moet het even kwijt (over de zorg)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

moet het even kwijt (over de zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:40

Ik werk nu al 2 jaar met redelijk veel plezier in de zorg maar er zijn steeds meer dingen die me gaan tegenstaan en ben nu dan ook op zoek naar ander werk (over reden mag ik niet uit wijden).
Ik kan me er zo kwaad om maken dat de overheid steeds maar geld naar het buitenland brengt voor oorlogen of arme mensen terwijl er in Nederland zoveel mensen zijn die naar de voedselbank moeten of zo zuinig moeten leven dat kinderen in te kleine kleren lopen en blij zijn als ze wat nieuws krijgen.
Ouderen zitten tegenwoordig in een kamertje van 3 bij 3 en worden 1 x in de week gewassen.
Zo wil je je vader of moeder die altijd hard gewerkt heeft toch niet tot zijn of haar einde laten komen???!!!
Over moet bezuinigd worden of er lopen op de werkvloer mensen die geen hart hebben voor de medemens maar verplicht zijn te solliciteren en in de zorg worden aangenomen wegens tekorten.
Resultaat koffie drinken en roken is belangrijker dan wassen en de helpende hand bieden.
Als je dan al mensen heb die wel met plezier werken dan kunnen ze vaak de werkdruk niet aan met als resultaat ziekte.
Ook wij hebben weer te horen gekregen dat we moeten bezuinigen, onze gasten komen al zo weinig buiten hoe kan dat ook anders als je alleen staat en er voor de rest protocollen zijn dat ze niet alleen op de groep mogen blijven???
Het valt me op dat er tegenwoordig (al zal dat vroeger ook wel zo geweest zijn) niet meer naar de clienten worden gekeken terwijl dat wel is wat de instelling vaak naar buiten toe uitstralen.
Resultaat clienten worden op groepen geplaatst waar ze binnen een half jaar weer moeten vertrekken, dat betekent weer spanning.
Er is enige tijd geleden een campagne geweest over een oude vrouw die in bh en onderbroek op tv stond te zeggen dat Annie? weg moest omdat ze te duur was en ze nu zoveel onbekende mensen zag die haar waste enz dat ze zich net zo goed gelijk voor heel nl kon uitkleden.
Waarom doet de overheid hier niets mee maar bedenken ze steeds meer dingen waar ze totaal geen verstand van hebben.
Ze weten niet hoe het er op de werkvloer aan toe gaat, maar wat ik me dan ook afvraag waar zijn hun ouders?? zouden die ook zitten in een kamer van 2 bij 2 die 1 x in de week worden gewassen doordat zij weer bedacht hadden dat ze maar moesten bezuinigen in de zorg!!!
Er is nog zoveel wat ik zou willen zeggen maar zie alweer dat het een steeds langer verhaal word, ben het alleen zo zat dat ik het even van me af moest typen.
Sorry als het een beetje warrig overkomt……

binkyl0ver

Re: moet het even kwijt (over de zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:44

Je heb harstikke gelijk !! Bij ons is het precies hetzelfde, en ik wordt er moe van!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:58

bij ons is het precies zo, ik geef je helemaal gelijk...eigenlijk zouden die hoge heren eens een week met ons mee moeten werken/lopen...dan kunnen ze zien wat ze allemaal doen en waar de clienten dus de dupe van worden...(ik werk met verst. gehandicapten)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:00

Amen Afgod en dit is exact de reden waarom ik er na bijna 5 jaar mee ophoud. Ik wil niet langer op deze manier werken. Ik werk dan weliswaar in de thuiszorg, maar de uitdaging is eraf.

lammie2701 schreef:
bij ons is het precies zo, ik geef je helemaal gelijk...eigenlijk zouden die hoge heren eens een week met ons mee moeten werken/lopen...dan kunnen ze zien wat ze allemaal doen en waar de clienten dus de dupe van worden...(ik werk met verst. gehandicapten)

En dan vooral waar we tegenaan lopen dankzij hoger hand.
Laatst bijgewerkt door Onali op 02-11-08 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:01

ik vind het ook schandalig. Zou er niet aan moeten denken om in zo'n huis te moeten gaan wonen..

Alleen als iedereen ontslag neemt of krijgt, wat gebeurt er met de ouderen van nu en ONZE toekomst..?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:05

AMEN! Het zijn altijd de minima en hulpbehoevende die erop achteruit gaan, nooit de mensen met de topinkomens. Daar willen ze niet naar kijken want daar vallen ze in Den Haag zelf ook onder.
Lang leve Nederland, al vraag ik me af of het ergens anders beter is.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:08

@Lammie: idd jammer dat ze daar allemaal te lui voor zijn en er liever over blijven praten.

@indianLady: ik ga weg bij verstandelijk gehandicapten en juist in thuiszorg via PGB werken. Clown

@Ladygiroc: wat er met de ouderen gebeurt, volgens mij kunnen die het niet slechter krijgen.
Voor onze toekomst als ik daar over na ga denken denk ik dat ik zelf 'gek' word.

@mellamoshan: je heb wel gelijk wat betreft de inkomens.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:09

IndianLady schreef:
Amen Afgod en dit is exact de reden waarom ik er na bijna 5 jaar mee ophoud. Ik wil niet langer op deze manier werken. Ik werk dan weliswaar in de thuiszorg, maar de uitdaging is eraf.

lammie2701 schreef:

En dan vooral waar we tegenaan lopen dankzij hoger hand.

dat bedoelde ik ook juist...ze willen bezuinigen en bezuinigen enz. en de clienten worden er zwaar de dupe van...en door al die vacaturestops is het onmogelijk om de tekorten op te vullen en dan zit je dus vaak met stagiaires of invalkrachten die geen rolstoelgebruikende clienten mogen verzorgen en dat komt dan nog eens extra bij jou op je schouders...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:19

Ik, omdat ik dus in de thuiszorg zit, loop tegen het feit aan dat ik niet al te lang bij iemand mag blijven. Is die persoon dus ziek en ik moet wachten op de ha/hapost omdat de client de deur niet open kan doen, moet ik daar weg want ik heb nog meer clienten. De ene client krijgt alles vergoed, wat 9 van de 10 keer helemaal onnodig is, en de andere client waarbij het wel degelijk nodig is krijgt het niet. Frustraties alom.

Nu ook mijn moeder heeft borstkanker, is 2 keer geopereerd en krijgt chemo. Mijn vader werkt gewoon 40 uur in de week. Nu hebben ze het ook niet aangevraagd omdat we het antwoord al weten, maar mochten ze het dus doen krijgen ze dus geen Huishoudelijke Hulp vergoed. Waarom niet? Nou mijn vader kan dat toch naast zijn 40 urige werkweek toch doen? Het feit dat hij dus fulltime werkt en de ballen verstand heeft van huishouding maakt niet uit.

Ze hebben 2 uit huis wonende kinderen waarvan ik het verst. Ook al zou ik willen mn broer en ik hebben ook onze banen en leven en wij kunnen dus ook niet even een heel huishouden erbij doen. Mn ouders hebben nu dus 1 keer per week een particulier iemand en mn moeder kan gewoon koken en kleine taken doen, maar het gaat om het principe.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:32

Onze vader zat in een bejaardentehuis op een groep.
Hoeveel gevechten ik hier wel niet heb gehad dat wil je niet weten. Het meeste personeel wil wel maar kan niet of durft niet.
Bang dat ze ontslagen zullen worden.Zo ben ik bijna 3 jaar bezig geweest tot 16 oktober toen is onze vader gestorven.
Er is zelfs een brief naar het ministerie gestuurd. Antwoord terug met een folder waar je een klacht in kunt dienen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:07

Ik ben het helemaal met je eens NoGo! Dat heb ik gemerkt bij mijn oma in de bejaardentehuis en bij mijn broer in een woonvorm voor gehandicapte mensen.
De overheid mag daarin wel eens aangepakt worden!

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:24

Ik werk ook met mensen met een beperking en ook ik kom tegen mezelf wel eens tegen door de enorme werkdruk.Sta alleen op 9 bewoners die ook graag aandacht willen wat ik ze tot mijn grote frustatie niet kan geven omdat er gewoon weg geen tijd is! Waar het allemaal om draaid is GELD. Maar waar ik me heel erg om verbaast is dat er wel geld is voor cursussen voor het personeel. Nu moet ik weer een cursus profecineel werken volgen,dit wordt dus uit een ander potje betaald,krijgen ze subsidie voor. Hoe krom zit de zorg in elkaar? Toch blijf ik het werk leuk vinden,doe het inmiddels al 20 jaar.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:35

NoGo schreef:
Ik werk nu al 2 jaar met redelijk veel plezier in de zorg maar er zijn steeds meer dingen die me gaan tegenstaan en ben nu dan ook op zoek naar ander werk (over reden mag ik niet uit wijden).
Ik kan me er zo kwaad om maken dat de overheid steeds maar geld naar het buitenland brengt voor oorlogen of arme mensen terwijl er in Nederland zoveel mensen zijn die naar de voedselbank moeten of zo zuinig moeten leven dat kinderen in te kleine kleren lopen en blij zijn als ze wat nieuws krijgen.
Ouderen zitten tegenwoordig in een kamertje van 3 bij 3 en worden 1 x in de week gewassen.
Zo wil je je vader of moeder die altijd hard gewerkt heeft toch niet tot zijn of haar einde laten komen???!!!
Over moet bezuinigd worden of er lopen op de werkvloer mensen die geen hart hebben voor de medemens maar verplicht zijn te solliciteren en in de zorg worden aangenomen wegens tekorten.
Resultaat koffie drinken en roken is belangrijker dan wassen en de helpende hand bieden.
Als je dan al mensen heb die wel met plezier werken dan kunnen ze vaak de werkdruk niet aan met als resultaat ziekte.
Ook wij hebben weer te horen gekregen dat we moeten bezuinigen, onze gasten komen al zo weinig buiten hoe kan dat ook anders als je alleen staat en er voor de rest protocollen zijn dat ze niet alleen op de groep mogen blijven???
Het valt me op dat er tegenwoordig (al zal dat vroeger ook wel zo geweest zijn) niet meer naar de clienten worden gekeken terwijl dat wel is wat de instelling vaak naar buiten toe uitstralen.
Resultaat clienten worden op groepen geplaatst waar ze binnen een half jaar weer moeten vertrekken, dat betekent weer spanning.
Er is enige tijd geleden een campagne geweest over een oude vrouw die in bh en onderbroek op tv stond te zeggen dat Annie? weg moest omdat ze te duur was en ze nu zoveel onbekende mensen zag die haar waste enz dat ze zich net zo goed gelijk voor heel nl kon uitkleden.
Waarom doet de overheid hier niets mee maar bedenken ze steeds meer dingen waar ze totaal geen verstand van hebben.
Ze weten niet hoe het er op de werkvloer aan toe gaat, maar wat ik me dan ook afvraag waar zijn hun ouders?? zouden die ook zitten in een kamer van 2 bij 2 die 1 x in de week worden gewassen doordat zij weer bedacht hadden dat ze maar moesten bezuinigen in de zorg!!!
Er is nog zoveel wat ik zou willen zeggen maar zie alweer dat het een steeds langer verhaal word, ben het alleen zo zat dat ik het even van me af moest typen.
Sorry als het een beetje warrig overkomt……

Helemaal mee eens, ik heb er een brief over gestuurd naar de minister over de zorg van een zorgcentrum waar mijn opa verbleef. Ik zit nu in Duitsland maar ik heb informatie gekregen over waar ik een fikse klacht kan indienen en dat doe ik ook. De groepsleidsters zwemmen in de drukte en 2 lagen daarboven ontvangt het geld...

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:38

Ik werk dan wel niet in de zorg maar ik sluit me hier wel bij aan.
Bakken met geld verdwijnen naar het buitenland terwijl er zoveel hulp nodig is in eigen land.
Bezuinigen? Doe maar weer bij de zorg. Boos!
Het is werkelijk waar van de zotte.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:49

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Er is tegenwoordig gewoon geen tijd meer voor menselijkheid in de zorg.
Maar zo worden de meeste stageres in de zorg dus ook "opgevoed".
Ik heb meerdere vriendinen die in de zorg werken en dagelijks tegen het probleem oplopen dat ze geen tijd hebben of geen tijd mogen besteden aan "menselijkheid"
Eén van die vriendinnen liep stage bij een verzorgingstehuis en werd onterecht als onzeker bestempeld.
En waarvoor? Omdat ze aan de cliënt die ze waste vroeg of ze hem niet zeer deed.
Ik vind het een doodnormale vraag om erachter te komen of de persoon de wasbeurt wel als prettig ervaart, maar dat werd daar dus anders gezien. Er was gewoon geen plaats voor haar menselijkheid.

Zoals de zorg nu is, mogen ze mij een spuitje geven als ik niet meer op mezelf kan wonen.
Ik zou het niet zien zitten om weggestopt te worden in zo'n tehuis waar geen tijd is voor een praatje en dat je maar aan je lot over word gelaten, omdat er weer eens bezuinigd is en er maar 1 persoon de hele afdeling moet verzorgen.

Een vriendin van mij heeft eens een verhaal herschreven van iets wat ze wel eens gelezen had. het heeft wel wat met dit onderwerp te maken.
voor de mensen die er intresse in hebben: De Oude Tang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:55

ik ben door deze dingen in de zorg gestopt, ook omdat ik het zelf niet meer aankon.

Ik werkte in zorgcentra en ben daar aangenomen als gastvrouw ( ik werkte op de huiskamers) op mijn afdeling zaten 50 bewoners waarvan alle dementie in ver gevorderd staium zaten. We waren eerst met 4 gastvrouwen, maar er was te weinig geld..ik ben als enige overgebleven om ervoor te zorgen dat 50 mensen eten/drinken aanspraak etc hadden. dan moet je nagaan at de helft van de bewoners niet zelfstandig kon eten en ik dus moest helpen.

en toen werd het nog erger er waren te weinig verzorgenden..ik heb mijn helpende welzijn diploma dus ik moest ook mensen gaan wassen etc..maar de 50 bewoners die op hun eten zaten te wachten? ik had het zo druk en ging er zelf aan onderdoor en huilde elke avond omdat ik diie mensen zo graag wilde helpen maar het niet kon. toen ben ik gestopt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:07

Helemaal gelijk.

Vind het al jaren zonde hoe overheidsgeld wordt gebruikt voor kunst en ontwikkelingshulp (waar het geld niet bij de juiste mensen terecht komt) terwijl oma en opa géén hulp krijgen die ze nodig hebben.

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:10

Het kan ook anders!!!!
Ik werk op een pg afdeling in een kleinschalige woning. Dit houd in dat er 6 bewoners op de groep wonen en allemaal hun eigen kamer en badkamer hebben.
Ik sta wel alleen op de groep, maar heb tijd genoeg om een praatje te maken en persoonlijke aandacht te geven aan deze bewoners.
Tuurlijk is het bij ons ook weleens druk en zou je het liefs hard weg willen lopen, maar dit komt zelden voor!!!
Familie is over algemeen erg te vreden over de zorg die geleverd wordt. En er komen nauwelijks klachten binnen.
Ik werk in een gewoon verpleeghuis die het gewoon anders aanpakt en echt naar de bewoners en personeel kijkt!!
Ik ben blij dat het ook zo kan!!

Groetjes Coby

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:11

Volgens mij zijn er nog niet echt veel van die verpleeghuizen of wel? Hoor namelijk vaak alleen de standaard ''verpleeghuizen'',

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:13

Ik herken je verhaal heel erg!
Ik werk bij thuiszorg groningen (ja die met die financiele problemen ja...) en het werk is er niet leuker op geworden.
Een kleinschalige groep is erg leuk, echt nog tijd voor de bewoners (schoonmoeder werkt daarmee) Maar een groter verzorgingstehuis kost tijd heel veel geld... en dus geen praatje meer met de bewoners. Alles moet snel, snel, snel... Kwantiteit voor kwaliteit helaas.. met dank aan de hogere heren! Boos!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:16

ik werk nog niet lang in de zorg. maar wel lang genoeg om te zien dat we veel te weinig krijgen van de overheid.
ze zien het volgens mij echt als liefdadigheids werk. en dat is het misschien ook wel maar ik wil ook graag een bord eten savonds en een fatsoenlijke boterham op mijn bord.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:18

Hoeveel verdien je ongeveer in de zorg? 1400?

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:28

Welshcobfan schreef:
Hoeveel verdien je ongeveer in de zorg? 1400?

Dat ligt eraan onder welke CAO je valt. Ik val onder de CAO Geestelijke gezondsheidszorg en ik verdien meer dan dat. Daarnaast is er natuurlijk een heel stelsel aan functie's en bijbehorende salarissen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 15:59

nou ik zit nu te overwegen om de zorg uit te gaan...nou ja de zorg uit, ik bedoel dan een andere vorm van zorg waar ik in wil gaan proberen te werken namelijk iets met dieren...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:02

Ik ook, vind het alleen jammer dat het weer een opleiding is van 4 jaar. Ik ga in januari naar de open dag om te kijken wat de opleiding bied en wat ze vragen.