doorverkocht een andere banken, als een soort van belegging. Nu blijkt dat dit hele risicovolle beleggingen zijn geweest en hebben dus alle banken die dit soort hypotheken hebben gekocht een probleem.

Deze banken verliezen daar veel geld mee en zijn bang geld uit te lenen aan andere banken (ze weten namelijk niet of ze dit geld ooit nog terugzien), en ook aan bijvoorbeeld bedrijven. Zo is er minder geld te besteden en gaat het slechter met de economie.

Ik hoop dat dit een duidelijk (en correcte) samenvatting is, als iemand verbeteringen of aanvullingen heeft hoor ik het graag Lachen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:48

Het grote probleem zit er vooral in dat:
- de onderliggende waarde van de deze fondsen (de huizen) veelal niet veel waard zijn, slecht verhandelbaar;
- de waarde door speculaties als een ballon is opgedreven;
- op basis van de waarde van deze enorme (lucht)ballon met geld weer kredieten zijn verleend aan andere organisaties;

Nu is de ballon leeggelopen en zitten er een heleboel mensen met beleggingen die niets waard zijn, maar ook met kredieten die niet gedekt zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:49

Dat klopt idd. Maar ik heb ook het idee dat het deels 'aangepraat' is. Bij het woord economische crisis worden mensen bang. Er zijn zelfs mensen die al hun geld van de bank opnemen en in huis gaan bewaren. Dat is dus het stomste dat je kunt doen, zo help je je bank om zeep. Ook het minder uitgeven, en 'grote uitgaven' uitstellen werkt niet echt in het voordeel.
Al met al komt zo alles in een vicieuze cirkel, en dan heb je dus crisis.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 23:00

Oke dank jullie wel! Zo word het me duidelijker. Knipoog

Het ligt dus best wel ingewikkeld..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:26

Roger Moore 2 dagen terug bij Paul en Witteman; "Als Sean Connery niet al zijn geld op genomen had bij de Schotse bank was er niks gebeurd". Huilen van het lachen ROFL

Ik denk dat het een domino effect is geweest, deels echte problemen en deels een paniekreactie van iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:39

Wat ik overigens een slechte zaak vind is het feit dat onze overheid nu geld pompt in de banken. In mijn ogen moet de economie weer een boost krijgen, en dit verkrijg je niet door het geld te pompen in banken zodat het hoog blijft circuleren, maar door het geld te pompen in het volk, zodat ze weer geld te besteden hebben en bijvoorbeeld auto's kunnen kopen, of nieuwe meubels. Zo krijg je een kettingreactie waardoor de economie weer op gang komt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:33

De echte oorzaak is de loskoppeling van goud/geld.
Geld is tegenwoordig niet meer dan gedrukt papier of cijfertjes op een comp.scherm.
Geld is daarom niets meer waard. Ik snap daarom ook niet waarom regeringen praten over tekorten. Tekorten van wat? Geld heeft geen waarde meer en ze kunnen gewoon wat bijdrukken.
Vroeger had ieder land een bepaalde hoeveelheid goud vertaald in geld en kon je dus ook spreken van tekorten. Met het loskoppelen van deze 2 dingen kun je ook geen tekorten meer hebben.

Dat heeft de doodsteek gegeven aan dit financieel systeem.
Volgens beurs- en beleggingsgoeroe Rienk Kamer komt er een nieuw financieel systeem waar al druk aan gewerkt wordt omdat dit systeem kapot is gemaakt door de loskoppeling.
We zijn er nog lang niet, er komen nog woelige tijden aan.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:27

Adriana schreef:
Roger Moore 2 dagen terug bij Paul en Witteman; "Als Sean Connery niet al zijn geld op genomen had bij de Schotse bank was er niks gebeurd". Huilen van het lachen ROFL

Ik denk dat het een domino effect is geweest, deels echte problemen en deels een paniekreactie van iedereen.

Dat zie ik dus niet in dit Zwitserland hier, pfffffffffffff Koe en die Moore heeft hier nog wel meerdere Chalets!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:32

verootjoo schreef:
Dat klopt idd. Maar ik heb ook het idee dat het deels 'aangepraat' is. Bij het woord economische crisis worden mensen bang. Er zijn zelfs mensen die al hun geld van de bank opnemen en in huis gaan bewaren. Dat is dus het stomste dat je kunt doen, zo help je je bank om zeep. Ook het minder uitgeven, en 'grote uitgaven' uitstellen werkt niet echt in het voordeel.

Tja, deze tip van jou is dus ook een reden van deze crisis. Het nijvere sparen en de oude sok is een oud gebruik van opa en oma aan het worden. De Amerikanen hebben jaren lang even veel geld uitgegeven als ze verdienden. Wij Nederlanders vonden dat altijd een heel slecht voorbeeld. Alleen de Nederlanders hebben de Amerikanen de laatste jaren ingehaald door meer (gemiddeld) geld uit te geven als dat men had. Dit is goed voor degene die iets verkoopt, maar verschulden is slecht.
Kijk nou eens naar dat leuke Zwitserland waar ik woon, volgens mij is het gemiddelde vermogen geschat op 150.000 zwitserse Franken. Dit is gespaard geld, natuurlijk is het gemiddeld, Roger Moore, Schumacher etc wonen hier ook. Maar er is een fundament, hier zakt de maatschappij niet direct in elkaar omdat er geen geld meer is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:40

verootjoo schreef:

Precies, er wordt gezegd dat de huizenprijzen met 20% gaan dalen dus niemand koopt nu een huis (bang dat hij volgende maand een stuk goedkoper zou zijn),
Dus de huizenmarkt ligt daardoor een (beetje) stil. Dus mensen die hun huis moeten verkopen omdat ze al een ander hebben zitten langer met dubbele lasten.
Ook gaan mensen minder uit geven waardood er problemen komen bij bedrijven (autohandel enz.).
Dus de critici krijgen heus wel gelijk.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:30

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

Precies, er wordt gezegd dat de huizenprijzen met 20% gaan dalen dus niemand koopt nu een huis (bang dat hij volgende maand een stuk goedkoper zou zijn),
Dus de huizenmarkt ligt daardoor een (beetje) stil. Dus mensen die hun huis moeten verkopen omdat ze al een ander hebben zitten langer met dubbele lasten.
Ook gaan mensen minder uit geven waardood er problemen komen bij bedrijven (autohandel enz.).
Dus de critici krijgen heus wel gelijk.

Ja maar wacht nou eens even. Je kunt mensen die nu minder snel een huis kopen niet de schuld geven dat mensen met twee huizen financiele problemen hebben. En met de autohandel heb ik niet zo veel problemen, kunnen ze mooi meehelpen die huizen te verkopen die nu moeilijk gaan.

Verder zijn de huizenprijzen de laatste jaren in Nederland ook veel te sterk gestegen, hoofdzakelijk door lage rentes, de mogelijkheid tot overfinanciering en hypotheken op basis van aandelen. De gierigheid van de mens is schuld aan dit alles!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:37

hebben de banken geen geld belegd op de beurs?,en die is heel laag nu,dus hun geld is gehalveerd.....ze hebben geen geld meer om uit te lenen.....ik dacht dat dat er mee te maken had,geldt ook voor pensioenfondsen enzo.....of heb ik het nu helemaal bij het verkeerde eind?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:44

Ik geef die mensen ook niet de schuld hoor! Ik wacht nu ook even met een huis kopen Haha! .

Mijn punt is dat door dingen te roepen je ook een crisis in de hand kan werken. Mensen worden (terecht) voorzichtig maar soms ook te voorzichtig.
Wij krijgen ook steeds reclame folders met de mededeling dat MISSCHIEN onze pensioengeld gaat verdwijnen door het MOGELIJK failliet gaan van onze pensioenfonds.
Daar zijn veel mensen gevoelig voor. Banken lenen ook minder geld aan noodlijdende bedrijven die het juist nu hard nodig hebben, om deze (tijdelijke) situatie te boven te komen.

Ook wordt er geroepen dat mensen evt. rekening moeten gaan houden met salarisvermindering (duhhh wat doen dan de werkgevers...)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:42

In dit topic is een aantal keer uitgelegd hoe de huidige krediet crisis tot stand is gekomen; [NM] Kredietcrisis einde kapitalisme?

Ik werk binnen de financiele sector in Londen en de economische crisis is nu misschien nog niet direct zichtbaar voor de individuele consument (behalve binnen de hypotheekmarkt dan), maar speelt zich zeer zeker op beurs/bedrijfsniveau af en de verschuiving naar de individu zal dan niet lang op zich laten wachten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:57

henkb schreef:
Alleen de Nederlanders hebben de Amerikanen de laatste jaren ingehaald door meer (gemiddeld) geld uit te geven als dat men had. Dit is goed voor degene die iets verkoopt, maar verschulden is slecht.

Hier in Spanje is het gemiddelde huishouden twee maandinkomens van het bankroet.

Dat geeft óók aan dat consumeren niet persé slecht is.
Zonder reserves consumeren is wel riskant omdat het van continuïteit of zelfs groei uitgaat.
Óverconsumeren is slecht omdat de schulden wel betaald moeten worden en dan de koopkracht vermínderen. Dat is ook voor de verkopers niet goed want slecht voor de continuïteit van de verkopen. Die hebben ze wel nodig omdat de meeste bedrijven ook maar beperkt liquide zijn.
Een kleine hik in de verkopen is dan gelijk aan een noodzaak voor beperken van de uitgaven = ontslagen = daling koopkracht =.....

In NL is de economische situatie niet representatief omdat NL op een gasbel zit welke voor inkomsten vanut het buitenland zorgt.
De NL economie kan intern overbesteden omdat er geld van buiten komt.
De daling van de koopkracht door stagnatie in de private sector kan door de overheid gecompenseerd worden door extra uitgaven in de publiek sector.
Voorbeeld: een stagnering in de bouw kan opgevangen worden door het aanbesteden van overheidsprojecten.
Dat lukt minder makkelijk in landen met een negatieve handelsbalans.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:07

MacavityL schreef:
Ik werk binnen de financiele sector in Londen en de economische crisis is nu misschien nog niet direct zichtbaar voor de individuele consument (behalve binnen de hypotheekmarkt dan), maar speelt zich zeer zeker op beurs/bedrijfsniveau af en de verschuiving naar de individu zal dan niet lang op zich laten wachten.

Kunnen we er geen pósitief topic over openen??

Daling van de euribor en de ruwe olie zijn een stimulans voor herstel voor de consumentenmarkt.

hc

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:07

HC aan jou is een wereldeconoom verloren gegaan.

Helaas kan ik de economische beschouwingen die jij hier neerpoot niet helemaal volgen.Vooral niet het grote effect van de gasbel. Deze gouden bel van vadertje staat zit al geheel in de staatsfinanciering opgesloten. Nu wordt het lastig, want de prijs van gas is aan die van olie gebonden, dat doet toch wel even zeer, want die inkomsten gaan dus verder achter uit. Dit betekent een flinke tegenvaller in de staatsfinanciering. Met de toch al torenhoge injecties in de banken, hoewel die ook met een fikse rente moeten worden terugbetaald, zit Nederland de belastingbetalers nog eens met een flinke schuld op te zadelen.

Nu kan het wel zijn dat een oplossing is om de injectie in de publieke sector te zoeken, maar dit betekent evenseens een verdere verhoging van de verschulding en lees maar steeds hoger wordende belastingdruk op burgers en bedrijven. De belastingdruk in NL en Duitsland is zonder twijfel de grootste component waarom de koopkracht teniet wordt gedaan en dit zal alleen maar toenemen.

Wil Nederland echt maatregelen nemen dan moet er ergens aan de kostenkant bespaard worden wil men op basis van investeringen in de publieke sector de economie aanjagen en anderzijds de belastingdruk niet verder verhogen. Goed, welke groep ambtenaren zetten we op straat met een uitkering en welke diensten gaan we niet langer uitvoeren? Met het koningshuis afschaffen redden we het niet, maar het leger met 90% inkorten en die besparingen omzetten in directe investeringen in de maatschappij zie ik wel zitten. Maar wie durft deze beslissingen te maken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:27

henkb schreef:
.. maar het leger met 90% inkorten en die besparingen omzetten in directe investeringen in de maatschappij zie ik wel zitten.

Helaas Henk. Defensieuitgaves zíjn al overheidsinvestering in de private sector en in werkgelegenheid.
NL is trouwens een spil in de wapenhandel en ook een belangrijke producent.

Wat de gasbel betreft: al dalen de inkomsten door de dalende olieprijs, zijn het nog altijd inkomsten die België helemaal niet heeft Pling

Wat mijn eigen-wereld-economie betreft: heb bomen genoeg liggen om de kachel te stoken deze winter en voldoende zelfgefokt eco-vlees voor een gezonde eigen consumptie Vork Letterlijk.
Hoef ik geen geld voor te verdienen, geen belasting over te betalen.
Oh, en de diesel in de auto loopt ook op gebruikte frituur(olijf)olie. Van de boom in de frituurbak, van die bak in de tank. Onafhankelijk van de olieboeren, belastingvrij en beter voor het milieu Cool
Noem mij maar gek, ik gooi nog een blok op het vuur Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

hc

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:32

HenkB, het heeft niet zoveel zin om alleen maar naar belastingdruk te kijken. Het gaat om het totale verhaal wat je aan belastingen en verplichte verzekeringen kwijt bent. Kijk je bijvoorbeeld naar de VS met een belastingpercentage van 25%, daar moeten mensen zich voor van alles en nog wat bijverzekeren, wat hier via de staat geregeld is. Het gevolg is dat ze daar onder aan de streep ook 50% van hun bruto inkomen kwijt zijn en dat het helemaal niet voordeliger is.

Een injectie in de publieke sector kan ook bestaan uit het naar voren halen van projecten. Je praat dan over kosten die toch gemaakt zullen gaan worden en die ook gebudgeteerd zijn. Alleen ga je dan als staat die kosten maken op een moment dat je daarmee de economie ondersteunt en niet op een moment dat je de economie er juist misschien mee oververhit.

HC heeft wel gelijk dat we met de gasbel een flinke inkomstenbron hebben naast de belastingen. Hierdoor hebben we als Nederland een flinke voorsprong ten opzichte van heel veel andere landen. Het is alleen de kunst om dat voordeel goed te gebruiken.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:06

Huertecilla schreef:
henkb schreef:
.. maar het leger met 90% inkorten en die besparingen omzetten in directe investeringen in de maatschappij zie ik wel zitten.

Helaas Henk. Defensieuitgaves zíjn al overheidsinvestering in de private sector en in werkgelegenheid.
NL is trouwens een spil in de wapenhandel en ook een belangrijke producent.

hc

Weet je hoeveel geld het kost om doe "rommel" draaiende te houden? Relatief veel geld voor weinig mensen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:28

Karl66 schreef:
Een injectie in de publieke sector kan ook bestaan uit het naar voren halen van projecten. Je praat dan over kosten die toch gemaakt zullen gaan worden en die ook gebudgeteerd zijn. Alleen ga je dan als staat die kosten maken op een moment dat je daarmee de economie ondersteunt en niet op een moment dat je de economie er juist misschien mee oververhit.

HC heeft wel gelijk dat we met de gasbel een flinke inkomstenbron hebben naast de belastingen. Hierdoor hebben we als Nederland een flinke voorsprong ten opzichte van heel veel andere landen. Het is alleen de kunst om dat voordeel goed te gebruiken.

Waarschijnlijk zeggen we hetzelfde, ik begrijp de bedoeling van de inkomsten uit de gasbel, hieruit gaan baten direct naar het "Fonds Economische Structuur Versterking", uit deze pot met geld kunnen een hoop dingen gedaan worden. Het is alleen de vraag wat en hoe. Gaan we nog meer wegen aanleggen, versneld huizen bouwen (zodat de prijs verder daalt door het grotere aanbod), of gaan we het duurzaam besteden? Met dat laatste bedoel ik dat je iets moet zoeken zoals we al met de kolenmijnen gedaan hebben, het omvormen van een niet rendabele industrie in een moderne, levensvatbare. Want uiteindelijk willen we wel dat als het projekt geeindigd is er meer werk onstaat en niet dat er alleen iets gerealiseerd is en het werk beeindigd.

Let er namelijk ook op dat die gasbel eindig is en de inkomsten zullen dalen (mede door vasthouden aan de koppeling aan de olieprijs).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:18

henkb schreef:
Weet je hoeveel geld het kost om doe "rommel" draaiende te houden? Relatief veel geld voor weinig mensen.

Dat is beiden volstrekt irrelevant Henk. Dit blijft wat geld de overheid investeert in (directe en héél veel indirecte) werkgelegenheid en koopkracht.
Of het leger geen sociaal doel is en of jij dat verwerpelijk vindt is voor het effect op de economie niet van belang; het is overheidsgesubsidieerde koopkracht.
Overheidsuitgave aan defensie is doorgaans heel complex en verstrekkend. Zo is de aankoop van een helicopter nooit simpel geld voor zo'n ding. Het is altijd een ruil voor nationale en europese producten, voor werkgelegenheid.
De NL wapenindustrie is knap belangrijk voor de NL economie. Dat dit niet aan de grote klok gehangen wordt maakt alleen maar een grotere boterberg op het hoofd van vingerwijzend NL Knipoog

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:22

de enige oorzaak is, is dat de BV Nederland de bevolking uitmelkt....... waardoor die bevolking niet meer kan leven, dat toch wil........ en dus geld leent, wat ze vervolgens niet meer terug kunnen betalen Lachen

Ik heb 8 loonbeslagen liggen

om de economie een boost te geven zouden ze een jaar lang alle subsidies stop moeten zetten, alle loonbelastingen moeten laten varen........ en dan weer opnieuw beginnen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:33

KiWiKo schreef:
de enige oorzaak is, is dat de BV Nederland de bevolking uitmelkt.......

??? de oorzaak van de economische krisis?

1. In NL is er bar weinig krisis Kim. Relatief zelfs nihil. De positieve handelsbalans en het basisvangnet maken dat de bodem waar mensen in de meeste andere europese landen op komen helemaal niet bestáát!

2. NL heeft núl rol gespeeld in het onstaan van de dip in de wereldeconomie en speelt een belangrijke rol in het herstel van de europese doordat NL een gezonde economische basis heeft.

3. De NL investering in de europesche economie is niet gratis: 'Europa' bouwt schuld op aan NL wat in de toekomst de bewoners ten goede komt.

hc