[NM] Gezondheidszorg wil vastbinden patiënten uitbannen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BibiSmurf

[NM] Gezondheidszorg wil vastbinden patiënten uitbannen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 09:43

DEN HAAG - De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) pleit ervoor het vastbinden van patiënten met een zogenoemde Zweedse band uit te bannen uit de gezondheidszorg.

Uit onderzoek van de IGZ naar vrijheidsbeperkende middelen bij patiënten, dat dinsdag uitkomt, blijkt dat vrijheidsbeperking nog te vaak voorkomt.

Bron: www.nu.nl

Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg en heb 2 cliënten mee gemaakt die werden gefixeerd in bed met een Zweedse band. Het was gewoon te gevaarlijk om ze 's nachts "los" in bed te hebben. Wat als het verboden zou worden hoe moeten we ze dan tegen zichzelf beschermen?

Aan de andere kant begrijp ik ook erg goed dat dit bij uitzondering moet gebeuren (strenge regels) maar om het helemaal uit te bannen vind ik geen goed plan.

Wat vinden jullie ervan?

KiWiKo

Re: [NM] Gezondheidszorg wil vastbinden patiënten uitbannen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:44

helemaal prima als ze in Den Haag dan weer even wat geld vrijmaken voor wat extra handjes op de werkvloer zodat je de voor zichzelf gevaarlijke clienten kan beschermen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:45

Ik snap het verbannen ook niet, meer controle erop dat mensen het niet uit gemakzucht doen zou ik enignzins snappen. Maar in een algemeen ziekenhuis waar geen afsluiting is en ook geen mogelijkheid tot 24/24 controle. Vind ik een band bij dementiepatienten die vluchtgedrag vertonen gewoon het beste.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:50

en wat dan met ouderen in een verzorgingshuis die zijn vastgegespt omdat ze niet meer zelfstandig kunnen lopen en anders vallen? moet dat dan maar gebeuren?

ben wel van mening dat er strenge regels voor moeten komen en men hun clienten niet even 'vastbindt om de handen vrij te hebben'.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:54

Weer zoiets, Oh oh Den haag. Waar zijn jullie in vredesnaam meebezig Hamer

De zorg is niet iets waar jullie je mee kunnen bemoeien. Laat dat over aan de professionals.
Er zijn genoeg situaties waarin het gebruik van de band wel degelijk goed en veilig gebruikt worden en waar het nodig is.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:33

In mijn ogen gaat het erom dat je alle opties eerst hebt bekeken. Denk dat er ook genoeg gevallen zijn waarin het gebeurd omdat er niet genoeg personeel is.Wat voor alternatieven zijn er?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:18

De reden hiervoor is dat er clienten/patiënten overleden zijn door het gebruik van de zweedse band. Het lijkt me dan niet vreemd dat je gaat zoeken naar een andere manier, een minder gevaarlijke.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:19

Lovely schreef:
De reden hiervoor is dat er clienten/patiënten overleden zijn door het gebruik van de zweedse band. Het lijkt me dan niet vreemd dat je gaat zoeken naar een andere manier, een minder gevaarlijke.

Hoe zijn ze dan overleden hierdoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:23

Geen idee, maar op de voorpagina van het AD staat dat het IGZ de zweedse band wil verbieden miv 2011 omdat die aan 7 patienten het leven heeft gekost.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:26

Als er meer handen aan het bed komen kan dat prima..
Ik ben in theorie ook tegen fixeren van patienten..
maar als je er voor 15 moet zorgen (niet echt een uitzondering in de verpleeghuizen) en je moet de hele dienst bij 1 patient blijven, dan blijven er dus 14 over..

het hele probleem zit em in te weinig geld voor personeel.. dit is een gevolg daarvan..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:31

7 maar? En hoeveel zijn er overleden die waarschinnlijk nu nog hadden geleefd door gebruik van fixatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:34

IndianLady, dat is de discussie natuurlijk helemaal niet. Denk jij dat er een betere reden is om een vastbindmethode af te schaffen dan de dood van 7 mensen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:35

Uitbannen, wat een onzin!
Zonder vastbinden was de gesloten afdeling waar mijn oma zat levensgevaarlijk! Een enorm sterke man die zo dement was als een deur kon uit pure frustratie gooien met zware houten stoelen... Daarom moest je hem op een stoel vastbinden.
Andere vrouw moest worden vastgebonden omdat ze niet meer doorhad dat ze niet meer kon staan. Sja, veiligheid gaat voor wat ongemak denk ik dan.

Wat is dan een Zweedse band? Zouden die mensen ook niet zonder de band overleden zijn?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:37

Sorry, maar ik vind 7 doden eigenlijk helemaal niks zeggen. 7 in een jaar tijd, of 7 over 10 jaar of 7 over 25 jaar?
Elke overledene is er 1 teveel, maar fixeren is niet voor niets bedacht door iemand.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:38

katiavl schreef:
Ik snap het verbannen ook niet, meer controle erop dat mensen het niet uit gemakzucht doen zou ik enignzins snappen. Maar in een algemeen ziekenhuis waar geen afsluiting is en ook geen mogelijkheid tot 24/24 controle. Vind ik een band bij dementiepatienten die vluchtgedrag vertonen gewoon het beste.

mee eens! Heb het zelf met mn oma meegemaakt, die was helemaal van de wereld af en trok haar infusen eruit en ging aan de wandel om dat vervolgens bij alle patienten te doen... Stuk veiliger om haar vast te leggen hoor!
Op zich wel goed als je gewoon kritisch naar het gebruik zouden kijken maar volgens mij zit het probleem enkel in het personeelstekort... zulke dingen worden echt niet zomaar ingezet lijkt mij.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:39

Mijn ervaring met de zweedse band is alleen maar goed dus kan er slecht over oordelen.
De clienten die aan zweedse band lagen (alleen in bed en meestal ook alleen s'nacht) waren gewoon te druk voor zichzelf bleven niet liggen gingen lopen struinen of rolde van bedden af.
Vraag me af hoe ze dat willen gaan oplossen bij elk bed een begeleider in de nacht neerzetten die elke keer zegt ga terug je bed in? Word denk ik een duur grapje.
Is trouwens wel typisch weer een voorbeeld van de mensen die geen verstand hebben daar in Den Haag maar wel de regels bedenken.
(denk trouwens dat het overlijden komt doordat ze te los zitten en de clienten dan onderuit zakken en zichzelf ophangen andere reden kan ik niet bedenken)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:40

Bij ons op de afdeling zijn ze hier al langere tijd mee bezig.
Ook op de pg afdeling in ons huis gebruiken ze geen zweedse band meer.
Wij leggen nu ( opdracht van de artsen) een matras voor het bed Clown mochten ze uit bed klimmen vallen ze zacht.
ook in de rolstoel worden mensen niet meer gefixeerd.

Ik denk dat de valaccidenten idd juist toe gaan nemen, mede door het gebrek aan te weinig personeel die een oogje in het zeil kan houden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:40

zonder het fixeren waren er zeker in het verpleegtehuis van mijn oma meer overleden dan met fixeren.
Scheelt heel wat gebroken heupen en mensen die geraakt konden worden door een stoel (die ze niet meer aanzagen komen).
Dus ik vraag mij af of de lieve mensen van den haag ooit wel eens hebben gezien wat er kan gebeuren zonder fixeren...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:42

Met andere woorden, veel meer botbreuken straks.

Misschien willen ze de vergrijzing oplossen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:51

Ik vind het goed als er kritisch naar gekeken wordt. Het zou al schelen als de inspectie zijn bezoekjes niet meer zou aankondigen.
Ook ik hoor dat er met name in de verpleeghuizen bewoners worden gefixeerd om te kunnen gaan roken.
Misschien dat meer personeel en zeker ook meer gekwalificeerd personeel in deze sector wat kan betekenen.
In de ziekenhuizen is het weer een ander verhaal. Op neurologe, maar ook op chirurgie zitten mensen soms in een delier. Wat moet je doen bij een dreigende dwarsleasie?? Dan helpt een matras voor het bed niet hoor, dan moet je iets en dat is sederen of fixeren, ik ben voor fixeren.

Er zullen altijd situaties blijven bestaan waardoor mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden, maar onder strenge voorwaarden vind ik prima!!

En 7 doden door het gebruik van een Zweedse bans?? Gaan ze ook uitrekenen hoeveel doden er zijn gevallen na de complicaties bij een heupfractuur wegens gebrek aan fixatie?? Die oudere mensen krijgen er toch vaak een cystitis , pneumonie, trombose bij kado.......

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:57

raket schreef:
Ik vind het goed als er kritisch naar gekeken wordt. Het zou al schelen als de inspectie zijn bezoekjes niet meer zou aankondigen.
Ook ik hoor dat er met name in de verpleeghuizen bewoners worden gefixeerd om te kunnen gaan roken.
Misschien dat meer personeel en zeker ook meer gekwalificeerd personeel in deze sector wat kan betekenen.
In de ziekenhuizen is het weer een ander verhaal. Op neurologe, maar ook op chirurgie zitten mensen soms in een delier. Wat moet je doen bij een dreigende dwarsleasie?? Dan helpt een matras voor het bed niet hoor, dan moet je iets en dat is sederen of fixeren, ik ben voor fixeren.

Er zullen altijd situaties blijven bestaan waardoor mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden, maar onder strenge voorwaarden vind ik prima!!

En 7 doden door het gebruik van een Zweedse bans?? Gaan ze ook uitrekenen hoeveel doden er zijn gevallen na de complicaties bij een heupfractuur wegens gebrek aan fixatie?? Die oudere mensen krijgen er toch vaak een cystitis , pneumonie, trombose bij kado.......

Er zijn zoveel mensen die dit zeggen en daar kan ik me echt kwaad over maken want ook ik ben niet gekwalificeerd maar dat heeft niets te maken met je werk instelling.
Ik zou nooit en te nimmer (ik rook wel) een client fixeren omdat ik wil roken of het druk heb.
Weer ontopic: ik denk dat er overal wel wat voor te zeggen valt en het keuzes zijn die gemaakt MOETEN worden oftewel je kiest voor breuken doordat clienten uit bed of rolstoel vallen of voor fixatie en ik vind dat zolang daar geen misbruik van gemaakt word fixatie gewoon moet kunnen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 14:06

Gekwalificeerd wil ook zeggen dat je weet hoe je de materialen veilig moet gebruiken en wanneer. Dat zegt verder niets over werkhouding.
Gekwalificeerd wil ook iets zeggen over de basiskennis die aanwezig, en er moet minimaal personeel zijn met aantoonbare kennis (bijv een diploma) om de veiligheid te garanderen. Je kunt nog zo goed je best doen en nog zo gemotiveerd zijn, maar als je bepaalde kennis ontbeert en er is niemand waar je op terug kunt vallen dan is dat een risico. En op dat soort punten ontbreekt het vaak. Ook het onderkennen van medische problemen ontbreekt wel eens en dat kun je mensen die daar niet in opgeleid zijn niet verwijten.

Ik heb ook gewerkt als enige gediplomeerde, met mensen die onbevoegd waren om de tillift te bedienen, sondevoeding toe te dienen, wondeverzorging te doen of medicatie te delen. Ik kan je vertellen dat ik met zeer gemotiveerde en hard werkende, attente zorgassistenten stond, maar dat de ochtendzorg dan een enorme klus is. En als er op dat moment iets voordoet heb je een probleem!

Ik ben niet voor niets met hangende pootjes terug naar het ziekenhuis gegaan.
Ik ben echter wel van mening dat het management deze dingen veelal laat gebeuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:54

Gelukkig mag bij ons alleen personeel met kwalificaties daarvoor bepaalde handelingen verrichten, want hoewel iedereen op de vloer prima in staat is tot wondverzorging, hang je als zorginstelling op het moment dat een ongekwalificeert iemand (zonder toezicht) een grove fout maakt.

Ik had het nieuws even gezien en ze willen dus de zweedse band echt volledig afschaffen in 2010. Raar hoor...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:56

IndianLady schreef:
Met andere woorden, veel meer botbreuken straks.

met als gevolg veel meer overlijdens.. je moet eens zien hoe hard mensen op leeftijd (75+) achteruitgaan
na een operatie..

Maar.. volgens de wet BOPZ mag iemand pas gefixeerd worden met A toestemming van de familie en B toestemming van de behandelend arts.
Ik vind het idd niet kunnen als verzorgend/verplegend personeel naar eigen inzicht gaat fixeren..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:59

Tenzij het moment erom vraagt, want als iemand ineens met stoelen gaat gooien bel ik niet eerst de familie of arts om toestemming.