Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Adriana schreef:Roger Moore 2 dagen terug bij Paul en Witteman; "Als Sean Connery niet al zijn geld op genomen had bij de Schotse bank was er niks gebeurd".![]()
![]()
Ik denk dat het een domino effect is geweest, deels echte problemen en deels een paniekreactie van iedereen.
verootjoo schreef:Dat klopt idd. Maar ik heb ook het idee dat het deels 'aangepraat' is. Bij het woord economische crisis worden mensen bang. Er zijn zelfs mensen die al hun geld van de bank opnemen en in huis gaan bewaren. Dat is dus het stomste dat je kunt doen, zo help je je bank om zeep. Ook het minder uitgeven, en 'grote uitgaven' uitstellen werkt niet echt in het voordeel.
Al met al komt zo alles in een vicieuze cirkel, en dan heb je dus crisis.
verootjoo schreef:Dat klopt idd. Maar ik heb ook het idee dat het deels 'aangepraat' is. Bij het woord economische crisis worden mensen bang. Er zijn zelfs mensen die al hun geld van de bank opnemen en in huis gaan bewaren. Dat is dus het stomste dat je kunt doen, zo help je je bank om zeep. Ook het minder uitgeven, en 'grote uitgaven' uitstellen werkt niet echt in het voordeel.
Brainless schreef:verootjoo schreef:Dat klopt idd. Maar ik heb ook het idee dat het deels 'aangepraat' is. Bij het woord economische crisis worden mensen bang. Er zijn zelfs mensen die al hun geld van de bank opnemen en in huis gaan bewaren. Dat is dus het stomste dat je kunt doen, zo help je je bank om zeep. Ook het minder uitgeven, en 'grote uitgaven' uitstellen werkt niet echt in het voordeel.
Precies, er wordt gezegd dat de huizenprijzen met 20% gaan dalen dus niemand koopt nu een huis (bang dat hij volgende maand een stuk goedkoper zou zijn),
Dus de huizenmarkt ligt daardoor een (beetje) stil. Dus mensen die hun huis moeten verkopen omdat ze al een ander hebben zitten langer met dubbele lasten.
Ook gaan mensen minder uit geven waardood er problemen komen bij bedrijven (autohandel enz.).
Dus de critici krijgen heus wel gelijk.
henkb schreef:Alleen de Nederlanders hebben de Amerikanen de laatste jaren ingehaald door meer (gemiddeld) geld uit te geven als dat men had. Dit is goed voor degene die iets verkoopt, maar verschulden is slecht.
MacavityL schreef:Ik werk binnen de financiele sector in Londen en de economische crisis is nu misschien nog niet direct zichtbaar voor de individuele consument (behalve binnen de hypotheekmarkt dan), maar speelt zich zeer zeker op beurs/bedrijfsniveau af en de verschuiving naar de individu zal dan niet lang op zich laten wachten.
henkb schreef:.. maar het leger met 90% inkorten en die besparingen omzetten in directe investeringen in de maatschappij zie ik wel zitten.
Huertecilla schreef:henkb schreef:.. maar het leger met 90% inkorten en die besparingen omzetten in directe investeringen in de maatschappij zie ik wel zitten.
Helaas Henk. Defensieuitgaves zíjn al overheidsinvestering in de private sector en in werkgelegenheid.
NL is trouwens een spil in de wapenhandel en ook een belangrijke producent.
hc
Karl66 schreef:Een injectie in de publieke sector kan ook bestaan uit het naar voren halen van projecten. Je praat dan over kosten die toch gemaakt zullen gaan worden en die ook gebudgeteerd zijn. Alleen ga je dan als staat die kosten maken op een moment dat je daarmee de economie ondersteunt en niet op een moment dat je de economie er juist misschien mee oververhit.
HC heeft wel gelijk dat we met de gasbel een flinke inkomstenbron hebben naast de belastingen. Hierdoor hebben we als Nederland een flinke voorsprong ten opzichte van heel veel andere landen. Het is alleen de kunst om dat voordeel goed te gebruiken.
henkb schreef:Weet je hoeveel geld het kost om doe "rommel" draaiende te houden? Relatief veel geld voor weinig mensen.
KiWiKo schreef:de enige oorzaak is, is dat de BV Nederland de bevolking uitmelkt.......