Zwarte piet racistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Zwarte piet racistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:04

http://www.ed.nl/uitcultuur/cultuur/402 ... wijnen.ece

Ik ben gister naar het debat geweest over zwarte piet. En ik vond het eigenlijk wel een interessante discussie, dus vandaar dat ik graag ook jullie meningen wil horen.

Waar het debat min of meer op neer kwam: Zwarte piet is racisme, hij is zwart, heeft kroeshaar en dikke rode lippen, oftewel een verwijzing naar de slavernij en het kolonialisme. Hij is de hulp van een blanke sinterklaas. Daarbij is piet in 1850 in het leven geroepen door een A'damse leraar als middel om de kinderen een beetje bang te maken. Want stoute kinderen werden in de zak meegenomen en goede kregen snoep.

Opzich heb ik het zelf nooit zo ervaren, maar uit de zaal kwamen ook geluiden van donkere mensen en die grepen me best een beetje aan. Zoals een vrouw die in de AH door een kind wordt aangestaard dat vervolgens roept:"Mam help daar is zwarte piet." Ik kan me dus wel indenken dat het voor hun kwetsend kan zijn.

Ikzelf vind er twee kanten aan hebben.
Ik kon me in de mening van Prem vinden. Hij had het over Pim Fortuin en dat we met de tijd mee moeten gaan. We moeten zwarte piet dus niet afschaffen, maar zeep geven, want in Nederland zijn geen schoorstenen meer maar hebben de meeste een cv. Hij moet douchen zodat de roet eraf is. Hoe kunnen we het oplossen dat het geen pijn doet bij donkere Nederlanders zonder dat de traditie verloren gaat? Hier had hij volgens mij wel een punt.

Anderzijds heb ik zoiets van, blijf van het feest af. Het is een Nederlandse traditie en laat ons die houden.

Wat vinden jullie? Wel graag respectvol blijven, maar dat lijkt me wel duidelijk Lachen

Lyonesse

Re: Zwarte piet racistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:07

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:08

Oh ik had de zoekfunctie wel gebruikt, maar daar kwam ie niet bij te staan. Maar dan tem ik even Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:45

Moderatoropmerking:
In het aangehaalde topic is al een paar maand niet meer gereageerd. Er kan in dit topic dus gewoon verder gediscussieerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:54

Ik vind het zwaar overdreven! Dit is een traditie die al heel lang heerst in Nederland. En wat mij betreft houden we die zo. Geven en nemen zullen we maar zeggen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:55

faye schreef:
Ik vind het zwaar overdreven! Dit is een traditie die al heel lang heerst in Nederland. En wat mij betreft houden we die zo. Geven en nemen zullen we maar zeggen.

Mee eens! Ja

Ik vind het zulk gezeur. Dan moeten ook alle mannen met grijze baarden zich gediscrimineerd worden. En wat dacht je van de witte paarden (van de week nog gehoord toen ik in het dorp reed Rolleyes "Kijk! Het paard van Sinterklaas!")

Nee hoor, dit is traditie. Ikzelf heb als kind nooit de link gelegd tussen Zwarte Piet en slavernij. En door Sinterklaas ben ik ook niet negatief gaan denken over donkere mensen. Sterker nog... ik legde die link helemaal niet. Dit is een traditie! Het hoort bij Nederland, het hoort bij onze cultuur.

En als we hieraan toegeven... what's next?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:04

Een van de weinige feesten die in de Nederlandse traditie overeind blijft is Sinterklaas, en nou willen er een paar halve zolen ook die traditie zo vervormen dat het niet meer eigen is. De mensen die discriminatie!!! roepen zouden eens de moeite moeten nemen om de nederlandse historie in te duiken, dan zouden ze er achter komen dat de pieten geen zwarte slaven zijn, maar blanke hulpen die zo zwart zijn geworden door door de schoorsteen te kruipen. (of te minste zo heb ik het ooit geleerd op school) En al zou het niet zijn, het hoort hier, dus wie hier ook wil horen went maar aan deze oer oude hollandse traditie.
Ik vind het echt schandalig dat ze ook in de bijlmer hadden bedacht dat het gekleurde pieten moesten worden. Nee heb geen goed woord voor deze plannen over. Hollands glorie, oer oude liedjes, en een fijne sfeer, moet dat allemaal worden veranderd?

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:09

Black_White schreef:
Een van de weinige feesten die in de Nederlandse traditie overeind blijft is Sinterklaas, en nou willen er een paar halve zolen ook die traditie zo vervormen dat het niet meer eigen is. De mensen die discriminatie!!! roepen zouden eens de moeite moeten nemen om de nederlandse historie in te duiken, dan zouden ze er achter komen dat de pieten geen zwarte slaven zijn, maar blanke hulpen die zo zwart zijn geworden door door de schoorsteen te kruipen. (of te minste zo heb ik het ooit geleerd op school) En al zou het niet zijn, het hoort hier, dus wie hier ook wil horen went maar aan deze oer oude hollandse traditie.
Ik vind het echt schandalig dat ze ook in de bijlmer hadden bedacht dat het gekleurde pieten moesten worden. Nee heb geen goed woord voor deze plannen over. Hollands glorie, oer oude liedjes, en een fijne sfeer, moet dat allemaal worden veranderd?

Ze moeten zich maar aan onze cultuur aanpassen dat is mijn mening.
Straks word alles naar 'hun' aangepast.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:10

Voor ons discriminatie, maar we weten toch dat het niet zo is. De kindjes die nog wel geloven, zullen ook niks van slavernij weten

Simpel toch, niemand heeft er ooit last van gehad....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:11

Als ik de kachel hier schoonmaak ben ik ook zwart, dus als de piet hierdoor komt is hij ook zwart. Al die betutteling is voor niks nodig. Mensen in een slachtofferpositie duwen maakt het allemaal zo veel erger.

Vorige keer was er ook een meneertje die even kwam roepen dat we ooit slavenhandelaars zijn geweest en dat we ons moesten schampen want zijn voor voor voor voor ouders hebben afgezien, als we zo beginnen kunnen we iedere duitser ook een label gaan geven. Maar dat word dan weer niet gedaan, juist slachtofferrol Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-11-08 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:11

Gut, nou dát weer hoor. Slapen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:15

over een paar jaar viert iedereen toch kerstmis Clown

maar ik vind het overdreven, kan me best indenken dat het voor sommige mensen discriminatie is. maar hij komt 1 keer in het jaar, een paar weken hiernaar toe. moet best kunnen.
Kinderen hebben (zoals eerder genoemd in andere post) het slaven idee daar niet bij. zij vinden dat het komt door de schoorsteen. laat ze lekker denken, zwarte pieten zijn ook aardig en niet gemeen zoals vroeger.

aan de andere kant is het wel weer zo met de rode lippen en het "hulpje" van sinterklaas...

het is een beetje dubbel.

ben alleen van mening dat "alles" tegenwoordig door de blanken wordt gezien als discriminatie...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:15

mensen die zoiets zeggen dat zijn de racisten.
We weten allemaal toch wel dat zwarte piet zwart is omdat hij door de schoorsteen komt en daar wordt je nou eenmaal zwart van. Dus ik vind dat ze het verhaaltje maar eens beter moeten uitleggen dan zo'n onzin uitkramen.
Net zoals dat gezeur om die negerzoenen vraag die mensen eens wat ze ervan vinden. Knipoog

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 12-11-08 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:17

ik vind tallemaal maar zeer overdreven zwarte piet hoort erbij het in nederlandse traditie...
nog ff en nederland is straks marokane turke land..

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 17:20

Black_White schreef:

hier sluit ik me helemaal bij aan!
belachelijk dat ze dit nou ook al willen veranderen...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:34

Krijgen we dat weer.

Niks racistisch aan

Er was voor mij als kind -en nu ook nog steeds voor andere kinderen - toch wel een wezenlijk verschil tussen zwarte piet of donkergekleurde mensen. Dat waren/zijn imo twee verschillende entiteiten Haha! Ik heb sowieso zwarte piet nooit als slaaf gezien, gewoon als de hulp van Sinterklaas. Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:39

Wat een onzin zeg.. Rolleyes

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:03

Deze discussie is echt al een triljoen jaar oud en komt ieder jaar terug.
Ongeveer 15 jaar geleden was er al zo´n hype dat zwarte Pieten ineens in allemaal kleuren behalve zwart mochten. Had je dus een groene of blauwe Piet ineens. Daar is iedereen toen van terug gekomen want het leek nergens naar.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:09

Ik ga mijn hele mening niet meer herhalen, als je het wilt weten kijk je maar in het vorige topic Haha! .
Ik ga gewoon de vraag stellen: Is er iemand die door deze zwarte Piet als kind een negatief beeld heeft gekregen over zijn zwarte medemens en er racistische gevoelens door heeft ontwikkeld?
Ik niet hoor. Integendeel, ik vond Piet heel erg leuk en grappig, en zelf had ik wel door dat gewone zwarte mensen geen zwarte Pieten waren(maar dat wel konden worden Haha! ) en ze dus totaal niets hiermee te maken hebben.
Ga jij je kind uitdrukkelijk uitleggen dat Zwarte Piet een slaaf is die goed naar de Sint moet luisteren en stoute kindjes slaat etc, of ga jij je kind vertellen dat Piet de oude Sint een handje helpt en dat ze heel goed met elkaar omgaan, alleen daarin kan je al een groot verschil maken.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:15

Ja tuurlijk, alsof een kind van een of 2-3 gaat denken oh sinterklaas is blank de pieten zijn zwart dus zijn het zijn slaven.

Komop zeg, nog even en wij nederlanders hebben helemaal niks meer te zeggen.
Schaf dan gelijk alles af, de kerst bv omdat de kerstman een dikke man is, wie weet hoe de gezette mensen zich voelen.
Je gaat je als nederlander bijna gediscrimineerd voelen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 19:17

je zag toch overduidelijk dat het gewoon geschminkte bleekscheten waren. Ik heb nog nooit de link gelegd tussen een neger en zwarte Piet als kind.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:32

Jeetje zeg, wat een bull sh*t....
Vind dit net zo "racistisch" als het woord "blanke vla"...
Voor mij valt dit onder dezelfde onzin als dat gedoe met negerzoenen Rolleyes

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:18

alleen omdat je iets zwart noemt is het toch geen discriminatie!

het is pas discriminatie als je bewust onderscheid gaat maken zodat je de één om wat voor manier dan ook in het nadeel brengt.

Wat is er in hemelsnaam nadelig aan een stel hulpen van sinterklaas "zwarte piet" te noemen. Ok, er zijn mensen in de wereld die ook donker van huidskleur zijn, maar dat heeft er toch niks mee te maken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:28

Duke schreef:
faye schreef:

Mee eens! Ja

Ik vind het zulk gezeur. Dan moeten ook alle mannen met grijze baarden zich gediscrimineerd worden. En wat dacht je van de witte paarden (van de week nog gehoord toen ik in het dorp reed Rolleyes "Kijk! Het paard van Sinterklaas!")

Nee hoor, dit is traditie. Ikzelf heb als kind nooit de link gelegd tussen Zwarte Piet en slavernij. En door Sinterklaas ben ik ook niet negatief gaan denken over donkere mensen. Sterker nog... ik legde die link helemaal niet. Dit is een traditie! Het hoort bij Nederland, het hoort bij onze cultuur.

En als we hieraan toegeven... what's next?

Idd, de negerzoen is al verboden. Straks volgen de jodekoeken en de blanke vla. Of wat dacht je van de elven (lilliputters) van de Kerstman. Voelen die zich ook achtergesteld?

Tjonge waar iemand zich al dan wel niet druk overmaakt.
Ook ik heb nog nooit de link gelegd met zwarte pieten en slavernij. Juist dankzij mensen die dit iedere keer weer oprakelen krijg je dit soort gezeur.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:35

Slapen
Ik denk dat er weinig zwarte mensen zijn die zich druk maken om het fenomeen zwarte piet. En voor diegene die zich wel gediscrimineerd voelen: doe niet zo bekrompen zeg! Haha!
En een negerzoen heet voor mij nog gewoon negerzoen! Doorgeslagen flauwekul om daar een punt van te maken Vork