Ik ben gister naar het debat geweest over zwarte piet. En ik vond het eigenlijk wel een interessante discussie, dus vandaar dat ik graag ook jullie meningen wil horen.
Waar het debat min of meer op neer kwam: Zwarte piet is racisme, hij is zwart, heeft kroeshaar en dikke rode lippen, oftewel een verwijzing naar de slavernij en het kolonialisme. Hij is de hulp van een blanke sinterklaas. Daarbij is piet in 1850 in het leven geroepen door een A'damse leraar als middel om de kinderen een beetje bang te maken. Want stoute kinderen werden in de zak meegenomen en goede kregen snoep.
Opzich heb ik het zelf nooit zo ervaren, maar uit de zaal kwamen ook geluiden van donkere mensen en die grepen me best een beetje aan. Zoals een vrouw die in de AH door een kind wordt aangestaard dat vervolgens roept:"Mam help daar is zwarte piet." Ik kan me dus wel indenken dat het voor hun kwetsend kan zijn.
Ikzelf vind er twee kanten aan hebben.
Ik kon me in de mening van Prem vinden. Hij had het over Pim Fortuin en dat we met de tijd mee moeten gaan. We moeten zwarte piet dus niet afschaffen, maar zeep geven, want in Nederland zijn geen schoorstenen meer maar hebben de meeste een cv. Hij moet douchen zodat de roet eraf is. Hoe kunnen we het oplossen dat het geen pijn doet bij donkere Nederlanders zonder dat de traditie verloren gaat? Hier had hij volgens mij wel een punt.
Anderzijds heb ik zoiets van, blijf van het feest af. Het is een Nederlandse traditie en laat ons die houden.
Wat vinden jullie? Wel graag respectvol blijven, maar dat lijkt me wel duidelijk