Rechters plaatsen kind te snel uit huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Rechters plaatsen kind te snel uit huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-08 13:00

De Volkskrant schreef:
Amsterdam - Kinderrechters plaatsen te snel en te vaak kinderen uit huis. Zij volgen in bijna alle gevallen klakkeloos het advies op van jeugdzorg om een kind bij ouders weg te halen en vellen zo geen onafhankelijk oordeel in het belang van het kind. Dat schrijven twaalf jeugdrechtadvocaten vandaag in een brandbrief aan de Rotterdamse rechtbank. De kritiek wordt landelijk gedeeld, aldus de Amsterdamse advocaat Johanna Muller van de Nederlandse Vereniging van Jeugdrecht Advocaten (NVJA).

Muller: ‘Sinds de zaak van het vermoorde meisje Savanna zijn hulpverleners erg voorzichtig geworden. Ze kiezen veel sneller voor een uithuisplaatsing. We merken dat de kinderrechter dat advies bijna altijd opvolgt.’ De Rotterdamse advocaten maken zich ‘grote zorgen’, schrijven zij de rechtbank. ‘Uithuisplaatsing is geen ultimum remedium meer, maar een voorbehoedsmiddel (...) soms wordt uit het oog verloren dat kinderen in principe het beste af zijn bij hun eigen ouders.’

De kritiek richt zich met name op de zogenoemde spoeduithuisplaatsing, waarbij het kind eerst uit het gezin word gehaald en de zitting pas achteraf plaatsvindt. De uithuisplaatsing wordt zelden teruggedraaid.

bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... l_uit_huis

Bijzonder, dit. Het is ook niet goed of het deugt niet: ben je voorzichtig met die kinderen en plaats je ze eerder uit huis,
dan is het niet goed omdat een kind in principe beter af is bij de ouders. Maar als een kind in een dergelijke situatie
te lang bij de ouders is en schade oploopt, dan heeft Jeugdzorg het gedaan omdat ze niet op tijd ingegrepen hebben.
En de rechter moet, in de halve dag die die aan een zaak mag besteden, even het hele onderzoek van Jeugdzorg overdoen.
Alsof die dat beter kan.

Ik weet niet of deze advocaten per se het belang van het kind voor ogen hebben gehad bij het schrijven van deze brief.
Ik gok toch eerder op het belang van de ouders.

Kaka

Re: Rechters plaatsen kind te snel uit huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:07

Ik werkte bij Bureau Jeugdzorg op het moment dat het gedoe over Savanna gaande was. Er werd op dat moment veel gediscusseerd over de vraag of beter te snel tot uithuisplaatsing overgegaan kon worden of dat beter afgewacht kon worden. Uiteraard werd dit van geval tot geval bekeken, maar de keuze was hoe dan ook moeilijk. Het welzijn van het kind stond altijd voorop, maar je kunt het niet voor alle partijen goed doen.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:10

BJZ en de William Schrikker Stichting zijn met een nieuwe opzet aan de slag gegaan. De zogenaamde DELTA-methode. Daarbij moeten ze aan de hand van een aantal zaken gaan afchecken of een kind wel of niet thuis op de juiste plek zit. Is dat niet het geval, dan dienen zij aan de hand van deze afchecklijst te bepalen wat moet gaan gebeuren. (Dit is een beetje zwart-wit gesteld, maar wel de realiteit).
En ik ben het met Prrr eens: het belang van de kinderen wordt waarschijnlijk even buitenspel gezet in dit artikel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:54

Inderdaad, het is niet goed of het deugt niet. Jammer dat de journalist geen onderzoek gedaan heeft naar de cijfers, daar ben ik best benieuwd naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:16

Ik weet het niet. Ik weet wel dat het begrip rechter zwaar overschat wordt. Veel rechters nemen nog verkeerde beslissingen of zijn niet op de hoogte van actuele wetgeving. Dus het zou best waar kunnen zijn Knipoog

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:37

Ik merk het wel als teamleider van een crisisopvang .....de geheime plaatsingen nemen toe veel brusjes op dit moment.
Savanna zaak heeft veel losgemaakt zeker voor werknemers bij jeugdzorg en william schrikker groep.
En zeker bij de jeugdzorg medewerkers zie ik dat het belang van het kind voorop staat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:27

Te snel (als dat al bestaat) is altijd beter dan te laat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:31

Lusitana: te snel bestaat absoluut: dat is kinderroof. En het zal je kind maar zijn. Of je zult het zelf maar zijn, die weggehaald wordt uit een volkomen veilige thuissituatie, weg van je ouders en alles wat je vertrouwd is, zonder dat daar genoeg aanleiding toe is. Dat is (en dat lijkt me ook wel logisch eigenlijk) heel traumatisch voor kind en ouder en dat is ook de reden dat er niet lichtzinnig geoordeeld moet worden over uithuisplaatsing.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:52

Ik neem aan dat een kind alleen uit huis geplaats mag en kan worden als er al een instantie op zit, wat wil zeggen dat er wel wat aan de hand is en het dus niet in een "volkomen veilige thuissituatie" zit.
Maar ik snap wat je wilt zeggen, dat te snel zou kunnen theoretisch. Wat ik bedoel is dat zodra er gesignaleerd is dat er een bedreigende situatie is, er niet te lang gewacht zou moeten worden vanwege de papiermolen.

Ik zeg verder ook niet dat er lichtzinnig gedacht moet worden.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:55

Shadow, ik denk dat daar waar de uithuisplaatsingen gebeuren toch wel een gegronde reden/aanleiding ervoor moet zijn.Als er alles goed was dan hebben ze geen reden om te denken aan uithuisplaatsing. Ik zie soms ook dingen van kindermishandeling met mijn werk, een kind die met een strijkijzer verbrand wordt of met een riem wordt toegetakelt. Waar zet je de grens? Hoeveel mishandeling is te veel of te weinig??
De gezinnen waar thuis problemen zijn, zijn "vaak" bekend bij de instanties. Een jeugzorg zal nooit zomaar advies geven voor uithuisplaatsing als er helemaal niks aan de hand is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:04

Lusitana schreef:
Maar ik snap wat je wilt zeggen, dat te snel zou kunnen theoretisch. Wat ik bedoel is dat zodra er gesignaleerd is dat er een bedreigende situatie is, er niet te lang gewacht zou moeten worden vanwege de papiermolen.

Ah, ok, ik snap hoe je dat bedoelde. Maar ik denk dat de kwestie inderdaad vooral is: wat is 'genoeg' indicatie om een kind thuis weg te halen? Wanneer moet je proberen om het binnen de thuissituatie op te lossen en wanneer is uithuisplaatsing echt beter?
(En op dit moment is er een programma over kinderen en jongeren die zonder veroordeling en zonder dat ze een strafbaar feit hebben gepleegd worden opgesloten in een jeugdgevangenis omdat er geen toereikende jeugdzorg is.)

Het is gewoon ontzettend moeilijke business... zoveel kinderen die problemen hebben en er zijn gewoon te weinig mogelijkheden om dat goed op te vangen.

Jennasilver: ik sta qua mening niet ver van je af. Ik denk dat er niet veel te snel wordt overgegaan tot uithuisplaatsing, als dit wordt geadviseerd is er in de meeste gevallen zeker wat aan de hand. Maar het is wel iets waar over nagedacht moet blijven worden - het is heel begrijpelijk dat vanwege situaties als bij Savannah het risico wordt overschat en de nadelen van uithuisplaatsing worden onderschat en daar moeten we op bedacht blijven. Jeugdzorg maakt fouten en het is zeker belangrijk dat rechters niet automatisch het advies van Jeugdzorg opvolgen maar ook de argumenten van de verdediger aanhoren en op waarde kunnen schatten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 14:40

Kijk, vroeg is altijd beter dan te laat, maar totaal onterecht slik ik niet.
En zeg me niet dat het niet gebeurt, want het gebeurd bij mij aan de overkant.
Die man heeft inmiddels van de stress een hartaanval gehad, in mei is hun dochter van 18 overleden (aan de ziekte van Melas(?)) en daaropvolgend werd in augustus hun jongste dochter van 7 uti huis gehaald, omdat zij haar in de aanloop naar de zomervakantie thuis hebben gehouden, omdat ze haar zus miste.

De ouders zitten in een benarde financiele situatie, maar het kind krijgt altijd eten, heeft voldoende kleding en is altijd goed voor gezorgd (om het even zakelijk te zeggen), het meisje voelde zich veilig thuis en nu is zij er niet meer.

Ze is op school uit de klas vandaan geplukt, dus er zijn niet eens waarschuwingen geweest.

Het proces sleept zich maar voort en er komt geen einde aan. Nu was er een paar weken geleden besloten dat ze wel naar de verjaardag van haar broer mocht en haar ouders mochten haar opzoeken en zelf meenemen naar huis voor een dagje. Ze zou met Sinterklaas thuis zijn en met kerst en oud en nieuw.

Dit is allemaal weer vlak vóór de verjaardag van haar broer teruggedraaid: ze werd te emotioneel als haar ouders weer weggingen van de opvang (duh?)...
En wie gaat het aan dat kind vertellen?

Kind is emotioneel gesloopt en wil alleen maar naar huis. Ondertussen beweerd de gezinsvoogd dat het prima gaat met het kind en dat ze een verschrikkelijk open en vrolijk kind onder zich heeft.

niet dus.

En nu? Wat doen we eraan? Helemaal niks, want de WSG zal wel weer gelijk hebben, wat ik zéér sterk betwijfel.

Snel uit huis plaatsen is altijd beter dan te laat. Maar te vroeg en zonder reden uit huis halen?

Sorry hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:48

En dat gebeurt veel vaker. Kinderen die volkomen onterecht uit huis gehaald worden in een pleeggezin gezet worden, terwjl daar de meest verschrikkelijke dingen gebeuren.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:52

Dit zal altijd een moeilijk punt blijven.Wie bepaalt of het kind niet thuis kan blijven. Is de communicatie goed of botst het met de persoon die dat beslist. In het laatste geval trekken de ouders aan het kortste eind.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:41

Diegene die daarover gaat (de gezinsvoogd) die communiceerd helemáál niet! Die is in het jaar 2008 wel 1 keer bij die mensen thuis geweest, en dat was zelfs kort nadat hun dochter van 18 was overleden... wat verwacht je dan voor mensen te zien?

Zo heeft die gezinsvoogd niet eens de moed gehad om het te zeggen dat het kind uit huis gehaald werd. En ook nu heeft zij niet de ballen om tegen mijn overbuurmeisje te zeggen dat ze nog maar 1x in de maand een halfuurtje mag bellen met haar ouders, nee, dat moeten de ouders haar gaan vertellen...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:39

AmyII; klinkt echt verschrikkelijk wat je verteld, maar ik hou er ook een beetje rekening mee dat je nooit echt weet wat er achter een deur van een huis gebeurt. Jij bent tenslotte ook alleen maar de overbuurvrouw. Misschien dat de gezinsvoogd wel reden zag om het meisje uit huis te plaatsen. Informatie die jij niet hebt, omdat jij ook alleen maar de ouders spreekt.

Dit soort situaties zijn nooit zwart wit, en ik denk dat er maar heel weinig ouders zijn die zomaar zullen zeggen dat het terecht is dat hun kinde uit huis geplaatst is. Daar ga je als ouder natuurlijk altijd tehen in verzet. Maar dat wil nog niet zeggen, dat een kind ook echt onterecht uit huis geplaatst is. En zeker voor de buren / kennissen / enz. is dat moeilijk in te schatten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:29

Anoeska schreef:
AmyII; klinkt echt verschrikkelijk wat je verteld, maar ik hou er ook een beetje rekening mee dat je nooit echt weet wat er achter een deur van een huis gebeurt. Jij bent tenslotte ook alleen maar de overbuurvrouw. Misschien dat de gezinsvoogd wel reden zag om het meisje uit huis te plaatsen. Informatie die jij niet hebt, omdat jij ook alleen maar de ouders spreekt.

Dit soort situaties zijn nooit zwart wit, en ik denk dat er maar heel weinig ouders zijn die zomaar zullen zeggen dat het terecht is dat hun kinde uit huis geplaatst is. Daar ga je als ouder natuurlijk altijd tehen in verzet. Maar dat wil nog niet zeggen, dat een kind ook echt onterecht uit huis geplaatst is. En zeker voor de buren / kennissen / enz. is dat moeilijk in te schatten.

Ik ben niet 'alleen maar een buurvrouw' ik ga heel intensief met het gezin om, ik was er voorheen (toen ik wat meer tijd had) zowiezo iedere dag wel te vinden en ik was heel close met zowel de kinderen als de ouders...
Ik heb regelmatig (dat de ouders naar ouderavond moesten bijv.) bij hun in huis geweest met alleen de kinderen en ik had wel een vertrouwensband met hen. En geloof me, dat meisje werd echt niet slecht behandeld...
En ik begrijp jouw mening ook wel, ik zal nooit te snel zeggen dat een kind onterecht uit huis geplaatst is, omdat je inderdaad nooit weet wat er achter de voordeur aan de hand is... Maar bij deze mensen wist ik dat wel, en die gezinsvoogd juist niet, zij is in een jaar tijd welgeteld 8 uur met het kind samen geweest... Is er dan sprake van een vertrouwensband?

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:24

AmyII: een gezinsvoogd moet aan de hand van een protocol bepalen of een kind al dan niet in een goede omgeving woont. Hierin wordt ook gekeken naar het systeem van het kind (overige familie/school/huisarts). Als er op diverse punten problemen zijn, dan kan het zijn dat een kind uit huis geplaatst wordt. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat een kind mishandeld of misbruikt wordt om uit huis geplaatst te worden. Het kan ook zijn dat zij in de zorg tekort schieten. Ik lees uit jouw verhaal dat de WSG betrokken is. Daaruit concludeer ik dat ouders of kind een (licht) verstandelijke beperking hebben. Mogelijk speelt dat mee in dit verhaal???
Het lijkt soms heel oneerlijk, maar vaak is er meer aan de hand dan de buitenwereld ziet. Ook al ben jij in dit geval nauw betrokken bij dit gezin.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:34

Soms zijn ze idd te snel,maar ook vaak te laat!!
Het is ,moeilijk te beoordelen denk ik voor ons,het is en blijft mensen werk en ze lopen erg veel langs elkaar heen.
Vaak lijkt het wel om een nummer tegaan ipv een kind en hebben ze de thuis situatie helmaal niet volledig in het vizier.
Zie en hoor het elke week weer,mijn vriendin heeft een groot pleeggezin.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:08

Nog veel vaker zit de papiermolen in crisissituaties gewoon in de weg. Ik heb zo vaak geroepen van haal dat kind toch weg (ex werkte in de jeugdzorg, ben eerste stichting vergeten, daarna voor de William Schrikker), maar dan zei hij :"Dat kan niet zomaar, eerst moeten d epapieren in orde zijn". Ik vond het byzonder frustrerend en heb vaak zin gehad om eigenhandig een kind te gaan halen. Heb heel schrijnende dingen gezien, die gewoon gebeuren onder het oog van de hulpverleners. Ook bij kinderen die geplaatst waren in een pleeggezin waar ze gewoon mishandeld werden of andere dingen aan de hand waren (baby gewoon bij stevige rokers plaatsen die zogenaamd zouden stoppen, wat nooit gebeurd is, maar niet weghalen, zo lastig met de papiermolen Boos! ). Helaas is er een te kort ana pleeggezinnen en daarom laat men een kind snel zitten waar het zit.
Het is echt een klotewereldje. Je zal er als kind maar in zitten. (in een slechte thuis situatie of in en slecht pleeggezin).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:24

Het is lastig, mijn ervaringen met deze instanties zijn verre van positief. Ook liegen de familiedrama's er niet om natuurlijk. Aan de andere kant is het ook heel lastig om te beoordelen of iets wel of niet veilig is voor een kind. Ik vind het wel fout dat een rechter klakkeloos het advies opvolgt, zeker nu ze zo vaak negatief in het nieuws zijn. Het is tenslotte geen pakje boter waarover ze moeten beslissen of wat zomaar te vervangen is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:25

Maar de regels tot uit huis plaatsing zijn toch zo verhoogd, omdat het pedagogisch grote invloed op het kind heeft Nagelbijten / Gniffelen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:27

Ik meende ergens gelezen te hebben dat het nu weer makkelijker ging? Het uit huis plaatsen?

Ondanks wat een ouder ook doet, een (jong) kind kiest onvoorwaardelijk voor de ouders dus ik geloof zeker dag het uit huis plaatsen een enorme invloed op ze heeft.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:31

aswas schreef:
AmyII: een gezinsvoogd moet aan de hand van een protocol bepalen of een kind al dan niet in een goede omgeving woont. Hierin wordt ook gekeken naar het systeem van het kind (overige familie/school/huisarts). Als er op diverse punten problemen zijn, dan kan het zijn dat een kind uit huis geplaatst wordt. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat een kind mishandeld of misbruikt wordt om uit huis geplaatst te worden. Het kan ook zijn dat zij in de zorg tekort schieten. Ik lees uit jouw verhaal dat de WSG betrokken is. Daaruit concludeer ik dat ouders of kind een (licht) verstandelijke beperking hebben. Mogelijk speelt dat mee in dit verhaal???
Het lijkt soms heel oneerlijk, maar vaak is er meer aan de hand dan de buitenwereld ziet. Ook al ben jij in dit geval nauw betrokken bij dit gezin.

De twee dochters (die van 18 is inmiddels overleden) hebben allebei MELAS. En de jongen heeft kiesten(of hoe je dat ook schrijft) in zijn hersenen. Maar die kinderen gingen wel áltijd naar een dokter, en áltijd optijd en de moeder kreeg de complimenten van de artsen omdat ze alles zo goed deed met die kinderen.
(o.a. therapie d.m.v pony's... alleen mocht dat niet meer van de gezinsvoogd, omdat die kinderen dan teveel bloot gesteld werden aan het weer.)
En geloof mij, ik weet alles wat daar gebeurd... ben min of meer geadopteerd door die mensen, en ze zijn altijd heel open tegen mij geweest.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:33

Misschien is het toch wat anders dan hier, de kinderen hier worden vaak tijdelijk uit huis geplaatst waarbij er gewerkt word met ouders. Om zo de kinderen terug bij het gezin te krijgen. Is ook afhankelijk wat er speelt natuurlijk.
Er zijn ook veel zaken waar te laat word ingegrepen even erg.

En inderdaad verticale loyaliteitsbanden zijn bijna niet te verbreken, wat ze ook te voorduren krijgen.