Lichtgevende kat gecreëerd voor genetisch onderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 11:55

Citaat:
Uitgegeven: 24 oktober 2008 11:02
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2008 11:03

AMSTERDAM - Amerikaanse wetenschappers hebben doormiddel van genetische manipulatie een groen fluorescerende kat gecreëerd. Het experiment moet bewijzen dat gentherapie veilig kan worden gebruikt bij de behandeling van erfelijke ziektes.

De kat met de naam 'Mr Green Genes' is geboren in het Audubon Nature Institute in New Orleans. Onderzoekers hebben voor de geboorte van het dier een fluorescerend gen van kwallen toegevoegd aan zijn DNA, zodat sommige delen van zijn lichaam nu groen oplichten in het donker.

Bij daglicht ziet de kat er exact hetzelfde uit als zijn soortgenoten die niet genetisch gemanipuleerd zijn. Het dier is volgens de wetenschappers volledig gezond en het experiment lijkt daarmee geslaagd.

Onschadelijk

"We wilden zeker weten dat we veilig een gen konden injecteren in een levende cel om het zich daarna te laten vermenigvuldigen", zegt hoofdonderzoeker Betsy Dresser op de website van de Amerikaanse nieuwszender MSNBC. " Het groen fluorescerende gen hebben we toegevoegd om te kunnen controleren of de techniek succesvol was. Het is totaal onschadelijk voor het dier."

Op het eerste gezicht geven alleen de neus ogen en oren van de kat licht. Maar volgens Dresser komt dat door de vacht van het dier. "Als je zijn vacht zou wegscheren, zou zijn hele lichaam oplichten."

Mensen

Het experiment met de kat kan volgens de onderzoekers mogelijk ooit leiden tot genetische behandelingen voor mensen met erfelijke ziektes. Dresser kan zelfs al een voorbeeld geven.

"Gezonde mensen hebben genen die insuline produceren. Als we die ooit kunnen injecteren bij mensen met suikerziekte, dan kunnen we hen genezen."

BRon: www.nu.nl

Dus....
Moet zeggen dat ik die naam wel gewéldig vind!

Mindfields

Re: Lichtgevende kat gecreëerd voor genetisch onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:57

En hoeveel katten zijn er al gestorven voordat het een keer wel goed ging en het experiment geslaagd was? Ik heb hier moeite mee...hopelijk gaat het echt mensenlevens redden dan....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 12:03

Begrijp met niet verkeerd, ik vind het ook echt van den zotte, ik moest alleen wel vreselijk lachen om de naam van het beestje...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:07

Ik snap het nut hier nooit zo van...

Dat het met deze genen wel lukt, wil niet betekenen dat het met andere genen ook lukt. Dus waarom (in mijn ogen) nutteloze kermisattracties creeeren terwijl je beter gelijk aan de slag kan gaan met de problemen die er al liggen?

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:07

Ik zie het nut ook niet..
Maar moet eerlijk bekennen dat ik wel heeeeeel benieuwd ben naar een foto..

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:10

En ik de eerste paar zinnen maar denken dat het om veiligheid van katten in het verkeer was Dromen Dat je ze beter zag en ze daardoor niet aanrijd...Nee, ben nog niet wakker Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:43

bromfiets schreef:
Dat het met deze genen wel lukt, wil niet betekenen dat het met andere genen ook lukt.

Nee, maar het maakt het wel een stuk waarschijnlijker! Bovendien is dit buitengewoon veel aangenamer voor de kat, want in principe verstoort deze eigenschap, hoe raar ook, het leven van de kat niet.
Wat met een afwijkende insulineproductie bv wel het geval is - daar wordt een kat gewoon ziek van.

Ik vind het vanuit wetenschappelijk oogpunt in elk geval volkomen begrijpelijk:
- het is een eigenschap waarvan je echt zeker weet dat katten 'm niet van zichzelf hebben
- hij is makkelijk te detecteren
- in principe niet belemmerend voor de kat
- je krijgt zicht op de procedure en eventuele problemen.

Hoe frustrerend het soms ook is, je moet bij onderzoek als dit niet alles in 1 keer willen oplossen, want dan is de kans op fouten te groot en heb je uiteindelijk alleen maar meer problemen. Kleine stapjes dus. En ook al is dit misschien een beetje een rare toepassing, gentherapie voor ernstige erfelijke aandoeningen lijkt mij een goed doel.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:20

Ben ik met je eens Shadow, alleen wisten ze dat al na de muizen met oren op hun rug en andere vreemde creaties.

In mijn ogen maken ze dus iedere hetzelfde kleine stapje, zonder verder te gaan naar het uiteindelijke doel. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:21

Ik kan dat echt niet beoordelen vanaf een krantenbericht.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:22

Ik ook niet, maar ik heb wat achtergrondinfomatie dankzij mijn schoonfamilie die hier erg mee bezig zijn. Lachen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:13

Maar ja, er is ook geen mens die zich aanbied om zoiets te doen. Begrijp me niet verkeerd, ben een dierenvriend hoor.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:30

Die zijn er wel, maar het is wettelijk bepaald dat dit soort dingen eerst op dieren getest moeten worden Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:21

In dit geval kan het natuurlijk niet op mensen getest worden Lachen Want dan moet het op embryo's gedaan worden en dat kan niet omdat die daarover nog niet kunnen beslissen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:46

Heb je gelijk in Ja Daar heb ik niet bij stil gestaan... (En dat is weer een discussie op zich.)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:51

Het is in ieder geval wel een mooi begin om diabetespatiënten (hopelijk) ooit te kunnen genezen. Zou toch super zijn? Lachen Maar ja.. vind maar eens een gek die zich aanbied.. Hmm blijf erbij dat we grote criminelen moeten nemen om andere levens te redden die niét anderen afslachten, maar dat is een discussie apart.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:00

Tja, ik vind het maar niks. Er is teveel gerommel met de natuur, kan het ons wel bij veel verschillende soorten zaken helpen, maar toch zouden ze met sommige dingen verstandiger om moeten gaan en zouden ze ergens een grens moeten trekken. Als ik mijn mening helemaal hier uiteen zou moeten zetten, dan ben ik nog wel even bezig, dus hier houd ik het op het moment bij. Maar ja...vind het dus maar niks .

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:17

rommelen met de natuur doen we allemaal al.. elk medicijn is ontstaan door rommelen met de natuur!

Ookal lijkt deze stap raar en nutteloos, tzt zal het belang ervan wel echt duidelijk worden!

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:19

Machie schreef:
rommelen met de natuur doen we allemaal al.. elk medicijn is ontstaan door rommelen met de natuur!

Ookal lijkt deze stap raar en nutteloos, tzt zal het belang ervan wel echt duidelijk worden!

Precies zo'n reactie had ik al verwacht Rolleyes .
SorayaDL schreef:
sommige dingen verstandiger om moeten gaan en zouden ze ergens een grens moeten trekken.

Bekijk deze zin nog maar eens goed Knipoog . Daarnaast komen de uiteindelijke successen naar voren, de dingen die ze er eerst voor moeten doen in onderzoek vertellen ze niet, naar dat antwoord moet je zelf gaan zoeken (en mensen sluiten daarnaast liever de ogen voor sommige dingen). Daarnaast komen er net zoveel slechte dingen uit, of beter verwoord, worden er verkeerde dingen mee gedaan Knipoog .

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:22

voor medische doeleinden ben ik het tot bepaalde hoogte wel eens.
Alhoewel ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om langs zo'n laboratorium te lopen.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:32

Ik vind het aan de ene kant wel oke, voor de wetenschap..
Maar ik ben wel tegen dierentesten als de beesten echt lijden!
Je weet idd niet wat er gebeurd is met misschien vorige katten, maar als het de mensen beter kan maken, of daar in kan helpen.....
Hier paar foto's van Mr. Green Genes + filmpje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

http://video.yahoo.com/watch/3772246/10347793

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:01

SorayaDL schreef:
Als ik mijn mening helemaal hier uiteen zou moeten zetten, dan ben ik nog wel even bezig, dus hier houd ik het op het moment bij.

Jammer dat je het niet uit wilt leggen, want juist van waarom je dit vindt kunnen mensen leren. Misschien dat jij goede redenen hebt die anderen nog niet bedacht hebben.
Maar persoonlijk vind ik reacties die alleen maar zeggen dat je het zo vindt, zonder uitleg, niet zo heel erg veel toevoegen, vooral niet met de tweede reactie (die een beetje verongelijkt overkomt) erachter aan.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:14

@Shadow0: De reden waarom ik het hier niet op Bokt wilde uitleggen, is omdat in mijn ervaring op deze site, mensen er toch geen boodschap aan hebben. Maar mijn mening wilde ik wel graag hierover geven. Dat is ook wat jij deed, verder voeg jij ook niet veel toe. En hoezo vind je die 2e reactie verongelijkt overkomen?? Mensen sluiten nu eenmaal hun ogen voor bepaalde zaken, die toch algemeen bekend zijn, en besteden de meeste energie liever aan andere zaken. Of ze zoeken voor zichzelf een excuus om hetgeen wat er gebeurt te rechtvaardigen, terwijl veel zaken ook anders kunnen.

Maar een reden waarom ik niet voor genetisch onderzoek ben is, omdat je je genen bij voortplanting doorgeeft aan het nageslacht. Ik persoonlijk vind het niet te vergelijken met medicijnen, waarmee je bepaalde biologische processen in het lichaam bijv kan onderdrukken.

Hoop dat het zo wat duidelijker is??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:35

SorayaDL schreef:
Maar een reden waarom ik niet voor genetisch onderzoek ben is, omdat je je genen bij voortplanting doorgeeft aan het nageslacht. Ik persoonlijk vind het niet te vergelijken met medicijnen, waarmee je bepaalde biologische processen in het lichaam bijv kan onderdrukken.

Geldt dat dan ook gentherapie in het algemeen? Dus stel dat ze inderdaad een manier vinden om het defecte gen bij diabetes te vervangen door een goed gen, zou je daar dan ook tegen zijn?
(Dat kan hoor, dat lijkt mij een heel acceptabel ethisch bezwaar.)

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:06

Wauw, wat een goede ontdekking! Ik ben het ook helemaal eens met schadow.

En over gerommel met de natuur ben ik het niet eens.
Weetje wat virussen doen? Die zetten hun eigen DNA over in jouw DNA, dat is toch ook 'natuurlijk'?
Bacterien kunnen ook DNA aan elkaar doorgeven.
En wat als straks erfelijke ziektes genezen kunnen worden door gentherapie? Dat is toch briljant!

En het is echt niet zo dat ze een oor op een muis zetten er hier verder niks mee doen!
Het was een belangrijke stap in transplantatie van bv een oor, zonder dat dit door het lichaam wordt afgestoten.
Oja de muis in kwestie was trouwens niet genetisch gemodificeerd, het oor was geimplanteerd op zijn rug.

Wetenschap gaat in kleine stapjes, maar als deze er niet waren kwamen we nergens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:14

Hihi Mr. Green Genes! Handig joh, niet meer je nek breken bij nachtelijk toiletbezoek over een behaarde huisbewoner die o-zo-enthousiast is dat jij hem 's nachts aandacht komt geven...

Maar goed, los daarvan natuurlijk een erg apart verschijnsel. Ik hoop dat het ook daadwerkelijk geen kwaad kan voor de kat, maar ik denk dat we dat pas zeker weten als het dier 16 of zo is geworden...