'Linkshandige mensen zijn vaker onzeker'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Linkshandige mensen zijn vaker onzeker'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:24

www.nu.nl

Linkshandige mensen zijn vaker zenuwachtig en onzeker over hun acties, dan rechtshandigen. Dat blijkt uit een studie van Britse wetenschappers.

De onderzoekers van de University of Abertay Dundee hielden een enquête, waarbij tientallen linkshandige en rechtshandige mensen vragen moesten beantwoorden over levensopvatting en de manier waarop ze met kritiek omgingen.

Na afloop bleek dat linkshandige deelnemers zich veel vaker herkenden in stellingen zoals 'Ik ben vaak bang om fouten te maken' en 'Het doet me pijn als andere mensen kritiek op me hebben, of me een standje geven'.

Dominant

Volgens de wetenschappers heeft die onzekerheid mogelijk te maken met de manier waarop de hersenen van linkshandigen werken. Bij mensen die voornamelijk links georiënteerd zijn, is de rechterhelft van het brein dominant. Dat hersengebied wordt ook geassocieerd met het verwerken van negatieve emoties en het vermogen om impulsen in bedwang te houden.

"Linkshandigen hebben meer de neiging tot zenuwachtigheid als ze iets gaan doen", zegt hoofdonderzoekster Lynn Wright deze week in het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. "Rechtshandigen beginnen vaker gewoon aan iets."

Nieuwe ervaringen

Maar ondanks de gevoeligheid voor kritiek en stress blijken linkshandigen zich in het dagelijks leven niet terughoudender op te stellen dan rechtshandigen. Bij de enquête reageerden de linkshandige deelnemers net zo enthousiast op stellingen zoals 'Ik hou ervan om nieuwe ervaringen te ondergaan' en 'Ik neem vaak een beslissing op gevoel'.

De resultaten van het onderzoek kunnen volgens Wright dan ook niet worden gebruikt om iemands persoonlijkheid te voorspellen, maar geven vooral inzicht in de verschillende manieren waarop linkshandige en rechtshandige mensen emoties verwerken.

Lijstjes

Wright - die zelf ook linkshandig is - gelooft dat de meeste linkshandigen al vroeg leren omgaan met hun neiging tot onzekerheid. "Ze houden er meestal van om lijstjes te maken en dingen op te schrijven om hun stress te verzachten", zegt ze. "Ik herkende dat ontzettend."

--

Ja, ik ben dus linkshandig en kan me hier eigenlijk ontzettend in herkennen! Ik ben dus ook snel onzeker en ga soms lijstjes maken om iets van me af te schrijven of omdat ik bang ben iets te vergeten Haha!

Zijn er nog meer mensen die zich hier in herkennen? Of juist niet?

Mizoan

Re: 'Linkshandige mensen zijn vaker onzeker'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:26

Helaas herken ik mezelf hier ook in.... mijn ex is ook links en die herken ik hier totaal niet in

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:28

Ja ik ben zelf ook een extreme linkshandige Haha!
zie er wel wat in jah,

Nog meer mensen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:32

Uit een ander onderzoek kwam naar voren dat linkshandige mensen beter ruimtelijk en technisch inzicht hadden en vaker een baan hadden als (bouw)technisch tekenaar of computerprogrammeur.

Bij mijn man op het werk waren (2 jaar terug ofzo) van de 30 programmabouwers er 9 linkshandig.
Dat is best veel als je ziet hoeveel procent van de mannen linkshandig zijn.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:33

Haha, ik maak ook altijd lijstjes van alles en nog wat. (dagschema/ als ik op wedstrijd ga/ vakantie etc)

En ik ben linkshandig dus wat mij betreft klopt het wel!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:33

Ik herken me wel enigszins in dat onzeker maar ik ben rechtshandig Nagelbijten / Gniffelen Alleen is natuurlijk wel de vraag in hoeverre het "toeval" is dat er meer onzeker linkshandige dan rechtshandige mensen meededen aan dit onderzoek. Zo was er ook eens een onderzoek naar of linkshandige vrouwen eerder borstkanker kregen dan rechtshandige. Antwoord hierop bleek ja te zijn maar aangezien rechts en linkshandig niks te maken heeft verder met het krijgen van borstkanker is het daarbij ook nog maar de vraag in hoeverre dit onderzoek te vertrouwen is Knipoog
Neemt niet weg dat ik dit een leuk onderzoek vind Lachen Lijstjes maken doe ik trouwens ook heeeeel veel Huilen van het lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:34

Ik herken mezelf er ook wel in ja. Vooral het lijstjes maken doe ik wel. Maar dat doet mijn vriend ook en die is toch echt rechtshandig Haha!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:34

Haha ik ben rechts, maar toch herken ik me hier in. Ook die lijstjes enzo Haha!

Ik ga dit stukje even doorsturen naar mn vriend, die is ook links!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:40

Volgens mij is dat sowieso wel een vrouwen-ding, dat lijstjes maken. Misschien vergeten we wel meer ofzo Huilen van het lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:42

Ach, er is een positieve correlatie tussen linkshandigen en verhoogde kans op presidentschap. Maakt weer wat goed
Laatst bijgewerkt door lesilla op 04-11-08 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:43

ben ook links, en herken er ook wel veel van!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:47

_Tara_ schreef:
Ik herken me wel enigszins in dat onzeker maar ik ben rechtshandig Nagelbijten / Gniffelen Alleen is natuurlijk wel de vraag in hoeverre het "toeval" is dat er meer onzeker linkshandige dan rechtshandige mensen meededen aan dit onderzoek. Zo was er ook eens een onderzoek naar of linkshandige vrouwen eerder borstkanker kregen dan rechtshandige. Antwoord hierop bleek ja te zijn maar aangezien rechts en linkshandig niks te maken heeft verder met het krijgen van borstkanker is het daarbij ook nog maar de vraag in hoeverre dit onderzoek te vertrouwen is Knipoog
Neemt niet weg dat ik dit een leuk onderzoek vind Lachen Lijstjes maken doe ik trouwens ook heeeeel veel Huilen van het lachen

Je maakt hier wel een foutje hoor, dit en dat van ts is een correlationeel onderzoek. Dat betekent dat er een verband word gezien, zonder dat er uitspraak mag gedaan worden naar de oorzaak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:49

katiavl schreef:
Ach, linkshandigen hebben meer kans op presidentschap. Maakt weer wat goed

Mooi, dan ga ik nu alvast campagne voeren Haha!

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:52

En ook ik herken het... wilde haast zeggen 'nee hoor!' maar toen ik er even over nadacht kwam ik tot de conclusie dat het ook voor mij geldt!
Eerst maakte ik nooit lijstjes, tegenwoordig wel veel.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:58

Ik ben ook erg onzeker, maar ik ben rechtshandig.
Wel heb ik mijn onzekere karakter van mijn ouders (vooral mijn moeder) en die waren allebij linkshandig. Dusja Haha!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:01

katiavl schreef:
_Tara_ schreef:

Je maakt hier wel een foutje hoor, dit en dat van ts is een correlationeel onderzoek. Dat betekent dat er een verband word gezien, zonder dat er uitspraak mag gedaan worden naar de oorzaak.

Maar hier wordt toch gezegd dat linkshandigen vaker onzeker zijn? In dat andere onderzoek waar ik het over had werd gezegd dat linkshandige vrouwen vaker borstkanker kregen. Ik zie het verschil niet Bloos

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:07

Nog een linkshandige die zich er in herkent.

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:09

wat een bullsh*t.... typisch weer een geval van in hokjes plaatsen...

mensen die dit onderzoeken hebben veel te veel vrije tijd...

en nee, ik voel me niet aangesproken,,,, ik ben rechts...Lachen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:12

koetjes schreef:

Tja het is natuurlijk wel grappig om te lezen maar ze hadden hun tijd ook wel in nuttigere onderzoeken kunnen stoppen Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:18

_Tara_ schreef:
koetjes schreef:

Tja het is natuurlijk wel grappig om te lezen maar ze hadden hun tijd ook wel in nuttigere onderzoeken kunnen stoppen Ja

Het is vaak een opstapje, je neemt iets waar en dan zoek je verder.
Stel je voor dat je een mama bent, en na het zien van een actie film beginnen jou kinderen met elkaar te vechten.
Nu gaat er een Pling en je kijkt of dit meer voorkomt.

En dan kan je een verband leggen: kinderen worden meer agressief bij het zien van gewelddadige tv. Maar die gewelddadige tv kan de oorzaak zijn maar moet niet. (Dat is het onderzoeksniveau van ts)

En als je het echt wil bewijzen ga je experimenteel onderzoek doen in een labo.

Maar door de media word er gedaan alsof dit de oorzaak is. Snap je Haha!

Dus de stelling zegt niks over dat linkshandige meer borstkanker krijgen, maar dat ze gewoon veel linkshandige met borstkanker hebben gezien toen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:41

Dan haalde ik inderdaad twee dingen door elkaar Ja

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:40

Hmm, ik ben toch echt rechtshandig. Clown

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:10

Een echte rechtshandige ben ik. Haha! Haha! Clown

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:14

Tja, ik kan me er wel een beetje in herkennen. (ben dus ook links) Maar eigenlijk lijkt me het allemaal een beetje toevallig.

Ook omdat er gezegt word dat het onderzocht is onder een aantal tientallen mensen.. Dat is vrij weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:17

Ik herken het ook wel een beetje. Als ik wat ga doen dan wil ik van te voren graag al weten of het goed gaat en dat alles voor elkaar is. Over de impulsen in bedwang houden, vooral als kind was ik enorm driftig.
Terughoudend en onzeker ben ik niet.